Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
64 31 авг 2016, 19:28, 41991 прочитания

Китайски дизел за една по-чиста София

110 нови автобуса ще заменят 30-годишни превозни средства по 9 линии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Първите седемдесет нови китайски автобуса тръгват по линиите в София. Машините бяха представени от кмета Йорданка Фандъкова. Те са част от поръчката на "Столичен автотранспорт" за 33.3 млн. лв. без ДДС на 110 нови дизелови машини, спечелена през миналата година от компанията "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd). Останалите 40 превозни средства са на пристанището в Бургас и ще бъдат докарани до дни, съобщи Фандъкова.

Дизел срещу метан


Настоящата поръчка е за дизелови автобуси, въпреки че предишната беше за далеч по-екологичните 126 метанови машини, спечелена от германската "Ман трак енд бъс" срещу 66.5 млн. лв. без ДДС, осигурени по оперативна програма "Околна среда". Сега процедурата, в която основен критерий беше предложената най-ниска цена, е финансирана със заем от общинската фирма и по думите на кмета на София със спестените пари ще бъде обявен нов конкурс за още 30 автобуса.

Китайските машини притежават най-високия екологичен стандарт в Европейския съюз - ЕВРО 6. Дизеловите двигатели обаче отделят далеч повече твърди частици (което означава сажди) и азотни оксиди от бензиновите, което поставя под въпрос стратегията на Фандъкова за "по-чиста София". Българската столица е на водеща позиция в Европа по замърсяване с фини прахови частици. Не е ясно и откъде е получен сертификатът за ЕВРО 6 на китайската компания - такъв може да бъде даден от лицензирани лаборатории във всяка страна от ЕС и важи за цялата общност. Както показва скандалът с далеч по-утвърдена компания като Volkswagen, подобни тестове невинаги показват точните данни.

Победител след оспорен търг



На обявения през 2014 г. търг участваха 10 компании, сред които такива от Китай, Турция, Чехия, Полша и Германия. До отваряне на офертите стигнаха шест от тях. В крайна сметка поръчката беше спечелена от "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид", която подаде втората най-евтина оферта, с 10 млн. лв. под прогнозната стойност от 43 млн. лв. Единствено турската "Карсан Отомотив Санайи Ве Тиджарет" предложи по-ниска цена - 32.9 млн. лв. През миналата година процедурата беше спряна след обжалване от третия в класирането - "Ивеко Чешка република". Тогава Комисията за защита на конкуренцията реши, че, макар и да дава нисък разход на гориво, китайският автобус е с най-високи енергийни и емисионни разходи сред участниците, което не е в съответствие с ЕВРО 6. Той печели обаче заради комбинацията от ниска цена плюс други фактори като гаранционен срок, разход на гориво, мощност и др. Въпреки това в крайна сметка поръчката беше пусната с решение на Висшия административен съд (ВАС).

Именно по тази причина в края на миналата година организацията "Спаси София" пусна запитване защо основният критерий в поръчката е ниската цена, която е с 60% тежест, а останалите 40% се формират от сбора на точките за другите показатели. Така един китайски автобус излиза около 300 000 лв. без ДДС срещу над 520 000 лв. за тези на MAN от предишната поръчка, работещи с метан.

Журналист от "Икономедиа" посети през пролетта завод на Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd. в Китай по покана на "Литекс моторс". Тогава от българската компания обявиха, че нямат общ бизнес с китайския производител. Но от Yutong съобщиха, че оглеждат страната ни като един от вариантите за свой завод в Европейския съюз и ако това стане, ще работят с местен партньор.

И още автобуси

Според директора на "Столичен автотранспорт" Слав Монов останалите 30 превозни средства, които ще бъдат поръчани със спестените средства, ще струват 8.5 млн. лв. без ДДС, т.е. малко над 280 000 лв. на автобус. Фандъкова заяви, че новите 110 машини ще се движат по 9 линии, където постепенно ще заменят 30-годишни превозни средства. В бъдещите планове на общината са и нови 120 автобуса на природен газ, 12 хибридни автобуса и 20 електрически автобуса. Скоро в София започва тест на електробус на китайската фирма. "За три години успяхме да подменим над 50% от старите автобуси на града", заяви Фандъкова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Братя Бобокови са официално обвиняеми, S&P запази рейтинга на България 1 Уикенд новини: Братя Бобокови са официално обвиняеми, S&P запази рейтинга на България

SpaceX успешно изпрати хора в Космоса, улични сблъсъци на протестиращи с полицаи в различни градове в САЩ

31 май 2020, 1755 прочитания

Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра 3 Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра

Все още не е ясно откъде и кога ще дойде финансирането - 11 млн. лв., за целия участък от бул. "България" до ул. "Луи Айер"

31 май 2020, 2891 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бойко Борисов се среща днес с реформаторите във властта

По неофициална информация може да се обсъжда и обща кандидат президентска двойка с Реформаторския блок

Още от Капитал
Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10