С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
64 31 авг 2016, 19:28, 41659 прочитания

Китайски дизел за една по-чиста София

110 нови автобуса ще заменят 30-годишни превозни средства по 9 линии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Първите седемдесет нови китайски автобуса тръгват по линиите в София. Машините бяха представени от кмета Йорданка Фандъкова. Те са част от поръчката на "Столичен автотранспорт" за 33.3 млн. лв. без ДДС на 110 нови дизелови машини, спечелена през миналата година от компанията "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd). Останалите 40 превозни средства са на пристанището в Бургас и ще бъдат докарани до дни, съобщи Фандъкова.

Дизел срещу метан


Настоящата поръчка е за дизелови автобуси, въпреки че предишната беше за далеч по-екологичните 126 метанови машини, спечелена от германската "Ман трак енд бъс" срещу 66.5 млн. лв. без ДДС, осигурени по оперативна програма "Околна среда". Сега процедурата, в която основен критерий беше предложената най-ниска цена, е финансирана със заем от общинската фирма и по думите на кмета на София със спестените пари ще бъде обявен нов конкурс за още 30 автобуса.

Китайските машини притежават най-високия екологичен стандарт в Европейския съюз - ЕВРО 6. Дизеловите двигатели обаче отделят далеч повече твърди частици (което означава сажди) и азотни оксиди от бензиновите, което поставя под въпрос стратегията на Фандъкова за "по-чиста София". Българската столица е на водеща позиция в Европа по замърсяване с фини прахови частици. Не е ясно и откъде е получен сертификатът за ЕВРО 6 на китайската компания - такъв може да бъде даден от лицензирани лаборатории във всяка страна от ЕС и важи за цялата общност. Както показва скандалът с далеч по-утвърдена компания като Volkswagen, подобни тестове невинаги показват точните данни.

Победител след оспорен търг



На обявения през 2014 г. търг участваха 10 компании, сред които такива от Китай, Турция, Чехия, Полша и Германия. До отваряне на офертите стигнаха шест от тях. В крайна сметка поръчката беше спечелена от "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид", която подаде втората най-евтина оферта, с 10 млн. лв. под прогнозната стойност от 43 млн. лв. Единствено турската "Карсан Отомотив Санайи Ве Тиджарет" предложи по-ниска цена - 32.9 млн. лв. През миналата година процедурата беше спряна след обжалване от третия в класирането - "Ивеко Чешка република". Тогава Комисията за защита на конкуренцията реши, че, макар и да дава нисък разход на гориво, китайският автобус е с най-високи енергийни и емисионни разходи сред участниците, което не е в съответствие с ЕВРО 6. Той печели обаче заради комбинацията от ниска цена плюс други фактори като гаранционен срок, разход на гориво, мощност и др. Въпреки това в крайна сметка поръчката беше пусната с решение на Висшия административен съд (ВАС).

Именно по тази причина в края на миналата година организацията "Спаси София" пусна запитване защо основният критерий в поръчката е ниската цена, която е с 60% тежест, а останалите 40% се формират от сбора на точките за другите показатели. Така един китайски автобус излиза около 300 000 лв. без ДДС срещу над 520 000 лв. за тези на MAN от предишната поръчка, работещи с метан.

Журналист от "Икономедиа" посети през пролетта завод на Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd. в Китай по покана на "Литекс моторс". Тогава от българската компания обявиха, че нямат общ бизнес с китайския производител. Но от Yutong съобщиха, че оглеждат страната ни като един от вариантите за свой завод в Европейския съюз и ако това стане, ще работят с местен партньор.

И още автобуси

Според директора на "Столичен автотранспорт" Слав Монов останалите 30 превозни средства, които ще бъдат поръчани със спестените средства, ще струват 8.5 млн. лв. без ДДС, т.е. малко над 280 000 лв. на автобус. Фандъкова заяви, че новите 110 машини ще се движат по 9 линии, където постепенно ще заменят 30-годишни превозни средства. В бъдещите планове на общината са и нови 120 автобуса на природен газ, 12 хибридни автобуса и 20 електрически автобуса. Скоро в София започва тест на електробус на китайската фирма. "За три години успяхме да подменим над 50% от старите автобуси на града", заяви Фандъкова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството призовава връщащите се от Италия към доброволна карантина 2 Правителството призовава връщащите се от Италия към доброволна карантина

До края на седмицата ще се приберат 10 хил. души, има 2000 теста за коронавирус, ще се прилагат само на хора с температура и начална пневмония

24 фев 2020, 745 прочитания

Вечерни новини: Ситуацията с коронавируса е на крачка от пандемия, България също се подготвя Вечерни новини: Ситуацията с коронавируса е на крачка от пандемия, България също се подготвя

И още: Прокуратурата ще разследва барселонската история около Борисов, твърденията на Ханке за корупция, заменките и още; Утре ще бъде представен новият модел за електроенергийния пазар

24 фев 2020, 2391 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бойко Борисов се среща днес с реформаторите във властта

По неофициална информация може да се обсъжда и обща кандидат президентска двойка с Реформаторския блок

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10