Китайски дизел за една по-чиста София

Първите китайски автобуси тръгват от 1 септември по линиите 64, 604 и 309

Китайски дизел за една по-чиста София

110 нови автобуса ще заменят 30-годишни превозни средства по 9 линии

Константин Николов
43166 прочитания

Първите китайски автобуси тръгват от 1 септември по линиите 64, 604 и 309

© Цветелина Белутова


Първите седемдесет нови китайски автобуса тръгват по линиите в София. Машините бяха представени от кмета Йорданка Фандъкова. Те са част от поръчката на "Столичен автотранспорт" за 33.3 млн. лв. без ДДС на 110 нови дизелови машини, спечелена през миналата година от компанията "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd). Останалите 40 превозни средства са на пристанището в Бургас и ще бъдат докарани до дни, съобщи Фандъкова.

Дизел срещу метан

Настоящата поръчка е за дизелови автобуси, въпреки че предишната беше за далеч по-екологичните 126 метанови машини, спечелена от германската "Ман трак енд бъс" срещу 66.5 млн. лв. без ДДС, осигурени по оперативна програма "Околна среда". Сега процедурата, в която основен критерий беше предложената най-ниска цена, е финансирана със заем от общинската фирма и по думите на кмета на София със спестените пари ще бъде обявен нов конкурс за още 30 автобуса.

Китайските машини притежават най-високия екологичен стандарт в Европейския съюз - ЕВРО 6. Дизеловите двигатели обаче отделят далеч повече твърди частици (което означава сажди) и азотни оксиди от бензиновите, което поставя под въпрос стратегията на Фандъкова за "по-чиста София". Българската столица е на водеща позиция в Европа по замърсяване с фини прахови частици. Не е ясно и откъде е получен сертификатът за ЕВРО 6 на китайската компания - такъв може да бъде даден от лицензирани лаборатории във всяка страна от ЕС и важи за цялата общност. Както показва скандалът с далеч по-утвърдена компания като Volkswagen, подобни тестове невинаги показват точните данни.

Победител след оспорен търг

На обявения през 2014 г. търг участваха 10 компании, сред които такива от Китай, Турция, Чехия, Полша и Германия. До отваряне на офертите стигнаха шест от тях. В крайна сметка поръчката беше спечелена от "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид", която подаде втората най-евтина оферта, с 10 млн. лв. под прогнозната стойност от 43 млн. лв. Единствено турската "Карсан Отомотив Санайи Ве Тиджарет" предложи по-ниска цена - 32.9 млн. лв. През миналата година процедурата беше спряна след обжалване от третия в класирането - "Ивеко Чешка република". Тогава Комисията за защита на конкуренцията реши, че, макар и да дава нисък разход на гориво, китайският автобус е с най-високи енергийни и емисионни разходи сред участниците, което не е в съответствие с ЕВРО 6. Той печели обаче заради комбинацията от ниска цена плюс други фактори като гаранционен срок, разход на гориво, мощност и др. Въпреки това в крайна сметка поръчката беше пусната с решение на Висшия административен съд (ВАС).

Именно по тази причина в края на миналата година организацията "Спаси София" пусна запитване защо основният критерий в поръчката е ниската цена, която е с 60% тежест, а останалите 40% се формират от сбора на точките за другите показатели. Така един китайски автобус излиза около 300 000 лв. без ДДС срещу над 520 000 лв. за тези на MAN от предишната поръчка, работещи с метан.

Журналист от "Икономедиа" посети през пролетта завод на Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd. в Китай по покана на "Литекс моторс". Тогава от българската компания обявиха, че нямат общ бизнес с китайския производител. Но от Yutong съобщиха, че оглеждат страната ни като един от вариантите за свой завод в Европейския съюз и ако това стане, ще работят с местен партньор.

И още автобуси

Според директора на "Столичен автотранспорт" Слав Монов останалите 30 превозни средства, които ще бъдат поръчани със спестените средства, ще струват 8.5 млн. лв. без ДДС, т.е. малко над 280 000 лв. на автобус. Фандъкова заяви, че новите 110 машини ще се движат по 9 линии, където постепенно ще заменят 30-годишни превозни средства. В бъдещите планове на общината са и нови 120 автобуса на природен газ, 12 хибридни автобуса и 20 електрически автобуса. Скоро в София започва тест на електробус на китайската фирма. "За три години успяхме да подменим над 50% от старите автобуси на града", заяви Фандъкова.

Първите седемдесет нови китайски автобуса тръгват по линиите в София. Машините бяха представени от кмета Йорданка Фандъкова. Те са част от поръчката на "Столичен автотранспорт" за 33.3 млн. лв. без ДДС на 110 нови дизелови машини, спечелена през миналата година от компанията "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd). Останалите 40 превозни средства са на пристанището в Бургас и ще бъдат докарани до дни, съобщи Фандъкова.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


64 коментара
  • 1
    rcs20503603 avatar :-|
    Kamen Iliev

    Добре са дошли тези автобуси. Факт е, че при сегашния кмет градът значително се преоразява към по-добро!

  • 2
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Спестени пари за сметка на по-отровен въздух :)

    Който пести от здравето си, умира рано.

    Иначе да са ни честити, както винаги ще отбележа, че по-добре нещо, отколкото нищо.

    От спестеното постройте нови стадиони на Студено буче и Лещен, че старците няма къде да ритат мачле.

  • 3
    glia avatar :-|
    shogun

    Едва ли са по-скъпи заради метана, къде е МАН, къде е Джънджоу юйтун.

  • 4
    indiana avatar :-|
    Индиана

    Защо не взехме още МАНове ами тия китайски "чисти" дизели ?

  • 5
    xpc avatar :-P
    xpc

    "Китайски дизел за една по-чиста София" - бе не знам за вас, ама за мен това си е христоматиен пример за оксиморон.

  • 6
    svoboden avatar :-|
    svoboden

    Не разбрах много кое поставя под съмнение стратегията на Фандъкова, за "по-чиста София", това че имали ЕВРО 6, но тези сертификати на Фолксваген били фалшиви (явно от това трябва да заключим, че и на останалите фирми са фалшиви) или това, че са китайски!?
    Ако са мозамбикски или корейски това по-добре ли е и откъде изобщо трябва да бъдат автобусите за да не бъде компрометирана стратегията!?

  • 7
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Е..., всъщност дизела не е точно китайски...! По-скоро американо-английски, с китайски нюанс.
    Лично за мен, е голяма загадка, защо автобусите не са МАН, Мерцедес, Рено или Ивеко на метан?! Всичко останало е с тежък дъх, на пост-социалистическа корупция...!

  • 8
    foenyx avatar :-|
    тони

    дизел? достатъчно

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    670 000 са регистрираните автомобили в София, усреднен показател на двигателя някъде между Евро 1 и Евро 2. На техен фон тези китайски автобуси са 110 броя и то все пак Евро-6. Автобусът е грешното място да се търси перфектната екология. Евро-6 е предостатъчно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход