Дефилето на мъртвите проекти

Поредната идея за преминаване на Кресна пак сблъска еколози и строители, а време вече няма

Магистралата трябва да премине през или около дефилето на Струма най-късно до 2022 г.
Магистралата трябва да премине през или около дефилето на Струма най-късно до 2022 г.
Магистралата трябва да премине през или около дефилето на Струма най-късно до 2022 г.    ©  Мария Съботинова
Магистралата трябва да премине през или около дефилето на Струма най-късно до 2022 г.    ©  Мария Съботинова

Андрей Ковачев се занимава с дефилето на Кресна от 20 години. Опитва се да пресметне ефекта от пътя там върху животинските популации и екосистемата, която е уникална заради срещата на две климатични области - средиземноморската и умереноконтиненталната. Там за малко да остане завинаги миналата седмица, когато автомобил връхлита върху него и придружителя му, алпинистът и зоолог Боян Петров. Двамата извършват теренни проучвания дали е възможно да се направят проходи за животни под трасето. "Принципно трябваше две плочи да има там и това е", казва Петров, докато лежи във Военномедицинска академия в София. Оказва се, че двамата са имали доста късмет - нито един от тях не е влязъл под колата, нито е бил размазан върху бетонните плочи наблизо. Петров е доста тежко пострадал, но се надява да се възстанови скоро, а Ковачев е със счупена ръка и крак.

Докато лежат в болничните си легла, има една тема, която ги разпалва, и това - разбираемо - е Кресна. Тя според тях няма да има техния късмет, защото увеличението на трафика и оставането на пътя към Гърция там водят до вероятно необратима екокатастрофа. "На някои видове популациите са паднали 10 - 15 пъти от 2005 г. насам", казва Ковачев. Боян Петров допълва, че ако се вземе за изходна година 2003, "наземната фауна просто се е стопила". И двамата са категорични, че основният трафик трябва да се махне оттам.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
28 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    irons avatar :-|
    irons
    • - 2
    • + 6

    "Аз съм много доволна, че и Петър Берон се съгласи с нашето мнение."

    Е този пък с кой не се е съгласил?

    Нередност?
  • 2
    barel avatar :-P
    пустиняк
    • - 5
    • + 27

    "След като преди две години лобито на строителите в България провали точно преди започването му тунелния проект,"
    Е, как да не го провалиш като алтернативата на един тунел е
    "път през склоновете на Пирин с 25 мостове и виадукти, 24 тунела и 3 пътни възела."?!
    Е, как да не провалиш един тунел за сметка на 24?! Що кинти има тука не е истина. Не са глупави строителите, не са!

    Нередност?
  • jok05318467
    • - 18
    • + 14

    Абе няма ли Държава да каже тук ще се строи и толкоз??? Това еколози, дето само се врат където се строи и има пари, а за пожарите мълчат са пълни мърши.

    Нередност?
  • 4
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030
    • - 7
    • + 18

    [quote#3:"jok05318467"]Абе няма ли Държава да каже тук ще се строи и толкоз??? Това еколози, дето само се врат където се строи и има пари, а за пожарите мълчат са пълни мърши.[/quote]

    Смешник! В договорката с ЕС за магистрала Струма има условие да не се застрашава природата в кресненското дефиле. И реално единствения удобрен от ЕС вариант е този с дълъг тунел. Измислиците на АПИ с две трасета или "магистрала" на две нива са само мокри сънища на идиоти, които порсто се чудят как да направят проекта лесен, че да го дадът на "наште хора"
    С други думи, "това еколози, дето само се врат където се строи" всъщност са тия от ЕС, които дават парите за магистралата.
    И също да допълня: ако не построиме магистралата до края на настоящия програмен период, не само че ще изпуснеме финансирането за непостроения участък, но и ще трябва да връщаме парите за цялата магистрала.

    Нередност?
  • 5
    cnu44483672 avatar :-|
    cnu44483672
    • - 11
    • + 5

    И каква ще бъде разликата дали в дефилето ще има движение в една или две посоки за екологията? И вместо една две ще са нарушените еко системи. И как се подържа път на билото в планината в България? Да не говорим че връзка между двата пътя ще са стръмни и по 5-6клас пътища.

    Нередност?
  • 6
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 2
    • + 17

    15 километра тунел поддържан от българи? не, мерси... :)

    Нередност?
  • 7
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326
    • - 12
    • + 16

    Важно е да базим природата и многообразието й, но никой не може да ме убеди, че това е целта на българските "еколози"...

    Нередност?
  • 8
    xali avatar :-|
    ''zms15783''
    • - 1
    • + 6

    Много е красиво, пустото му дефиле :-)

    Нередност?
  • 9
    superstar avatar :-|
    superstar
    • - 2
    • + 2

    Странно,че нито един от пътните варианти не е съгласуван с железницата!Дефилето е едно!

    Нередност?
  • 10
    babimu avatar :-|
    Babimu
    • - 7
    • + 9

    Чудя се, защо никой не попита дали е редно да се ходи по 80 см-ров банкет на международен път без никаква сигнализация и предпазни мерки. На това ли учим децата си? Или понеже е известният алпинист - може?!

    Нередност?
Нов коментар