Дефилето на мъртвите проекти
Поредната идея за преминаване на Кресна пак сблъска еколози и строители, а време вече няма


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Андрей Ковачев се занимава с дефилето на Кресна от 20 години. Опитва се да пресметне ефекта от пътя там върху животинските популации и екосистемата, която е уникална заради срещата на две климатични области - средиземноморската и умереноконтиненталната. Там за малко да остане завинаги миналата седмица, когато автомобил връхлита върху него и придружителя му, алпинистът и зоолог Боян Петров. Двамата извършват теренни проучвания дали е възможно да се направят проходи за животни под трасето. "Принципно трябваше две плочи да има там и това е", казва Петров, докато лежи във Военномедицинска академия в София. Оказва се, че двамата са имали доста късмет - нито един от тях не е влязъл под колата, нито е бил размазан върху бетонните плочи наблизо. Петров е доста тежко пострадал, но се надява да се възстанови скоро, а Ковачев е със счупена ръка и крак.
Докато лежат в болничните си легла, има една тема, която ги разпалва, и това - разбираемо - е Кресна. Тя според тях няма да има техния късмет, защото увеличението на трафика и оставането на пътя към Гърция там водят до вероятно необратима екокатастрофа. "На някои видове популациите са паднали 10 - 15 пъти от 2005 г. насам", казва Ковачев. Боян Петров допълва, че ако се вземе за изходна година 2003, "наземната фауна просто се е стопила". И двамата са категорични, че основният трафик трябва да се махне оттам.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
28 коментара
"Аз съм много доволна, че и Петър Берон се съгласи с нашето мнение."
Е този пък с кой не се е съгласил?
"След като преди две години лобито на строителите в България провали точно преди започването му тунелния проект,"
Е, как да не го провалиш като алтернативата на един тунел е
"път през склоновете на Пирин с 25 мостове и виадукти, 24 тунела и 3 пътни възела."?!
Е, как да не провалиш един тунел за сметка на 24?! Що кинти има тука не е истина. Не са глупави строителите, не са!
Абе няма ли Държава да каже тук ще се строи и толкоз??? Това еколози, дето само се врат където се строи и има пари, а за пожарите мълчат са пълни мърши.
[quote#3:"jok05318467"]Абе няма ли Държава да каже тук ще се строи и толкоз??? Това еколози, дето само се врат където се строи и има пари, а за пожарите мълчат са пълни мърши.[/quote]
Смешник! В договорката с ЕС за магистрала Струма има условие да не се застрашава природата в кресненското дефиле. И реално единствения удобрен от ЕС вариант е този с дълъг тунел. Измислиците на АПИ с две трасета или "магистрала" на две нива са само мокри сънища на идиоти, които порсто се чудят как да направят проекта лесен, че да го дадът на "наште хора"
С други думи, "това еколози, дето само се врат където се строи" всъщност са тия от ЕС, които дават парите за магистралата.
И също да допълня: ако не построиме магистралата до края на настоящия програмен период, не само че ще изпуснеме финансирането за непостроения участък, но и ще трябва да връщаме парите за цялата магистрала.
И каква ще бъде разликата дали в дефилето ще има движение в една или две посоки за екологията? И вместо една две ще са нарушените еко системи. И как се подържа път на билото в планината в България? Да не говорим че връзка между двата пътя ще са стръмни и по 5-6клас пътища.
15 километра тунел поддържан от българи? не, мерси... :)
Важно е да базим природата и многообразието й, но никой не може да ме убеди, че това е целта на българските "еколози"...
Много е красиво, пустото му дефиле :-)
Странно,че нито един от пътните варианти не е съгласуван с железницата!Дефилето е едно!
Чудя се, защо никой не попита дали е редно да се ходи по 80 см-ров банкет на международен път без никаква сигнализация и предпазни мерки. На това ли учим децата си? Или понеже е известният алпинист - може?!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.