С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 12 сеп 2016, 17:55, 21963 прочитания

Унгарска и германска компания обжалват търга за тол-системата

Електронното засичане и плащане за магистрали и пътища ще се забави с над година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За разлика от предишните жалби сега възраженията са от фирми със сериозен опит в сектора.

Електронното плащане за преминаване през магистрали и пътища трябваше да е възможно от началото на 2019 г. Но няма. Причината е в нескончаемите жалби срещу поръчката за 200 млн. лв. Аргументите на повечето кандидати са, че държавата не е подготвила добре условията за новата тол-система и електронни винетки. И заради грешното задание дигитализацията ще се забави поне с година-две.

Това е една от най-големите и най-обжалваните процедури за годината. Сега има нови две възражения срещу поръчката - четвърто и пето поред. Те са от две чужди компании и са постъпили на 9 септември в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Затова и от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обявиха, че търгът ще бъде временно спрян. Така само дотук изоставането спрямо плана е с пет месеца. Новите жалби ще отложат подаването на оферти към края на годината. После могат да последват и дълги съдебни битки по класирането.


Кандидати с жалби

Докато първите три жалби дойдоха по линия на две малки местни фирми, нямащи нищо общо с изграждането на тол-системи ("Мархинженерин" и "Пропърти стан"), възраженията от края на миналата седмица са от две чуждестранни специализирани компании. Едната е унгарската "Ерба 96" - с близо 20-годишен опит зад гърба си, тя е изпълнител на електронната винетка за леки автомобили, използвана в Унгария. Другата е "Витроник" (Vitronik Dr.-Ing. Stein Bildverarbeitungssysteme) - германска компания с годишни приходи от над 110 млн. евро и 700 служители, специализирана в изграждане на системи за толинг. Компанията е средна по мащаби и е работила по изграждането на тол-системата в Германия още през 2003 г., монтирала е елементи от тола във Франция и Австралия. По-конкретно дейността й е свързана с изграждане и монтиране на метални рамки над пътя за следене на трафика, както и на технологии за засичане на габаритите и теглото на превозните средства.

По информация на "Капитал" жалбата на унгарската "Ерба 96" е свързана с кратките срокове за подготовка и изпълнение на поръчката. Датата за прием на оферти се измести няколко пъти, а последната беше 26 септември. След избор на изпълнител и сключване на договор победителят в търга има седем месеца за подготовка на конкретно технологично решение и доставката на всички елементи (софтуер, хардуер, съоръжения и др.), както и още 12 за монтаж и пускане в експлоатация на тол-системата за камионите над 3.5 тона. Срокът за внедряване на е-винетките е 6 месеца. Междувременно трябва да се обучат 500 души, да се изградят и оборудват контролни центрове и др. "Сроковете бяха отлагани достатъчно, още малко и ще стане една година, не виждам как ще мине тази жалба, колко още да отлагаме", коментира източник от пътната агенция.



Жалбата от германската "Витроник" по информация на "Капитал" от два източника се отнася за неясноти, свързани с технологичното изпълнение на системата и по-точно с трасетата на оптичните кабели, които трябва да свържат центровете за обработка на данни и контролните станции (металните рамки над пътя). "На всички сме дали едни и същи разяснения, трасетата следват пътя и въртят около КПП-тата, това е", коментира представител на пътната агенция.

Още от самото начало на процедурата потенциални участници се оплакваха от множеството неясни моменти в документацията и субективните критерии за подбор, като това се доказва от над 300-те въпроси и молби за разяснения, публикувани в досието на поръчката. Много от въпросите са свързани с неяснотите около т.нар. контролни станции. Това са металните рамки над пътните платна, които сега се използват за следене на трафика, но имат функция да засичат номера на превозното средство. Снабдени с камери, скенери за габаритите и платформи за определяне на теглото (част от тях), въпросните метални рамки по пътищата ще са основен елемент от правоприлагането и контрола върху новите пътни такси. Сега съществуващите 320 рамки са изградени от българските "Контракс" и "Телелинк" - "Контракс" работи по магистралите и първокласните пътища, а "Телелинк" - по пътищата втори и трети клас.

Колона от желаещи

Тол-система за тежкотоварни камиони и автобуси и електронна винетка за леките автомобили трябва да заменят сегашните винетни стикери като начин за таксуване на движението по републиканската пътна мрежа. Вместо досегашните 200-300 млн. лв. от пътни такси годишно държавата очаква тол-системата да генерира приходи от 800 млн. до 1 млрд. лева за бюджета. Поддръжката й ще струва около 3% от приходите. Това в съчетание с прогнозната цена от 200 млн. лв. прави поръчката една от най-апетитните за годината.

На по-ранен етап интерес към търга потвърдиха от "Телелинк", като от местните фирми най-вероятно ще се включат "Контракс" и "Сирма". Малко е вероятно българските кандидати да участват самостоятелно, защото нямат опит с изграждането на тол-системи, а и финансовите изисквания за 100 млн. лв. финансов ресурс са прекалено високи.

Предложеният модел за смесена система (тол и винетка) наподобява този в Унгария, затова е силно вероятно унгарско участие в лицето на I-Cell, Унгария, и T Systems, Унгария. Австрийската компания Кapsch също обяви намерението си да участва. От новите жалби става ясно, че унгарците от "Ерба" и германците от "Витроник" също ще се включат в надпреварата, като не е изключено те да се явят на търга заедно, тъй като всяка една от тях има опит с конкретен елемент от тол-системата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове 1 Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове

Саудитска Арабия намали производството на петрол след атака с дронове, фоторепортер на "Клуб Z" е арестуван

15 сеп 2019, 1717 прочитания

БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София 1 БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София

След скандал с местната структура Националният съвет на БСП номинира Анелия Клисарова за кмет на Варна

15 сеп 2019, 1450 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Шест кандидата за инженер-консултанти на третата метролиния

Поръчката е на стойност 4 млн. лв.

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"