С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 сеп 2016, 8:38, 6809 прочитания

Медийното жури на ФАРА: Очакваме инфлация на цените на рекламата в телевизия

Александър Гагов, заместник-управител на MediaS Com, и Иво Алтънов, управляващ директор на Noble Graphics, пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ФАРА започва днес. Тази година най-големият рекламен фестивал в България претърпява трансформация за първи път от 17 години. Организаторите от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) смениха локацията от Албена в Пловдив, съкратиха продължителността му и поставиха акцент върху лекционната част. Агенции в конкурса, оценяващ креативните рекламни проекти, пък ще се борят за голямото признание - "Агенция на годината".
Макар ФАРА да има славата на творчески фестивал, медийните категории остават неизменна част от конкурса за рекламни проекти. Срещнахме се с двама представители на тазгодишното медийно жури на ФАРА - Александър Гагов, заместник-управител на MediaS Com, и с управляващия директор на Noble Graphics Иво Алтънов. С тях говорим за оценяването на заявките в конкурса, колко ефективен е онлайн каналът и расте ли българският рекламен пазар.

Какви ползи очаквате от трансформацията на ФАРА?


Иво Алтънов: Тази година за първи път сме в Пловдив, което, от една страна, е добре, а от друга, както при всички промени, крие редица организационни предизвикателства. Целта на преместването е да бъдем по-близо до София и съответно да дойдат повече хора. Фестивалът ще е с един ден по-кратък и ще има засилена лекционна част. Надявам се, че цялата публика ще може да почерпи от знанията на международните лектори. За първа година няма да има медия и творческа агенция на годината, двете категории са слети в една – агенция на годината. Това донякъде обърка доста агенции. От изпратените медийни заявки забелязах, че някои от тях са по-скоро за творческите категории. Промяната ще е голямо предизвикателство за участниците тази година, знаейки, че се борят за една голяма награда. Нашата задача е да отсеем най-добрите и да гледаме интересните медийни решения и похвати.

Александър Гагов: Според мен това, че няма медийна агенция на годината, е положителна промяна, защото досега имаше по-скоро малки агенции, които бяха фокусирани изцяло в медийните категории и за тях се стараеха да подават повече заявки. Големите агенции пък се бяха фокусирали върху творческото си представяне. Някои от участниците обаче не бяха разбрали за промяната тази година и участваха с проекти само в едната голяма категория, а след като научиха за обединяването, започнаха да подават заявки и в другата. Като цяло това е творчески фестивал и затова може би в последните години медийна агенция на годината ставаха отново творческите агенции. С новите правила участниците ще се стремят да представят повече проекти и в двете големи категории.

В кои категории очаквате най-силна конкуренция тази година и защо?



Иво Алтънов: Както предишните години, така и сега най-много заявки има в категорията "Иновативно използване на традиционни медии", защото тя обхваща най-много медия канали и съответно конкуренцията е най-голяма. Хубавото е, че от няколко години няма проблем в една категория да се получават няколко златни, сребърни или бронзови отличия. Така не се налага да сравняваме заявките помежду им, а индивидуално да ги оценяваме и ако няколко са достатъчно добри и заслужават големи награди, да ги получат.

Какви ще се критериите ви за оценка на медийните стратегии в подадените заявки?

Александър Гагов: Трябва да има добра и оригинална идея, но за мен ще е важно да има връзка между хубавата идея и бранда, целите и таргета му. Важно е да има силна връзка с брифа, защото винаги може да има добри хрумвания, но да нямат директна връзка със задачата или бранда. Трябва да виждаме повече добри нестандартни решения, защото имаме прекалена наситеност на рекламни съобщения.

Иво Алтънов: Фестивалът е творчески ориентиран, но категориите, които ние журираме, продължават да бъдат медийни. Безспорно идеята е най-важна, релевантността към бранда и целевата група, но аз лично непременно бих търсил и интересното медийно решение, независимо дали е масово или единично. Например с директния мейлинг, той може да е прекрасно изпълнен, с чудесна идея, но чисто медийно няма нещо специфично.

Кои комуникационни канали остават предпочитани от рекламодателите и защо? Как се развива мобайл и видеорекламата у нас?

Александър Гагов: Телевизията със сигурност е най-евтиният канал на единица контент, но и привлича най-много инвестиции. Има межународни изследвания, които доказват, че е и най-ефективният канал от гледна точка на нагласата на хората към телевизията и начина, по който я консумират. За мен има доста сериозен ръст на мобайл като потребление, но все още няма добри методи, по които да се рекламира. Има хубави примери, когато нещо се прави специално за мобайл версия, но едни банери например в мобайл не работят толкова добре, колкото в десктоп среда. Диджитълът като потребление достига телевизията, но все още като начини на рекламиране има изоставане.

Иво Алтънов: Телевизията доминира пазара у нас, но безспорно онлайнът се превръща в неизменна част от медия микса. Важно е творческата и медийната стратегия да вървят ръка за ръка и да се мислят заедно. Спрямо консумацията на потребителя трябва да се намери начин как нужното послание да достигне до него през телевизия, диджитъл, мобайл. В телевизията е по-лесно, защото от дълго време се използва като канал и нещата са ясни. По-нови и по-малко ясни като планиране са мобайлът и диджитълът. Това е бариера и за рекламодателите, и за рекламистите. Все още масово се предпочита по-лесният път, отколкото по-трудният. За разлика от онлайна обаче телевизията не може да се измери колко реално ефективна е, защото няма действие след рекламата.

Една качествена видеопродукция струва скъпо и рекламодателите трудно са склонни да инвестират толкова голям бюджет за продукция, която да използват изцяло онлайн. За съжаление повечето не приемат факта, че потенциалът там е много по-голям, защото, ако е добър, продуктът може да достигне до много повече хора, но инвестиционният риск е голям и никой не може да го предвиди. Няма как да знаем предварително как ще бъде възприето видеото и дали ще стане популярно. Освен това в телевизията не могат да спрат клипа на пауза или да го споделят с някого, докато в онлайн пространството потребителите са проактивни и намират както силните, така и слабите страни.

Александър Гагов: Диджитъл и мобайл са извън комфортната зона и на много от криейтивите не само в България, но и по света. Ако десет години си правил телевизионни клипове и някой в един момент ти каже направи ми клип за YouTube – не всеки може да го направи по толкова добър начин. Разбира се, има млади творци, на които им е много по-лесно.

Как оценявате развитието на рекламния пазар през последната година до момента? Какви са прогнозите ви?

Александър Гагов: Определено тази година към края очакваме един по-сериозен ръст в рамките на 5-6% общо на пазара. Това означава, че има събуждане и в общата икономическа среда. Затова и следващата година тази тенденция би трябвало да продължи. Виждаме пренасищане на рекламната среда, особено в телевизия, което ще доведе до инфлация на цените и с цел запазване на позициите си основни рекламодатели ще трябва да увеличат и инвестициите си. Телевизията ще продължи да е основен канал, диджитълът ще продължи да расте най-много, външната реклама ще запази позициите си, същото важи и за радио и преса.

Иво Алтънов: Тази година определено има ръст. Големите спортни събития доста активизираха рекламодателите. Аз не очаквам да има коренни и драстични промени следващата година, ще продължим с бавните темпове на развитие. Трудно е да се прогнозира, защото сме много зависими от икономическата среда, както от нашата собствена, така и от световната. Нещата се случват доста бързо и мащабно, което има влияние върху инвестициите на всеки бизнес и съответно рекламните му инвестиции. Все пак, ако няма драстични промени, ръстът ще продължи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 3 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 2113 прочитания

Трудните книжки 3 Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 1398 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
България изостава по икономическа свобода

Страната пада с три позиции в класацията на института "Фрейзър", основен проблем продължава да е съдебната система

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10