Вече в 19 училища в страната се преподава и по дуалния модел
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вече в 19 училища в страната се преподава и по дуалния модел

Западните компании в България са все по-активни в създаването на партньорства с училищата

Вече в 19 училища в страната се преподава и по дуалния модел

Професионалното образование събира фирми, училища и държавата, за да даде практическо обучение на гимназистите

Мартин Димитров
20549 прочитания

Западните компании в България са все по-активни в създаването на партньорства с училищата

© Георги Кожухаров


Президентът, зам.-министърът на образованието, зам.-кметът на София, посланикът на Швейцария и мениджърите на шест големи европейски компании приветстваха в петък първата паралелка по електротехника, в която ще се преподава по дуалния модел на професионално обучение, в столичната професионална гимназия по механоелектротехника "Никола Й. Вапцаров".

Това е 16-тата професионална гимназия (бившите техникуми) в страната, която се включва в спонсорирания от Българо-швейцарската програма за сътрудничество проект ДОМИНО ("Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото") за внедряване на принципите на дуалното образование в България. По швейцарския модел вече се обучават около 400 ученици в 11 български града, а изучаваните професии са пет на брой.

Учене чрез работа и по австрийски

По системата "учене през работа", но в нейния австрийски вариант, ще се преподава на учениците от пет паралелки в софийските Национална финансово-стопанска гимназия и ПТГ "Д-р Никола Василиади", както и в ямболската ПТГ "Иван Райнов". Професиите, за които учениците от тези гимназии се подготвят, са "Търговия","Машини и системи с ЦПУ", "Мехатроника" и "Машинен техник". За навлизането на австрийските добри практики работи проектът на австрийската стопанска камара ADVANTAGE AUSTRIA.

Системата за дуално обучение тепърва навлиза в България, а основната ѝ цел е да свърже по-добре образователната система, учениците и бизнеса. Паралелно с изучаването на теория по дадена професия учениците имат възможността да приложат наученото в реална работна среда във фирма-партньор по проекта. Разликата с досега прилаганото професионално обучение в България е, че самите компании могат да инициират създаването на паралелки по специалности, в които изпитват недостиг на кадри. Така те инвестират директно в кадрите, които са им нужни, и то не само средства и машини. Специалисти в професиите участват в изготвянето на учебни планове и изпити, а след това и като ментори на учениците на работното място. Учителите по професионалните предмети пък се обучават в най-новите технологии на съответните компании.

Какво печелят учениците

Освен практическия опит учениците получават и възнаграждение и стаж от фирмите по време на работата си при тях в 11-ти и 12-ти клас, а в края на обучението - и свидетелство за професионална квалификация освен дипломата за завършено средно образование. Най-добре представилите се могат да продължат да работят във фирмите. Част от мениджърите в българските клонове на швейцарски, австрийски и германски компании са завършили този тип обучение.

"Досега гледахме към Швейцария, която на практика е елиминирала младежката безработица. Сега вече прилагаме този модел у нас", каза президентът Росен Плевнелиев на учениците и добави, че професионалното образование е доказателство, че за да имаш достойна професия, няма нужда да си висшист.

"Поздравявам ви за избора на програмата ДОМИНО. Вие и родителите ви сте направили точния избор на нещо практично. Ще имате по-добра перспектива за реализация на пазара на труда", каза пък посланикът на Швейцария Денис Кнобел.

Президентът, зам.-министърът на образованието, зам.-кметът на София, посланикът на Швейцария и мениджърите на шест големи европейски компании приветстваха в петък първата паралелка по електротехника, в която ще се преподава по дуалния модел на професионално обучение, в столичната професионална гимназия по механоелектротехника "Никола Й. Вапцаров".

Това е 16-тата професионална гимназия (бившите техникуми) в страната, която се включва в спонсорирания от Българо-швейцарската програма за сътрудничество проект ДОМИНО ("Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото") за внедряване на принципите на дуалното образование в България. По швейцарския модел вече се обучават около 400 ученици в 11 български града, а изучаваните професии са пет на брой.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    4ort avatar :-|
    4ort

    Добро начинание, но бързо ще го побългарим.

  • 2
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина

    Т.е. фирма ще каже : Трябват ми строители, които могат да строят зелени дървени къщи. И учениците учат това. Работят няколко гидини, вече не е на мадя и фирмята, инициирала палалелката умира. Какво правят тези хора?? Не бъркаме ли образование, което е за цял живот, с трейнинг, който е периодичен според нуждите на бизнеса?

  • 3
    subaru avatar :-|
    subaru

    Целта на образованието е да образова децата. "Бизнесът" да си открива учебни центрове, в които за не повече от два месеца, може да научи работниците си, какво точно трябва да правят. Само че на "бизнеса" не му трябват много образовани работници. Достатъчно е да могат да четат. Ако могат да пишат това е бонус. Държавата очевидно ще му осигурява такива.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK