Павлова: Близо сме до консенсус за "Струма" през Кресненското дефиле
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Павлова: Близо сме до консенсус за "Струма" през Кресненското дефиле

Според Павлова държавата и природозащитниците могат да се разберат за вече представения вариант с две отделни еднопосочни трасета на магистралата

Павлова: Близо сме до консенсус за "Струма" през Кресненското дефиле

Природозащитниците все пак настояват трафикът да се изведе изцяло източно от дефилето

Десислава Лещарска
15093 прочитания

Според Павлова държавата и природозащитниците могат да се разберат за вече представения вариант с две отделни еднопосочни трасета на магистралата

© МРРБ


Най-рано през пролетта или лятото на 2017 г. ще има индикативна стойност за проекта.

Близо сме до консенсус с природозащитниците с избора на алтернатива за преминаването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, заяви регионалният министър Лиляна Павлова по време на Шестия дискусионен форум на Камарата на строителите в България. По думите й става въпрос за вече представения вариант с две отделни трасета: от София към Кулата магистралата ще дублира сега съществуващия път с известни корекции, а в направлението Кулата - София магистралата ще минава източно от дефилето през ниските части на Пирин и Стара Кресна.

"Шестнайсет години нямаше решение, сега сме почти на финала, мисля, че намерихме компромис. Ако не се обединим сега, ако не довършим успешно магистралата, ще загубим завинаги възможността да я довършим след 2020 г. До пролетта на 2017 г. ще е готов докладът по Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на алтернативния вариант, след което можем да направим идейния проект и да преминем към избор на изпълнител", посочи министър Павлова.

Сложен проект

С екологичните организации вървим в една посока, коментира и председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров. Той също е на мнение, че трябва да се намери алтернатива на сегашния път през дефилето. "Затова на самата Кресна ще има изпълнен обходен път. Този обект ще е предизвикателство за строителството до този момент в България. Теренът е изключително сложен", каза Лазаров.

"Втората посока, от Кулата към София, ще минава източно от Кресненското дефиле, на няколко километра, по изцяло нов терен, с минимално удължение, може би 3-4 километра. Там пътното платно ще бъде с две ленти за движение, в една посока и ще има безконфликтно преминаване. Ще има отливания за съответните населени места и няма да има кръстовища", посочи той. "Максималната скорост за това трасе ще бъде като за скоростен път, предполагам около 150 км", коментира още Лазаров.

Природозащитници: Не бързайте

Впоследствие природозащитникът Андрей Ковачев, който заедно с алпиниста Боян Петров в края на август беше блъснат от румънски автомобил на път Е-79 в Кресненското дефиле, коментира пред "Капитал", че само донякъде е съгласен с администрацията. "Алтернативният вариант от изток е доста близо до това, което предлагахме още през 2002 г. Коридорът е същият. Съгласни сме, че до края на този програмен период има пари само за две платна в едната посока, но това трябва да е само първият етап от изграждането на магистралата в тази й част", каза Ковачев.

Според него след 2020 г. на изток трябва да се изградят още две платна - за движение в противоположната посока, и така автомобилният трафик да се изведе изцяло от Кресненското дефиле. "Този обходен път на Кресна - това няма как да се случи. Ако оставят трафика в дефилето и не направят оценка и на варианта с двупосочно движение източно от Е-79 - това ще е крещящо нарушение на европейските директиви и на Бернската конвенция за опазване на дивата флора и фауна и пак ще изгубим парите", каза Ковачев. Той допълни, че консенсусът не може да е едностранен.

По време на форума се чуха призиви "да застанем срещу зеления рекет". Те дойдоха от страна на Симеон Пешов, основен акционер в "Главболгарстрой", който заяви, че "30-40 души придобиха правото да говорят от името на всички". "И аз съм зелен, обичам природата, откъде накъде ще говорят от мое име", заяви Пешов от трибуната на форума.

Най-рано през пролетта или лятото на 2017 г. ще има индикативна стойност за проекта.

Близо сме до консенсус с природозащитниците с избора на алтернатива за преминаването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, заяви регионалният министър Лиляна Павлова по време на Шестия дискусионен форум на Камарата на строителите в България. По думите й става въпрос за вече представения вариант с две отделни трасета: от София към Кулата магистралата ще дублира сега съществуващия път с известни корекции, а в направлението Кулата - София магистралата ще минава източно от дефилето през ниските части на Пирин и Стара Кресна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    svoboden avatar :-|
    svoboden

    Аз не съм съгласен при наличие на готово трасе да плащам за ново такова!
    Не разбирам и защо ни занимавате с мнението на политици като Андрей Ковачев. В крайна сметка като избиратели ясно сме изразили позицията си доколко партията, която той оглавява трябва да участва в управлението.

  • 2
    krastitel avatar :-|
    krastitel

    ако не си пазим природата скоро ще се окаже че нямаме нужда от магистрали
    затова трябва да се намери щадящо решение за платната, но скоро и за превозните средства на бензин и нафта въобще ...

  • 3
    nikolov_k avatar :-|
    Краси

    Новото трасе на автомагистрала минава през населено място, на 20 метра от къщите на хората

  • 4
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Хайде пак половинчати работи - бойковите олигарси ще направят половин трасе (само в една посока), а ще използваме стария път за другата посока, обаче ще си откраднат пари все едно са построили няколко истински магистрали! Щом като има нов терен да се построи трасе за едната посока, какво пречи на същото място да се направи истинска магистрала в двете посоки?!? Българска (престъпна) работа, винаги свършена наполовина!

  • 5
    zlr avatar :-|
    zlr

    До коментар [#3] от "Краси":

    магистралите са "затворени пътища" - няма проблем даже над къщите да минава (както е в момента магистрала Тракия около 20тия км.)

    Напълно подкрепям мнението на карен_валкер (н.4) - да се направи и в двете посоки щом има трасе и тъпото им дефиле (дето никой не би и погледнал, ако не минаваше път оттам) е по-важно от живота на хората - само за последните години, докато се кумят десетки животи бяха отнети насилствено от безумния път.

  • 6
    gembirdkz avatar :-(
    gembirdkz

    След като тупаха топката нарочно години наред сега ще се опитат да изкарат природозащитниците за виновни,за пред хората,просто защото не могат техните фирми да направят такъв тунел!

  • 7
    calc avatar :-|
    calc

    Олигарсите нервничат щото след 2020 БГ ще настане огромна суша... Още отсега надушват вятъра с пеликанските си човки...

  • 8
    brassballs avatar :-|
    Valery Schwarz

    До коментар [#5] от "zlr":

    "...само за последните години, докато се кумят десетки животи бяха отнети насилствено от безумния път."

    Моля? Извинете? Пътят, значи, е виновен? Надигнал се е някакси и е халосал по главите малоумниците, които изпреварваха срещу знаци, на завой, в дъжд и сняг? Колкото идиотщини и (само)убийствени изпълнения съм видял там всичките са били заради некадърни или нагли шофьори. Опасен път, да, но не толкова заради завоите си и теснотата, а заради някои шофьори.
    В момента, тези 70 км от Благоевград до Сандански се минават средно за около 30 до 45 минути при спокойно каране и нямаше да са драма ако не бяха кретените със и без книжки в колите...

  • 9
    nikolov_k avatar :-|
    Краси

    До коментар [#5] от "zlr":

    Пожелавам да ти построят една магистрала, няма проблем както казваш.

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Как се отразява на флората и фауната варваското изсичане на горите в Странджа и защо кресненското дефиле се счита за по-приоритетно от Зелените?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.