Кашлям, следователно съм в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кашлям, следователно съм в България

Автомобилният трафик е един от основните виновници за високото замърсяване на въздуха в София и други градове в България

Кашлям, следователно съм в България

Страната е вторa в света по смъртни случаи заради мръсния въздух, само на крачка след първия в черната класация - Украйна

40878 прочитания

Автомобилният трафик е един от основните виновници за високото замърсяване на въздуха в София и други градове в България

© Юлия Лазарова


България е на второ място по смъртни случаи на глава от населението заради мръсен въздух.

Това показва последната класация на държавите на Световната здравна организация.

Второто място в непрестижната класация България печели със 118 смъртни случаи на 100 хиляди. Страната е изпреварена само от Украйна, където жертвите на мръсния въздух са 120 на 100 хил. На трето място е Беларус, а на четвърто – Русия. Причините са фините прахови частици в градовете, които стават все по-сериозен проблем, като според стандартите на Световната здравна организация 92% от населението живее в държави със мръсен въздух над допустимите нива.

Основните източници на праховите частици с диаметър под 10 микрона са автомобилите, битовото отопление и индустрията и енергетиката. А това до което водят са болести от астма до рак на белия дроб.

Лошо в цял свят

В проучването си СЗО прави класиране по държави, като прилага и интерактивни карти по региони. Китай заема десето място в настоящата класация на СЗО със 76 смъртни сличая на 100 хил. души, а Индия е на място 27. Според тази класация най-добре се диша в Исландия, Финландия и Канада.

В Германия през въпросната година смъртните случай са над 26 хил. а в САЩ – над 38 хил. В този разрез България е на по-задни позиции заради малобройното си население, като жертвите на мръсния въздух през 2012 г. са били 8634.

И в предишни свои доклади агенцията на ООН предупреждава, че фините прахови частици от автомобилите, електроцентралите и други източници убиват 3 милиона души по света всяка година. Но в това последно проучване СЗО за първи път класира данните си, разпределени по държави.

Близо 90% от всички смъртни случаи заради мръсен въздух са в страни с ниски и средни доходи, предимно в райони от Югоизточна Азия и западната част на Тихия океан. Близо 94% от тези смъртни случаи се дължат сърдечно-съдови заболявания, удар, белодробно заболяване и рак. Основният проблем са малките фини прахови частици от 2.5 микрона, известни като PM2.5, които проникват в белите дробове и са замърсителят на въздуха, който най-директно е свързан с повишен риск от смърт.

До момента анализите показват, че в нашия климатичен пояс колкото по-голяма е бедността, толкова по-мръсен е градския въздух. Географските и метеорологичните особености също са от значение, като мъглива София е инкубатор на фини прахови частици, докато в един дъждовен Копенхаген се диша по-свежо, отколкото в южната част на континента, където има засушавания. Иран например е на 16 позиция по общ брой смъртни случай, като от части причина са прашните бури.

Мръсна родна картинка

Като държава членка на Европейския съюз България е длъжна да спазва и определени европейски нива на качеството на въздуха, като в градовете, в които повече от 35 дни в годината нивата на фини прахови частици са над допустимите норми трябва да разполагат и да изпълняват определени планове за действие, като в тази категория попадат 29 общини на територията на страната. В страната има 50 станции, които мерят въпросните нива, като около 10 обикновено влизат в нужните норми, тъй като се намират по планините. През лятото на миналата година Европейската комисия заведе дело стещу България в Съда на Европейския съюз заради високите нива на фините прахови частици, като тя е една от 16-те, които не спазват стандартите.

Решаването на проблема се оказва доста трудно, като плановете на общините остават в голяма степен пожелания на хартия, тъй като мерките в тях, като например ограничаването на печките на дърва, стриктния контрол върху изправността на автомобила или ограничаването на движението в центъра на града, биха намалили популярността на всеки кмет.

Анализите в страната показват, че основен причинител на фини прахови частици в България е битовото отопление, като ТЕЦ-вете поне изпускат прах на голяма височина във въздуха. В София пък основен виновник за лошия въздух е транспортът. Други източници са ремонтните дейности и разнасянето на фина прах от тях. От голямо значение са и зелените площи, като липсата им се отразява на качеството на въздуха, който дишаме. Една от експертизите по безпрецедентното дело за въздуха на Пловдив, от есента на 2011 г., например показа, че зелените площи в града са близо два пъти по-малко от стандартите, като при норматив от 20 кв.м на човек Пловдив е заделил по 11 квадрата.

България е на второ място по смъртни случаи на глава от населението заради мръсен въздух.

Това показва последната класация на държавите на Световната здравна организация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-(
    krastitel

    ТЕЦ-овете са ни скъпи ...

  • 2
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Гоуфовете са ни по-скъпи...

  • 3
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov

    Какво ги интересува бугарете. 80% пушат цигарки и дишат на 30-годишния баварец газта.

  • 4
    stohri avatar :-|
    stohri

    Кога беше Кремиковци,бе по чисто!

  • 5
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Дали са контролирали за нивото на тютюнопушене в тези изследвания? Но проблема си е явен, и бих казал дори по-важен от всички псевдо-екологични драми които се развиват покрай Кресна и АМ Струма.

    Някой знае ли всъщност защо не се мият улиците вече?

  • 6
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Има 2 основни причини за проблема.
    Въздуха в БГ е много по-сух в сравнение със Северна Европа, семята е суха и се вдига повече прах.
    Например в Пловдив въздуха е по-лош и по-прашен от София именно по тази причина
    Второто е използването на дърва за отопление.

  • 7
    madcat avatar :-|
    madcat

    Като гледам неадекватните коментари - нищо чудно, че живееме в кочина. Пушачите и влажния въздух им били виновни на "експертите" за замърсението... Явно са ви много скъпи 15-годишните гоуфове...

  • 8
    blank_jack avatar :-|
    Genadi Petkov

    До коментар [#6] от "ywk50370410":

    основната причина е, че всеки втори е седнал зад волана на 30 годишен дизел и на всяко тръгване от светофара прави димна завеса, чак се сещаш ако не си си пуснал фаровете в мъглата от сажди..

  • 9
    glia avatar :-P
    shogun

    пасатора дизелак ни е най-убав, шото пешката гепи нафта и я дава тънкана

  • 10
    mitko11 avatar :-|
    mitko11

    Глупости на търкала. На първо място по замърсен въздух е Китай, и по-точно Пекин.След това са изнесените металургични производства в Индия.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK