Бързото връщане на ДДС: Само за миньони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бързото връщане на ДДС: Само за миньони

Бързото връщане на ДДС: Само за миньони

Облекчението ще работи само за безрисковите компании, поискали да възстановят до 3 хил. лв. месечно, според вътрешно указание на НАП

Вера Денизова
26777 прочитания

© shutterstock


Националната агенция за приходите ще възстановява ДДС на фирми отличници без проверка. С новината се похвалиха преди месец от самата агенция, а медиите я отразиха обилно.

Идеята данъчните да връщат надвнесения ДДС за дни безсъмнено е положителна, защото означава по-бързи оборотни пари за белия бизнес. Дяволът обаче се крие в детайлите. А те са, че от облекчения режим могат да се възползват само много малки фирми или такива с незначителен данъчен кредит. Големите компании, които всъщност са и най-заинтересовани да получат бързо ДДС заради значителните суми, ще го правят както досега – след проверка или ревизия. Това показва писмо на изпълнителния директор на НАП Бойко Атанасов, изпратено до структурите на агенцията, с което "Капитал" разполага. То явно цели да предпази бюджета, но и почти убива добрата новина.

Това, което знаем

Процедурата за възстановяване на ДДС без проверка влезе в сила от началото на септември след промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс от началото на годината. Засяга около 330 хил. дружества, които са регистрирани по ДДС и по принцип би била улеснение за изрядния бизнес, тъй като данъкът се плаща от крайния потребител, но докато стоката или услугата стигне до него, фирмите авансират бюджета. Компанията продавач калкулира и плаща ДДС върху стойността на продадените стоки и услуги, а купувачът го приспада от дължимия от него данък, когато на свой ред продава своите стоки и услуги. В някои периоди обаче дружествата имат по-малко ДДС за продажбите, отколкото вече са платили за своите услуги, респективно доставчиците са внесли в бюджета. За да върне ДДС, в стандартния случай данъчната администрация прави насрещна проверка или ревизия, което отнема няколко месеца, а ако има започната и спряна ревизия може да се проточи и с години.

Улеснената процедура на практика означава данъчните да възстановят данъчен кредит за дни, тъй като се прескача моментът с проверките. От НАП уточняват, че тя ще е достъпна само за фирмите, които са определени като нискорискови и при които не се налага извършване на прихващане с други изискуеми задължения. "Това означава, че за да очакват своите пари по сметка без проверка, дружествата не трябва да имат неплатени задължения към бюджета", уточняват от агенцията. Както и че оценяват риска "от неспазване на данъчното законодателство по утвърдени критерии, които се прилагат автоматично за всички задължени лица". Част от тях се отнасят до наличие на данни за участие в схеми за измами с ДДС. Какви са останалите критерии и каква е тяхната тежест в оценката на риска обаче, е служебна тайна.

"Никой от моите колеги не се е възползвал от тази процедура, защото реално не се знае по какви критерии НАП отсява коя фирма е коректна", казва счетоводител на фирма износител. Той добавя, че неговата компания така или иначе няма проблеми с приходната администрация и ползва облекчен режим за бързо възстановяване на ДДС всеки месец в рамките на 30 дни (прилага се за фирми, които извършват облагаеми доставки с нулева ставка като например износители). "Досега не е имало забавяне", допълва той своя опит с данъчната администрация.

И това, което е за служебно ползване

Първите подозрения сред счетоводната общност бяха, че условията за улеснено възстановяване на ДДС са написани непрозрачно в полза на близки до управляващите фирми. От писмото на директора на НАП Бойко Атанасов обаче става ясно, че целта е по-скоро да не се засегнат интересите на фиска. В него е посочено, че при автоматизираната оценка като нискорискови се оценяват случите, отговарящи на предварително зададени критерии. А те са за дружества, които са на двумесечен режим на възстановяване, сумата за връщане да е в размер по-малък или равен на 1500 лв. и да е не повече от 3 хил. лв. за фирми, които извършват доставки с нулев ДДС (т.е. тези, които са на ежемесечен режим на възстановяване – основно износители и земеделски производители).

"Това е безспорно облекчение за дребния бизнес, но не и за големите компании", казва данъчен експерт. Думите му донякъде се потвърждават и от официалните данни на НАП. За месец по облекчената процедура са минали 886 производства за 620 хил. лв., което прави средна сума за възстановяване 700 лв. "По-едрият бизнес има нужда да си върне парите бързо, а тези суми са за микрофирми. Те пък по принцип се стремят да нямат ДДС за връщане, за да не бъдат проверявани от данъчните", добавя счетоводител на средна компания.

Проблемът е друг

Повечето данъчни консултанти и счетоводители са на мнение, че възстановяването на ДДС в по-голямата част от случаите се случва в определените от закона срокове. Проблемът отпреди няколко години, когато данъчната администрация масово задържаше ДДС и се бавеше с ненужни проверки и ревизии, за да може държавата да си помага с данните за изпълнението на бюджета на касова основа, сега го няма.

"Нашата законодателна рамка не е лоша. А и сроковете за възстановяване на ДДС в сравнение с Румъния или Италия например са кратки", казва Орлин Хаджийски, съдружник "Данъци" в "PwC България". Изследване на неговата компания показва, че страната ни изостава по друг показател – времето за администриране на данъците (виж графиката). Към 2010 г. например във Финландия администрирането на ДДС е отнемало годишно средно 22 часа на бизнеса, в България - 228. Няколко години по-късно това време е редуцирано значително, но е далеч от средните нива за света. Причината е в изискването за подаване на месечни справки-декларации и съпътстващата документация. В някои държави например това се случва на тримесечна база.

Ако данъчната администрация работи повече в тази посока, както и вдигне прага с бързото възстановяване на ДДС, представянето на България в класации като тази на Световната банка за това къде колко лесно се прави бизнес значително ще се подобри. Което пък е предпоставка страната ни да получи червена точка в състезанието за повече инвестиции. Последните са най-важният и оскъден фактор за ръст на икономиката, а оттам и на доходите. Вече работещите бизнеси пък ще имат повече време и ресурс да отделят на бизнеса си.

Преглед на оригинала

Националната агенция за приходите ще възстановява ДДС на фирми отличници без проверка. С новината се похвалиха преди месец от самата агенция, а медиите я отразиха обилно.

Идеята данъчните да връщат надвнесения ДДС за дни безсъмнено е положителна, защото означава по-бързи оборотни пари за белия бизнес. Дяволът обаче се крие в детайлите. А те са, че от облекчения режим могат да се възползват само много малки фирми или такива с незначителен данъчен кредит. Големите компании, които всъщност са и най-заинтересовани да получат бързо ДДС заради значителните суми, ще го правят както досега – след проверка или ревизия. Това показва писмо на изпълнителния директор на НАП Бойко Атанасов, изпратено до структурите на агенцията, с което "Капитал" разполага. То явно цели да предпази бюджета, но и почти убива добрата новина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    sage avatar :-|
    Михал Мишкоед

    Посочените факти в статията са относително верни. Искам да добавя ТРИ неща: 1. Все пак по-добре е дребните и изрядни фирми и суми да бъдат администрирани бързо: наистина да се пилее времето и парите за малки суми не е ефективно и за двете страни и от тази икономия печелят всички, колкото и странно да е. НАП се обвобождава от досадни проверки и има време за по-сериозни суми и неща. Позната данъчна ми се оплака, че преди това нещо често е изисквала документи, най-смешният е за 1,60 ДДС за възстановяване. То фактури, писмени обяснения в любов към НАП, акт за възстановяване, подписи, ако нямаш електронен и пр.
    2. ДДС-то, което една фирма има да получава, са си нейните пари, която тя е платила на доставчика си или е внесла директно в бюджета при внос. Така че Държавата задържа чужди пари, а не да чака някой да я кредитира, както е посочено по-горе. Това обаче е при коректност; има фирми, които с години НЕ ВНАСЯТ ДДС, не биват проверявани и де-регистрирани - от тях НАП търпи загуби при условие, че връща данъка на изрядните. Точно там трябва да се насочат освободените от тази процедура ресурси.
    3. Не е коректно и редно да се създава привилегированост за едни фирми пред други. Та един вносител, платил с кредит ДДС при внос да речем десетки хил.лева на практика финансира безлихвено бюджета, а същевременно плаща лихви към банката за същия период. Това, че сумата на ДДС-то е голяма не бива да влияе на възстановяването й - държавата все пак си е получила данъка своевременно при вноса, а го държи с месеци. Това трябва да се промени.

  • 2
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Когато едно решение създава повече проблеми, отколкото решава, време ли е то да се преразгледа и евентуално премахне?

    Всеки дребен фрийлансер (лице, което работи на свой риск и за своя сметка, като предлага услуги с личен труд - „самоосигуряващо се физическо лице, което не е едноличен търговец“), който извършва услуги от разстояние и получава плащане от европейска фирма (даже и да е 10 евро - независимо от размера) трябва да се регистрира по ЗДДС и да подава справки-декларации по същия начин като големите фирми.

    Тези мерки по никакъв начин не спират кражбата на ДДС и други подобни данъчни измами. Може би само ги ограничават до „наши хора“. Време ли е да се преразгледат данъчните закон и регулациите, които създават проблеми за всички и слабо засягат нарушителите?

  • 3
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Много често методът „via negativa“ решава проблемите много по-добре от „via positiva“ - вместо да добавяме нещо за да решим един проблем може да е по-добре да отнемем нещо.

    Вместо да пишем нови закони, може би е добре да премахнем старите.

    Вместо да усложняваме бюрократичната машина, която мачка законния бизнес - може би е добре да премахнем част от нещата, заради които тази машина съществува.

    Премахне ли се ДДС - много от данъчно-счетоводно-бюрократичните проблеми ще изчезнат. При премахване на данъка върху печалбата на юридическите лица (който реално се плаща винаги от физически лица - юридическото лице само формално го събира/удържа от физическите и го внася, реално го плащат хората, защото юридическите лица са колективно въображаемо - те не съществуват наистина).

    Премахването на ДДС и данък върху печалбата на юридическите лица ще премахне нуждата от водене на усложнено (излишно от държавата) счетоводство, ще облекчи правенето на бизнес.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK