Малко кандидати искат да строят метрото от "Красно село" до "Горна баня"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малко кандидати искат да строят метрото от "Красно село" до "Горна баня"

Малко кандидати искат да строят метрото от "Красно село" до "Горна баня"

Интересът към поръчката за близо 180 млн. лв. е основно от местни компании, печелили предишни търгове

Мила Чернева, Десислава Лещарска
30536 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Прогнозната цена на поръчката е 178 млн. лв. без ДДС.

Една от най-големите строителни поръчки - за част от третия лъч на столичното метро, предизвика слаб интерес - основно от местни компании, които вече са работили по изграждането на подземната железница. Двете обособени позиции за общо 178 млн. лв. без ДДС събраха осем оферти - първата пет, а втората три, стана ясно при отварянето им в сградата на общинското предприятие "Метрополитен". Единственият самостоятелен чуждестранен участник е испанско обединение между "Конструктора Сан Хосе" и "Обрас Субтерранеас", познато тук с участието си в търга за тунел "Железница", част от магистрала "Струма". "Конструктора Сан Хосе" е част от Grupo Sanjose, с голям опит в мащабни инфраструктурни проекти по целия свят. Испанците кандидатстват за втората обособена позиция.

Какво се строи

Поръчката е за участък от третия метродиаметър с дължина около 4 км и 4 нови метростанции - от "Красно село" и по-точно от новото депо "Земляне" до кв. "Горна баня". Тя е разделена на две обособени позиции - по две метростанции всяка. Първата е за МС 15 и 16 и два тунелни участъка с дължина 1909 метра, които ще се изградят по открит способ (изкопи). Втората позиция е за МС 17 и 18 и за два участъка с дължина 2056 метра. Те ще се изградят по нов австрийски тунелен метод по подобие на участъка от метрото под бул. "Черни връх" (работи се под земята, за да не се затваря движението). Срокът за изграждане ще е максимум 3 години.

Търгът се финансира от новата оперативна програма "Транспорт", а третият лъч на столичното метро след изграждането му ще свърже "Горна баня" с кв. "Левски". Той е с дължина 16 км и има общо 16 метростанции. Осигурено е финансиране за участъка от "Горна баня" до бул. "Владимир Вазов".

Поръчката

Според условията на търга участниците могат да подават оферти само за една от двете обособени позиции. Първата позиция, която е и по-голяма, предизвика повече интерес и за него оферти подадоха пет обединения. Прогнозната стойност е 92 млн. лв. без ДДС. Тук изненади няма - кандидатите са обичайните участници и победители в търговете за метрото - "Джи Пи груп" (заедно със "Станилов" и др.), "Геострой" и "Пътстрой" (част от "Геотехмин" на Цоло Вутов), "Главболгарстрой" (с испанската "Асигния"), "Евроалианс Геотехника" с Пи Ес Ай и др.

Чрез дъщерното си "Евро алианс тунели" "Евроалианс" участва и за втората обособена позиция - в обединение с "Трейс груп холд" и др. По същия начин са процедирали и "Джи Пи груп", чиято свързана компания "Виа конструкт груп" (регистрирана на същия адрес) е подала оферта за позиция 2. Тя е с прогнозна стойност 86 млн. лв. без ДДС. За нея кандидатстват още испанското обединение на "Конструктора Сан Хосе" и "Обрас Субтерранеас", което ще използва испански подизпълнители - "АудингИнтраеса". "Старт инженеринг" ще са подизпълнители на няколко от участниците, като например обединението на Джи Пи и на "Главболгарстрой".

Критериите за оценка са предложена цена с тежест 48 т. и критерии за качество с тежест 52 т. В показателите за качество влизат срок за изпълнение на обекта, предложение за проучване и проектиране, както и предложение за технология и организация за изпълнение на строителството. Продължителността на поръчката е 3 години.

Проектът

Поръчката е за отсечката от бул. "Овча купел" до "Горна баня" и в него влизат четири подземни метростанции. Проектът е разделен на две обособени позиции, като първата е дълга малко над 2.3 км, а втората - близо 1.5 км. По трасето ще се изградят 4 подземни метростанции (МС) – 15, 16, 17 и 18. Те се намират при "Никола Мушанов" и бул. "Президент Линкълн", после в "Овча купел 1" - при кръстовището на бул. "Монтевидео" и бул. "Западна тангента", и "Овча купел 2" (при ул. "Централна"). Третият лъч приключва в "Горна баня" със спирка, разположена перпендикулярно на околовръстния път. Във втората обособена позиция се включва и жп спирка, част от линията София - Перник.
Кметът на София Йорданка Фандъкова посети германския завод Herrenknech, в който е произведена машината за пробиване на тунели за третия лъч на метрото, съобщиха от Столичната община. Къртицата тежи 1600 тона и носи името "Витоша". Тя трябва да пристигне в България в края на октомври и ще започне работа през февруари 2017 г. С машината ще бъдат прокопани 7 км тунели в централната част на третия лъч - от "Земляне" до театър "Зад канала".

Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Прогнозната цена на поръчката е 178 млн. лв. без ДДС.

Една от най-големите строителни поръчки - за част от третия лъч на столичното метро, предизвика слаб интерес - основно от местни компании, които вече са работили по изграждането на подземната железница. Двете обособени позиции за общо 178 млн. лв. без ДДС събраха осем оферти - първата пет, а втората три, стана ясно при отварянето им в сградата на общинското предприятие "Метрополитен". Единственият самостоятелен чуждестранен участник е испанско обединение между "Конструктора Сан Хосе" и "Обрас Субтерранеас", познато тук с участието си в търга за тунел "Железница", част от магистрала "Струма". "Конструктора Сан Хосе" е част от Grupo Sanjose, с голям опит в мащабни инфраструктурни проекти по целия свят. Испанците кандидатстват за втората обособена позиция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    180 млн. лева за 4 км метро с 4 метростанции ми се струва доста приемлива цена. Като я приключат, направо да се местят на Хладилника-Зоопарка-Студентски град

  • 2
    cara_mia avatar :-|
    Cara Mia

    До коментар [#1] от "cinik":

    Ама там предвижда ли се метро до Студентския град?

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    До коментар [#2] от " Cara Mia ": Не, не плащате, а инвестицията е голяма :)

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "Cara Mia":

    Според таблата, които са закачени вътре в метрополитена пунктирът сочи нататък.

  • 5
    cara_mia avatar :-|
    Cara Mia

    До коментар [#3] от "dragozow":

    Благодаря за инфото!

  • 6
    cara_mia avatar :-|
    Cara Mia

    До коментар [#4] от "cinik":

    Благодаря Ви,ще проверя и аз!

  • 7
    vloti avatar :-|
    vloti

    Метростанцията ще е на гарата. Това се прави за улесняване на перничани.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK