Непосилната лекота на един строеж
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Непосилната лекота на един строеж

Непосилната лекота на един строеж

Държавата ще опита да опрости бюрокрацията около строителните разрешителни, но рискува промените да са само формални

Мария Манолова
18494 прочитания

© shutterstock


Когато един и същ закон управлява едновременно и бизнес за 3.4 млрд. лв., и височината на оградата на новопостроен блок, не е чудно, че около него постоянно има промени и недоволство. Законът за устройство на територията (ЗУТ), който се занимава именно с това, е в пореден цикъл на промени. През седмицата Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) публикува за обществено обсъждане новите текстове, преди те да заминат за одобрение от депутатите.

Този път промените имат амбициозна цел. Според мотивите на министерството, с тях трябва да бъдат преборени проблемите, които затрудняват инвестициите в строителство. "Това е резултат от доклад на Световната банка със забележки за прекалено бюрократизирани и неефективни процедури, забавяне на процеса и в крайна сметка отказване на инвеститори", обяснява председателят на Камарата на архитектите в България Борислав Игнатов. Затова в МРРБ от няколко месеца действа работна група по проблемната област "Разрешителни за строителство - брой процедури и време за тяхното изпълнение" и публикуваните във вторник изменения в закона са нейният отговор на този сложен въпрос.

Някои от предложенията за промени:

- ще се поддържат публични регистри на одобрените проекти за устройствени планове, на разрешенията за строеж и за въвеждане в експлоатация

- собствениците на недвижими имоти и потребители на водоснабдяване и канализация задължително ще трябва да се включат към ВиК мрежата

- забранява се преграждането на междублокови пространства с плътни огради с височина над 60 см.

- поставянето на преместваеми обекти и рекламни елементи в частен имот в противоречие със ЗУТ ще се глобява с до 10 хил. лв.

- променя се сегашната категоризация на строежите - вместо шест категориите строежи стават четири, като в първата категория влизат и досегашните втора и трета

Градоустройството да почака, първи са инвестициите

ЗУТ е като многоглава ламя, която засяга на практика всички, защото определя как се изграждат населените места и как се проектира и строи. Същият закон е и в дъното на протестите срещу презастрояването, които от няколко месеца припламват в София и други градове. Сегашните изменения в градоустройствената част обаче са по-скоро козметични (виж карето с някои конкретни предложения). Вместо това фокусът е на друго място - в инвестиционния процес и ежедневието на строителния бранш.

Всичките проблеми в ЗУТ трудно могат да бъдат обобщени, но да започнем така: от инвеститорите се изискват прекалено много документи, отговорностите на строители, консултанти и администрация не са добре разпределени, контролът в някои случаи е прекален, а много от дейностите се дублират. Затова и България е на 118-о място от 189 държави по сложност на процедурите за разрешение за строеж според анализите на Световната банка. Така например издаване на разрешително за строеж за еднофамилна къща тук е придружено от 50 различни вида документи и отнема 51 дни, докато в Англия за същото нещо се изискват три документа, а в Германия - 9, показва изследване на инж. Адриана Спасова, което сравнява административната тежест в няколко европейски държави. По същия начин за създаването на малка сграда като медицински център в България са нужни общо 86 различни документа, в Англия - два пъти по-малко, а във Франция - четири пъти по-малко.

"За съжаление допълненията на закона, които са се натрупали през годините, нямат цялостна философия и затова нещата са тръгнали в посока процедура заради самата процедура, което е дефиницията на бюрокрация", коментира пред "Капитал" Борислав Игнатов. "Ние искаме да разплетем този възел. Особено за малките възложители - обекти като къщи и малки жилищни сгради. В момента процедурата е една и съща както за къща, така и за летище. Иска се същият набор от документи, минава се през същите съгласувания, няма никаква пропорционалност в тежестта на процедурата. Това е един от най-важните принципи, които искаме да вкараме във философията на ЗУТ - да има пропорционалност според риска, който носи дадена сграда, и броя обитатели", обяснява архитектът.

Освен че няма отделен режим за по-малките сгради, в изследването на Адриана Спасова са описани и другите основни проблеми - не е създадена възможност за електронно предаване на проектите, законът се тълкува различно в различните общини, сроковете за одобряването на съществени промени по време на строителството са прекалено дълги. Практиката в други европейски държави е съвсем различна. "Ето пример с проект от Германия с разрешение за строеж, който е в размер на една папка. Тук много ясно е показано кои са важните неща - колко е голяма сградата, дали засенчва околните, дали се събира в строителните линии. Има декларация от архитекта и от инженера конструктор, че отговаря на нормите", дава пример арх. Борислав Игнатов.

Кръпка по кръпка - закон

В публикуваните от МРРБ текстове има някои от идеите на бранша за промяна. Ако промените бъдат приети, трябва да има "облекчаване или отмяна на съгласувателни процедури, въвеждане на срокове за извършване на процедури, където такива не са предвидени в действащия ЗУТ, въвеждане на срок на валидност на издадени разрешения за изработване на проекти на устройствени планове, опростяване на разпоредбата за категоризация на видовете строежи, прецизиране на текстове, свързани с разрешаване и въвеждане в експлоатация на строежите", обясняват от министерството.

По-радикалните и цялостни предложения на строителната гилдия обаче засега не влизат в новите текстове. Най-гласовити в своите предложения бяха от КАБ. Те предложиха да се върнат повече правомощия при проектанта, общините да не одобряват проекти, а само да регистрират оценките за съответствие, като ги съгласуват с градоустройството, ДНСК да бъде освободена от несвойствени дейности в проектирането. Една от най-големите цели е безкрайната бюрокрация, хартии и подписи да намалеят поне при по-малките проекти. "Най-важното беше прието частично, но не докрай. Основното нещо, което предлагаме, е да се свали отговорността на главните архитекти да одобряват проекти, както и на експертни съвети към общините да изготвят оценки за съответствие на проектите. Те често нямат достатъчен брой специалисти по всички тези специалности и нямат никаква застраховка за това, т.е. не могат да носят материална отговорност за тези действия", коментира арх. Игнатов. Според него оригиналният замисъл на използване на консултанти в инвестиционния процес е именно тези фирми да изготвят оценките за съответствие и да носят заедно с авторите на проекта отговорност при грешки. "В момента това не е така. Застраховките са чисто формални, а отговорността се прехвърля към общините и ДНСК глобява общините, ако проектът е грешен", обяснява арх. Игнатов.

От КАБ предлагат такъв вид проекти да бъдат на регистрационен режим в общините. "Тоест един проект да бъде предаван в общината само за сверяване на градоустройствените показатели и издаване на разрешение за строеж. Това би скъсило сроковете и би намалило административния товар както от възложителите, така и от общините. В момента всички общини са заринати с купища от папки по всички специалности. Един проект за къща представлява една ръчна количка от папки", казва председателят на КАБ. Тук е моментът да отбележим, че колкото повече документи се изискват за нещо, толкова по-голяма е вероятността за корупция на някое ниво.

Министерството обаче не изглежда така революционно настроено. "Предложенията се нуждаят от задълбочено проучване и подробна обосновка, изготвяне на оценка на въздействието на регулациите върху частния бизнес и гражданите, на финансова обосновка за държавния бюджет, от преоценка на числеността на администрацията, която има отношение към разрешаване на строителството, както и становище на НСОРБ във връзка с предложението за отпадане на таксите, които се събират от общините за одобряване на проектите", обясниха от министерството пред "Капитал". Тоест количките с документи остават засега.

Когато един и същ закон управлява едновременно и бизнес за 3.4 млрд. лв., и височината на оградата на новопостроен блок, не е чудно, че около него постоянно има промени и недоволство. Законът за устройство на територията (ЗУТ), който се занимава именно с това, е в пореден цикъл на промени. През седмицата Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) публикува за обществено обсъждане новите текстове, преди те да заминат за одобрение от депутатите.

Този път промените имат амбициозна цел. Според мотивите на министерството, с тях трябва да бъдат преборени проблемите, които затрудняват инвестициите в строителство. "Това е резултат от доклад на Световната банка със забележки за прекалено бюрократизирани и неефективни процедури, забавяне на процеса и в крайна сметка отказване на инвеститори", обяснява председателят на Камарата на архитектите в България Борислав Игнатов. Затова в МРРБ от няколко месеца действа работна група по проблемната област "Разрешителни за строителство - брой процедури и време за тяхното изпълнение" и публикуваните във вторник изменения в закона са нейният отговор на този сложен въпрос.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    usted avatar :-|
    Usted

    А това са предложенията на КАБ синтезирани в това видео, онагледено с приятни схеми.

    https://www.youtube.com/watch?v=vUjqdbAMhQw

  • 2
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Аида бе Бойко,
    Отпуши тая затлачена дупка ЗУТ!

  • 3
    iev51650761 avatar :-|
    koger.bg

    За повече информация относно строителство на нискоенергийна сглобяема или енергийно ефективна монолитна къща: https://koger.bg/

  • 4
    koger.bg avatar :-|
    koger.bg

    Може да получите лична оферта и пълно съдействие за проектиране и строителство на вашата енергийно ефективна къща или сглобяема къща на адрес: https://koger.bg/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.