Мнозинството от учениците нямат умения за боравене с пари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мнозинството от учениците нямат умения за боравене с пари

Мнозинството от учениците нямат умения за боравене с пари

Те се затрудняват с термини като инфлация и лихва и не могат да определят източниците на доходи, показва проучване от проекта "Financial IQ"

Люба Йорданова
24816 прочитания

© Надежда Чипева


Средното ниво на финансова грамотност на българските ученици е добро, но темите не се разбират напълно, липсват практически умения за боравенето с пари и за разчитането на документите. Това са някои от основните изводи от проучването на нивото на финансова грамотност, проведено сред над 5000 ученици от 142 училища между 19 септември и 3 октомври и представено във вторник. То е част от проекта "Financial IQ - проучване и повишаване на нивото на финансова грамотност на българските ученици", иницииран от JA България.

Какво (не) знаят учениците

Резултатите от проучването показват, че докато нивото на финансова грамотност на учениците от 3-4 клас може да се определи като много добро (1.96 в скала от 0 - минимум до 3 - максимум), това на прогимназистите (6-7 клас) пада до 1.90, а на гимназистите (11-12 клас) - до 1.85. Учениците се справят по-добре с темите планиране и харчене, но изостават по тези за печелене.

Притеснително е например, че 21% от големите ученици са склонни да задлъжнеят, за да удовлетворят желанията си. А близо 60% от трето- и четвъртокласниците и 45% от по-големите ученици не могат да преценят правилно промоции от типа "купи едно и получаваш второто на половин цена". Дори гимназистите получават в повечето случаи джобни ден за ден, което им пречи да развиват умения за планиране и изразходване на парите си.

Мнозинството от учениците се затрудняват с разбирането на термини като инфлация и сложна лихва, не могат да определят източниците на доходи, не знаят размерите на минималната работна заплата, осигуровките и данъците. Близо половината пък смятат, че няма разлика между дебитна и кредитна карта. Както показа и международният тест PISA, българските ученици се затрудняват и с анализирането на графики (виж повече в графиката).

"Средното ниво е добро, но знанията са откъслечни и материята не се разбира пълноценно", е изводът на експертите. Така, на учениците им липсват практически умения за боравене с пари и познания за печеленето им. Тревожен е и изводът, че отговорите по част от изследването са в двете крайности - т.е. една част от учениците се справят много добре, но на другата им липсва дори базисна финансова грамотност.

Защо е важно

Ролята на финансовата грамотност е както за самите учениците - които трябва да могат да взимат адекватни финансови решения, така и за икономиката на страната, която зависи от добрата подготовка на младите хора. Застаряващото население, свиващите се системи за подпомагане и нововъведенията в пазарите на финансови услуги са още фактори, които показват значимостта на финансовата грамотност според анализите на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Освен това, както напомнят от JA България, финансовата грамотност е тясно свързана с предприемачеството. "Връзката между двете е видна - така както предприемачеството не би могло да съществува без финансова грамотност, така и за финансовата грамотност е нужен предприемаческият тип мислене", пишат експертите.

В момента обаче финансовата грамотност не е част от задължителната подготовка на всички ученици. "Личните финанси са спорадично представени, донякъде са интегрирани в други предмети, но без ясно формулирани очаквани резултати", констатират от JA България. Новият закон за образованието прави няколко стъпки напред с въвеждането на предмета технологии и предприемачество, но все още има какво да се желае. Едва под 5% от часовете в целия начален и целия прогимназиален етап, например, са отделени за новия предмет. В гимназиите пък тези теми няма да са задължителни за всички. Други големи проблеми са подготовката на учителите и адекватното учебно съдържание.

От ОИСР и JA България препоръчват учителите да използват съвременни педагогически подходи, да насърчават ученето през опит и да показват връзките между предметите. Правителството пък би могло да помисли за публично-частно партньорство по темата, както и за измерване и мониторинг на финансовата грамотност.


9 коментара
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Хм... Защо са се ограничили в изводите само с учениците...

    От друга страна част от въпросите ми се струват малко неуместни...
    Трябва ли третокласник да знае, как се финансират заплатите в публичния сектор?
    Трябва ли гимназист да знае размера на МРЗ, който ще се промени поне веднъж до завършването му.
    За какво му е да знае формулата на сложната лихва?!
    Да оставим на страна, че вероятно за 5 мин ще получат тази информация от телефоните си...
    Виж, разликите между дебитна и кредитна карта да не се знаят, е зле. Още по-зле е да не се знае, как да се използват и какви са ползите и вредите от тях...
    А желанието за живот на кредит е огромен проблем, но то се отглежда много старателно от рекламите за бързи кредити.

  • 2
    Stabilnost avatar :-|
    ТиквунскаСтабилност

    и утре тия стават гласоподаватели и слушат кат идвали милиони от комисионни и те така ....

  • 3
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Банките и други финансови институции с радост ще плащат само и само тия ученици да знаят колкото се може по-малко...

  • 4
    historama avatar :-|
    historama

    А знаят ли децата що е то ДДС, що е то ЗО, акциз върху горивата (размера им е почти класифицирана информация), защо върху акциза (данък) се начислява ДДС (последното и аз не го знам, но Горанов и Баце го знаят).
    Всъщност много малко българи знаят за какво става дума, но и за училищата това е маловажно.

  • 5
    oldschool avatar :-|
    oldschool

    проблемът е в родителите

  • 6
    sfawbg avatar :-|
    Боян Цветков

    До коментар [#5] от "oldschool":

    (в допълнение), защото оставят децата си да бъдат обработвани от държавно контролирано образование, което не желае да произвежда конкурентни за пазара на труда и мислещи граждани, а електорат, който да контролира.

  • 7
    skippingstone avatar :-|
    skippingstone

    Вместо да се тюхкаме, не можели биле сложна лихва да смятат децата, е крайно време да изискаме реформа в съдебната система и образованието - за да имат шанс хората с умения да съществуват и да се развиват, а когато това заработи, и интересът към знанията ще се засили. В момента чалга-идеологията е по-привлекателна, и то с право - когато самата държава не е правова.

  • 8
    blacve avatar :-|
    Благовест Цветанов

    Мнозинството от населението няма такива умения. Съвсем логично и закономерно е те да липсват и у мнозинството от учениците.

    Нещата обаче вървят към добро. В последните няколко години се появиха доста сайтове, които са специализирани в сферата на личните финанси и предприемачеството. А това означава, че има търсене на такъв тип информация.

    Оптимист съм.

  • 9
    slonsco avatar :-|
    slonsco

    н
    [quote#1:"tie_interceptor"]От друга страна част от въпросите ми се струват малко неуместни... [/quote]
    Повечето са напълно уместни
    [quote#1:"tie_interceptor"]Трябва ли третокласник да знае, как се финансират заплатите в публичния сектор? [/quote]
    Да трябва.Да не си мисли,че идват от Бойко Борисов,Тодор Живков или който и да било,а да знае,че са от данъците му.

    [quote#1:"tie_interceptor"]Трябва ли гимназист да знае размера на МРЗ, който ще се промени поне веднъж до завършването му. [/quote]
    Да трябва,за да съпостави цената на това,което му се предлага с доходите,както и за да съпостави вероятната заплата за евентуалната реакизация към която се стреми,а и част от гимназистите работят през ваканциите или почасово.
    [quote#1:"tie_interceptor"]Трябва ли гимназист да знае размера на МРЗ, който ще се промени поне веднъж до завършването му.
    За какво му е да знае формулата на сложната лихва?!
    Да оставим на страна, че вероятно за 5 мин ще получат тази информация от телефоните си... [/quote]
    Трябва да знае не формулата а същността и да я разбира,както и много добре да разбира какво е период на олихвяване,защот много често там е уловката и заблудата в много финансови продикти,основно небанкови кредити
    [quote#1:"tie_interceptor"]Виж, разликите между дебитна и кредитна карта да не се знаят, е зле. Още по-зле е да не се знае, как да се използват и какви са ползите и вредите от тях... [/quote]
    Това е направо ужасно,и трябва да се знае не само за дебитни и кредитни карти,а и за дебитните с овърдрафт,щото при някои има доста капани.
    А дали и кога ще ползваш кредит,спестявания,спестовно-застрахователен или застрахователен продукт,инвестиционен инструмент или продукт трябва да е разумно и грамотно,а не емоционално решение.И за това трябва финансова грамотност и мислене.
    А за рекламата, според мен рекламата на кредити трябва изобщо да бъде забранена ,а на други финаспви продукти при силно рестриктивен режим и със задължение за информация


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK