С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 12 окт 2016, 15:17, 11235 прочитания

Искра Михайлова: Не смятам, че еврофондовете хранят олигархични кръгове

Министърът на околната среда от кабинета "Орешарски" и председател на регионалната комисия в ЕП пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В края на миналата седмица, Европейската комисия публикува доклад, оценяващ ефекта от еврофондовете върху държавите-членки на ЕС за периода 2007-2013 г. (повече за данните в него и анализ върху тях очаквайте в седмичния "Капитал" и на capital.bg). Използвахме повода да говорим с един от министрите, по време на който фондовете за регионално развитие и околна среда бяха спрени - Искра Михайлова от ДПС, екоминистър в кабинета "Орешарски", за ефекта от тези пари, за начините, по които бяха раздавани и за уроците от тях. Михайлова в момента е председател на Комисията по регионална политика в Европейския парламент.

Преди време казахте, че спирането на еврофондовете за кабинета "Орешарски" е било политическо решение на комисията. Сега от новата си позиция все още ли смятате така?


- Със сигурност съм казала, че могат да се взимат други решения. Аз съм работила с комисията, надали съм казала точно такова нещо. По-скоро в парламента се чуваха такива изказвания.

От сегашната си позиция мога да кажа, че е изключително важно дори за такива решения какво е присъствието на страната в европейските институции и каква роля поемат нейните представители. В момента разглеждаме евентуално спиране за една година на договарянето на Испания и Португалия заради неизпълнение на изискванията за дефицита.

Това, което направиха испанците и португалците, е забележително. Те мобилизираха всички в парламента. Аз ръководех изслушваниятга и мога да кажа, че защитиха категорично позицията си, че страдат, минали са през трудни периоди и в никакъв случай спиране на договарянето няма да допринесе за доброто отношение на гражданите към ЕС.



И сега, а и тогава мисля, съм казвала, че спирането на плащанията беше на база на проведен одит, който беше намерил високо ниво на грешки. Когато има такъв случай, ЕК приедприема мерки. Дали ще е автоматично спиране на плащанията, или ще е предупреждение, е друга тема.

Тоест, тогава сте имали лош диалог с комисията?

- Не, до голяма степен тогава имаше натрупване на одитни резултати, които бяха наистина недобри. Това е право на комисията, а дали натежава политическият момент, това е друго. Ако има политически дискусии в парламента, да, натежава.

И другото - един одит минава и казва, че няма проблеми. Идва втори и той може да ни върне в първи клас. Това е проблем за много страни. Тогава с ОПОС (Оперативна програма "Околна среда") ни върнаха в първи клас, да преглеждаме всички договори. Предложенията на комисията сега по въпроса с одита са важни. Сега се опитваме да имаме едно одитно решение, което да е валидно.

Тогава, по време на вашето управление, ОПОС беше сключила много договори с "Водстрой 98" (строителна компания, свързвана с Делян Пеевски - б.р.). Сега отчитате ли като грешка това?

- Нека ви коригирам. Договори с компании по мое време не са били сключвани.

От 2013 г. до средата на 2014 е нямало договори?

- Те бяха сключени.

Т.е. сте ги заварили?

- Проверете, ще видите, че ако съм сключвала договори, са били за довършителни работи по ИСПА, за управление на отпадъците и това е съвсем друго нещо.

Със сигурност 2013 г. беше годината с най-много сключени договори по ОПОС

- Със сигурност 2013 г. беше с най-много договори, сключени в началото на годината, за да се изпълнят до 2015 г. Всички договори бяха сключени (проверка показва, че това не е така - "Капитал" бързо откри договори в регистъра на АОП, с дата на документа след встъпването в длъжност на кабинета "Орешарски").

Според вас грешка ли беше това?

- Ако България е правила грешки, това е в лошото представяне на ползата от едни договори. Категорично казвам, че договор, финасиран в България за пречиствателна станция, създава работни места в Германия. В България е временна заетост, но оборудването се прави в Германия.

Това е наша грешка. Всичко останало, как са се сключвали договорите, не мога да коментирам, защото не съм виждала документацията.

Добре, тогава кажете принципно - проблем ли е концентрацията в няколко компании на толкова средства, което се случваше през целия програмен период?

- Пак подчертавам, по време на "Орешарски" договори по ОПОС не са сключвани. Проблемът съществува от времето на управлението на ГЕРБ. Аз се занимавах в самото начало до 2009 г. с програмата и тогава икономическата среда беше друга. Тогава имаше работа за всички компании, защото имаше много проекти - малки, по-големи, всякакви. Имаше училища, общински пътища. Не се концентрираше цялото усилие както на държавната администрация, така и на общините в 1,2-5 проекта. Имаше работа за всички компании. Когато имаш 5 проекта, няма как да ги спечелят повече от 5 фирми.

Има десетки проекти по ОПОС.

- 63 бяха в ход, когато влязох в министерството. Но не са всичките на една компания.

Но голям процент бяха.

- Аз зная за интереса на вестника към тази компания. Но колкото повече проекти има, толкова повече компании участват.

Това не е интерес към една компания. Да обясня защо според мен е по-важно. Да изходим от казуса в Унгария, където затвориха опозиционен вестник тази седмица и един анализатор каза, че еврофондовете са позволили на Орбан да изгради система, в която да прави каквото реши, тъй като има инструменти да влияе. Това е много подобно на ситуацията в България. И въпросът излиза от техническото и става политически. Виновни ли са управляващите, че позволиха фондовете да се превърнат в олигархичен кръг, който храни едни хора и не носи полза?

- Аз категорично не считам, че еврофондовете са се превърнали в средство за създаване на такива кръгове. Няма да се съглася.

Те не са причината за същестуването им, но не бяха ли част от начина, по който правителствата подхранваха такива кръгове.

- Поне в моя опит - 2007-2009 и 2013-2014 г. не мога да кажа, че тези фондове са подхранвали някакви олигархични кръгове.

Това противоречи на моя опит, признавам. Проверките показват едни и същи компании да излизат на много поръчки.

- Аз съм чувала коментари, че те подхранват и зелената мафия.

Разбира се, този въпрос важи за всяка мафия.

- Вие казвате "разбира се", но аз не съм убедена в това. От това, че има неправилно използвани проекти, ни се случват спирания. Аз съм казвала и на сегашния премиер - тези фондове не са собственост на едно или друго правителство. Те са многогодишно упражнение.

Да оставим въпроса вие разпределяли ли сте пари. Но са ли еврофондовете вредни за икономиката и средата, по начина, по който се разпределят?

- Недейте така. Ако кажем, че са вредни, защото не сме се справили добре с управлението им, въпреки резултатите, то изключваме по принцип солидарността в ЕС, към която толкова се стремяхме, защото не можем да се справим. Не е логично. Да отречете нещо, което работи в много страни.

Да, но зависи как работи.

- Да поправим тогава начина, по който работи, но да не ги отричаме. Европейския фонд за регионално развитие е създаден преди 25 години. Страните са се учили да работят с него. Ние имаме опит от 9 години. Ако погледнете одитните доклади от едно време - да видите грешките в Италия, Испания, Португалия, че даже и в Германия.

Тезата ми е, че приципно е вредно държавата да разпределя пари.

- Добре дошъл при либералите. Това е част от виждането на моята група, която не вярва в грантовете, но приема финансовите инструменти и ние вървим в посока да ги използваме все повече и повече, защото правилата са ясни, частния интерес е ясен. Това е естествената форма на развитие.

Да, и затова раздаването на пари от администрацията е вредно, защото подлежи на политическа корупция.

- Ако считате, че това се случва. Аз смятам че в България работят много почтени хора в тези структури и ние успяхме за един програмен период да постигнем много неща. Имаме каво да покажем и то не са само лоши практики. Връщам се от Гърция.

Добре кое не бива да повтаряме тогава в този период?

- Не трябва да считаме, че европейските фондове може да ни свършат работа, замествайки изцяло инвестициоата политика на държавата. Залитаме в инфраструктура, но за дребната такава трябва да имаме собствен инструмент. Не можем да решаваме въпроса за обезлюдяването на едно село с тези фондове. Те са за друго. Да се използват финансови инструменти, кредити за конкретни неща, е по-работещ модел. България просто няма стратегия, неща за които трябва да говори един президент.

Какво мислите за кандидатурата на Пламен Орешарски?

- Аз изключитело много уважавам Орешарски и считам, че е ерудиран човек. Това, че хора като него се кандидатират, е добър знак за България. Гледах разговорите с някои кандидати и не всички говорят добре за страната.

Вие заехте мястото на Делян Пеевски в Европарламента. След това Бойко Борисов каза, че спира парите за фирмите на Пеевски, които според него са раздавани нередно. Какво мислите за това?

- Борисов казва много неща и са много различни в рамките на един ден. Що се отнася до Делян Пеевски, познавам го като мой колега в един и същи район, работили сме заедно като народни представители и единствените неща, които мога да кажа, са само най-добри. Нищо повече не мога да коментирам. Бойко Борисов може да казва каквото иска. Той каза публично, че ненавижда Орешарски. Едва ли трябва да обръщаме внимание на това. Аз поне не обръщам.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Войска с прекършен гръбнак Войска с прекършен гръбнак

Мегапроектът за нови бронирани машини за 1.46 млрд. лв. пак затъва в бюрократично блато и интриги

22 ное 2019, 768 прочитания

Вечерни новини: Водната криза в Перник се задълбочава, парламентът имитира активност по избора на Цацаров за КПКОНПИ 1 Вечерни новини: Водната криза в Перник се задълбочава, парламентът имитира активност по избора на Цацаров за КПКОНПИ

И още: Обменът на данни между НАП и чуждите данъчни служби от ЕС още е спрян; Съдът назначи техническа експертиза по делото на Мая Манолова за касиране на изборите в София

21 ное 2019, 1673 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
ББР минава към ведомството на Божидар Лукарски

Депутатите от икономическа комисия дадоха съгласие за това без анализ на ползите и без обяснение защо прехвърлянето се прави сега

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10