Най-скъпата поръчка за магистрална отсечка с прогнозна стойност от 133 млн. лв. без ДДС - тази за продължението на "Хемус" към Търговище, предизвика умерен интерес. Кандидатите са осем, основно големи местни строители и малко италианско и испанско участие за цвят. Любопитен детайл е, че по-евтината част от "Хемус" - 80 млн. лв. за 10 км до Боаза, привлече 11 оферти. А скъпият тунел "Железница" на "Струма" - цели 17. Краткото обяснение за слабото участие е, че в района има малко кариери, и те дават предимство на шепа кандидати и че вече традиционно чуждестранният интерес е убит, защото всички търгове се печелят от местни строители.
Детайлите по поръчката
Осем оферти са постъпили в търга за изработване на технически проект и строителство на 16.3 км от автомагистрала "Хемус", съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Става въпрос за участъка между пътните възли "Белокопитово" и "Буховци" в посока Търговище.
Индикативната стойност на поръчката за 16-те км между Белокопитово и Буховци е 133 млн. лв. без ДДС, или около 8 млн. лв. на километър за проектиране и строителство. Срокът за изпълнение е 910 дни - почти 2 години и половина след подписване на договора. Така отсечката ще бъде открита най-рано в края на 2019 г. Останалите части от "Хемус" тепърва се проектират, така че следващи поръчки няма да има в близките година-две.
Обичайните кандидати
Както и при търга за десетте километра от Ябланица до Боаза, и в този участват предимно български кандидати (6 от 8 кандидата са преобладаващо местни), редовно печелещи поръчки за инфраструктура. Някои от тях се явяват в обединение с чуждестранни компании от Италия и Испания. Най-вероятно те осигуряват референция за оборот или опит срещу процент от стойността на договора, без реално да участват в строителството. Два са чуждестранните участника - италианските "Асталди Ес Пи Ай" и "Инч". Те участват и в търга за тунел "Железница" на магистрала "Струма" за 250 млн. лв.
В търга за "Хемус" са се явили повечето големи пътностроителни компании - "Трейс груп холд", "Геострой" и "Пътстрой 92" (от групата на "Геотехмин"), "ПСТ груп" (свързвана в сектора с Първа инвестиционна банка), "Агромах" и "Пътища Пловдив" (от групата на благоевградската "Агромах"), "Джи Пи груп" (свързвана с Валентин Златев) в обединение с испанската "Асигния" и др. "Автомагистрали Черно море", която изгради магистрала "Хемус" от Шумен до Белокопитово, включително пътен възел "Белокопитово", участва в изцяло българско обединение заедно с проектантската "Трансконсулт-22" и "Инфра експерт" (свързана с "Хидрострой", която през юни купи "Водстрой 98") и "Пътинженерингстрой-Т".
Впечатление прави отсъствието на другите големи играчи в сектора - "Главболгарстрой", "Водстрой 98", "Щрабаг" и др. Те са подали оферти в търга за първия търг за "Хемус" - от Ябланица до Боаза, но не и в този. Според представители на сектора причината за слабия интерес е, че отсечката до "Боаза" - макар и по-къса и по-евтина, е била по-атрактивна, тъй като е близо до София, следователно близо до разнообразни източници на ресурси и доставчици на материали, а Белокопитово е далеч и наличните кариери и асфалтови бази са малко.
Втората причина за ограничения брой кандидати е валидна за повечето поръчки - големите чуждестранни компании рядко гледат към България, защото от години търговете тук традиционно се печелят от местните фирми.
Продължението на "Хемус"
Отсечката "Белокопитово" - "Буховци" ще бъде с по две ленти за движение в посока, две ленти за спиране, средна разделителна ивица, водещи ивици и банкети. Предвидено е изграждането на 6 виадукта, на пътен възел за връзка с път III-5102 Мировец - Певец, на нова връзка с път I-4 Шумен - Търговище при п.в. "Белокопитово", на мост и 11 пресичания със селскостопански пътища.
Това е втори търг за доизграждането на "Хемус" през тази година след прекратяване на голямата поръчка за 60 км. Първият е за участък между Ябланица и Боаза в посока Велико Търново. Той е с дължина близо 10 км и прогнозна стойност 80 млн. лв. В състезанието взеха участие 11 кандидата, предимно български, сред които големите строителни фирми "ПСТ груп", "Трейс груп холд", "Агромах", "Геострой", "Хидрострой" и т.н. Техническите оферти бяха подадени преди около месец и половина, но все още са на етап преглед и оценка.
На 20 септември бяха отворени и офертите в поръчката за проектиране на 50 км от "Хемус" в участъка от Боаза до връзката с път II-35 Плевен - Ловеч. Там също няма избрани изпълнители. Очаква се новите проекти да са факт след 2 години, тоест строежът на магистралата след Боаза няма да започне скоро.
Най-скъпата поръчка за магистрална отсечка с прогнозна стойност от 133 млн. лв. без ДДС - тази за продължението на "Хемус" към Търговище, предизвика умерен интерес. Кандидатите са осем, основно големи местни строители и малко италианско и испанско участие за цвят. Любопитен детайл е, че по-евтината част от "Хемус" - 80 млн. лв. за 10 км до Боаза, привлече 11 оферти. А скъпият тунел "Железница" на "Струма" - цели 17. Краткото обяснение за слабото участие е, че в района има малко кариери, и те дават предимство на шепа кандидати и че вече традиционно чуждестранният интерес е убит, защото всички търгове се печелят от местни строители.
6 коментара
Може ли да ми посочите друга магистрала в света от скромните 420 км., чието строителство отнема поне един век. Също така бих се радвала много ако ми се обясни и защо магистрала от 420 км, се прави на по 10-15 км.? Нали уж всичко беше готово в началото на годината и се работеше. После ББ спря подписването на договорите, че не бил проведен по прозрачен начин търга. Сега трябвало още поне 2 години да се проектира. Е как преди 6-7 месеца е било всичко налично, а сега не е? Разбирам желанието на ББ с една магистрала да нахрани всички, ама няма как да стане. Хемус я започнаха по времето на бащами, а ако всичко върви добре, ще я завършат при внуците ми. Е, има ли нещо сбъркано или не?
Като начало добре, нещо се задвижи и в Северна България!
Време е и за магистралта Търново Дунав мост, кога?
До коментар [#1] от "mammita":
Забелязвате ли - нова връзка с пътя Шумен-Търговище до небезизвестната Бойколина.
Погледнете в картите как изглежда пътния възел до Нови пазар да речем и колко пара е отишла за Бойколината. Затова няма да има скоро магистрала, трябва да се пректира с максимални разходи и да спечели правилната фирма, която дава максимални комисионни. Това е!
Голяма глупост беше разделянето на магистралата на 20 лота и подлота, за да е уж по-евтино. Няма кво повече да се каже.
[quote#1:"mammita"]Може ли да ми посочите друга магистрала в света от скромните 420 км., чието строителство отнема поне един век. [/quote]
точно, вече всяка статия за Хемус поражда само смях в мен - не бяха лотове, лотчета, проекти, проектчета - уникална родна картинка
До коментар [#4] от "xax":
Това с разделянето на лотове се направи, за да не знаем кой да псуваме като караме (ще карат някои други след найси години) по нея - една фирма направила 10 км вълнички по трасето, другата 15 км с коловози и т.н.... Размиват отговорността, а парите не само, че не са по-малко, а са доста повече, има за крадене явно, богати сме...