С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 12 окт 2016, 18:19, 25396 прочитания

Поредно местно състезание за отсечка от "Хемус" за 130 млн. лв.

Осемте оферти в търга са по-малко дори от по-евтината част от магистралата до Боаза

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Слабото участие е заради ограничения достъп до кариери в региона и заради изгонването на чуждите компании от българските поръчки.
Най-скъпата поръчка за магистрална отсечка с прогнозна стойност от 133 млн. лв. без ДДС - тази за продължението на "Хемус" към Търговище, предизвика умерен интерес. Кандидатите са осем, основно големи местни строители и малко италианско и испанско участие за цвят. Любопитен детайл е, че по-евтината част от "Хемус" - 80 млн. лв. за 10 км до Боаза, привлече 11 оферти. А скъпият тунел "Железница" на "Струма" - цели 17. Краткото обяснение за слабото участие е, че в района има малко кариери, и те дават предимство на шепа кандидати и че вече традиционно чуждестранният интерес е убит, защото всички търгове се печелят от местни строители.

Детайлите по поръчката


Осем оферти са постъпили в търга за изработване на технически проект и строителство на 16.3 км от автомагистрала "Хемус", съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Става въпрос за участъка между пътните възли "Белокопитово" и "Буховци" в посока Търговище.

Индикативната стойност на поръчката за 16-те км между Белокопитово и Буховци е 133 млн. лв. без ДДС, или около 8 млн. лв. на километър за проектиране и строителство. Срокът за изпълнение е 910 дни - почти 2 години и половина след подписване на договора. Така отсечката ще бъде открита най-рано в края на 2019 г. Останалите части от "Хемус" тепърва се проектират, така че следващи поръчки няма да има в близките година-две.

Обичайните кандидати



Както и при търга за десетте километра от Ябланица до Боаза, и в този участват предимно български кандидати (6 от 8 кандидата са преобладаващо местни), редовно печелещи поръчки за инфраструктура. Някои от тях се явяват в обединение с чуждестранни компании от Италия и Испания. Най-вероятно те осигуряват референция за оборот или опит срещу процент от стойността на договора, без реално да участват в строителството. Два са чуждестранните участника - италианските "Асталди Ес Пи Ай" и "Инч". Те участват и в търга за тунел "Железница" на магистрала "Струма" за 250 млн. лв.

В търга за "Хемус" са се явили повечето големи пътностроителни компании - "Трейс груп холд", "Геострой" и "Пътстрой 92" (от групата на "Геотехмин"), "ПСТ груп" (свързвана в сектора с Първа инвестиционна банка), "Агромах" и "Пътища Пловдив" (от групата на благоевградската "Агромах"), "Джи Пи груп" (свързвана с Валентин Златев) в обединение с испанската "Асигния" и др. "Автомагистрали Черно море", която изгради магистрала "Хемус" от Шумен до Белокопитово, включително пътен възел "Белокопитово", участва в изцяло българско обединение заедно с проектантската "Трансконсулт-22" и "Инфра експерт" (свързана с "Хидрострой", която през юни купи "Водстрой 98") и "Пътинженерингстрой-Т".

Впечатление прави отсъствието на другите големи играчи в сектора - "Главболгарстрой", "Водстрой 98", "Щрабаг" и др. Те са подали оферти в търга за първия търг за "Хемус" - от Ябланица до Боаза, но не и в този. Според представители на сектора причината за слабия интерес е, че отсечката до "Боаза" - макар и по-къса и по-евтина, е била по-атрактивна, тъй като е близо до София, следователно близо до разнообразни източници на ресурси и доставчици на материали, а Белокопитово е далеч и наличните кариери и асфалтови бази са малко.

Втората причина за ограничения брой кандидати е валидна за повечето поръчки - големите чуждестранни компании рядко гледат към България, защото от години търговете тук традиционно се печелят от местните фирми.

Продължението на "Хемус"

Отсечката "Белокопитово" - "Буховци" ще бъде с по две ленти за движение в посока, две ленти за спиране, средна разделителна ивица, водещи ивици и банкети. Предвидено е изграждането на 6 виадукта, на пътен възел за връзка с път III-5102 Мировец - Певец, на нова връзка с път I-4 Шумен - Търговище при п.в. "Белокопитово", на мост и 11 пресичания със селскостопански пътища.

Това е втори търг за доизграждането на "Хемус" през тази година след прекратяване на голямата поръчка за 60 км. Първият е за участък между Ябланица и Боаза в посока Велико Търново. Той е с дължина близо 10 км и прогнозна стойност 80 млн. лв. В състезанието взеха участие 11 кандидата, предимно български, сред които големите строителни фирми "ПСТ груп", "Трейс груп холд", "Агромах", "Геострой", "Хидрострой" и т.н. Техническите оферти бяха подадени преди около месец и половина, но все още са на етап преглед и оценка.

На 20 септември бяха отворени и офертите в поръчката за проектиране на 50 км от "Хемус" в участъка от Боаза до връзката с път II-35 Плевен - Ловеч. Там също няма избрани изпълнители. Очаква се новите проекти да са факт след 2 години, тоест строежът на магистралата след Боаза няма да започне скоро.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов закон въвежда високи глоби за хранителния сектор Нов закон въвежда високи глоби за хранителния сектор

Проектът е за обществено обсъждане до началото на декември

14 ное 2019, 178 прочитания

Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете

И още: Tesla щурмува Европа през Германия, Цацаров е вариант за шеф на антикорупционната комисия, ВСС ще прегласува избора на Гешев за главен прокурор

13 ное 2019, 1813 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Дефлацията в България се задълбочава през септември

Падат цените на дребно и на месечна, и на годишна база

Още от Капитал
Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10