Поредно местно състезание за отсечка от "Хемус" за 130 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поредно местно състезание за отсечка от "Хемус" за 130 млн. лв.

Продължението след Белокопитово е 16.3 км и трябва да се завърши за 2 години и половина

Поредно местно състезание за отсечка от "Хемус" за 130 млн. лв.

Осемте оферти в търга са по-малко дори от по-евтината част от магистралата до Боаза

Десислава Лещарска
25942 прочитания

Продължението след Белокопитово е 16.3 км и трябва да се завърши за 2 години и половина

© АГЕНЦИЯ ПЪТНАИНФРАСТРУКТУРА


Слабото участие е заради ограничения достъп до кариери в региона и заради изгонването на чуждите компании от българските поръчки.

Най-скъпата поръчка за магистрална отсечка с прогнозна стойност от 133 млн. лв. без ДДС - тази за продължението на "Хемус" към Търговище, предизвика умерен интерес. Кандидатите са осем, основно големи местни строители и малко италианско и испанско участие за цвят. Любопитен детайл е, че по-евтината част от "Хемус" - 80 млн. лв. за 10 км до Боаза, привлече 11 оферти. А скъпият тунел "Железница" на "Струма" - цели 17. Краткото обяснение за слабото участие е, че в района има малко кариери, и те дават предимство на шепа кандидати и че вече традиционно чуждестранният интерес е убит, защото всички търгове се печелят от местни строители.

Детайлите по поръчката

Осем оферти са постъпили в търга за изработване на технически проект и строителство на 16.3 км от автомагистрала "Хемус", съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Става въпрос за участъка между пътните възли "Белокопитово" и "Буховци" в посока Търговище.

Индикативната стойност на поръчката за 16-те км между Белокопитово и Буховци е 133 млн. лв. без ДДС, или около 8 млн. лв. на километър за проектиране и строителство. Срокът за изпълнение е 910 дни - почти 2 години и половина след подписване на договора. Така отсечката ще бъде открита най-рано в края на 2019 г. Останалите части от "Хемус" тепърва се проектират, така че следващи поръчки няма да има в близките година-две.

Обичайните кандидати

Както и при търга за десетте километра от Ябланица до Боаза, и в този участват предимно български кандидати (6 от 8 кандидата са преобладаващо местни), редовно печелещи поръчки за инфраструктура. Някои от тях се явяват в обединение с чуждестранни компании от Италия и Испания. Най-вероятно те осигуряват референция за оборот или опит срещу процент от стойността на договора, без реално да участват в строителството. Два са чуждестранните участника - италианските "Асталди Ес Пи Ай" и "Инч". Те участват и в търга за тунел "Железница" на магистрала "Струма" за 250 млн. лв.

В търга за "Хемус" са се явили повечето големи пътностроителни компании - "Трейс груп холд", "Геострой" и "Пътстрой 92" (от групата на "Геотехмин"), "ПСТ груп" (свързвана в сектора с Първа инвестиционна банка), "Агромах" и "Пътища Пловдив" (от групата на благоевградската "Агромах"), "Джи Пи груп" (свързвана с Валентин Златев) в обединение с испанската "Асигния" и др. "Автомагистрали Черно море", която изгради магистрала "Хемус" от Шумен до Белокопитово, включително пътен възел "Белокопитово", участва в изцяло българско обединение заедно с проектантската "Трансконсулт-22" и "Инфра експерт" (свързана с "Хидрострой", която през юни купи "Водстрой 98") и "Пътинженерингстрой-Т".

Впечатление прави отсъствието на другите големи играчи в сектора - "Главболгарстрой", "Водстрой 98", "Щрабаг" и др. Те са подали оферти в търга за първия търг за "Хемус" - от Ябланица до Боаза, но не и в този. Според представители на сектора причината за слабия интерес е, че отсечката до "Боаза" - макар и по-къса и по-евтина, е била по-атрактивна, тъй като е близо до София, следователно близо до разнообразни източници на ресурси и доставчици на материали, а Белокопитово е далеч и наличните кариери и асфалтови бази са малко.

Втората причина за ограничения брой кандидати е валидна за повечето поръчки - големите чуждестранни компании рядко гледат към България, защото от години търговете тук традиционно се печелят от местните фирми.

Продължението на "Хемус"

Отсечката "Белокопитово" - "Буховци" ще бъде с по две ленти за движение в посока, две ленти за спиране, средна разделителна ивица, водещи ивици и банкети. Предвидено е изграждането на 6 виадукта, на пътен възел за връзка с път III-5102 Мировец - Певец, на нова връзка с път I-4 Шумен - Търговище при п.в. "Белокопитово", на мост и 11 пресичания със селскостопански пътища.

Това е втори търг за доизграждането на "Хемус" през тази година след прекратяване на голямата поръчка за 60 км. Първият е за участък между Ябланица и Боаза в посока Велико Търново. Той е с дължина близо 10 км и прогнозна стойност 80 млн. лв. В състезанието взеха участие 11 кандидата, предимно български, сред които големите строителни фирми "ПСТ груп", "Трейс груп холд", "Агромах", "Геострой", "Хидрострой" и т.н. Техническите оферти бяха подадени преди около месец и половина, но все още са на етап преглед и оценка.

На 20 септември бяха отворени и офертите в поръчката за проектиране на 50 км от "Хемус" в участъка от Боаза до връзката с път II-35 Плевен - Ловеч. Там също няма избрани изпълнители. Очаква се новите проекти да са факт след 2 години, тоест строежът на магистралата след Боаза няма да започне скоро.

Слабото участие е заради ограничения достъп до кариери в региона и заради изгонването на чуждите компании от българските поръчки.

Най-скъпата поръчка за магистрална отсечка с прогнозна стойност от 133 млн. лв. без ДДС - тази за продължението на "Хемус" към Търговище, предизвика умерен интерес. Кандидатите са осем, основно големи местни строители и малко италианско и испанско участие за цвят. Любопитен детайл е, че по-евтината част от "Хемус" - 80 млн. лв. за 10 км до Боаза, привлече 11 оферти. А скъпият тунел "Железница" на "Струма" - цели 17. Краткото обяснение за слабото участие е, че в района има малко кариери, и те дават предимство на шепа кандидати и че вече традиционно чуждестранният интерес е убит, защото всички търгове се печелят от местни строители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • mammita

    Може ли да ми посочите друга магистрала в света от скромните 420 км., чието строителство отнема поне един век. Също така бих се радвала много ако ми се обясни и защо магистрала от 420 км, се прави на по 10-15 км.? Нали уж всичко беше готово в началото на годината и се работеше. После ББ спря подписването на договорите, че не бил проведен по прозрачен начин търга. Сега трябвало още поне 2 години да се проектира. Е как преди 6-7 месеца е било всичко налично, а сега не е? Разбирам желанието на ББ с една магистрала да нахрани всички, ама няма как да стане. Хемус я започнаха по времето на бащами, а ако всичко върви добре, ще я завършат при внуците ми. Е, има ли нещо сбъркано или не?

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Като начало добре, нещо се задвижи и в Северна България!
    Време е и за магистралта Търново Дунав мост, кога?

  • 3
    stanislavr avatar :-|
    stanislavr

    До коментар [#1] от "mammita":
    Забелязвате ли - нова връзка с пътя Шумен-Търговище до небезизвестната Бойколина.
    Погледнете в картите как изглежда пътния възел до Нови пазар да речем и колко пара е отишла за Бойколината. Затова няма да има скоро магистрала, трябва да се пректира с максимални разходи и да спечели правилната фирма, която дава максимални комисионни. Това е!

  • 4
    xax avatar :-|
    xax

    Голяма глупост беше разделянето на магистралата на 20 лота и подлота, за да е уж по-евтино. Няма кво повече да се каже.

  • 5
    Stabilnost avatar :-|

    [quote#1:"mammita"]Може ли да ми посочите друга магистрала в света от скромните 420 км., чието строителство отнема поне един век. [/quote]

    точно, вече всяка статия за Хемус поражда само смях в мен - не бяха лотове, лотчета, проекти, проектчета - уникална родна картинка

  • 6
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    До коментар [#4] от "xax":

    Това с разделянето на лотове се направи, за да не знаем кой да псуваме като караме (ще карат някои други след найси години) по нея - една фирма направила 10 км вълнички по трасето, другата 15 км с коловози и т.н.... Размиват отговорността, а парите не само, че не са по-малко, а са доста повече, има за крадене явно, богати сме...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK