Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 12 окт 2016, 18:19, 25603 прочитания

Поредно местно състезание за отсечка от "Хемус" за 130 млн. лв.

Осемте оферти в търга са по-малко дори от по-евтината част от магистралата до Боаза

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Слабото участие е заради ограничения достъп до кариери в региона и заради изгонването на чуждите компании от българските поръчки.
Най-скъпата поръчка за магистрална отсечка с прогнозна стойност от 133 млн. лв. без ДДС - тази за продължението на "Хемус" към Търговище, предизвика умерен интерес. Кандидатите са осем, основно големи местни строители и малко италианско и испанско участие за цвят. Любопитен детайл е, че по-евтината част от "Хемус" - 80 млн. лв. за 10 км до Боаза, привлече 11 оферти. А скъпият тунел "Железница" на "Струма" - цели 17. Краткото обяснение за слабото участие е, че в района има малко кариери, и те дават предимство на шепа кандидати и че вече традиционно чуждестранният интерес е убит, защото всички търгове се печелят от местни строители.

Детайлите по поръчката


Осем оферти са постъпили в търга за изработване на технически проект и строителство на 16.3 км от автомагистрала "Хемус", съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Става въпрос за участъка между пътните възли "Белокопитово" и "Буховци" в посока Търговище.

Индикативната стойност на поръчката за 16-те км между Белокопитово и Буховци е 133 млн. лв. без ДДС, или около 8 млн. лв. на километър за проектиране и строителство. Срокът за изпълнение е 910 дни - почти 2 години и половина след подписване на договора. Така отсечката ще бъде открита най-рано в края на 2019 г. Останалите части от "Хемус" тепърва се проектират, така че следващи поръчки няма да има в близките година-две.

Обичайните кандидати



Както и при търга за десетте километра от Ябланица до Боаза, и в този участват предимно български кандидати (6 от 8 кандидата са преобладаващо местни), редовно печелещи поръчки за инфраструктура. Някои от тях се явяват в обединение с чуждестранни компании от Италия и Испания. Най-вероятно те осигуряват референция за оборот или опит срещу процент от стойността на договора, без реално да участват в строителството. Два са чуждестранните участника - италианските "Асталди Ес Пи Ай" и "Инч". Те участват и в търга за тунел "Железница" на магистрала "Струма" за 250 млн. лв.

В търга за "Хемус" са се явили повечето големи пътностроителни компании - "Трейс груп холд", "Геострой" и "Пътстрой 92" (от групата на "Геотехмин"), "ПСТ груп" (свързвана в сектора с Първа инвестиционна банка), "Агромах" и "Пътища Пловдив" (от групата на благоевградската "Агромах"), "Джи Пи груп" (свързвана с Валентин Златев) в обединение с испанската "Асигния" и др. "Автомагистрали Черно море", която изгради магистрала "Хемус" от Шумен до Белокопитово, включително пътен възел "Белокопитово", участва в изцяло българско обединение заедно с проектантската "Трансконсулт-22" и "Инфра експерт" (свързана с "Хидрострой", която през юни купи "Водстрой 98") и "Пътинженерингстрой-Т".

Впечатление прави отсъствието на другите големи играчи в сектора - "Главболгарстрой", "Водстрой 98", "Щрабаг" и др. Те са подали оферти в търга за първия търг за "Хемус" - от Ябланица до Боаза, но не и в този. Според представители на сектора причината за слабия интерес е, че отсечката до "Боаза" - макар и по-къса и по-евтина, е била по-атрактивна, тъй като е близо до София, следователно близо до разнообразни източници на ресурси и доставчици на материали, а Белокопитово е далеч и наличните кариери и асфалтови бази са малко.

Втората причина за ограничения брой кандидати е валидна за повечето поръчки - големите чуждестранни компании рядко гледат към България, защото от години търговете тук традиционно се печелят от местните фирми.

Продължението на "Хемус"

Отсечката "Белокопитово" - "Буховци" ще бъде с по две ленти за движение в посока, две ленти за спиране, средна разделителна ивица, водещи ивици и банкети. Предвидено е изграждането на 6 виадукта, на пътен възел за връзка с път III-5102 Мировец - Певец, на нова връзка с път I-4 Шумен - Търговище при п.в. "Белокопитово", на мост и 11 пресичания със селскостопански пътища.

Това е втори търг за доизграждането на "Хемус" през тази година след прекратяване на голямата поръчка за 60 км. Първият е за участък между Ябланица и Боаза в посока Велико Търново. Той е с дължина близо 10 км и прогнозна стойност 80 млн. лв. В състезанието взеха участие 11 кандидата, предимно български, сред които големите строителни фирми "ПСТ груп", "Трейс груп холд", "Агромах", "Геострой", "Хидрострой" и т.н. Техническите оферти бяха подадени преди около месец и половина, но все още са на етап преглед и оценка.

На 20 септември бяха отворени и офертите в поръчката за проектиране на 50 км от "Хемус" в участъка от Боаза до връзката с път II-35 Плевен - Ловеч. Там също няма избрани изпълнители. Очаква се новите проекти да са факт след 2 години, тоест строежът на магистралата след Боаза няма да започне скоро.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

10% повече европейци в Пловдив 10% повече европейци в Пловдив

Изследване показва, че проектът "Пловдив - европейска столица на културата" е надвишил целите си, но има въпроси за разрешаване

28 май 2020, 72 прочитания

Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд. 1 Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд.

И още: Борисов реши, че детската болница все пак няма да се строи върху старо скеле

27 май 2020, 1436 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Дефлацията в България се задълбочава през септември

Падат цените на дребно и на месечна, и на годишна база

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10