Най-големият пътнически самолет в света беше представен в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-големият пътнически самолет в света беше представен в София

Пистата в София може да посрещне A380 без никакъв проблем, но самото летище няма терминал и капацитет за редовни полети с него

Най-големият пътнически самолет в света беше представен в София

Lufthansa иска да увеличи пазарния си дял на дълги разстояния от България

43873 прочитания

Пистата в София може да посрещне A380 без никакъв проблем, но самото летище няма терминал и капацитет за редовни полети с него

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Компанията иска по силни позиции на азиатския пазар.

Най-големият пътнически самолет в света кацна на летище София. Airbus А380 на Lufthansa направи демонстративен полет от Франкфурт до София. Чрез него германската авиокомпания иска да промотира полетитe си на далeчни разстояния. Самолетът няма да обслужва полети директно от София, а през основния хъб на Lufthansa във Франкфурт.

Висока конкуренция

Със своите 14 самолета от този тип авиокомпанията е най-големият оператор на А380 в Европа. Другите европейски компании, които притежават такива, са Air France с 10 и British Airways с 12. Те са и най-големите авиопревозвачи, които се конкурират не само на регионалните, но и на далечните полети, където със сериозни позиции са и Turkish и Emirates, като последните са най-големият оператор на дестинации с А380 - 82 самолета по над 30 дестинации.

Германската компания вече направи стъпки за разширяване на дела си на изток. Наскоро сключи споразумение за съвместни полети с най-големия превозвач в Китай Air China. Това трябва да помогне на Lufthansa да навлезе по-силно на китайския пазар, който е най-бързо растящият в сектора. Първоначално ще бъдат извършвани полети от Китай до Франкфурт, Виена и Цюрих, а по-късно ще бъдат развити всички дестинации между Китай и Европа, поддържани от двата превозвача.

Софийското летище не е пригодено за този тип самолет - за обслужването му се изисква специален терминал и обучен персонал. Такива има на над 20 летища в света. Пистата в София обаче може да приеме най-големия самолет без проблем. По тази причина софийското летище е избрано за резервно от Emirates, като преди това е имало специална инспекция от експертите на авиокомпанията.

Два етажа, четири класи

А380 на Lufthansa има четири класи – първа с 8 места, бизнес (78), които са на втория етаж на самолета, премиум икономична (52) и икономична (371), като самолетът превозва около 40% повече пътници от най-големия Boeing – 747-8, или малко над 500 места. Най-голямата му модификация може да достигне и 800 места, но никоя авиокомпания не ползва този вариант, тъй като това означава да се лиши от имиджовите класи, които са ключови за тези полети. Най-голям капацитет имат няколко самолета А380 на Emriates - 615. Цената на един самолет варира според изискванията, като понякога надхвърля 400 млн. долара.

Групата на Lufhansa включва Swiss и Austrian, с които имат 74 директни полета седмично от София и Варна до Франкфурт, Мюнхен, Виена и Цюрих. Lufthansa Group присъства директно на пазара в България и чрез своите подразделения Lufthansa Technik, LSG Sky Chefs и Lufthansa Cargo.

Александър Толвет, регионален директор на Lufthansa за България, Македония, Косово и Албания

Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


При полетите от София към Северна Америка имаме 20% пазарен дял

Защо решихте да представите най-големия пътнически самолет Airbus А380 в София?

- С представянето на Airbus А380 в София целта ни е да популяризираме нашите дълги дестинации, немалка част от които се извършват именно с този самолет. Освен това имаме много ясна и точна стратегия за развитието им и специално за София, защото оттук имаме много добри връзки за трансфери през Франкфурт, Мюнхен, Цюрих и Виена.

Какви са пазарните ви дялове от София в този сегмент?

- Всичко зависи от региона и дестинацията. Ако говорим за Северна Америка, имаме около 20% пазарен дял от София. По отношение на Азия обаче нямаме същите предимства и пазарният ни дял е по-малък. Затова и залагаме на развитието на тези дестинации плюс Африка. Тук говоря за позициите ни като група – Lufthansa, Swiss и Austrian, и полетите от София. Пак казвам, че в зависимост от дестианциите има доста разлики в пазарните дялове, затова не искам да се ангажирам с конкретни числа.

Какъв растеж очаквате на дългите полети при българските ви пътници?

- На регионално ниво за континента се опитваме да запазим нашите пазарни позиции в момента и броя на пътниците. Ако говорим за дългите разстояния, имаме много конкретен план за растеж, който следваме, и той включва Северна и Южна Америка, Африка и Азия.

През последните две години отчитахте устойчив растеж на пътниците си от София в рамките на 15-16%. Успяхте ли да го запазите през тази и какви са плановете ви за догодина?

- Растежът ни последните години се дължи основно на факта, че пуснахме полет до Цюрих. Но както вече споменах, нашата цел е да запазим броя на пътниците и нашата стабилна позиция.

Как успявате да се преборите с нискобюджетните компании при регионалните полети? Оказват ли натиск върху бизнеса ви?

- Разбира се, той е основно при цените. Дори бих ги питал как ценообразуват. Но няма как да сравняваш цените на low cost компаниите с Lufthansa. Наясно сме, че трябва да сме много конкурентни спрямо тях.

Затова и имаме ясна стратегия на ценообразуване, следим конкуренцията в сектора и затова често нагаждаме цените си спрямо пазара. Стремим се да сме максимално конкурентни и затова много хора си казват – уау, вие давате доста допълнителни екстри, но не сте много по-скъпи.

Планирате ли да увеличите броя на полетите си от София?

- Не, защото вече имаме много оптимизиран график - над десет полета на ден. Разбира се, винаги има опция за преосмисляне, но бих казал, че за зимния сезон няма да има промяна. Евентуално за летния сезон догодина, но това е въпрос на преценка, така че е много рано да се каже.
Компанията иска по силни позиции на азиатския пазар.

Най-големият пътнически самолет в света кацна на летище София. Airbus А380 на Lufthansa направи демонстративен полет от Франкфурт до София. Чрез него германската авиокомпания иска да промотира полетитe си на далeчни разстояния. Самолетът няма да обслужва полети директно от София, а през основния хъб на Lufthansa във Франкфурт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Германците бая трябва да се потрудят - не виждам защо някой, тръгнал към Азия, ще бъхта първо 2 часа до Германия, а след това 2 часа повече до дестинацията, като може да се прикачи в Истанбул, Доха или Дубай.

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Пускат директни полети от София до САЩ, и смачкват всякаква конкуренция на трансферни полети през Лондон, Париж или Истанбул. Елементарно е.

  • 3
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Това НЕ Е най-големият самолет в света!

  • 5
    fpyyh avatar :-|
    fpyyh

    С два полета до Германия и лоши връзки, не е рядко да висиш по 5-6 във Франкфурт и Мюнхен от междуконтиненталните. Едиствено през Виена е ок. А от Сърбия има директен полет за Ню Йорк, дори с пътя с автомобил е по-бързо от повечето прекачвания.

  • 6
    ile6 avatar :-P
    missye

    До коментар [#2] от "karen_walker":

    Очевдино си нямаш и най-малка идея от този бизнес... :)

  • 8
    cuam4o avatar :-P
    Ангел

    До коментар [#3] от "veli7820":

    А кой е най-големия пътнически самолет на света?

  • 9
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    До коментар [#6] от " ile6 ": ...казал Бай Ганьо - експерт по въпросите на авиационната индустрия и всичко друго :)

  • 10
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#8] от "Ангел":
    Прочети внимателно какво съм написал! Заглавието, преди да го променят, беше "Най-големият самолет в света беше представен в София". Има "голяма" разлика между двете, нали?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK