Средствата за оградата на турската граница достигат 170 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Средствата за оградата на турската граница достигат 170 млн. лв.

Средствата за оградата на турската граница достигат 170 млн. лв.

Правителството отпуска нови 20 млн. лв. за строителството на съоръжението

Деница Ватева
12967 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Поредна порция средства за доизграждането на ограда на границата на България с Турция предстои да бъдат отпуснати, след като на заседанието си в сряда Министерският съвет реши да насочи към съоръжението още 20 млн. лв. Така общата сума вече достига малко под 170 млн. лв. Отделянето на средствата за оградата отново е мотивирано с нарастващия бежански натиск, а строителството продължава вече трета година, въпреки че вече са изтекли няколко "крайни" срока за довършването й.

Нови държавни милиони

На заседанието си в сряда кабинетът одобри още 20 млн. лв. за областните управители в Ямбол, Хасково и Бургас за дострояване на оградата между България и Турция, която трябва да бъде общо около 230 - 240 км. От пресцентъра на правителството обясняват, че "съоръжението е от изключително значение за противодействие на нарастващия през последните години миграционен натиск". С подобни мотиви до момента бяха отделени общо 146 млн. лв. за строителството, като последният транш от 44 млн. лв. беше през юни. Така общата цена на оградата вече доближава почти 170 млн. лв., което я превръща в един от най-големите строителни обекти, финансирани от държавата.

Изграждане без търг

Строителството на оградата по границата започна преди повече от две години от тогавашното правителство на Пламен Орешарски. Тогава бяха изградени първите 30 км от съоръжението, като процедурата се движеше от Министерството на отбраната. Покрай строителството избухна скандал между тогавашната опозиция в лицето на ГЕРБ и БСП, тъй като първите километри бяха изградени без обществена поръчка, а освен това един от доставчиците на материали за съоръжението - "Завод за пружини" в Казанлък, е собственост на местния общински съветник от левицата Александър Минчев.

Впоследствие при настоящото правителство дострояването на оградата бе прехвърлено към областните управители с цел ускоряване на работата. Парламентът пък промени Закона за обществените поръчки, който даде възможност да не се обявяват търгове за съоръжението, тъй като е свързано с националната сигурност. Така новите километри от оградата отново са изграждани с пряко договаряне, като според информация на "Капитал Daily" от юли по тях са работили общо 11 фирми, две от които са държавни - "Транспортно строителство и възстановяване" и "Геопланпроект". Сред останалите строители са още дружествата ЕТ "Металик - Иван Михайлов", "Геострой инженеринг", "Пътстрой Бургас", "АБ инвест НН", "Булдени", "Пътинженерингстрой - Т" и др. На този етап няма и информация кога ще бъде завършена оградата, като към момента трябва да са построени над 160 км от нея. Първоначално обявеният срок за изграждането й беше март, впоследствие пролетта, след което последва и ново отлагане за септември. В началото на октомври министърът на вътрешните работи Румяна Бъчварова съобщи в парламента, че се очаква съоръжението да бъде готово до края на годината.

Поредна порция средства за доизграждането на ограда на границата на България с Турция предстои да бъдат отпуснати, след като на заседанието си в сряда Министерският съвет реши да насочи към съоръжението още 20 млн. лв. Така общата сума вече достига малко под 170 млн. лв. Отделянето на средствата за оградата отново е мотивирано с нарастващия бежански натиск, а строителството продължава вече трета година, въпреки че вече са изтекли няколко "крайни" срока за довършването й.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • jif44392826

    Кой взе решение за премахване на предишните заграждения с Турция?
    Сега строим наново такива, а никой не е осъден за предишните "умни решения".

  • 2
    ss avatar :-P
    SS

    Бодливата е със златно покритие - да не ръждясва...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK