Ремонти ще спъват движението по "Хемус" и през зимата

Около 65 млн. лв. са отделени за зимно почистване на пътищата

При силен сняг магистрала "Хемус" ще бъде затваряна за движение
При силен сняг магистрала "Хемус" ще бъде затваряна за движение    ©  ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА
При силен сняг магистрала "Хемус" ще бъде затваряна за движение
При силен сняг магистрала "Хемус" ще бъде затваряна за движение    ©  ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА
Tунелите "Витиня" и "Ечемишка" ще се реконструират до пролетта.

Удължаването на ремонта на ключови съоръжения и евентуален сняг ще превърнат магистрала "Хемус" в най-неврологичната за пътуване точка тази зима. Това стана ясно по време на пресконференция на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова и председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров. До 1 ноември всички снегопочистващи фирми трябва да преведат техниката си в зимна готовност, като за почистване на основните пътища са отделени около 65 млн. лв.

Спиране и пренасочване на движението по "Хемус"

Тази година в страната са започнати ремонти на 630 км пътища, както и на различни пътни съоръжения, съобщи в понеделник министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. По-голямата част от тях ще бъдат завършени до края на годината, но това не се отнася за ключовите тунели "Витиня" и "Ечемишка" на магистрала "Хемус", които и в момента предизвикват километрични задръствания. След като в края на лятото стана ясно, че няма да бъде спазен предварителният срок до декември за приключване на укрепителните дейности на "Витиня" заради изникнала допълнителна работа, в понеделник се разбра, че удължаване ще има и за тунела "Ечемишка". Така съоръженията ще бъдат завършени през пролетта на 2017 г. като през зимата движението и на двете места ще се осъществява двупосочно в едно платно. Същевременно обаче при силни снеговалежи тази зима магистрала "Хемус" ще бъде и затваряна за почистване, което според регионалния министър ще я превърне "в най-голямото предизвикателство" както за пътните управления, така и за всички пътуващи. Най-пострадали при лоши метеорологични условия се очаква да бъдат шофьорите на товарни автомобили, тъй като те ще трябва да спират до почистване на пътя или ако има засилен трафик от леки автомобили. Според председателя на управителния съвет на пътния фонд Лазар Лазаров при необходимост пътуващите камиони от Видин, Монтана и Враца към София ще бъдат отбивани при ПИК - Ботевград, а тези от столицата в посока Северна България – до бензиностанция в района на виадукта "Елешница". При лоши условията товарните автомобили ще изчакват и в участъка от Плевен към Варна, където се предвижда отбиването им в равната част на магистралата. Евентуални снеговалежи биха довели и до пренасочване на леките автомобили по обходни маршрути като Искърското дефиле и прохода Петрохан, стана ясно от думите на Лазаров.

Зимна поддръжка за 65 млн. лв.

Междувременно стана ясно и че от 1 ноември всички снегопочистващи фирми ще трябва да приведат техниката си в зимна готовност, като за целта са отделени 65 млн. лв. от бюджета. По думите на регионалния министър вече има сключени договори за поддръжката на пътната инфраструктура във всички области на страната, като следващата седмица предстоят и координационни срещи с администрациите и бизнеса по места. От данните на пътния фонд обаче става ясно, че към момента не всички фирми са успели да набавят необходимите за сезона химикали. Така например под 30% от необходимите количества има в областите Перник, Пловдив и Видин, а поддържащите пътищата фирми в София, Перник, Добрич, Велико Търново и други все още нямат достатъчно запаси от пясък. Според въведените стандарти допустимият сняг на пътните платна в страната може да бъде между 3 и 10 см в зависимост от категорията на пътя, като най-строги ще са изискванията към поддържащите магистралите и първокласните пътища с интензивен трафик фирми. Така например те ще трябва да изчистят "до черно" участъците максимум два часа след спирането на снеговалежите, като преди това допустимата снежна покривка на пътните платна може да бъде 3 см. Съответно за част от първокласните и второкласните пътища в страната е въведено изискване да има максимум 5 и 7 см сняг, който да бъде премахнат до три или пет часа след като спрат валежите, обясниха от пътната агенция.

Цената на винетките няма да се променя

През 2017 г. няма да има промяна в цената на винетните стикери, които поскъпнаха драстично през настоящата година. Така най-масовият стикер за леки автомобили ще струва 97 лв. годишно, а за камиони - 808, 1050, 1340 или 1743 лв. в зависимост от вида на превозното средство. Данните на регионалното министерство показват, че към 15 октомври приходите от винетки са за 283 млн. лв., като най-голям ръст има в приходите от еднодневни стикери за товарни автомобили и месечните за леки коли. Регионалният министър съобщи и че се очаква през тази седмица Върховният административен съд да се произнесе по подадените жалби в търга за изграждане на тол-система, чрез която трябва да се плаща за ползването на пътищата от 2018 г. Така очакванията са до края на годината да има избрана компания, която да я изгражда.