България е на четвърто място по най-лоши пътища из ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България е на четвърто място по най-лоши пътища из ЕС

България е на четвърто място по най-лоши пътища из ЕС

Страната е с най-голям брой на смъртните случаи по пътищата на глава от населението

Мила Чернева
26940 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


България попада сред петте страни - членки на ЕС, с най-некачествена транспортна инфраструктура. Това показва доклад на Европейската комисия, който разглежда и класира състоянието на транспортния сектор в различните държави от съюза. Цялостният рейтинг за българската транспортна инфраструктура е "сравнително нисък".

По-лоши пътища има само в три други държави: Латвия, Малта и Румъния. Добрата новина е, че в миналогодишния доклад сме били на предпоследно място, следвани само от Румъния, но тази година сме изпреварили две от страните. Съвсем леко подобрение се забелязва в инфраструктурата на въздушния транспорт и пристанищата. Според изчисленията в доклада годишният разход, свързан с транспорта, на глава на населението през 2014 г. е бил 600 евро.

Лоша инфраструктура, по-малко време в задръствания

Българската транспортна инфраструктура във всяка от категориите - пътища, железопътен, въздушен транспорт и пристанища - попада в топ пет на най-зле развитите.

Освен че сме на четвърто място по лоша пътна инфраструктура, пристанищата ни също са под средното ниво на Европейския съюз и в тази класация сме предпоследни, като единствено румънците са получили по-нисък резултат.

Българските летища и служби, които обслужват въздушния транспорт, са се подобрили, но пак сме едва на 25-о място сред 28 държави. Железопътната инфраструктура се е влошила според данните от доклада спрямо миналата година. Тогава Полша е била след нас, но тази година ни е изпреварила по този показател.

От друга страна, според проучването на ЕК пазарът на железопътния превоз на товари в България е сред най-отворените за конкуренция из ЕС: конкурентите на основния оператор имат пазарен дял от 48.8%, третия най-висок в ЕС.

Броят на смъртните случаи по пътищата e най-високият в ЕС - 98 жертви на милион души население на всеки 30 дни, като се е увеличил от предишните две години. През 2014 г. броят им е бил 91, а през 2013 г. - 83. Последни сме и по удовлетвореност на потребителите от железопътния транспорт. Потребителите обаче са по-доволни от въздушния транспорт - по този показател сме на 10-о място от 28 държави. На шесто място сме по неудолетвореност от градския транспорт.

Годишно българските шофьори прекарват 30.37 часа в задръствания, което е съвсем малко под средното за ЕС. Делът на енергията от възобновяеми източници в потреблението на транспортни горива е също малко под средното за ЕС - 5.3%. За сравнение, шампионът в категорията - Финландия, е с 21.6% дял.

Лидерите в класациите са на запад

Като цяло транспортната инфраструктура е най-добра в Холандия, Швеция, Германия и Австрия.

В категорията за пътна инфраструктура Холандия е на върха на класацията за втора поредна година, следвана от Франция. Останалите страни в топ пет са Австрия, Португалия и Дания. Германия е чак на осмо място. Холандците са първенци и в още две инфраструктурни категории: пристанища и въздушен транспорт. Железопътната инфраструктура на Франция пък е най-добрата в ЕС, следвана от финландската и холандската.

Европейският анализ на транспорта

Данните в така наречения Индекс на транспорта в ЕС сравняват постиженията на страните членки в общо 30 категории, свързани с транспорта. Целта на годишния доклад, изготвен от експерти в Европейската комисия, е да се идентифицират сферите, в които са необходими приоритетни инвестиции и действия. Освен това има за цел да покаже как вътрешният пазар в ЕС в областта на транспорта се задълбочава и да насърчи преминаването към мобилност с по-малко емисии. Индексът се публикува за трета поредна година.

България попада сред петте страни - членки на ЕС, с най-некачествена транспортна инфраструктура. Това показва доклад на Европейската комисия, който разглежда и класира състоянието на транспортния сектор в различните държави от съюза. Цялостният рейтинг за българската транспортна инфраструктура е "сравнително нисък".

По-лоши пътища има само в три други държави: Латвия, Малта и Румъния. Добрата новина е, че в миналогодишния доклад сме били на предпоследно място, следвани само от Румъния, но тази година сме изпреварили две от страните. Съвсем леко подобрение се забелязва в инфраструктурата на въздушния транспорт и пристанищата. Според изчисленията в доклада годишният разход, свързан с транспорта, на глава на населението през 2014 г. е бил 600 евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    barel avatar :-P
    пустиняк

    Язък! Толкова пари се откраднаха и пак сме на опашката!

  • 3
    loy30529393 avatar :-?
    loy30529393

    Е, нали все пътища строим, пък не излизаме от топ 5 на "най- лоши пътища".

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Броят на смъртните случаи по пътищата на глава на населението в България е 98 - най-високият в ЕС"

    Искам да кажа, че по някаква случайност съм се разминал с тази месомелачка. Ако може да се вярва на данните ви, може и да съм единствен. Категорично не смятам, че на моя глава са умрели 98 души. Математически ми е невъзможно.

  • 5
    georgiharizanov avatar :-|
    georgiharizanov

    До коментар [#4] от "Георги Георгиев":

    ''Броят на смъртните случаи по пътищата e най-високият в ЕС - 98 жертви на милион души население на всеки 30 дни.''
    98 пер милион(промил)

  • 6
    winterbach avatar :-P
    Петър Иванов

    Не сме на последно място!? Е те това си е за всенародни тържества.
    За информация на чегеваристчетата и пр. , ви информирам че и през комунизма бяхме с най лошите пътища. Даже в казармата ни учеха че в Южна България се избягвали пътищата ориентирани север-юг , от ...стратегически съображения.

  • 7
    xyha avatar :-P
    xyha

    Тази година на 4то - догодина на първо .

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#5] от "georgiharizanov":

    Ами много просто господине. Поправили са го. Затова е в кавички - текста, какъвто беше по време на коментара ми. Съмнявам се, че иначе щеше да се промени.

  • 9
    georgiharizanov avatar :-|
    georgiharizanov

    До коментар [#8] от "Георги Георгиев":
    Извинявам се.
    И уважения.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK