Превозвачи блокираха граници като протест срещу бавните проверки

Според превозвачите по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация

Превозвачи блокираха граници като протест срещу бавните проверки

Браншът се оплаква от загуби заради мудна работа и дълги опашки

12557 прочитания

Според превозвачите по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Автомобилни превозвачи, които в понеделник блокираха няколко гранични пункта, заплашиха, че след месец ще поискат оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Причина за гнева им е бавното обслужване на товарните превози на граничните пунктове. Според превозвачите по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация, а от друга страна, проверките в последните месеци са по-обстойни заради бежанския поток.

Протест в мека форма

Протестиращите блокираха преминаването през няколко гранични пункта, сред които Дунав мост 1 и 2, Калотина, Капитан Андреево и Лесово. Около 50 шофьори затвориха с жива верига Кулата и до обед не се пропускаха автомобили и в двете посоки Аналогична бе и ситуацията на Дунав мост, където камиони и шофьори изразиха подкрепата си за бранша, като затвориха подходите към и от моста. За близо два часа бе блокиран и граничният пункт Капитан Андреево. Превозвачите се оплакват от системното образуване на колони от тирове на българско-турската граница. На граничния пункт Видин - Калафат превозвачи изразиха недоволството си с мирен протест и движението там не беше спряно.

Председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Илиян Филипов определи ситуацията като нетърпима. "Наистина сме изправени до стената и сме принудени на тези действия. Чака се по много часове. Ще търсим отговорните институции за опашките. Даваме срок от 1 месец и ще искаме оставките", обяви той, цитиран от агенция "Фокус".

Председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов допълни, че само в международния транспорт работят 300 хил. българи. "Искаме наистина да има граница. За един мост дадохме 420 млн. лв. (втория мост на Дунав - бел. ред.), а той работи наполовина", посочи той. Лалов обяви, че протестът ще продължи, докато не започнат да се взимат правилните решения.

Националният протест на превозвачите няма никакъв политически характер и елементи. Това каза Христо Христов, председател на Комитета по транспорт към КРИБ. "Шофьорите ни са живи хора и имат семейства, а престояват десетки часове по полетата. На ден губим между 300 и 400 хил. лв. Това са преките загуби, косвените са много повече. Конкретните ни искания са осигуряване до 2 часа на пропускателна възможност на българско-румънската и българско-гръцката граница и до 4 часа на българско-сръбската и българско-турската граница", обясни Христов.

Къде е проблемът

Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев също подчерта, че дават един месец на компетентните институции трайно да решат проблема с престояването на товарните автомобили по границата. "Има лоша организация от страна на институциите. Има нежелание на служителите да работят качествено. Те са приели за даденост опашките и не решават проблеми. Не работят на максимална степен. За нас е важно нашите гранични органи да работят бързо и ефикасно", каза той. И разказва, че на ГКПП Капитан Андреево влизат 8 коридора и всички се събират само в един, където се проверява за бежанци. На Дунав мост 2 има шест коридора, от които два не работят, два работят за леки и два за товарни автомобили. Според него липсва желание за справяне с проблема. От Съюза на българските транспортни работници пък припомниха, че са изпратили до ресорните министерства няколко писма с конкретни искания за подобряване на условията на българските граници, както и предложения за работни срещи, на които до този момент не са получили официални отговори.

Министърът на транспорта Ивайло Московски посочи в Бургас, където е на посещение, че преди няколко седмици е имало среща на превозвачи с Гранична полиция и Агенция "Митници". "Изговориха се темите, знае се, че това е проблем. Явно до момента не са видели адекватна реакция превозвачите и това ги е принудило да протестират", каза министърът на транспорта. Той не посочи дали оплакванията на транспортните фирми за лоша организация и бавна работа са основателни, както и какво може и ще бъде направено, за да се избегнат опашките.

Автомобилни превозвачи, които в понеделник блокираха няколко гранични пункта, заплашиха, че след месец ще поискат оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Причина за гнева им е бавното обслужване на товарните превози на граничните пунктове. Според превозвачите по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация, а от друга страна, проверките в последните месеци са по-обстойни заради бежанския поток.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход