Превозвачи блокираха граници като протест срещу бавните проверки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Превозвачи блокираха граници като протест срещу бавните проверки

Според превозвачите по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация

Превозвачи блокираха граници като протест срещу бавните проверки

Браншът се оплаква от загуби заради мудна работа и дълги опашки

12332 прочитания

Според превозвачите по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Автомобилни превозвачи, които в понеделник блокираха няколко гранични пункта, заплашиха, че след месец ще поискат оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Причина за гнева им е бавното обслужване на товарните превози на граничните пунктове. Според превозвачите по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация, а от друга страна, проверките в последните месеци са по-обстойни заради бежанския поток.

Протест в мека форма

Протестиращите блокираха преминаването през няколко гранични пункта, сред които Дунав мост 1 и 2, Калотина, Капитан Андреево и Лесово. Около 50 шофьори затвориха с жива верига Кулата и до обед не се пропускаха автомобили и в двете посоки Аналогична бе и ситуацията на Дунав мост, където камиони и шофьори изразиха подкрепата си за бранша, като затвориха подходите към и от моста. За близо два часа бе блокиран и граничният пункт Капитан Андреево. Превозвачите се оплакват от системното образуване на колони от тирове на българско-турската граница. На граничния пункт Видин - Калафат превозвачи изразиха недоволството си с мирен протест и движението там не беше спряно.

Председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Илиян Филипов определи ситуацията като нетърпима. "Наистина сме изправени до стената и сме принудени на тези действия. Чака се по много часове. Ще търсим отговорните институции за опашките. Даваме срок от 1 месец и ще искаме оставките", обяви той, цитиран от агенция "Фокус".

Председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов допълни, че само в международния транспорт работят 300 хил. българи. "Искаме наистина да има граница. За един мост дадохме 420 млн. лв. (втория мост на Дунав - бел. ред.), а той работи наполовина", посочи той. Лалов обяви, че протестът ще продължи, докато не започнат да се взимат правилните решения.

Националният протест на превозвачите няма никакъв политически характер и елементи. Това каза Христо Христов, председател на Комитета по транспорт към КРИБ. "Шофьорите ни са живи хора и имат семейства, а престояват десетки часове по полетата. На ден губим между 300 и 400 хил. лв. Това са преките загуби, косвените са много повече. Конкретните ни искания са осигуряване до 2 часа на пропускателна възможност на българско-румънската и българско-гръцката граница и до 4 часа на българско-сръбската и българско-турската граница", обясни Христов.

Къде е проблемът

Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев също подчерта, че дават един месец на компетентните институции трайно да решат проблема с престояването на товарните автомобили по границата. "Има лоша организация от страна на институциите. Има нежелание на служителите да работят качествено. Те са приели за даденост опашките и не решават проблеми. Не работят на максимална степен. За нас е важно нашите гранични органи да работят бързо и ефикасно", каза той. И разказва, че на ГКПП Капитан Андреево влизат 8 коридора и всички се събират само в един, където се проверява за бежанци. На Дунав мост 2 има шест коридора, от които два не работят, два работят за леки и два за товарни автомобили. Според него липсва желание за справяне с проблема. От Съюза на българските транспортни работници пък припомниха, че са изпратили до ресорните министерства няколко писма с конкретни искания за подобряване на условията на българските граници, както и предложения за работни срещи, на които до този момент не са получили официални отговори.

Министърът на транспорта Ивайло Московски посочи в Бургас, където е на посещение, че преди няколко седмици е имало среща на превозвачи с Гранична полиция и Агенция "Митници". "Изговориха се темите, знае се, че това е проблем. Явно до момента не са видели адекватна реакция превозвачите и това ги е принудило да протестират", каза министърът на транспорта. Той не посочи дали оплакванията на транспортните фирми за лоша организация и бавна работа са основателни, както и какво може и ще бъде направено, за да се избегнат опашките.

Автомобилни превозвачи, които в понеделник блокираха няколко гранични пункта, заплашиха, че след месец ще поискат оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Причина за гнева им е бавното обслужване на товарните превози на граничните пунктове. Според превозвачите по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация, а от друга страна, проверките в последните месеци са по-обстойни заради бежанския поток.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.