Reuters: Обединение между турската Limak, VTB и оператора в Цюрих ще кандидатстват за летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Reuters: Обединение между турската Limak, VTB и оператора в Цюрих ще кандидатстват за летище София

Очакваната стойност на концесията, която държавата очаква да получи за целия й 35-годишен период, е 2.676 млрд. лв.

Reuters: Обединение между турската Limak, VTB и оператора в Цюрих ще кандидатстват за летище София

Другите два кандидата в концесията са германската Fraport и турската TAV

10639 прочитания

Очакваната стойност на концесията, която държавата очаква да получи за целия й 35-годишен период, е 2.676 млрд. лв.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Tурската компания Limak Holding, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул, руската VTB Capital и операторът на швейцарското летище Цюрих заедно ще наддават за 35-годишните права за експлоатация на летището в София, съобщава "Ройтерс", позовавайки се на свой източник, запознат с темата. Процедурата за концесията на въздушния порт, който сега се управлява от държавно дружество, бе обявена в края на май тази година, а срокът за кандидатстване е до края на ноември - след президентските избори.

Според информация от три източника на "Капитал" от средата на септември само два са сигурните кандидати за концесията на летище София. Това са турската TAV и германската Fraport, която от години оперира летищата във Варна и Бургас. Според източниците на кантар е решението за участие на обединение между турската Limak и руската VTB, а с много малък шанс да се включат са испански, ирландски и швейцарски оператори, включително и този на летището в Цюрих.

Кой се интересува

Двете компании са активно проучващите държавното дружество в т.нар. дигитална информационна стая (online data room), където на кандидатите се предоставят нужните разяснения и финансови данни.
Tурската TAV е оператор на сегашното голямо летище в Истанбул Ataturk. От 2012 г. с 38% участие в TAV Airports e френската Aéroports de Paris Group, други 18.2% са разпределени между три турски компании, а 40% от акциите се търгуват свободно на борсата. Fraport пък от 2006 г. е концесионер на летищата във Варна и Бургас за срок от 35 години през "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", където операторът на летището във Франкфурт е партньор с компания от групата "Химимпорт". Според източниците на "Капитал" турската компания Limak би участвала в обединение с VTB (която ще е и финансов инвеститор, и стратегически партньор, защото управлява летище в Санкт Петербург). Но ако не се стигне до споразумение с Limak, руската банка няма да се включи самостоятелно, казаха източници, близки до преговорите.

Другите имена, които са под още по-голямо съмнение, са испанската Ferrovial Airports, която оперира 4 летища във Великобритания, сред които и летище Heathrow, операторът на летището в Дъблин и летище Цюрих.

Процедурата

Процедурата за концесията за 35 години на летище София, един от последните големи и апетитни транспортни активи на държавата, беше гласувана на Министерския съвет на 20 май 2016 г. Очакваната стойност на концесията, която държавата очаква да получи за целия й 35-годишен период, е 2.676 млрд. лв., като с част от първоначалното концесионно плащане за нея от 550 млн. лв. без ДДС ще се решават някои от финансовите проблеми на БДЖ. Минималната годишна такса не може да е под 9.9 млн. лв.

Tурската компания Limak Holding, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул, руската VTB Capital и операторът на швейцарското летище Цюрих заедно ще наддават за 35-годишните права за експлоатация на летището в София, съобщава "Ройтерс", позовавайки се на свой източник, запознат с темата. Процедурата за концесията на въздушния порт, който сега се управлява от държавно дружество, бе обявена в края на май тази година, а срокът за кандидатстване е до края на ноември - след президентските избори.

Според информация от три източника на "Капитал" от средата на септември само два са сигурните кандидати за концесията на летище София. Това са турската TAV и германската Fraport, която от години оперира летищата във Варна и Бургас. Според източниците на кантар е решението за участие на обединение между турската Limak и руската VTB, а с много малък шанс да се включат са испански, ирландски и швейцарски оператори, включително и този на летището в Цюрих.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    doker avatar :-|
    doker

    продадоха си душите на дявола

  • 2
    nogica avatar :-|
    nogica

    иииииииииииии честито на ФРАПОРТ

  • 3
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    До коментар [#2] от "nogica":

    Като гледам Фрапорт в момента са ни най-малкия проблем. Отворим ли си парадния вход за Турция и Русия гледай какво чудо на чудесата ще стане. И силно ме съмнява ЕС да е във възторг оператор на европейско летище да бъде Путин.

  • 4
    wild4949 avatar :-|
    shepprd

    Ако вземат да го дадат на ВТБ (тоест Путин), здраво ще се нанижем всички българи, а и европейците. Надявам се да все някой да резне мераците на братушката.

  • 5
    4itatel avatar :-|
    4itatel

    Росенец 2.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Двата последни поробителя в съдружие за концесията.

    Стискам палци на Фрапорт.

  • 7
    drumbass avatar :-|
    drumbass

    [quote#3:"Тарасконски"]Като гледам Фрапорт в момента са ни най-малкия проблем. Отворим ли си парадния вход за Турция и Русия гледай какво чудо на чудесата ще стане. И силно ме съмнява ЕС да е във възторг оператор на европейско летище да бъде Путин. [/quote]

    Вие кой мислите, че дърпа конците на ТИМ?

    Изобщо, без значение кое и как е зад кулисите, Фрапорт би трябвало да се отстранят служебно, вместо да им се дава последното голямо летище в страната. Нещо конкуренция, едно друго? Единственото положително от този развой навярно ще бъде, че Пловдивското летище може и да живне.

    Най-добре би било да го вземат испанците, швейцарците или в краен случай турците, ама за предпочитане без ВТБ

  • 8
    zztop11 avatar :-|
    zztop11

    До коментар [#7] от "drumbass":

    Явно изобщо не си си направил труда да прочетеш какво пише. ВТБ,Лимак и Цюрих правят консорциум, който иска да оперира летищата. Няма сценарии ВТБ да ги няма. Трябва да се гледа към западни фирми, а не турски или руски и Фрапорт изобщо не са лош вариант като се вземе предвид оперирането на морските летища, гръцките и самото във Франкфурт. Лимак не е ТАВ и не може да се сравнява изобщо с Фрапорт.

  • 9
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    До коментар [#7] от "drumbass":

    Изобщо прочете ли статията, че става дума за консорциум? Няма възможност Швейцария и Турция да го вземат без Русия.
    Но ми е ясно вече, искаш нови окупатори, сякаш 100 години Руска окупация и няколко века турско робство са ни били малко.
    Успех!

  • джендър NATO generals

    Скандално! България е руско-турски вилает! Подобно обединение за целта, намирисва на политическо обещание, този именно консорциум да спечели! Концесиите са широко отворена врата към корупцията в слабо развитите държави!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK