// К1: Средата / Политика
Как Кремъл се подигра с министър Ненчев
Позиционната война с Русия около поддръжката на изтребителите ни МиГ-29 приключва с наказателно ценообразуване за страната ни
Министерство на отбраната продължава да мълчи по въпроса преговаря ли още за пълна логистична поддръжка на МиГ-29 в Полша, както твърдеше преди година. |
"Преминаваме към пряко договаряне – както по отношение на цената, така и по отношение на сроковете." С тези думи преди около един месец военният министър Николай Ненчев изненадващо прекрати обществената поръчка за придобиване на 10 двигателя за българските изтребители МиГ-29 и започна наново преговорите със... същата фирма, която всъщност беше класирана на първо място. Той обеща, че по този начин ще постигне по-изгодни финансови и времеви параметри. На практика обаче прякото договаряне просто развърза ръцете на Ненчев да засекрети поръчката, да блокира възможностите за обжалване и да променя параметрите на заданието. И крайният резултат на практика е фиаско.
Само два дни преди описаните събития от публикация на сайта на Агенцията за обществените поръчки стана ясно, че фирмата победител "Авиостарт" всъщност се готви да достави въпросните компоненти от Русия въпреки действащите санкции на ЕС заради анексирането на Крим. И то на доста по-висока цена, отколкото страната ни е заделила за тази цел – 42.7 млн. лв. без ДДС при предвидени 36 млн. лв с ДДС (компанията посредник твърди, че при въпросната сделка не дължи ДДС). "РСК МиГ не кандидатстваха в тази обществена поръчка. Аз не се интересувам каква е връзката им", беше лаконичният коментар на Ненчев по темата за евентуално заобикаляне на оръжейното ембарго. "Никога не съм се интересувал кои са фирмите и с кого са свързани. За мен е важно да се спазва законът", продължи енигматично той, въпреки че само година по-рано се кълнеше, че ще направи и невъзможното за прекъсване на 100-процентовата зависимост между българската изтребителна авиация и руския военнопромишлен комплекс.
Вече е ясно и какво следва от "прякото договаряне" между Ненчев и посредника на РСК МИГ, като резултатът нееднозначно може да се определи като безапелационна победа за руската кауза. Подобряването на финансовите параметри на "Авиостарт" е с... 1000 евро на двигател т.е. около 20 хил. лв., което е откровена подигравка при цена 42.7 млн. лв. без ДДС за целия контракт. Също така първите два двигателя ще бъдат осигурени през април 2017 г., а не при сключването на договора, както беше според първоначалните условия в заданието. Останалите доставки трябва да се случат в рамките на 9 месеца след подписването. Досегашната практика от работата с РСК МиГ обаче сочи, че те рядко са спазвали сроковете си.
Интересни са обясненията на военното министерство по повод евентуалното нарушение на евросанкциите спрямо Москва. "Регламентацията предвижда изключения от оръжейното ембарго спрямо Русия и ограниченията върху търговията със стоки и технологии с двойна употреба, що се отнася до изпълнението на договори или споразумения, които са сключени преди 1 август 2014 г., или на акцесорни договори, необходими за изпълнението на такива договори, както и възможност за предоставянето на резервни части и услуги, които са необходими за поддръжката и безопасността на наличния капацитет в рамките на ЕС. В тази връзка извършените консултации показват че с доставките, осигуряващи експлоатацията на МиГ-29, не се нарушават търговските санкции на ЕС спрямо Руската федерация.", коментираха за "Капитал" от отбранителното ведомство.
Това на практика е директно признание, че министър Ненчев е напълно наясно какво точно се случва и откъде идват двигателите, които според първоначалните му уверения трябваше да бъдат купени от страна - членка на ЕС. По всичко личи, че ръководителят на отбранителното ведомство просто се опитва да капитулира пред ултиматума на РСК МиГ колкото се може по-безшумно, за да не привлече излишно внимание в настоящия период на политически турбуленции, които могат да костват главата му.
И малко тръжна математика
Друг любопитен детайл в настоящата интрига е, че преди около седмица Министерски съвет изненадващо гласува извънредно още 15.39 млн. лв. за поддръжката на МиГ-29, като повече подробности по темата първоначално не бяха оповестени. Всъщност приблизително толкова (15.24 млн. лв.) е разликата между парите за 10-те двигателя, които първоначално бяха предвидени, и сумата, която иска "Авиостарт", но с ДДС-то, което фирмата уж не дължи. От военното министерство отрекоха пред "Капитал" въпросната актуализация да е предназначена за удовлетворяване на нарасналите руски финансови претенции. "Отпуснатите финансови средства от Министерския съвет са целеви за покриване разплащането на ремонтите на 6 двигателя РД-33 за самолети МиГ-29 по Споразумението с Република Полша и доставката на резервни части и агрегати за самолети МиГ-29 по договора с Укринмаш.", коментираха от ведомството. И все пак съвпадението в сумите заслужава да се отбележи.
През последната седмица Министерството на отбраната също така рестартира още една обществена поръчка, която има отношение към поддръжката на МиГ-29: за придобиването на седем кутии самолетни агрегати (КСА-2). Тя беше спечелена от фирмата "Армар корпорейшан", свързвана с Веска Порожанова – съпруга на изпълнителния директор на фонд "Земеделие" Румен Порожанов. И ако резултатът от подновения търг отново е в полза на "Авиостарт", това ще е неопровержимо доказателство за пълния тримуф на РСК МиГ над евро-атлантическата ни ориентация.
Защо са ни двигатели за изтребители Настоящият странен търг е пряко следствие от първата "оставка" на бившия командир на ВВС о.з. ген. Румен Радев преди година, последвалия "мъжки разговор" между него и премиера Борисов, оттеглянето на рапорта за напускане и целево отпускане на 80 млн. лв. за възстановяване на МиГ-29. Идеята за придобиването на неизползвани двигатели за руските изтребители беше анонсирана официално от военния министър Ненчев в средата на януари тази година. Това се случи веднага след първия демонстрационен полет на ремонтиран в Полша български изтребител, на чийто борд дори се повози самият отбранителен шеф. На теория инициативата би трябвало да е нещо като продължение на контракта с полските военноремонтни заводи WZL-2 и WZL-4, по силата на който бе възстановен летателният ресурс на три български МиГ-29 или общо на шест двигателя. Според изказванията на Ненчев тогава идеята е била да бъдат закупени още шест нови или такива с неизползван ресурс, като доставчик задължително е фирма от Европейския съюз. През април обаче стана ясно, че броят на двигателите без обяснение е нараснал на десет, а цената на поръчката е 30 млн. лв., които впоследствие пък се оказаха без ДДС и набъбнаха на 36 млн. лв. Министерство на отбраната обяви също така търг за седем кутии на самолетните агрегати КСА-2 – критичен компонент за МиГ-29, който осигурява запалването на реактивните двигатели и функционирането на всички електрически, хидравлични и горивни системи на изтребителя. Според твърденията на доскорошния командир на ВВС и настоящ водач в президентската надпревара Румен Радев въпросните КСА-2 не могат да бъдат ремонтирани в Полша. Държавата също така национализира пловдивския авиоремонтен завод "Авионамс", който беше притежание на банкера-беглец Цветан Василев, уж за да започне да поправя МиГ-овете у нас. |
Още по темата
Министерството на отбраната е изпратило искания за обвързващи оферти за изтребители до четири държави
16 дек 2016Прокурорската атака срещу военния министър най-вероятно е и демонстрация на сила, и предупреждение, и политически флирт.
2 дек 2016Прокуратурата удари Ненчев, защото не работил с корпорацията МиГ
Според военния министър му е повдигнато обвинение, защото е нарушил интереса на руския военно-промишлен комплекс
23 ное 2016Прокуратурата атакува Ненчев заради МиГ-29
Военният министър очаква да му бъде повдигнато обвинение в сряда, не казва точно за какво
22 ное 2016Какво знаем за доскоро никому неизвестния генерал от ВВС, върнал социалистите в политическата "игра на тронове"
11 ное 2016Русия пак "прехвана" МиГ-овете ни
Уж за да спаси бойната авиация, военното министерство е на път да наруши оръжейното ембарго срещу Кремъл
7 окт 2016Военното министерство скри поръчката за двигателите за МиГ-29
Търгът е заменен с пряко договаряне, след като се оказа, че единственият одобрен участник няма да ги достави навреме и иска 12.7 млн. лв. повече
5 окт 2016Полша и Великобритания най-вероятно също ще подсилят охраната на българското въздушно пространство
16 сеп 2016Оставя ли о.з. ген. Радев авиацията приземена
Военновъздушните сили на страната всъщност навлизат в най-важния етап от развитието си от четвърт век насам – дълго протаканата интеграция в структурите на НАТО
19 авг 2016Генералът, който кацна по корем в политиката
Бившият командващ на ВВС ген. Радев може да направи изборите по-интересни
12 авг 2016Милиарди левове ще отидат за ново оръжие, но разчетите са неясни, а приоритетите - недобре обосновани
3 юни 2016Трите търга за резервни части за МиГ-29 са косвено доказателство, че възстановяването на изтребителната авиация явно не върви по план
28 апр 2016
Министерството на екологията търси варианти за намаление на отчисленията, които общините правят към РИОСВ
10 дек 2019, 249 прочитания

И още: ЕК разреши помощ от 3.2 млрд. евро за 7 държави за развитие на батериите за коли; президентите на Русия и Украйна започват разговори за решения на конфликта в Украйна
9 дек 2019, 1965 прочитания
9 дек 2019, 7932 прочитания
9 дек 2019, 3783 прочитания
9 дек 2019, 3070 прочитания
9 дек 2019, 2681 прочитания
9 дек 2019, 1950 прочитания
Изминалата седмица поднесе доста изненади и повдига много въпроси за размисъл, на които търсим отговори