Как Кремъл се подигра с министър Ненчев
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как Кремъл се подигра с министър Ненчев

"Грандиозна" отстъпка от около 20 хил. лв. е успял да "договори" Ненчев при обща цена от... 42.7 млн. лв. за 10 двигателя за МиГ-29.

Как Кремъл се подигра с министър Ненчев

Позиционната война с Русия около поддръжката на изтребителите ни МиГ-29 приключва с наказателно ценообразуване за страната ни

Момчил Милев
38714 прочитания

"Грандиозна" отстъпка от около 20 хил. лв. е успял да "договори" Ненчев при обща цена от... 42.7 млн. лв. за 10 двигателя за МиГ-29.

© Надежда Чипева


Министерство на отбраната продължава да мълчи по въпроса преговаря ли още за пълна логистична поддръжка на МиГ-29 в Полша, както твърдеше преди година.

"Преминаваме към пряко договаряне – както по отношение на цената, така и по отношение на сроковете." С тези думи преди около един месец военният министър Николай Ненчев изненадващо прекрати обществената поръчка за придобиване на 10 двигателя за българските изтребители МиГ-29 и започна наново преговорите със... същата фирма, която всъщност беше класирана на първо място. Той обеща, че по този начин ще постигне по-изгодни финансови и времеви параметри. На практика обаче прякото договаряне просто развърза ръцете на Ненчев да засекрети поръчката, да блокира възможностите за обжалване и да променя параметрите на заданието. И крайният резултат на практика е фиаско.

Само два дни преди описаните събития от публикация на сайта на Агенцията за обществените поръчки стана ясно, че фирмата победител "Авиостарт" всъщност се готви да достави въпросните компоненти от Русия въпреки действащите санкции на ЕС заради анексирането на Крим. И то на доста по-висока цена, отколкото страната ни е заделила за тази цел – 42.7 млн. лв. без ДДС при предвидени 36 млн. лв с ДДС (компанията посредник твърди, че при въпросната сделка не дължи ДДС). "РСК МиГ не кандидатстваха в тази обществена поръчка. Аз не се интересувам каква е връзката им", беше лаконичният коментар на Ненчев по темата за евентуално заобикаляне на оръжейното ембарго. "Никога не съм се интересувал кои са фирмите и с кого са свързани. За мен е важно да се спазва законът", продължи енигматично той, въпреки че само година по-рано се кълнеше, че ще направи и невъзможното за прекъсване на 100-процентовата зависимост между българската изтребителна авиация и руския военнопромишлен комплекс.

Малкият бакшиш - обида и за двете страни

Вече е ясно и какво следва от "прякото договаряне" между Ненчев и посредника на РСК МИГ, като резултатът нееднозначно може да се определи като безапелационна победа за руската кауза. Подобряването на финансовите параметри на "Авиостарт" е с... 1000 евро на двигател т.е. около 20 хил. лв., което е откровена подигравка при цена 42.7 млн. лв. без ДДС за целия контракт. Също така първите два двигателя ще бъдат осигурени през април 2017 г., а не при сключването на договора, както беше според първоначалните условия в заданието. Останалите доставки трябва да се случат в рамките на 9 месеца след подписването. Досегашната практика от работата с РСК МиГ обаче сочи, че те рядко са спазвали сроковете си.

Интересни са обясненията на военното министерство по повод евентуалното нарушение на евросанкциите спрямо Москва. "Регламентацията предвижда изключения от оръжейното ембарго спрямо Русия и ограниченията върху търговията със стоки и технологии с двойна употреба, що се отнася до изпълнението на договори или споразумения, които са сключени преди 1 август 2014 г., или на акцесорни договори, необходими за изпълнението на такива договори, както и възможност за предоставянето на резервни части и услуги, които са необходими за поддръжката и безопасността на наличния капацитет в рамките на ЕС. В тази връзка извършените консултации показват че с доставките, осигуряващи експлоатацията на МиГ-29, не се нарушават търговските санкции на ЕС спрямо Руската федерация.", коментираха за "Капитал" от отбранителното ведомство.

Това на практика е директно признание, че министър Ненчев е напълно наясно какво точно се случва и откъде идват двигателите, които според първоначалните му уверения трябваше да бъдат купени от страна - членка на ЕС. По всичко личи, че ръководителят на отбранителното ведомство просто се опитва да капитулира пред ултиматума на РСК МиГ колкото се може по-безшумно, за да не привлече излишно внимание в настоящия период на политически турбуленции, които могат да костват главата му.

И малко тръжна математика

Друг любопитен детайл в настоящата интрига е, че преди около седмица Министерски съвет изненадващо гласува извънредно още 15.39 млн. лв. за поддръжката на МиГ-29, като повече подробности по темата първоначално не бяха оповестени. Всъщност приблизително толкова (15.24 млн. лв.) е разликата между парите за 10-те двигателя, които първоначално бяха предвидени, и сумата, която иска "Авиостарт", но с ДДС-то, което фирмата уж не дължи. От военното министерство отрекоха пред "Капитал" въпросната актуализация да е предназначена за удовлетворяване на нарасналите руски финансови претенции. "Отпуснатите финансови средства от Министерския съвет са целеви за покриване разплащането на ремонтите на 6 двигателя РД-33 за самолети МиГ-29 по Споразумението с Република Полша и доставката на резервни части и агрегати за самолети МиГ-29 по договора с Укринмаш.", коментираха от ведомството. И все пак съвпадението в сумите заслужава да се отбележи.

През последната седмица Министерството на отбраната също така рестартира още една обществена поръчка, която има отношение към поддръжката на МиГ-29: за придобиването на седем кутии самолетни агрегати (КСА-2). Тя беше спечелена от фирмата "Армар корпорейшан", свързвана с Веска Порожанова – съпруга на изпълнителния директор на фонд "Земеделие" Румен Порожанов. И ако резултатът от подновения търг отново е в полза на "Авиостарт", това ще е неопровержимо доказателство за пълния тримуф на РСК МиГ над евро-атлантическата ни ориентация.

Защо са ни двигатели за изтребители

Настоящият странен търг е пряко следствие от първата "оставка" на бившия командир на ВВС о.з. ген. Румен Радев преди година, последвалия "мъжки разговор" между него и премиера Борисов, оттеглянето на рапорта за напускане и целево отпускане на 80 млн. лв. за възстановяване на МиГ-29. Идеята за придобиването на неизползвани двигатели за руските изтребители беше анонсирана официално от военния министър Ненчев в средата на януари тази година. Това се случи веднага след първия демонстрационен полет на ремонтиран в Полша български изтребител, на чийто борд дори се повози самият отбранителен шеф. На теория инициативата би трябвало да е нещо като продължение на контракта с полските военноремонтни заводи WZL-2 и WZL-4, по силата на който бе възстановен летателният ресурс на три български МиГ-29 или общо на шест двигателя. Според изказванията на Ненчев тогава идеята е била да бъдат закупени още шест нови или такива с неизползван ресурс, като доставчик задължително е фирма от Европейския съюз.

През април обаче стана ясно, че броят на двигателите без обяснение е нараснал на десет, а цената на поръчката е 30 млн. лв., които впоследствие пък се оказаха без ДДС и набъбнаха на 36 млн. лв. Министерство на отбраната обяви също така търг за седем кутии на самолетните агрегати КСА-2 – критичен компонент за МиГ-29, който осигурява запалването на реактивните двигатели и функционирането на всички електрически, хидравлични и горивни системи на изтребителя. Според твърденията на доскорошния командир на ВВС и настоящ водач в президентската надпревара Румен Радев въпросните КСА-2 не могат да бъдат ремонтирани в Полша. Държавата също така национализира пловдивския авиоремонтен завод "Авионамс", който беше притежание на банкера-беглец Цветан Василев, уж за да започне да поправя МиГ-овете у нас.
Министерство на отбраната продължава да мълчи по въпроса преговаря ли още за пълна логистична поддръжка на МиГ-29 в Полша, както твърдеше преди година.

"Преминаваме към пряко договаряне – както по отношение на цената, така и по отношение на сроковете." С тези думи преди около един месец военният министър Николай Ненчев изненадващо прекрати обществената поръчка за придобиване на 10 двигателя за българските изтребители МиГ-29 и започна наново преговорите със... същата фирма, която всъщност беше класирана на първо място. Той обеща, че по този начин ще постигне по-изгодни финансови и времеви параметри. На практика обаче прякото договаряне просто развърза ръцете на Ненчев да засекрети поръчката, да блокира възможностите за обжалване и да променя параметрите на заданието. И крайният резултат на практика е фиаско.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

48 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1


    Попаднахме в ролята на бедния от когото печелят всички, но той вечно е длъжник.

  • 2
    dobivelkov avatar :-|
    Велков

    Ненчев си заслужава подигравката. Щото е земеделец и не слуша експертите. Та в крайна сметка се оказва, че Радев е бил прав. Не, че съм се съмнявал. Та Ненчев, хвърляй оставката, ако си мъж...

  • 3
    Baizuo avatar :-|
    Baizuo

    Ебати продажниците. А народа си спинка сладко...

  • stephanco

    Поредният руски нокаут за управляващите и поредният ПОЗОР за страната ни!
    И искате след като са ни изцоцали руснаците - тия гащници наши да вдигнат пенсии???
    По- добре дайте само тези пари за един само западен самолет!
    Вторият ще го купите от спестеното гориво за тия 10 двигателя.
    Докога обвързност с Разия???

  • 6
    trotter avatar :-|
    globetrotter

    До коментар [#5] от "miltaka":

    Как да купуват, като Ненчев не иска да изпрати RfP??

  • 7
    kosmev avatar :-?
    Убитака

    Абе не съм русофил, ама какво точно са ни виновни руснаците за това, че някой българин иска да прилапа здрави комисионни?!
    Става въпрос за елементарни бизнес отношения - РД-33 струват по около 3 милион долара бройката -
    В то же время Индия приобрела РД-33 в 2005 году по 2,5 млн дол за единицу (7,5 млн злотых), Иран в 2007 году заказал 50 РД-33 и РД-5000 за 150 млн дол
    http://www.arms-expo.ru/news/archive/40-aviadvigateley-rd-33-dlya-mig-29-potrebuetsya-zakupit-pol-she28-10-2012-15-01-00/

    Ние ги купуваме за по 4.5 милиона лева, съвсем прилична цена, ако приемем, че вземаме от последните версия 3. Тя има ресурс от 2000 часа, спрямо само 350 часа на оригиналната.
    Така че вместо да ремонтираме старите 5 пъти, много по-евтино е да вземем чисто нови, с гаранция от производителя.

  • 8
    grazhdanin99 avatar :-|
    За европейските граждани ГЕРБ e БСП

    [quote#4:"stephanco"]Докога обвързност с Разия??? [/quote]
    Докато истинските промени в България проължават да са саботирани от лъже "граждани" за "развитие", лъже "патриоти" и още по-лъже "реформатори".
    СИКаджийкият "охранител " и шайкта му в НС, подкрепяни от купчина кариеристи и лъжци, правят всичко възмножно за да не допуснат положителни промяна, т.е. да запазят така наречената "стабилност".

  • 9
    bluelagoon avatar :-|
    мики маус

    След този фарс единственото логично продължение е оставката на министъра на отбраната Николай Ненчев.

  • 10
    mitko11 avatar :-?
    mitko11

    До коментар [#7] от "Убитака":

    А не е ли по-хубаво Ф-16 с ресурс 5 000 часа на двигателя?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK