С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
48 10 ное 2016, 18:54, 38078 прочитания

Как Кремъл се подигра с министър Ненчев

Позиционната война с Русия около поддръжката на изтребителите ни МиГ-29 приключва с наказателно ценообразуване за страната ни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Министерство на отбраната продължава да мълчи по въпроса преговаря ли още за пълна логистична поддръжка на МиГ-29 в Полша, както твърдеше преди година.

"Преминаваме към пряко договаряне – както по отношение на цената, така и по отношение на сроковете." С тези думи преди около един месец военният министър Николай Ненчев изненадващо прекрати обществената поръчка за придобиване на 10 двигателя за българските изтребители МиГ-29 и започна наново преговорите със... същата фирма, която всъщност беше класирана на първо място. Той обеща, че по този начин ще постигне по-изгодни финансови и времеви параметри. На практика обаче прякото договаряне просто развърза ръцете на Ненчев да засекрети поръчката, да блокира възможностите за обжалване и да променя параметрите на заданието. И крайният резултат на практика е фиаско.

Само два дни преди описаните събития от публикация на сайта на Агенцията за обществените поръчки стана ясно, че фирмата победител "Авиостарт" всъщност се готви да достави въпросните компоненти от Русия въпреки действащите санкции на ЕС заради анексирането на Крим. И то на доста по-висока цена, отколкото страната ни е заделила за тази цел – 42.7 млн. лв. без ДДС при предвидени 36 млн. лв с ДДС (компанията посредник твърди, че при въпросната сделка не дължи ДДС). "РСК МиГ не кандидатстваха в тази обществена поръчка. Аз не се интересувам каква е връзката им", беше лаконичният коментар на Ненчев по темата за евентуално заобикаляне на оръжейното ембарго. "Никога не съм се интересувал кои са фирмите и с кого са свързани. За мен е важно да се спазва законът", продължи енигматично той, въпреки че само година по-рано се кълнеше, че ще направи и невъзможното за прекъсване на 100-процентовата зависимост между българската изтребителна авиация и руския военнопромишлен комплекс.


Малкият бакшиш - обида и за двете страни

Вече е ясно и какво следва от "прякото договаряне" между Ненчев и посредника на РСК МИГ, като резултатът нееднозначно може да се определи като безапелационна победа за руската кауза. Подобряването на финансовите параметри на "Авиостарт" е с... 1000 евро на двигател т.е. около 20 хил. лв., което е откровена подигравка при цена 42.7 млн. лв. без ДДС за целия контракт. Също така първите два двигателя ще бъдат осигурени през април 2017 г., а не при сключването на договора, както беше според първоначалните условия в заданието. Останалите доставки трябва да се случат в рамките на 9 месеца след подписването. Досегашната практика от работата с РСК МиГ обаче сочи, че те рядко са спазвали сроковете си.

Интересни са обясненията на военното министерство по повод евентуалното нарушение на евросанкциите спрямо Москва. "Регламентацията предвижда изключения от оръжейното ембарго спрямо Русия и ограниченията върху търговията със стоки и технологии с двойна употреба, що се отнася до изпълнението на договори или споразумения, които са сключени преди 1 август 2014 г., или на акцесорни договори, необходими за изпълнението на такива договори, както и възможност за предоставянето на резервни части и услуги, които са необходими за поддръжката и безопасността на наличния капацитет в рамките на ЕС. В тази връзка извършените консултации показват че с доставките, осигуряващи експлоатацията на МиГ-29, не се нарушават търговските санкции на ЕС спрямо Руската федерация.", коментираха за "Капитал" от отбранителното ведомство.



Това на практика е директно признание, че министър Ненчев е напълно наясно какво точно се случва и откъде идват двигателите, които според първоначалните му уверения трябваше да бъдат купени от страна - членка на ЕС. По всичко личи, че ръководителят на отбранителното ведомство просто се опитва да капитулира пред ултиматума на РСК МиГ колкото се може по-безшумно, за да не привлече излишно внимание в настоящия период на политически турбуленции, които могат да костват главата му.

И малко тръжна математика

Друг любопитен детайл в настоящата интрига е, че преди около седмица Министерски съвет изненадващо гласува извънредно още 15.39 млн. лв. за поддръжката на МиГ-29, като повече подробности по темата първоначално не бяха оповестени. Всъщност приблизително толкова (15.24 млн. лв.) е разликата между парите за 10-те двигателя, които първоначално бяха предвидени, и сумата, която иска "Авиостарт", но с ДДС-то, което фирмата уж не дължи. От военното министерство отрекоха пред "Капитал" въпросната актуализация да е предназначена за удовлетворяване на нарасналите руски финансови претенции. "Отпуснатите финансови средства от Министерския съвет са целеви за покриване разплащането на ремонтите на 6 двигателя РД-33 за самолети МиГ-29 по Споразумението с Република Полша и доставката на резервни части и агрегати за самолети МиГ-29 по договора с Укринмаш.", коментираха от ведомството. И все пак съвпадението в сумите заслужава да се отбележи.

През последната седмица Министерството на отбраната също така рестартира още една обществена поръчка, която има отношение към поддръжката на МиГ-29: за придобиването на седем кутии самолетни агрегати (КСА-2). Тя беше спечелена от фирмата "Армар корпорейшан", свързвана с Веска Порожанова – съпруга на изпълнителния директор на фонд "Земеделие" Румен Порожанов. И ако резултатът от подновения търг отново е в полза на "Авиостарт", това ще е неопровержимо доказателство за пълния тримуф на РСК МиГ над евро-атлантическата ни ориентация.
Защо са ни двигатели за изтребители
Настоящият странен търг е пряко следствие от първата "оставка" на бившия командир на ВВС о.з. ген. Румен Радев преди година, последвалия "мъжки разговор" между него и премиера Борисов, оттеглянето на рапорта за напускане и целево отпускане на 80 млн. лв. за възстановяване на МиГ-29. Идеята за придобиването на неизползвани двигатели за руските изтребители беше анонсирана официално от военния министър Ненчев в средата на януари тази година. Това се случи веднага след първия демонстрационен полет на ремонтиран в Полша български изтребител, на чийто борд дори се повози самият отбранителен шеф. На теория инициативата би трябвало да е нещо като продължение на контракта с полските военноремонтни заводи WZL-2 и WZL-4, по силата на който бе възстановен летателният ресурс на три български МиГ-29 или общо на шест двигателя. Според изказванията на Ненчев тогава идеята е била да бъдат закупени още шест нови или такива с неизползван ресурс, като доставчик задължително е фирма от Европейския съюз.

През април обаче стана ясно, че броят на двигателите без обяснение е нараснал на десет, а цената на поръчката е 30 млн. лв., които впоследствие пък се оказаха без ДДС и набъбнаха на 36 млн. лв. Министерство на отбраната обяви също така търг за седем кутии на самолетните агрегати КСА-2 – критичен компонент за МиГ-29, който осигурява запалването на реактивните двигатели и функционирането на всички електрически, хидравлични и горивни системи на изтребителя. Според твърденията на доскорошния командир на ВВС и настоящ водач в президентската надпревара Румен Радев въпросните КСА-2 не могат да бъдат ремонтирани в Полша. Държавата също така национализира пловдивския авиоремонтен завод "Авионамс", който беше притежание на банкера-беглец Цветан Василев, уж за да започне да поправя МиГ-овете у нас.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вдигането на такса смет може да се отложи Вдигането на такса смет може да се отложи

Министерството на екологията търси варианти за намаление на отчисленията, които общините правят към РИОСВ

10 дек 2019, 249 прочитания

Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове 1 Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове

И още: ЕК разреши помощ от 3.2 млрд. евро за 7 държави за развитие на батериите за коли; президентите на Русия и Украйна започват разговори за решения на конфликта в Украйна

9 дек 2019, 1965 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
ИзТръмпване, отива ли си Борисов, КТБ - новият брой на Капитал

Изминалата седмица поднесе доста изненади и повдига много въпроси за размисъл, на които търсим отговори

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10