Търгът за тол-системата е пуснат за пореден път с много кратък срок
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търгът за тол-системата е пуснат за пореден път с много кратък срок

Търгът за тол-системата е пуснат за пореден път с много кратък срок

Кандидатите имат осем дни да подадат оферти

Мила Чернева
16697 прочитания

© Анелия Николова


Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) поднови на 9 ноември за пореден път поръчката за изграждане на тол-системата. Срокът за подаване на оферти е само осем дни - 17 ноември. Поръчката, която е на стойност 200 млн. лв. и първоначално беше обявена през април, предизвика съмнения относно заложените в нея срокове или технологични изпълнения на системата и беше спирана няколко пъти заради жалби на компании.

"Основен мотив за поредното удължаване на обявените срокове в процедурата е обстоятелството, че същата е открита на 06.04.2016 г., т.е. общият период за подготовка на офертите за участие в процедурата за потенциалните заинтересовани от нея лица е повече 7 месеца", обясниха от АПИ кратките срокове за подаване на оферти.

Една много, много обжалвана процедура

Официално процедурата започна в началото на април, малко след т.нар. "катарзис" на Бойко Борисов, когато той ударно спря възложени обществени поръчки. Крайният срок беше в края на май, но след това е бил променен на 17 юни. Тогава неизвестната строителна компания "Мархинженеринг", която през лятото на миналата година е прехвърлена на Георги Георгиев Божков, подаде жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върхновния административен съд (ВАС). Фирмата поиска спиране на търга заради въпросното удължаване на сроковете.

След като жалбата беше отхвърлена като неоснователна, крайният срок за подаване на оферти стана 11 август. Но и тогава се случи същото: появи се трета жалба на фирмата "Пропърти стан", постъпила на 8 август. И двете фирми, възразили срещу търга, нямаха нищо общо с изграждането на тол-системи.

Впоследствие поръчката беше възобновена за трети път - този път оферти се очакваха до 26 септември. Тогава обаче жалби подадоха две чуждестранни специализирани компании. Едната беше на унгарската "Ерба 96" - с близо 20-годишен опит зад гърба си, тя е изпълнител на електронната винетка за леки автомобили, използвана в Унгария. Другата е "Витроник" (Vitronik Dr.-Ing. Stein Bildverarbeitungssysteme) - германска компания с годишни приходи от над 110 млн. евро и 700 служители, специализирана в изграждане на системи за толинг.

Последната развръзка

Жалбата на унгарската "Ерба 96" е свързана с кратките срокове за подготовка и изпълнение на поръчката. Жалбата съдържа и искане за налагане на временна мярка "спиране на процедурата" . КЗК е оставила без уважение направеното искане за налагане на спиране на търга на 13 октомври. След това Висшият административен съд също е отказал да отмени определението на КЗК.

Жалбата на германската "Витроник" също е искала спиране на процедурата, но и тази жалба е сметната за неоснователна. КЗК е счела, че "от спирането на процедурата ще произтекат значително по-големи вреди за засегнатите страни - възложител и обществото като цяло, които превишават ползата от нейното налагане, поради което искането на жалбоподателя за налагане на временна мярка следва да се остави без уважение".

В края на другата седмица предстоят да станат ясни окончателните участници в търга.

"Витроник" обаче е подала и жалба "по същество". По информация на "Капитал" от два източника тя се е отнасяла за неясноти, свързани с технологичното изпълнение на системата и по-точно с трасетата на оптичните кабели, които трябва да свържат центровете за обработка на данни и контролните станции (металните рамки над пътя).

КЗК обаче не се е прознесла по нея. "КЗК не може да се произнесе по безспорен и категоричен начин дали има извършени нарушения, които водят до опорочаване на третата процедура за възлагане на обществената поръчка, тъй като по този начин ще се стигне до предрешаване на спора по същество", пише в определението. Затова регулаторът твърди, че не може да направи обосновано заключение колко и в каква степен довършването на процедурата ще накърни интересите на жалбоподателя или на обществото като цяло.

Поръчката и участниците

Процедурата е за поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол-такси от автомобилите над 3.5 тона. На по-ранен етап интерес към търга потвърдиха от "Телелинк", като от местните фирми най-вероятно ще се включат "Контракс" и "Сирма". Малко е вероятно българските кандидати да участват самостоятелно, защото нямат опит с изграждането на тол-системи, а и финансовите изисквания за 100 млн. лв. финансов ресурс са прекалено високи.

Предложеният модел за смесена система (тол и винетка) наподобява този в Унгария, затова е силно вероятно унгарско участие в лицето на I-Cell и и T Systems. Австрийската компания Кapsch също обяви намерението си да участва. От последите жалби беше станало ясно, че унгарците от "Ерба" и германците от "Витроник" също ще се включат в надпреварата, като не е изключено те да се явят на търга заедно, тъй като всяка една от тях има опит с конкретен елемент от тол-системата.

Тол-система за тежкотоварни камиони и автобуси и електронна винетка за леките автомобили трябва да заменят сегашните винетни стикери като начин за таксуване на движението по републиканската пътна мрежа. Вместо досегашните 200-300 млн. лв. от пътни такси годишно държавата очаква тол-системата да генерира приходи от 800 млн. до 1 млрд. лв. за бюджета. Поддръжката й ще струва около 3% от приходите. Това в съчетание с прогнозната цена от 200 млн. лв. прави поръчката една от най-апетитните за годината.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) поднови на 9 ноември за пореден път поръчката за изграждане на тол-системата. Срокът за подаване на оферти е само осем дни - 17 ноември. Поръчката, която е на стойност 200 млн. лв. и първоначално беше обявена през април, предизвика съмнения относно заложените в нея срокове или технологични изпълнения на системата и беше спирана няколко пъти заради жалби на компании.

"Основен мотив за поредното удължаване на обявените срокове в процедурата е обстоятелството, че същата е открита на 06.04.2016 г., т.е. общият период за подготовка на офертите за участие в процедурата за потенциалните заинтересовани от нея лица е повече 7 месеца", обясниха от АПИ кратките срокове за подаване на оферти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    majorman avatar :-|
    majorman

    Срокът е кратък - оставката на правителството е в понеделник.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK