С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 13 ное 2016, 11:15, 22257 прочитания

София ще купи 30 нови дизелови автобуса

Финансирането идва от "спестените" средства от предишен търг, който беше спечелен от китайски производител

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 2017 г. по улиците на София трябва да тръгнат 30 нови дизелови автобуса, става ясно от обществена поръчка, обявена от общинската фирма "Столичен автотранспорт" в началото на ноември. Столичната община е отделила за купуването им 8.6 млн. лв. без ДДС. С други думи, максималната стойност на всяко от превозните средства ще е малко над 287 хил. лв. без ДДС.

Така за втори път в рамките на две години София купува дизелови автобуси, които доказано замърсяват въздуха повече, отколкото алтернативата - превозни средства с метанови двигатели. Дизеловите автобуси отделят много повече твърди частици и азотни оксиди от бензиновите или метановите, което поставя под въпрос стратегията на общината за по-зелен град. Само преди две седмици кметът на София Йорданка Фандъкова коментира, че нейното виждане е: "Поне това, което общината финансира и инвестира, е да щадим околната среда и да намаляваме замърсяването на въздуха." Коментарът беше по повод изграждането на нова метростанция по третия лъч на метрото и доставката на един електробус по пилотен проект. Тогава Фандъкова призна и че броят на автомобилите в града, който има проблем със замърсяването с фини прахови частици, се увеличава и вече е над един милион.


Още от същото

През 2014 г. Столичната община поръча първите 110 дизелови автобуса, които тръгнаха по улиците на града само преди няколко седмици. Бюджетът на тогавашната поръчка беше 43 млн. лв., но победител в конкурса стана китайската компания "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd), която предложи цена от 33 млн. лв. Така първата порция дизелови автобуси пристигна на средна цена от около 300 хил. лв. Този път общината търси фирма, която да достави автобуси на по-ниска с 10% цена.

За сравнение, много по-екологичните 126 метанови автобуса, които бяха осигурени малко по-рано по оперативна програма "Околна среда", струваха общо 66.5 млн. лв. без ДДС, или средно по около 530 хил. лв. Те обаче са съчленени, т.е. по-големи в сравнение с единичните китайски дизелови автобуси.



Финансирането на новата поръчка идва именно от "спестените" в последния търг средства. Те бяха осигурени за първата обществена поръчка от Европейската инвестиционна банка. Впоследствие Столичната община предоговори условията, за да може да поръча допълнителни бройки автобуси.


Според условията на новия търг победителят трябва да достави и оборудване и софтуер за ремонт на двигателите, скоростните кутии, пневматичните и електрическите системи на автобусите. Те ще трябва да отговарят на най-високия стандарт за вредни емисии в Европейския съюз - Евро 6. Най-важен критерий при избора на изпълнител, както и при предишния конкурс, ще бъде предложената цена. Тя ще има тежест 60% при класирането на победителите. Техническата характеристика ще формира 20% от оценката, емисионните разходи - 15%, а гаранционните условия - 5% от оценката. Столичната община ще събира оферти до средата на декември.

По-евтино, от Китай

В първата обществена поръчка за дизелови автобуси участваха 10 компании от Китай, Турция, Чехия, Полша и Германия. В крайна сметка тя беше спечелена от "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид", която подаде втората най-евтина оферта от 33 млн. лв. Единствено турската "Карсан отомотив санайи ве тиджарет" предложи по-ниска цена - 32.9 млн. лв. Процедурата беше обжалвана от третия в класирането "Ивеко Чешка република". Тогава Комисията за защита на конкуренцията реши, че, макар и да дава нисък разход на гориво, китайският автобус е с най-високи енергийни и емисионни разходи сред участниците, което не е в съответствие с Евро 6. Фирмата обаче спечели заради комбинацията от ниска цена и критериите гаранционен срок, разход на гориво, мощност и др. В крайна сметка търгът беше пуснат с решение на Висшия административен съд.

Общината поема кормилото

"Буквално до дни столичният автотранспорт ще поеме превозването по две от линиите, които досега се управляваха от частен оператор, включително линия 84, по която ще бъдат пуснати чисто нови автобуси", каза кметът Фандъкова, след като преди дни автобус по линия 306 на частен оператор се запали на "Орлов мост". Причината общината да купува нови автобуси е именно в това, че предстои да изтекат много от договорите, подписани през 2007-2008 г.

През 2016 г. изтекоха договорите с частни оператори по линиите 9, 27, 72, 73, 74 111, 150, 260 и 404. Следващата година изтичат договорите за линиите 1, 3, 4, 5, 6, 6, 8, 10, 14, 69, 70, 123 и 306, а в началото на 2018 г. - и за линия 204.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: "Топлофикация София" е с нов директор, Орбан свива властта на кмета на Будапеща Вечерни новини: "Топлофикация София" е с нов директор, Орбан свива властта на кмета на Будапеща

И още: Напрежението около избора на Иван Гешев за главен прокурор продължава; По качество на живота България попада в Латинска Америка

18 ное 2019, 336 прочитания

Изненадваща смяна на директора на "Топлофикация София" 1 Изненадваща смяна на директора на "Топлофикация София"

Новият мениджър има спорна бизнес биография. Досегашният шеф, който е бивш служител на Христо Ковачки, е освободен, а не е напуснал доброволно

18 ное 2019, 834 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бойко Борисов: Ако Цачева загуби изборите, ГЕРБ излиза от властта

ГЕРБ няма да състави ново правителство в рамките на този парламент, заяви премиерът

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10