Новият брой: Да си посееш бъдеще

София ще купи 30 нови дизелови автобуса

София ще купи 30 нови дизелови автобуса

Финансирането идва от "спестените" средства от предишен търг, който беше спечелен от китайски производител

Мария Манолова
23353 прочитания

© Цветелина Белутова


През 2017 г. по улиците на София трябва да тръгнат 30 нови дизелови автобуса, става ясно от обществена поръчка, обявена от общинската фирма "Столичен автотранспорт" в началото на ноември. Столичната община е отделила за купуването им 8.6 млн. лв. без ДДС. С други думи, максималната стойност на всяко от превозните средства ще е малко над 287 хил. лв. без ДДС.

Така за втори път в рамките на две години София купува дизелови автобуси, които доказано замърсяват въздуха повече, отколкото алтернативата - превозни средства с метанови двигатели. Дизеловите автобуси отделят много повече твърди частици и азотни оксиди от бензиновите или метановите, което поставя под въпрос стратегията на общината за по-зелен град. Само преди две седмици кметът на София Йорданка Фандъкова коментира, че нейното виждане е: "Поне това, което общината финансира и инвестира, е да щадим околната среда и да намаляваме замърсяването на въздуха." Коментарът беше по повод изграждането на нова метростанция по третия лъч на метрото и доставката на един електробус по пилотен проект. Тогава Фандъкова призна и че броят на автомобилите в града, който има проблем със замърсяването с фини прахови частици, се увеличава и вече е над един милион.

Още от същото

През 2014 г. Столичната община поръча първите 110 дизелови автобуса, които тръгнаха по улиците на града само преди няколко седмици. Бюджетът на тогавашната поръчка беше 43 млн. лв., но победител в конкурса стана китайската компания "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd), която предложи цена от 33 млн. лв. Така първата порция дизелови автобуси пристигна на средна цена от около 300 хил. лв. Този път общината търси фирма, която да достави автобуси на по-ниска с 10% цена.

За сравнение, много по-екологичните 126 метанови автобуса, които бяха осигурени малко по-рано по оперативна програма "Околна среда", струваха общо 66.5 млн. лв. без ДДС, или средно по около 530 хил. лв. Те обаче са съчленени, т.е. по-големи в сравнение с единичните китайски дизелови автобуси.

Финансирането на новата поръчка идва именно от "спестените" в последния търг средства. Те бяха осигурени за първата обществена поръчка от Европейската инвестиционна банка. Впоследствие Столичната община предоговори условията, за да може да поръча допълнителни бройки автобуси.

Според условията на новия търг победителят трябва да достави и оборудване и софтуер за ремонт на двигателите, скоростните кутии, пневматичните и електрическите системи на автобусите. Те ще трябва да отговарят на най-високия стандарт за вредни емисии в Европейския съюз - Евро 6. Най-важен критерий при избора на изпълнител, както и при предишния конкурс, ще бъде предложената цена. Тя ще има тежест 60% при класирането на победителите. Техническата характеристика ще формира 20% от оценката, емисионните разходи - 15%, а гаранционните условия - 5% от оценката. Столичната община ще събира оферти до средата на декември.

По-евтино, от Китай

В първата обществена поръчка за дизелови автобуси участваха 10 компании от Китай, Турция, Чехия, Полша и Германия. В крайна сметка тя беше спечелена от "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид", която подаде втората най-евтина оферта от 33 млн. лв. Единствено турската "Карсан отомотив санайи ве тиджарет" предложи по-ниска цена - 32.9 млн. лв. Процедурата беше обжалвана от третия в класирането "Ивеко Чешка република". Тогава Комисията за защита на конкуренцията реши, че, макар и да дава нисък разход на гориво, китайският автобус е с най-високи енергийни и емисионни разходи сред участниците, което не е в съответствие с Евро 6. Фирмата обаче спечели заради комбинацията от ниска цена и критериите гаранционен срок, разход на гориво, мощност и др. В крайна сметка търгът беше пуснат с решение на Висшия административен съд.

Общината поема кормилото

"Буквално до дни столичният автотранспорт ще поеме превозването по две от линиите, които досега се управляваха от частен оператор, включително линия 84, по която ще бъдат пуснати чисто нови автобуси", каза кметът Фандъкова, след като преди дни автобус по линия 306 на частен оператор се запали на "Орлов мост". Причината общината да купува нови автобуси е именно в това, че предстои да изтекат много от договорите, подписани през 2007-2008 г.

През 2016 г. изтекоха договорите с частни оператори по линиите 9, 27, 72, 73, 74 111, 150, 260 и 404. Следващата година изтичат договорите за линиите 1, 3, 4, 5, 6, 6, 8, 10, 14, 69, 70, 123 и 306, а в началото на 2018 г. - и за линия 204.

През 2017 г. по улиците на София трябва да тръгнат 30 нови дизелови автобуса, става ясно от обществена поръчка, обявена от общинската фирма "Столичен автотранспорт" в началото на ноември. Столичната община е отделила за купуването им 8.6 млн. лв. без ДДС. С други думи, максималната стойност на всяко от превозните средства ще е малко над 287 хил. лв. без ДДС.

Така за втори път в рамките на две години София купува дизелови автобуси, които доказано замърсяват въздуха повече, отколкото алтернативата - превозни средства с метанови двигатели. Дизеловите автобуси отделят много повече твърди частици и азотни оксиди от бензиновите или метановите, което поставя под въпрос стратегията на общината за по-зелен град. Само преди две седмици кметът на София Йорданка Фандъкова коментира, че нейното виждане е: "Поне това, което общината финансира и инвестира, е да щадим околната среда и да намаляваме замърсяването на въздуха." Коментарът беше по повод изграждането на нова метростанция по третия лъч на метрото и доставката на един електробус по пилотен проект. Тогава Фандъкова призна и че броят на автомобилите в града, който има проблем със замърсяването с фини прахови частици, се увеличава и вече е над един милион.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


9 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Не мисля, че общината прави нещо грешно в този случай. Има стари дизелови рейсове, на които не можеш да разбереш, дали ауспухът е отвън или отвътре. Естествено е, всички такива екземпляри да бъдат подменени до един и чак тогава да мислим за метан, електробуси и пр. Още повече, че на фона на 700 000 автомобила (към които всяка година се добавят още 30-40 хиляди) със средна възраст 15+ години тези 110+30 автобуса Евро 6 са най-най-най-последният замърсяващ фактор.

    Между другото, проблемите по линия 204 продължават, както сам се убедих. Като застана на "Орлов мост", мога само по запълняемостта да позная, кой рейс е от тази линия.

  • 2
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    Най-важен критерий при избора на изпълнител, както и при предишния конкурс, ще бъде предложената цена. Тя ще има тежест 60% при класирането на победителите. Техническата характеристика ще формира 20% от оценката, емисионните разходи - 15%, а гаранционните условия - 5% от оценката. Столичната община ще събира оферти до средата на декември.
    -------
    Страхотни критерии! Значи всякакъв евтин боклук има по-голям шанс да спечели от малко по-скъп и много по-качествен (и на всичкото отгоре призведен в ЕС) модел.
    Кой нормален човек си купува каквото и да било, изхождайки НАЙ-ВЕЧЕ от ниската цена?
    А и има ЦЯЛ един месец за подаване на оферти. Ивеко едва ли все още си правят илюзии, че могат да предложат нещо конкурентно на китайското чудо. Жалко, че руснаците са твърде некадърни, за да правят автобуси - иначе те щяха да са номер едно.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "Филанкишията":

    Не знам колко често се развалят новите китайски автобуси. Но иначе добре возят, бързо набират, тихи са. Има дреболии, по които си личи къде е икономисвано. Например, не всяка врата се отваря самостоятелно с външен бутон, а това зимата е предимство.

  • 4
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    До коментар [#3] от "cinik":

    През лятото доста хора се оплакваха, че климатиците им вече били дали фира. Може да е вярно, може и да не е.
    Факт е обаче, че тъпаците в Европа все така си избират МАН, Волво, Мерседес и Сканиа. Може би защото се надяват да ги използват и след изтичането на гаранционния им срок. Сигурно си чувал израза: "Не съм толкова богат, че да си купувам евтини неща".
    Лично аз винаги бих предпочел да платя известна премия, за да си купя качествен продукт от реномирана марка вместо да заложа на най-евтиното на пазара. Също така не познавам нито един човек, на когото да му е хрумвало да си купи китайско МПС, камо ли да го е направил. Ако разчиташ основно на крадене и копиране на технологии, си обречен да бъдеш вечно изоставащ.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "Филанкишията":

    Кога лятото, след като потеглиха по линиите през септември?

    В Европа се купуват всякакви автобуси. Примерно полските Соларис съм ги виждал в Берлин, а най-големият вносител на турски автобуси беше Италия.

  • 6
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    До коментар [#5] от "cinik":

    http://www.dnevnik.bg/live/novini_ot_vas/2016/09/16/2827846_novite_fandukobusi/
    Повтарям, нямам представа дали твърденията отговарят на истината или не. Лично аз не бих си купил какъвто и да било китайски артикул, ако срещу примерно 10-20% повече бих могъл да заложа на по-качествен, по-надежден и европейски такъв. Дали служебните автомобили на шефовете на Общината са Грейт Уол или Ц*н К*й Х*й, или в заданието е пишело, че победителят трябва да има емблема с трилъча звезда или перка на самолет?
    Освен това "китайският автобус е с най-високи енергийни и емисионни разходи сред участниците". Това не го твърдя аз, а КЗК.
    Поляците правят Неоплани не от вчера, не виждам защо да не ги ползват в Берлин и още редица други европейски градове. На китайците основните им пазари са в страни от третия свят, в които много неща се правят по втория начин, както е добре известно. Каквато страна всъщност за съжаление е и България.
    Или може би смяташ, че в София се е провел търг на стойност няколко десетки милиона без да е имало предварително ясен победител? Възможно е, но не твърде вероятно.
    За мотрисите на метрото също беше голям цирк, докато нагласят условията така, че само руснаците да могат да спечелят.
    Но щом софиянци си ги харесват, желая им да им се радват още дълги години, все пак те са си ги купили и те ще си ги поддържат. Както и на кметицата с влажния поглед.

  • 7
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    Т'ва Евро 6 и дизеляк у зимбабвийска държавичка като БГ е мноо съмнителна раб'тата. ВАГ-групата дълго ще си бършат сополите от американския шамар за "манипулацийките". Ма тука и на печка на въглища могат да /про/дадат едно евро-7 примерно...

  • 8
    hammerstrikebg avatar :-P
    Nikolay Rayanov

    До коментар [#4] от "Филанкишията":

    Е как, толкова много хора си накупиха Great Wall.

  • 9
    hammerstrikebg avatar :-|
    Nikolay Rayanov

    До коментар [#5] от "cinik":

    До 22 септември си е лято


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал