🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София ще купи 30 нови дизелови автобуса

Финансирането идва от "спестените" средства от предишен търг, който беше спечелен от китайски производител

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През 2017 г. по улиците на София трябва да тръгнат 30 нови дизелови автобуса, става ясно от обществена поръчка, обявена от общинската фирма "Столичен автотранспорт" в началото на ноември. Столичната община е отделила за купуването им 8.6 млн. лв. без ДДС. С други думи, максималната стойност на всяко от превозните средства ще е малко над 287 хил. лв. без ДДС.

Така за втори път в рамките на две години София купува дизелови автобуси, които доказано замърсяват въздуха повече, отколкото алтернативата - превозни средства с метанови двигатели. Дизеловите автобуси отделят много повече твърди частици и азотни оксиди от бензиновите или метановите, което поставя под въпрос стратегията на общината за по-зелен град. Само преди две седмици кметът на София Йорданка Фандъкова коментира, че нейното виждане е: "Поне това, което общината финансира и инвестира, е да щадим околната среда и да намаляваме замърсяването на въздуха." Коментарът беше по повод изграждането на нова метростанция по третия лъч на метрото и доставката на един електробус по пилотен проект. Тогава Фандъкова призна и че броят на автомобилите в града, който има проблем със замърсяването с фини прахови частици, се увеличава и вече е над един милион.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 6

    Не мисля, че общината прави нещо грешно в този случай. Има стари дизелови рейсове, на които не можеш да разбереш, дали ауспухът е отвън или отвътре. Естествено е, всички такива екземпляри да бъдат подменени до един и чак тогава да мислим за метан, електробуси и пр. Още повече, че на фона на 700 000 автомобила (към които всяка година се добавят още 30-40 хиляди) със средна възраст 15+ години тези 110+30 автобуса Евро 6 са най-най-най-последният замърсяващ фактор.

    Между другото, проблемите по линия 204 продължават, както сам се убедих. Като застана на "Орлов мост", мога само по запълняемостта да позная, кой рейс е от тази линия.

    Нередност?
  • 2
    napukist avatar :-|
    Филанкишията
    • - 3

    Най-важен критерий при избора на изпълнител, както и при предишния конкурс, ще бъде предложената цена. Тя ще има тежест 60% при класирането на победителите. Техническата характеристика ще формира 20% от оценката, емисионните разходи - 15%, а гаранционните условия - 5% от оценката. Столичната община ще събира оферти до средата на декември.
    -------
    Страхотни критерии! Значи всякакъв евтин боклук има по-голям шанс да спечели от малко по-скъп и много по-качествен (и на всичкото отгоре призведен в ЕС) модел.
    Кой нормален човек си купува каквото и да било, изхождайки НАЙ-ВЕЧЕ от ниската цена?
    А и има ЦЯЛ един месец за подаване на оферти. Ивеко едва ли все още си правят илюзии, че могат да предложат нещо конкурентно на китайското чудо. Жалко, че руснаците са твърде некадърни, за да правят автобуси - иначе те щяха да са номер едно.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#2] от "Филанкишията":

    Не знам колко често се развалят новите китайски автобуси. Но иначе добре возят, бързо набират, тихи са. Има дреболии, по които си личи къде е икономисвано. Например, не всяка врата се отваря самостоятелно с външен бутон, а това зимата е предимство.

    Нередност?
  • 4
    napukist avatar :-|
    Филанкишията
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#3] от "cinik":

    През лятото доста хора се оплакваха, че климатиците им вече били дали фира. Може да е вярно, може и да не е.
    Факт е обаче, че тъпаците в Европа все така си избират МАН, Волво, Мерседес и Сканиа. Може би защото се надяват да ги използват и след изтичането на гаранционния им срок. Сигурно си чувал израза: "Не съм толкова богат, че да си купувам евтини неща".
    Лично аз винаги бих предпочел да платя известна премия, за да си купя качествен продукт от реномирана марка вместо да заложа на най-евтиното на пазара. Също така не познавам нито един човек, на когото да му е хрумвало да си купи китайско МПС, камо ли да го е направил. Ако разчиташ основно на крадене и копиране на технологии, си обречен да бъдеш вечно изоставащ.

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 3

    До коментар [#4] от "Филанкишията":

    Кога лятото, след като потеглиха по линиите през септември?

    В Европа се купуват всякакви автобуси. Примерно полските Соларис съм ги виждал в Берлин, а най-големият вносител на турски автобуси беше Италия.

    Нередност?
  • 6
    napukist avatar :-|
    Филанкишията
    • - 1

    До коментар [#5] от "cinik":

    http://www.dnevnik.bg/live/novini_ot_vas/2016/09/16/2827846_novite_fandukobusi/
    Повтарям, нямам представа дали твърденията отговарят на истината или не. Лично аз не бих си купил какъвто и да било китайски артикул, ако срещу примерно 10-20% повече бих могъл да заложа на по-качествен, по-надежден и европейски такъв. Дали служебните автомобили на шефовете на Общината са Грейт Уол или Ц*н К*й Х*й, или в заданието е пишело, че победителят трябва да има емблема с трилъча звезда или перка на самолет?
    Освен това "китайският автобус е с най-високи енергийни и емисионни разходи сред участниците". Това не го твърдя аз, а КЗК.
    Поляците правят Неоплани не от вчера, не виждам защо да не ги ползват в Берлин и още редица други европейски градове. На китайците основните им пазари са в страни от третия свят, в които много неща се правят по втория начин, както е добре известно. Каквато страна всъщност за съжаление е и България.
    Или може би смяташ, че в София се е провел търг на стойност няколко десетки милиона без да е имало предварително ясен победител? Възможно е, но не твърде вероятно.
    За мотрисите на метрото също беше голям цирк, докато нагласят условията така, че само руснаците да могат да спечелят.
    Но щом софиянци си ги харесват, желая им да им се радват още дълги години, все пак те са си ги купили и те ще си ги поддържат. Както и на кметицата с влажния поглед.

    Нередност?
  • 7
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи
    • - 1
    • + 1

    Т'ва Евро 6 и дизеляк у зимбабвийска държавичка като БГ е мноо съмнителна раб'тата. ВАГ-групата дълго ще си бършат сополите от американския шамар за "манипулацийките". Ма тука и на печка на въглища могат да /про/дадат едно евро-7 примерно...

    Нередност?
  • 8
    hammerstrikebg avatar :-P
    Nikolay Rayanov
    • + 2

    До коментар [#4] от "Филанкишията":

    Е как, толкова много хора си накупиха Great Wall.

    Нередност?
  • 9
    hammerstrikebg avatar :-|
    Nikolay Rayanov

    До коментар [#5] от "cinik":

    До 22 септември си е лято

    Нередност?
Нов коментар