Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 18 ное 2016, 17:54, 17660 прочитания

Концесията на летище София се удължава до края на януари

ГЕРБ остави решението в ръцете на следващите управляващи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Срокът за подаване на оферти за концесията на летище София се удължава до края на януари. Това обяви транспортният министър в оставка Ивайло Московски, след като депутати от БСП поискаха спиране на процедурата.

Концесията на столичната аерогара е една от големите сделки в ход на това правителство, а срокът за подаване на оферти беше до 14 декември. Решението обаче ще бъде оставено в ръцете на следващите управляващи. Кандидатите и в момента не са много, а политическата несигурност в държавата също не помага.


Политически престрелки

В петък сутринта депутатът от БСП Жельо Бойчев заяви в Народното събрание, че "отдаването на националното летище на турска фирма е пробив в националната сигурност". По думите му, ако процедурата не бъде прекратена, това ще се счита като поредната сделка на това отиващо си правителство. "Това е поредното предаване на националните интереси. Това е може би е цената за подкрепата на г-н Ердоган за Цецка Цачева на последните избори", заяви Жельо Бойчев.

Малко по-късно през деня Московски отговори задочно на левия депутат с аргумента, че летищата във Варна и Бургас също са от значение за националната сигурност, а бяха отдадени на концесия по време на управлението на транспортния министър Петър Мутафчиев от БСП. "Оставяме на служебния кабинет и на г-н Радев да решат дали да прекратят процедурата или не и да отговорят какво се случва с БДЖ", беше отговорът на Московски. "Трудът за две години не мога да го хвърля на вятъра", заяви още той, като допълни, че концесията на летището никога не е била самоцел.



Картата БДЖ

Процедурата за концесията на летище София е за 35 години и беше гласувана на Министерски съвет на 20 май 2016 г. Очакваната финансова полза за държавата за целия й 35-годишен период е 2.676 млрд. лв. Минималната годишна такса не може да е под 9.9 млн. лв. Кандидатите трябва да направят и инвестиции в аерогарата, те не бива да са по-малко от 306 млн. лв. Основната идея обаче е да има първоначално концесионно плащане от минимум 550 млн. лв. без ДДС, за да бъдат покрити задълженията на БДЖ към облигациоерите и към германската KfW (за доставката на мотриси). Министър Московски заяви, че е заварил БДЖ с 850 млн. лв. задължения, които сега са под 500 млн. лв., но не могат да бъдат разсрочвани. По думите му, ако се стигне до прекратяване на процедурата за концесия на летището хипотезите за бъдещето на БДЖ са две: или дълговете му ще се погасяват с пари от бюджета, или държавата ще остане без железници.

Самото летище също има някои финансови проблеми, като в началото на 2017 г. най-вероятно ще бъде осъдено на последна инстанция да плати (по думите на Московски) 52 млн. долара по арбитражното дело с кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК за строителството на пистата. Има и десетки милиони несъбрани вземания от "България ер" за летищни такси.

Турските кандидати

За един от активните кандидати към момента се смята турската TAV, която е оператор на сегашното голямо летище в Истанбул Ataturk. От 2012 г. с 38% участие в TAV Airports e френската Aéroports de Paris Group, други 18.2% са разпределени между три турски компании, а 40% от акциите се търгуват свободно на борсата. Компанията оперира и други летища в Турция, както и в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия.

Другият сигурен кандидат е германската Fraport. През 2006 г. тя стана концесионер на летищата във Варна и Бургас за срок от 35 години през "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", където операторът на летището във Франкфурт е партньор с компания от групата "Химимпорт", която има сериозни интереси в авиацията.

Третият потенциален кандидат е турската компания Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул. Тя ще участва заедно с руската ВТБ (която ще е и финансов инвеститор, и стратегически партньор, защото управлява летище в Санкт Петербург), както и с оператора на летището в Цюрих.

По думите на министър Московски сроковете сега се удължават по искане на оператора на летището в Манчестър.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Правителството работи при сценарий 3% спад на БВП, задължителните маски отпаднаха Вечерни новини: Правителството работи при сценарий 3% спад на БВП, задължителните маски отпаднаха

И още: Прогнозите за икономическите ефекти от пандемията се влошават, възстановява се производството в Китай

31 мар 2020, 1685 прочитания

AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса

Не се очаква сериозен ефект от помощта върху бизнеса с краткосрочни наеми в България

31 мар 2020, 808 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
С Тех парк, без Тех - пак парк

Държавното иновационно дружество набира инвеститори в зоните си за бъдещо развитие

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10