Свързана с Пеевски компания даде най-ниска цена за отсечка от "Хемус"
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Свързана с Пеевски компания даде най-ниска цена за отсечка от "Хемус"

Сред 11-те първоначални участника в търга има само един недопуснат на следващите етапи

Свързана с Пеевски компания даде най-ниска цена за отсечка от "Хемус"

Изграждането на магистралата между Ябланица и Боаза може да излезе с 25% по-евтино от прогнозираното

Мила Чернева
22274 прочитания

Сред 11-те първоначални участника в търга има само един недопуснат на следващите етапи

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Очакванията са до края на годината пътната агенция да обяви изпълнителя.

Компания, свързана с депутата от ДПС Делян Пеевски, участва в обединението, предложило най-ниска цена за изграждането на отсечката от Ябланица до Боаза на магистрала "Хемус". Това става ясно от отворените оферти в агенция "Пътна инфраструктура" в петък. От 11-те кандидата, подали предложения, до отваряне на цени бяха допуснати десет. Най-ниските предложени цени са с над 25% по-ниски от прогнозната стойност и така се оформя силна конкуренция в предимно местното състезание (виж таблицата).

Поръчката за магистрала "Хемус" беше първата, която премиерът в оставка Бойко Борисов нареди да бъде прекратена и обявена отново поради съмнения, че компании, свързани с Делян Пеевски и управителя на "Лукойл България" Валентин Златев, са спечелили първия търг в края на 2015 г. Сега тя е разделена на части.

Игра на ниски цени

Цените в този търг са най-важният фактор, тъй като критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодна оферта. Той се образува от показателите предложена цена за изпълнение на проектантските работи с тежест 10 точки, предложена цена за изпълнение на строително-монтажните работи (СМР) и допълнителните разходи - 40 точки, и предложените единични цени за изпълнение на СМР - 50 точки. Тоест отделните единични цени също имат голяма роля в крайното разпределение.

Най-ниската обща ценова оферта - 54.643 млн. лв., е на обединение "АМ "Хемус" 1 – 2016", в което участници са испанската "Асигния инфраструктурас", хасковската "АБ" и "Мега инвест холд". Хасковската пътностроителна компания АБ не е в добро финансово състояние, като към 31 юли 2016 г. дружествата от групата й имат близо 8 млн. лв. просрочени данъци. АБ е в списъка на големите длъжници на НАП от 2013 г. съобщи през септември "Капитал" и по тази причина през 2016 г. вече приходната агенция има запори на дялове в дъщерни дружества. Компанията обаче спечели поръчка за ремонт на железопътната отсечка София - Елин Пелин за 120 млн. лв. в консорциум с унгарската Kelet-Ut. Освен това тя успява да си осигури и 29 млн. лв. финансиране от Българската банка за развитие, от които 12 млн. лв. гаранция именно за поръчката на Националната компания "Железопътна инфраструктура".

В сектора обяснението за предпочитанията на държавата към АБ е, че това е новият инструмент за поръчки на депутата от ДПС Делян Пеевски. Официално смяна на собствеността не се вижда, а от АБ също отрекоха пред "Капитал" да имат нов собственик. Затова обаче има косвени индикации - вписан от адвоката на "Водстрой 98" (компанията също беше свързвана с Делян Пеевски и смени собствеността си) нов изпълнителен директор, без чийто подпис не могат да се вземат решения.

Втората най-ниска цена в търга е предложена от консорциума "ХВП Ябланица" ДЗЗД, в който влизат "Хидрострой" на Велико Желев заедно с наскоро придобитата от него "Водстрой 98" и другата му дъщерна компания "Пътстрой Бургас".

Най-високата предложена цена (която все пак е малко под прогнозната) е на обединение, в което влизат гръцката "Актор" и свързаната с Христо Ковачки "Атоменергоремонт" - 78.9 млн. лв. Така разликата между най-ниската и най-високата цена става около 24 млн. лв. Заради големите разлики в цените най-вероятно участниците ще трябва да предоставят обосновки за ценовите си оферти.

Само един от 11-те първоначално подали оферти участника е отпаднал и това е консорциумът "Автомагистрали Хемус инженеринг", в която участваха "Агромах", "Пътища Пловдив", "Водно строителство - Благоевград", и "Оберослер КАВ Пиетро" (Италия).

Какво ще се строи

Индикативната стойност на поръчката е 80 млн. лв. без ДДС, или 8.6 млн. лв. на километър, като финансирането е от бюджета. В предишната поръчка сегашните 10 км бяха част от отсечка от 23 км. За строител беше избран консорциумът на "Джи Пи груп" с цена 277-298 млн. лв. без ДДС, с над 4 млн. лв. повече на километър от сегашната поръчка.

Планираната скорост по участъка от Ябланица до Боаза е 140 км/ч според обявлението за търга. Отсечката ще бъде с по две ленти за движение в посока, широки по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица - 2 м, водещи ивици и банкети. Предвидено е изграждането на 5 селскостопански подлеза, 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. Ще бъде изградена и етапна връзка при километър 87 с пътя Коритна - Белокопитово.

Поръчката за новите 9.3 км от "Хемус" идва след отменените през февруари два търга за 60 км. Тогава въпреки по-големите суми участваха по 8 кандидата за отсечка, но чуждите бяха или отстранени, или се отказаха, а останалите на финала дадоха високи цени. Сега, макар поръчката да е по-малка, кандидатите са повече и нямат осигурени договори за много строежи и това според участници може да доведе до значително по-ниски цени от прогнозираната от държавата.

Очакванията са до края на годината пътната агенция да обяви изпълнителя и ако няма обжалване на процедурата, да бъде подписан договорът. Отсечката трябва да е готова за 2.5 години, като според участници в търга срокът е постижим. Така, ако започне догодина, през 2019 г. ще се пътува до Боаза. Ново продължение на магистралата в посока от София към Варна няма да има скоро, тъй като тепърва две години ще се препроектира трасето.


5 коментара
  • 1
    svoboden avatar :-|
    svoboden

    Промяна в обстоятелствата за фирма е заявена за вписване в търговския регистър от адвокат, който е работил и за други клиенти.
    И извода който правите от това е, че консорциум, в който участва тази фирма е "компания, свързана с Пеевски", WTF!?

  • 3
    spyrogyra. avatar :-|
    spyrogyra.

    Бедни ми , бедни Пеевски! Защо се смущаваш от оставката на твоя ортак ББ и думите на онзи от Београд! Не така, дерзай смело....Питай ортака Горанов на едно кафе. Давали сме и пак ще даваме. Пари има, бол! Олигархията пак ще победи - и пак ще се отчита на Султана през Пашата. Или пак ще дигаме цената в движение...ах, ти....палавнико!

  • 4
    twelve avatar :-|
    Коки

    Е, с последващи анекси и оскъпяване, заради..... прасчо ще гушне каквото си е заплюл...КАКТО ВИНАГИ!

  • 5
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    Най-ниската цена тряба да е нещо лошо ли? А извода че компанията била свързана с Пеевски е доста как да кажа.. произволен. Хубаво е да се бие камбаната, ама търсенето на теле под вола, обикновено се увенчава с неупех.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK