С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 20 ное 2016, 18:41, 22165 прочитания

Свързана с Пеевски компания даде най-ниска цена за отсечка от "Хемус"

Изграждането на магистралата между Ябланица и Боаза може да излезе с 25% по-евтино от прогнозираното

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Очакванията са до края на годината пътната агенция да обяви изпълнителя.
Компания, свързана с депутата от ДПС Делян Пеевски, участва в обединението, предложило най-ниска цена за изграждането на отсечката от Ябланица до Боаза на магистрала "Хемус". Това става ясно от отворените оферти в агенция "Пътна инфраструктура" в петък. От 11-те кандидата, подали предложения, до отваряне на цени бяха допуснати десет. Най-ниските предложени цени са с над 25% по-ниски от прогнозната стойност и така се оформя силна конкуренция в предимно местното състезание (виж таблицата).

Поръчката за магистрала "Хемус" беше първата, която премиерът в оставка Бойко Борисов нареди да бъде прекратена и обявена отново поради съмнения, че компании, свързани с Делян Пеевски и управителя на "Лукойл България" Валентин Златев, са спечелили първия търг в края на 2015 г. Сега тя е разделена на части.


Игра на ниски цени

Цените в този търг са най-важният фактор, тъй като критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодна оферта. Той се образува от показателите предложена цена за изпълнение на проектантските работи с тежест 10 точки, предложена цена за изпълнение на строително-монтажните работи (СМР) и допълнителните разходи - 40 точки, и предложените единични цени за изпълнение на СМР - 50 точки. Тоест отделните единични цени също имат голяма роля в крайното разпределение.

Най-ниската обща ценова оферта - 54.643 млн. лв., е на обединение "АМ "Хемус" 1 – 2016", в което участници са испанската "Асигния инфраструктурас", хасковската "АБ" и "Мега инвест холд". Хасковската пътностроителна компания АБ не е в добро финансово състояние, като към 31 юли 2016 г. дружествата от групата й имат близо 8 млн. лв. просрочени данъци. АБ е в списъка на големите длъжници на НАП от 2013 г. съобщи през септември "Капитал" и по тази причина през 2016 г. вече приходната агенция има запори на дялове в дъщерни дружества. Компанията обаче спечели поръчка за ремонт на железопътната отсечка София - Елин Пелин за 120 млн. лв. в консорциум с унгарската Kelet-Ut. Освен това тя успява да си осигури и 29 млн. лв. финансиране от Българската банка за развитие, от които 12 млн. лв. гаранция именно за поръчката на Националната компания "Железопътна инфраструктура".
В сектора обяснението за предпочитанията на държавата към АБ е, че това е новият инструмент за поръчки на депутата от ДПС Делян Пеевски. Официално смяна на собствеността не се вижда, а от АБ също отрекоха пред "Капитал" да имат нов собственик. Затова обаче има косвени индикации - вписан от адвоката на "Водстрой 98" (компанията също беше свързвана с Делян Пеевски и смени собствеността си) нов изпълнителен директор, без чийто подпис не могат да се вземат решения.



Втората най-ниска цена в търга е предложена от консорциума "ХВП Ябланица" ДЗЗД, в който влизат "Хидрострой" на Велико Желев заедно с наскоро придобитата от него "Водстрой 98" и другата му дъщерна компания "Пътстрой Бургас".

Най-високата предложена цена (която все пак е малко под прогнозната) е на обединение, в което влизат гръцката "Актор" и свързаната с Христо Ковачки "Атоменергоремонт" - 78.9 млн. лв. Така разликата между най-ниската и най-високата цена става около 24 млн. лв. Заради големите разлики в цените най-вероятно участниците ще трябва да предоставят обосновки за ценовите си оферти.

Само един от 11-те първоначално подали оферти участника е отпаднал и това е консорциумът "Автомагистрали Хемус инженеринг", в която участваха "Агромах", "Пътища Пловдив", "Водно строителство - Благоевград", и "Оберослер КАВ Пиетро" (Италия).

Какво ще се строи

Индикативната стойност на поръчката е 80 млн. лв. без ДДС, или 8.6 млн. лв. на километър, като финансирането е от бюджета. В предишната поръчка сегашните 10 км бяха част от отсечка от 23 км. За строител беше избран консорциумът на "Джи Пи груп" с цена 277-298 млн. лв. без ДДС, с над 4 млн. лв. повече на километър от сегашната поръчка.

Планираната скорост по участъка от Ябланица до Боаза е 140 км/ч според обявлението за търга. Отсечката ще бъде с по две ленти за движение в посока, широки по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица - 2 м, водещи ивици и банкети. Предвидено е изграждането на 5 селскостопански подлеза, 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. Ще бъде изградена и етапна връзка при километър 87 с пътя Коритна - Белокопитово.

Поръчката за новите 9.3 км от "Хемус" идва след отменените през февруари два търга за 60 км. Тогава въпреки по-големите суми участваха по 8 кандидата за отсечка, но чуждите бяха или отстранени, или се отказаха, а останалите на финала дадоха високи цени. Сега, макар поръчката да е по-малка, кандидатите са повече и нямат осигурени договори за много строежи и това според участници може да доведе до значително по-ниски цени от прогнозираната от държавата.

Очакванията са до края на годината пътната агенция да обяви изпълнителя и ако няма обжалване на процедурата, да бъде подписан договорът. Отсечката трябва да е готова за 2.5 години, като според участници в търга срокът е постижим. Така, ако започне догодина, през 2019 г. ще се пътува до Боаза. Ново продължение на магистралата в посока от София към Варна няма да има скоро, тъй като тепърва две години ще се препроектира трасето.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Единният стандарт за сградите в центъра ще е готов догодина Единният стандарт за сградите в центъра ще е готов догодина

Въведени са изисквания за "Графа" и още три улици в Наредбата за градската среда, която ще бъде гласувана през 2020 г.

8 дек 2019, 140 прочитания

Правителството предлага противоконституционен закон, твърдят авторитетни юристи Правителството предлага противоконституционен закон, твърдят авторитетни юристи

Законопроектът на МС за механизъм за разследване на главния прокурор цели да заобиколи становищата на Венецианската комисия и на Комитета на министрите

8 дек 2019, 479 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Плевнелиев търси съгласие за кабинет в рамките на този парламент

Управлението на държавата има важни задачи за решаване - приемане на бюджета, работата по предстоящото председателство на ЕС, задачите, които постави референдумът

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10