Свързана с Пеевски компания даде най-ниска цена за отсечка от "Хемус"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Свързана с Пеевски компания даде най-ниска цена за отсечка от "Хемус"

Сред 11-те първоначални участника в търга има само един недопуснат на следващите етапи

Свързана с Пеевски компания даде най-ниска цена за отсечка от "Хемус"

Изграждането на магистралата между Ябланица и Боаза може да излезе с 25% по-евтино от прогнозираното

Мила Чернева
22461 прочитания

Сред 11-те първоначални участника в търга има само един недопуснат на следващите етапи

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Очакванията са до края на годината пътната агенция да обяви изпълнителя.

Компания, свързана с депутата от ДПС Делян Пеевски, участва в обединението, предложило най-ниска цена за изграждането на отсечката от Ябланица до Боаза на магистрала "Хемус". Това става ясно от отворените оферти в агенция "Пътна инфраструктура" в петък. От 11-те кандидата, подали предложения, до отваряне на цени бяха допуснати десет. Най-ниските предложени цени са с над 25% по-ниски от прогнозната стойност и така се оформя силна конкуренция в предимно местното състезание (виж таблицата).

Поръчката за магистрала "Хемус" беше първата, която премиерът в оставка Бойко Борисов нареди да бъде прекратена и обявена отново поради съмнения, че компании, свързани с Делян Пеевски и управителя на "Лукойл България" Валентин Златев, са спечелили първия търг в края на 2015 г. Сега тя е разделена на части.

Игра на ниски цени

Цените в този търг са най-важният фактор, тъй като критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодна оферта. Той се образува от показателите предложена цена за изпълнение на проектантските работи с тежест 10 точки, предложена цена за изпълнение на строително-монтажните работи (СМР) и допълнителните разходи - 40 точки, и предложените единични цени за изпълнение на СМР - 50 точки. Тоест отделните единични цени също имат голяма роля в крайното разпределение.

Най-ниската обща ценова оферта - 54.643 млн. лв., е на обединение "АМ "Хемус" 1 – 2016", в което участници са испанската "Асигния инфраструктурас", хасковската "АБ" и "Мега инвест холд". Хасковската пътностроителна компания АБ не е в добро финансово състояние, като към 31 юли 2016 г. дружествата от групата й имат близо 8 млн. лв. просрочени данъци. АБ е в списъка на големите длъжници на НАП от 2013 г. съобщи през септември "Капитал" и по тази причина през 2016 г. вече приходната агенция има запори на дялове в дъщерни дружества. Компанията обаче спечели поръчка за ремонт на железопътната отсечка София - Елин Пелин за 120 млн. лв. в консорциум с унгарската Kelet-Ut. Освен това тя успява да си осигури и 29 млн. лв. финансиране от Българската банка за развитие, от които 12 млн. лв. гаранция именно за поръчката на Националната компания "Железопътна инфраструктура".

В сектора обяснението за предпочитанията на държавата към АБ е, че това е новият инструмент за поръчки на депутата от ДПС Делян Пеевски. Официално смяна на собствеността не се вижда, а от АБ също отрекоха пред "Капитал" да имат нов собственик. Затова обаче има косвени индикации - вписан от адвоката на "Водстрой 98" (компанията също беше свързвана с Делян Пеевски и смени собствеността си) нов изпълнителен директор, без чийто подпис не могат да се вземат решения.

Втората най-ниска цена в търга е предложена от консорциума "ХВП Ябланица" ДЗЗД, в който влизат "Хидрострой" на Велико Желев заедно с наскоро придобитата от него "Водстрой 98" и другата му дъщерна компания "Пътстрой Бургас".

Най-високата предложена цена (която все пак е малко под прогнозната) е на обединение, в което влизат гръцката "Актор" и свързаната с Христо Ковачки "Атоменергоремонт" - 78.9 млн. лв. Така разликата между най-ниската и най-високата цена става около 24 млн. лв. Заради големите разлики в цените най-вероятно участниците ще трябва да предоставят обосновки за ценовите си оферти.

Само един от 11-те първоначално подали оферти участника е отпаднал и това е консорциумът "Автомагистрали Хемус инженеринг", в която участваха "Агромах", "Пътища Пловдив", "Водно строителство - Благоевград", и "Оберослер КАВ Пиетро" (Италия).

Какво ще се строи

Индикативната стойност на поръчката е 80 млн. лв. без ДДС, или 8.6 млн. лв. на километър, като финансирането е от бюджета. В предишната поръчка сегашните 10 км бяха част от отсечка от 23 км. За строител беше избран консорциумът на "Джи Пи груп" с цена 277-298 млн. лв. без ДДС, с над 4 млн. лв. повече на километър от сегашната поръчка.

Планираната скорост по участъка от Ябланица до Боаза е 140 км/ч според обявлението за търга. Отсечката ще бъде с по две ленти за движение в посока, широки по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица - 2 м, водещи ивици и банкети. Предвидено е изграждането на 5 селскостопански подлеза, 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. Ще бъде изградена и етапна връзка при километър 87 с пътя Коритна - Белокопитово.

Поръчката за новите 9.3 км от "Хемус" идва след отменените през февруари два търга за 60 км. Тогава въпреки по-големите суми участваха по 8 кандидата за отсечка, но чуждите бяха или отстранени, или се отказаха, а останалите на финала дадоха високи цени. Сега, макар поръчката да е по-малка, кандидатите са повече и нямат осигурени договори за много строежи и това според участници може да доведе до значително по-ниски цени от прогнозираната от държавата.

Очакванията са до края на годината пътната агенция да обяви изпълнителя и ако няма обжалване на процедурата, да бъде подписан договорът. Отсечката трябва да е готова за 2.5 години, като според участници в търга срокът е постижим. Така, ако започне догодина, през 2019 г. ще се пътува до Боаза. Ново продължение на магистралата в посока от София към Варна няма да има скоро, тъй като тепърва две години ще се препроектира трасето.

Очакванията са до края на годината пътната агенция да обяви изпълнителя.

Компания, свързана с депутата от ДПС Делян Пеевски, участва в обединението, предложило най-ниска цена за изграждането на отсечката от Ябланица до Боаза на магистрала "Хемус". Това става ясно от отворените оферти в агенция "Пътна инфраструктура" в петък. От 11-те кандидата, подали предложения, до отваряне на цени бяха допуснати десет. Най-ниските предложени цени са с над 25% по-ниски от прогнозната стойност и така се оформя силна конкуренция в предимно местното състезание (виж таблицата).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    svoboden avatar :-|
    svoboden

    Промяна в обстоятелствата за фирма е заявена за вписване в търговския регистър от адвокат, който е работил и за други клиенти.
    И извода който правите от това е, че консорциум, в който участва тази фирма е "компания, свързана с Пеевски", WTF!?

  • 3
    spyrogyra. avatar :-|
    spyrogyra.

    Бедни ми , бедни Пеевски! Защо се смущаваш от оставката на твоя ортак ББ и думите на онзи от Београд! Не така, дерзай смело....Питай ортака Горанов на едно кафе. Давали сме и пак ще даваме. Пари има, бол! Олигархията пак ще победи - и пак ще се отчита на Султана през Пашата. Или пак ще дигаме цената в движение...ах, ти....палавнико!

  • 4
    twelve avatar :-|
    Коки

    Е, с последващи анекси и оскъпяване, заради..... прасчо ще гушне каквото си е заплюл...КАКТО ВИНАГИ!

  • 5
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    Най-ниската цена тряба да е нещо лошо ли? А извода че компанията била свързана с Пеевски е доста как да кажа.. произволен. Хубаво е да се бие камбаната, ама търсенето на теле под вола, обикновено се увенчава с неупех.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK