С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
38 25 ное 2016, 12:00, 31549 прочитания

Двете лица на Марешки

Варненският бизнесмен превзе аптечния бизнес, подри този с горивата и сега твърди, че ще направи същото с политиката. Той иска да е Доналд Тръмп, но е също толкова обвит в съмнения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Политическата кариера на Марешки

2001 г. - кандидатира се като независим на парламентарните избори, но не влезе
2003 г. - избран за общински съветник като водач на листата на Българска социалдемократическа партия
2005 г. - води варненската листа с кандидати за депутати на "Федерацията на свободния бизнес - Съюз България" и обещава да намали цените на лекарствата с 50%
2007 г. - претендент за кмет на Варна от РЗС, остана на второ място
2009 г. - кандидат за евродепутат от "Българска социалдемокрация"
2012 г. - създава заедно с Яне Янев "РЗС – Либерален алианс" за участие на избори, но съюзът се разпадна след взаимни обвинения
Варна отдавна е известна като столица на нестандартните политически решения. Оттук започна парламентарната кариера на Жорж Ганчев, новооснованото движение на Симеон II спечели най-много гласове пак тук, това е градът, от който стана депутат Волен Сидеров. Последното решение на варненци се казва Веселин Марешки.

Бизнесменът спечели първото място в града на първия тур на президентските избори с 26.97%. В съседния Добрич е на второ място с 20.87%. Това би могло да мине за поредното варненско търсене на спасител, ако Марешки не беше излязъл доста категорично и на национална сцена.


Само за няколкомесечна кампания той се класира четвърти на изборите за президент с 427 660 действителни гласове, което прави 11.17% от всички. Това далеч не е първата кампания на Марешки (виж карето с постоянните му опити за политическа кариера), но е далеч най-успешната. Той взе повече гласове от ДПС и Реформаторския блок и сериозно подкопа базата на ГЕРБ.

Политолозите са категорични, че това е благодарение на вълната, която успя да яхне - тази на протестния вот. Но откъде се появи явлението "Марешки" и накъде отива?

Българският Доналд



Не е трудно да се забележи, че Веселин Марешки вижда в себе си български вариант на Доналд Тръмп. Той се опитва да звучи като новия американски президент във всяко от изказванията си. "Моделът на политическата система е изчерпан. Аз съм по-скоро катализаторът, вятърът на промяната. Когато отвея боклука, ще утихна и ще си гледам живота", казва той в отговор на въпрос от "Капитал" за плановете му (виж интервюто).

Това е директна заемка от прословутия слоган на Тръмп за "източване на блатото". Марешки всъщност прилича донякъде на модела "Тръмп" в това, че използва името си като марка на бизнеса, което му носи разпознаваемост и оттам - предимство, когато стане дума за антисистемна вълна.
Прилича и по това, че и двата му образа - и на предприемач, и на политик, са еднакво неясни и обвити в мъгла, съмнения и въпроси.

Компанията на Веселин Марешки възниква в началото на 90-те години. Майката на един от най-добрите му приятели била фармацевт и му разказала за възможностите на този сектор. По това време става въпрос за малки суми и за малки поръчки за клиниките, за които не е нужно да се тегли кредит. До 2007 г., повечето лекарства в България се продаваха на консигнация, т.е. търговецът ги получава от производителя и едва след като ги продаде, се разплаща с фармацевтичната компания. Така през март 1991 г. Марешки сключва първата си сделка за доставка на лекарства за една варненска болница и влиза в бизнеса с медикаменти.

Най-известната част от този бизнес - аптеките, кръстени на негово име, започват работа във Варна през 90-те, но стават известни през 2005 г. с продажбата на евтини лекарства. Тогава Комисията за защита на конкуренцията налага санкция от 30 хил. лв. на "Варнафарма холдинг" за привличане на клиенти чрез продажба на лекарства на цени под себестойността им и постанови нарушението да бъде преустановено.

Това не спира Марешки. По онова време той притежаваше 12 аптеки, а в момента те са около 400 – най-голямата верига здравни заведения за продажба на лекарства. Междувременно купи и основния си дистрибутор - "Хигия". Конкурентите му казват, че не всички продукти в аптеките са евтини, но пък веригата се старае да поддържа евтини най-търсените лекарства по линия на здравната каса. Въпреки множеството жалби до КЗК, съда, прокуратурата след акта от 2005 г. няма никакви сериозни опити на държавата да проверява бизнеса с лекарства на Марешки.

"Ако тези, които са гласували за него, бяха част от фармабранша и го познаваха, както ние го познаваме, никога нямаше да гласуват за него", казва източник от пазара, който предпочита да не излиза с името си. "Силно сме изненадани от лековерието на обществото. Марешки изтъква, че целият бранш е против него заради ниските цени на лекарствата, но не е заради това. Има много аптеки, които поддържат ниски цени, проблемът е, че той играе мутренски и силово и мами партньорите си, което в комплект с подкрепата на Бойко Борисов създава чудовище."

Марешки постепенно формира най-голямата верига аптеки в страната.

Марешки постепенно формира най-голямата верига аптеки в страната.

Фотограф: Цветелина Белутова

Самият Марешки твърди, че не се ползва с протекции. Няколко факта обаче опровергават това. По време на предишния мандат на ГЕРБ две поредни назначения на директорския пост на Изпълнителната агенция по лекарствата бяха близки до Марешки, а в агенцията бяха инсталирани на работа и лелята на бизнесмена и адвокатката на лекарствените му компании. Първият от тези директори беше назначен седмица, преди Марешки да сключи предишната си коалиция с Яне Янев. Всички те служеха като своеобразен наказателен отряд срещу фармацевтичния бранш и особено срещу компаниите, които не желаеха да работят с Марешки или конкурентите му в дистрибуторския и аптечния бизнес. Всички те бяха освободени от сегашния директор доц. Асена Стоименова, която подаде и сигнал в прокуратурата за безчинствата.

Друг интересен факт е, че в края на предишното управление на премиера Борисов през 2013 г., една от компаниите на бизнесмена - "Фармнет", в предизборно време получи изненадващо старите си дългове от около 9 млн. лв. от Военномедицинска академия. Това се случи няколко месеца след като Борисов успя да "убеди" варненеца в разговор за пет минути да поеме "Локомотив" (Пловдив) и да налее в него няколко милиона лева. По думите на самия Марешки той просто е видял в това бизнес възможност. От тази възможност се изтегли сам малко след като Борисов падна от власт.


От пенсионерите към шофьорите


Друга възможност обаче му се отвори през есента на 2015 г. Първата бензиностанция на Марешки във Варна, където горивата бяха с около 20 ст. по-евтини, предизвика огромни опашки от автомобили и доведе до феномена петролен туризъм. Към момента в страната вече има 12 обекта под бранда VM Petroleum, а миналата година бизнесменът заяви, че планира инвестиция от около 100 млн. лв. във верига, като това ще стане през купуване или наемане на обекти. В София вече се строи най-голямата бензиностанция - на Околовръстния път в "Люлин 4". В бранша изчисляват досегашните му инвестиции на около 10 млн. лв - явно приемлива цена за популярността, която постигна.

Самият той отрича да ползва бизнеса си като стълба към политиката. Но е факт, че с бензиностанциите си Марешки се позиционира на върха на друга народна вълна от недоволство - от цените на горивата. Картелът в сектора, доказан наскоро от КЗК, е любима тема на новия политик и най-вероятно е донесла голяма част от гласовете му. Подобно на другия му бизнес, в този също развитието на Марешки е с размах и оставя въпроси и съмнения в конкуренцията.

При петролното си прохождане той заяви, че продава на 3-4 ст. марж на литър между доставните цени на едро и цените на дребно на колонките. Още тогава експертите сметнаха, че или продава по 600 хил. литра на месец, или получава по-ниски доставни цени, или дотира бизнеса си с други цели, а не с цел печалба. Още е рано да се каже кое от трите е, тъй като тепърва ще излязат отчетите на дружествата му за тази година, а обемите му в момента са неизвестни. От отчета на "Трейднет Варна" за 2015 г., през която той разви бензиностанцията си във Варна, се вижда, че компанията има приходи от 4.8 млн. лв. и загуба от 136 хил. лв.

Първата бензиностанция на Марешки в София вече се строи, като претенцията е да е най-голямата на Балканите.

Фотограф: Надежда Чипева

Бъдещето на проекта "Марешки"

Едно от основните качества на варненския бизнесмен е способността му да заобикаля правилата безнаказано. Един от най-добрите примери за това е къщата, която си построи направо върху пясъка на плажа "Кабакум" край Златни пясъци. За да оправдае безпомощността си пред нея, началникът на РДНСК във Варна сътвори следното конфузно обяснение: "Макар и двуетажна, сградата се представя като поставяем обект. Твърди се, че представлява контейнер, който няма бетонни основи, а е монтиран на траверси." По думите му това бил единственият "поставяем двуетажен обект" по Черноморието и нямал аналог.

По този тертип Марешки успява да пасне в образа на Тръмп - едновременно използва системата и публично я напада. Причината да успее на тези избори да привлече многократно повече гласове не е толкова внезапната му популярност, а експлозията на протестен вот. "Марешки е типичният нов антистатукво играч. За разлика от всички основни претенденти на вота той беше единственият, който не е подкрепен от системна партия, не е участвал в управлението и успешно използваше това в рамките на кампанията", казва политологът Димитър Ганев от Изследователски център "Тренд".

Според данните на "Галъп" най-голям процент от гласувалите за Марешки са разочаровани от ГЕРБ – 33.4% от неговите избиратели на предишните избори през 2014 г. са гласували за партията на Борисов. Двайсет и два процента не са гласували, т.е. са разочаровани от политическата система въобще, а 14% са гласували за други партии на предишните избори. Профилът на избирателя на Марешки е типичният профил на досегашната база на ГЕРБ - работещи (66.4%), в активна възраст (57.3%), от български етнос (86.8%), със средно образование (55.1%).

Това е лоша новина за партията на Борисов, но е неясно дали бизнесменът ще конвертира тази подкрепа в база за собствена партия. "Той разполага с 430 хиляди реални гласа. Трудно ми е да си представя, че може да отиде отвъд тези гласове, но съвсем реалистично ми се струва да успее да мобилизира 300 хиляди на парламентарните избори", коментира Ганев. Това ще е сложно, защото досега Марешки винаги е играл сам - дори в партията му основателите са негови подчинени от 90-те фирми, които притежава (но които са ръководени на хартия от майка му заради проблеми с правосъдието). Той говори за "технократи, прагматици и можещи хора", но такива около него не се виждат в никой от проектите му досега. Как ще превърне това самостоятелно шоу в политически проект предстои да видим.



Но такъв вариант значи няколко неща. Първо, след идващите избори Марешки може да се окаже с ключова роля в следващия парламент, където ще има нужда от такива междинни играчи, които да крепят мнозинството, и най-вероятният му партньор ще бъде ГЕРБ. Тази сметка може да се промени от влизането на Слави Трифонов в политиката, защото тогава протестният вот ще се насочи натам, или от мажоритарна система. Но ако Марешки влезе, не очаквайте разбиване на политическия пазар. Съдейки по досегашните му политически опити, той вероятно ще използва това за собствена облага (нещо като по-голям Ковачки) - когато напускаше Локо Пд, го обвиняваха, че е карал феновете и семействата им да се записват в партията му. Така траекторията му, която сега е нагоре, ще последва съдбата на популистки играчи като Яне Янев и Николай Бареков, които се сринаха след влизане в парламента и досег с властта.

По темата работиха
Десислава Николова, Калина Горанова, Спас Спасов, Мирела Веселинова, Огнян Георгиев

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

3 Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 1578 прочитания

Кой ще превъоръжи пехотата 5 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 3205 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Носи проблеми, но не е катастрофа

Мажоритарната система

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев