// К1: Средата / Политика
Законът на Мая Манолова - заговор или пиар акция
Оформя се група за натиск, която постави ултиматум на депутатите за приемане на промените в Изборния кодекс
![]() Мая Манолова |
И Мая Манолова, и Слави Трифонов започнаха все по-интензивно да говорят от името на народа. А в понеделник водещият на шоуто по bTV пусна повиквателна до лидерите на парламентарните групи – в четвъртък да се явят в зала 6 на НДК и публично да дадат обяснения кога ще приемат решенията на референдума. Неприлично предложение, на което очевидно обаче не може да се откаже. От двете най-големи парламентарни партии обявиха, че ще пратят представители.
Проблемът е, че бившата дългогодишна депутатка от БСП превърна този акт в съмнителна пиар акция съвместно с любопитна група хора - сценаристите на "Шоуто на Слави" Тошко Йорданов и Иво Сиромахов, и "независимите експерти" Мира Радева, Валери Найденов и Боян Атанасов от т.нар. Инициативен комитет "100% мажоритарни избори", които я придружиха до парламента в понеделник.
Не е известно някой от тези хора да е юрист. И по-важното: никой от тях по никакъв начин не носи отговорност за последиците от инициативата си, която се трансформира в рекет над парламента – да се приеме закон, който променя изцяло изборната система - без всякакво обсъждане на възможните ефекти от него. Наблюдатели изброиха пет участия на Манолова в шоуто на Слави от април насам, три от тях – по време на изборната кампания.
Попитани дали са участвали в работата по законопроекта за промени в Изборния кодекс (ИК), членове на Консултативния конституционен съвет към омбудсмана казаха, че не са им предлагани за обсъждане нито идеята, нито текстовете на проекта. Те самите били изненадани от акцията по внасяне на проекта, за която научили от медиите.
В консултативния съвет на Манолова влизат елитни юристи и изявени конституционалисти, сред които бившият председател на парламента проф. Огнян Герджиков, бившите конституционни съдии проф. Пламен Киров, проф. Красен Стойчев, проф. Евгени Танчев и проф. Васил Мръчков, бившият председател на парламента и някогашен лидер на СДС проф. Екатерина Михайлова и редица други авторитетни в правната гилдия имена.
![]() "За първи път можем да говорим за истински референдум, с ясно и точно поставени въпроси, които касаят бъдещето на страната" Сотир Цацаров, главен прокурор в коментар "като гражданин" |
Авторите: Валери Найденов - журналист, основател на вестник "24 часа". От много години е ревностен защитник на тезата за въвеждане на мажоритарни избори в България. Активист на инициативата "100% мажоритарни избори". Боян Атанасов, представител на същата инициатива. Според профила му във Фейсбук е изучавал актьорско майсторства във ВИТИЗ "Кръстьо Сарафов". Тошко Йорданов. Сценарист в шоуто на Слави Трифонов и редица други телевизионни програми. Завършил НГДЕК и история в СУ "Св. Климент Охридски". Иво Сиромахов. Журналист, писател, сценарист в шоуто на Слави Трифонов. Завършил НГДЕК и театрална режисура в НАТФИЗ. Мая Манолова. Национален омбудсман, избрана на 30 юли 2015 г. от 43-ото Народно събрание. Народен представител в три последователни парламента с много активна законодателна дейност. |
Оказва се, че Манолова не се е консултирала с тях, а с екипа на Слави Трифонов, социоложката Мира Радева, журналиста Валери Найденов и т. н. "Не написах този законопроект сама. Използвах идеи и предложения на независими експерти и на членове на инициативния комитет, който предизвика националния референдум. За районирането в чужбина се включиха представители на българите, които живеят там", каза тя при внасянето на законопроекта. И уточни, че "този законопроект не е идеален", но партиите също можели да внесат свои проекти.
Само че сценаристите на Слави Трифонов не допускат подобно развитие. Ако депутатите "имат глупостта и наглостта" да предпочетат друг тип изборна система, "сега сме тук 7-8 човека, следващия път ще бъдем два милиона и половина", заяви Тошко Йорданов също при депозирането на законопроекта.
В сряда в интервю пред "Труд" Мая Манолова вече поставя писането на проекта на друго ниво: "Внесох законопроект, на който дори не съм автор – това е законодателен превод на волята на 2.5 млн. граждани, изразена на референдума на 6 ноември. Партиите също могат да внесат промени. Референдумът на практика овласти хората, защото те осъзнаха, че не просто си казват мнението, а вземат решения по проблеми, които са важни за тях и ключови за демокрацията." В превод тези думи означават бягство от отговорност на авторите и прехвърлянето й върху "народа".
По правило не би трябвало да е проблем дори това, че авторството на един законопроект е неясно. Ако проектът е добър, дори и авторът му да е дискредитиран, това не бива да се отразява на оценката. И обратно. В случая обаче залогът е много по-голям от видимата част – агресивна пиар кампания, която през последните дни премина в стигматизиране на опонентите до такава степен, че наблюдатели започнаха да я оприличават на фашизъм.
Дали този очевидно политически акт по внасянето на законопроекта е част от разплащането по сделката за назначаване на Манолова за омбудсман, каквито коментари се появиха, предстои да разберем. Тя беше избрана с тайно гласуване в парламента през юли 2015 г.
Дали и кои са политическите играчи, които стоят зад инициативата на Мая Манолова – ще стане известно, когато някой от депутатите припознае законопроекта и официално го внесе, дори това да е дежурно мюре. Засега само по-малките парламентарни партии заявяват, че не приемат проекта "Манолова" и няма да го подкрепят. От поведението на големите играчи ще стане ясно дали те играят комбина, или са готови пътем да се качат на влака, за който някои твърдят, че е запазен само за тях.
И никой не дава вид да си е взел поука от инфарктните промени в Изборния кодекс, които бяха направени буквално седмица преди изборите, за да се поправят гафовете в закона от промените през април. Но едва ли някой в България има съмнение, че политиците са готови да изтърбушат политическата система, стига да са убедени, че това е в техен интерес, пък бил той и конюнктурен.
Проблемите в закона "Манолова" • Законопроектът не предлага механизъм за районирането, а точно районирането стои в центъра на един такъв закон. Учебникарски постулат е, че от начина, по който са определени районите, зависи до голяма степен и кои ще имат надмощие във всеки от тях. По думите на Мая Манолова такъв механизъм ще бъде предложен допълнително. • Отворен остава въпросът за механизма на заместване на депутатите, които стават министри и след това имат право да се върнат обратно. Принципно този въпрос е решен в конституцията и доразвит в Правилника на Народното събрание и в чл. 302 от сегашния ИК – депутат, избран за министър, прекъсва пълномощията си за времето, през което е министър, като се замества от следващия в партийната пропорционална листа. Когато пълномощията му на министър бъдат прекратени, той има право да заеме обратно мястото си в парламента. • Сега се предлага при прекратяване на правомощията да се провеждат частични избори в едномандатните райони, откъдето са избрани съответните депутати, станали министри, за да се изберат техните заместници в парламента. Това обаче създава нови проблеми. На практика то означава, че месец след провеждането на всеки избор и гласуването на новото правителство ще се насрочват частични избори в около 10-15 мажоритарни района, за да се вкарат нови депутати на мястото на избраните за министри.Не е задължително новоизбраните да са от същата политическа партия като министрите, които заместват. Експерти предупреждават, че резултатът може да е се окаже разбиване на политическото мнозинство, което е излъчило правителството, а в резултат на това то може и да падне. При всяка смяна на министри, които са и депутати, пак ще се произвеждат частични избори. (В настоящото правителство например има 12 министри, включително и Бойко Борисов, които сега ще трябва да се върнат на депутатските банки след избора на нов кабинет.) Същевременно се отваря възможност и за парламент с плаващо мнозинство, най-малко в последните 6 месеца от мандата му, когато частични избори не се произвеждат. • Мажоритарният избор е предвиден само за депутати в Народното събрание, с аргумента че трябва да се избират личности. За евродепутати остава изборът по пропорционалната система, което идва да подскаже, че за тях не важи изискването да са личности. Същевременно в цяла Европа изборът за евродепутати е пропорционален, дори във Великобритания, където системата за национален парламент е мажоритарна. • Логично е да изчезне преференцията в мажоритарния избор на народни представители, но без мотиви изчезва опцията "Не подкрепям никого". Всъщност мотивите, които придружават законопроекта, са повече от оскъдни – едва три странички, от които страница и половина са посветени на равносметката от референдума. • На районно ниво ще се събират подписки в подкрепа само за независимите кандидати, но не и за партийните, за които важи централната регистрация на партиите. Това е откровена неравнопоставеност, когато става въпрос за мажоритарни кандидати. • Въвежда се задължително гласуване и за референдумите, но без предвидени последици за негласувалите. • Има заявка за необходимост от промяна в темата за субсидиите в Закона за политическите партии, но няма теза как да се определя субсидията и дали ще се получава и от независими кандидати. |
Още по темата
Прокуратурата пламенно адвокатства на референдума на Трифонов
На делото във ВАС зам.-главният прокурор Ася Петрова поиска обявяването му за задължителен
31 яну 2017Инициативният комитет на "Шоуто на Слави" предложи едномандатните райони
Депутатът Георги Кадиев внесе за разглеждане в парламента приложението, разписващо 240-те едномандатни райони
21 дек 2016Цацаров се включи в групата за натиск за мажоритарна система
В писмо до Слави Трифонов главният прокурор твърди, че недостигащите по закон гласове нямат значение
9 дек 2016Какво каза Слави Трифонов от името на главния прокурор
Ако институциите позволяват на един шоумен да ги използва, не е виновен шоуменът
6 дек 2016Отпор срещу проекта на Мая Манолова на обсъждане в парламента
Този проект е връщане с 27 години назад - при системата на социализма, каза проф. Емилия Друмева
29 ное 2016Манипулацията с едномандатните райони
Предизвикателствата при мажоритарната избирателна система
26 ное 2016Трябва много да се внимава, когато се задават въпроси за референдум
Членът на ЦИК Цветозар Томов: Реалната активност на референдума е много висока, резултатите му трябва да се зачетат
23 ное 2016Политиците няма как да пренебрегнат резултатите от референдума за промяна на изборната система и партийните субсидии. Подгответе се за още изборен хаос.
10 ное 2016Политолози: Нашите аргументи срещу мажоритарната система
От позиция на политолози от Българската асоциация по политически науки
4 ное 2016
Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира
6 дек 2019, 255 прочитания

Бившият омбудсман обеща, че сдружението няма да прерасне в партия, а ще се бори за защита на гражданските права
6 дек 2019, 567 прочитания
5 дек 2019, 2404 прочитания
6 дек 2019, 2388 прочитания
6 дек 2019, 2222 прочитания
5 дек 2019, 2129 прочитания
5 дек 2019, 1672 прочитания
Новото издание на рейтинга на университетите очерта някои положителни тенденции във висшето образование, но пътят до истинско качество все още е дълъг