Българските четвъртокласници с добри резултати по математика и природни науки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българските четвъртокласници с добри резултати по математика и природни науки

Българските четвъртокласници с добри резултати по математика и природни науки

Според международното изследване TIMSS 2015 учениците от началните класове постигат висок успех. Проблемите обаче идват след това

Люба Йорданова
13459 прочитания

© Надежда Чипева


България е на 18-то място по математика и на 15-то по природни науки измежду 49 държави, участвали в Международното изследване на уменията по математика и природни науки TIMSS 2015. То е било проведено през април 2015 г., а резултатите бяха представени в сряда в Министерството на образованието и науката (МОН). В България са участвали над 4 хиляди ученици от 4 клас от близо 150 училища.

Две добри новини

Българските четвъртокласници имат среден резултат от 524 точки по математика при средно за изследването 500 точки. Със сходни постижения са учениците от Кипър, Германия, Словения и Чехия. Традиционно класацията по математика се оглавява от източно азиатски държави - Сингапур, Хонконг и Корея. Измежду европейските страни най-високи резултати показват учениците от Северна Ирландия и Норвегия. Сред първите десет са и Русия и Англия. На дъното са Мароко, ЮАР и Кувейт, а под средното ниво се нареждат и Франция и Турция.

Положително е и, че по-голям дял български ученици достигат двете най-високи нива по математика в сравнение със средните за TIMSS 2015 стойности. 10% от четвъртокласниците се справят с напредналото равнище, а 40% - с високото. (За сравнение половината от сингапурските ученици са минали напредналото ниво). Очаквано българските четвъртокласници се справят по-добре със задачите за числа и геометрични фигури и се затрудняват с тези за данни, които съдържат разчитане на графики и таблици.

Резултатите по природни науки са дори малко по-високи от тези по математика - 536 точки при средно 500. Подобен успех имат учениците от Англия, Норвегия, Чехия и Хърватия. Класацията по този предмет отново се води от Сингапур и Корея, следвани от Япония и Русия. И тук голяма част от българските четвъртокласници са успели да достигнат двете най-горни нива - близо половината се справят с високото и 16% с напредналото. Те са особено силни в задачите за разбиране, но се затрудняват с аргументирането. България дори оглавява класацията по успеваемост на една от задачите по география. Въпросът "Напиши две планети, които обикалят около Слънцето" е решен от над 80% от четвъртокласниците в България при средно за TIMSS 55%.

И няколко много лоши

Подобно на други изследвания, и в това се отчита голяма разлика между най-ниските и най-високите постижения на българските ученици. Резултатите по математика например варират между 373 и 649 точки, като 8% от четвъртокласниците нямат минималните знания за този образователен етап. Този дял при природните науки е дори по-висок - 10%.

TIMSS е отчело и кои фактори извън училище влияят върху резултатите на учениците. Това са семейната среда, вкл. образователните ресурси вкъщи и ранните занимания с децата, посещаването на детска градина или предучилищна група, социално-икономическият статус на учениците и климатът в училище. Разликата в постиженията по математика между децата с много възможности в семейството (12% от всички) и тези с малко (20%) е близо сто точки. За сравнение, средно за всички 49 участвали страни учениците с малко възможности вкъщи са 9%.

Според данните родителите на 11% от българските четвъртокласници никога или почти никога не са се занимавали с тях преди да тръгнат на училище, вкл. с четене на книги и образователни игри. Този дял е средно 3% за всички участвали държави.

"Колкото по-високо образовани са родителите, колкото повече време отделят за образователни дейности на децата си и колкото повече децата са включени в такива дейности преди да започнат училище, толкова по-високи са постиженията им", коментира при представянето на данните министърът на образованието и науката Меглена Кунева. Друг извод от изследването е, че колкото по-дълго време детето е посещавало детска градина или предучилищна група, толкова по-високи са постиженията му след това. Извънкласните дейности също стимулират интереса към училището и ученето изобщо.

Притеснителни са и резултатите за социално-икономическия статус на учениците - 35% от българските четвъртокласници учат в училища, в които повече от една четвърт от учениците са с нисък социално-икономически статус, и съответно се справят по-лошо по математика и природни науки. Средната стойност на този дял за всички участвали в TIMSS държави е 29%.

Тези проблеми се засилват в по-горните класове, а към тях се прибавят и други, които понижават качеството на обучението и образователните резултати. И докато четвъртокласниците стоят добре дори на международен фон, деветокласниците падат драстично надолу, както ще покаже следващата седмица тестът PISA. Резултатите от националните външни оценявания също показват, че постиженията в четвърти клас са много добри, но се влошават в седми и дванадесети. Към това се прибавя и огромният брой отпадащи от училище. Доклад на мрежата от организации "Образование България 2030" наскоро показа, че почти една четвърт от децата в България (24%), завършили основно образование, не продължават към следващата степен.

България е на 18-то място по математика и на 15-то по природни науки измежду 49 държави, участвали в Международното изследване на уменията по математика и природни науки TIMSS 2015. То е било проведено през април 2015 г., а резултатите бяха представени в сряда в Министерството на образованието и науката (МОН). В България са участвали над 4 хиляди ученици от 4 клас от близо 150 училища.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    И какво излезе? Че социално неравностойните деца отпадат от училище, а по-успешните деца затъпяват. Тоест двоен удар. Защо е така? Защото един развит младеж не може да приеме ролята на учителя като лейка със знания. Младите хора имат силен стремеж за независимост и затова знанията трябва да се получават чрез личен мисловен процес. Т.е. да мислят, че сами са стигнали до изводите. Учителите в България категорично НЕ го разбират. С едно диктуване и зазубряне няма как да изградиш умен млад човек. Дискусионната форма на преподаване трябва да се въведе масово, иначе учениците ще продължават да бойкотират уроците заради едната скука.

  • 2
    ipo avatar :-|
    ipo

    Има и още нещо важно. Още в пети клас децата започват да срещат затруднения и резултатите на учениците на различните международни и местни тестове и изпити започват да се влошават драстично. Проблемът е, че традиционните методики, използвани у нас, не развиват достатъчно абстрактното и творческо мислене. Не насърчават разбирането на материала в дълбочина. Сравнително лесно е да си отличник в периода от 1-ви до 4-ти клас, когато се работи със сравнително лесен материал, който дори може да бъде и наизустен. С рязкото въвеждане на по-сложни и абстрактни понятия след 5-ти клас, при липсата на усет и разбиране за математиката, умения основани на собствен опит и задълбоченост на познанията, не е учудващо, че учениците започват да изостават в сравнение с връстниците си от други държави.

    Не ни се иска за пореден път да се тревожим за проблемите и да останем само с тревогите, нито пък неправителствените организации да бъдат оставени сами и поединично да работят за справяне с бедността, включването, приобщаването, ограмотяването, овластяването и всичко останало, което за държавата не е приоритет. Ние имаме решения и опит. Добре би било държавата да се възползва от тях.

    http://www.progresivno.org/размисли-по-повод-резултатите-от-timss/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK