КЗК отхвърли жалби за тол-системата срещу кратките срокове за подаване на оферти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК отхвърли жалби за тол-системата срещу кратките срокове за подаване на оферти

КЗК отхвърли жалби за тол-системата срещу кратките срокове за подаване на оферти

Агенция "Пътна инфраструктура" пусна поръчката за пореден път, но със срок от едва седем дни

Мила Чернева
6387 прочитания

© Анелия Николова


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е отхвърлила жалбите на три фирми във връзка с обществената поръчка за изграждане на тол-система у нас. При последното обявяване на търга през ноември бяха подадени жалби само от чуждестранни компании, като основата причина за несъгласието им е твърде краткият срок от седем дни за подаване на оферти.Първоначално търгът беше пуснат през април, но оттогава е обжалван и спиран няколко пъти. Общата стойност на поръчката е 200 млн. лв., което предизвиква голям интерес сред местни и чужди кандидати.Защо са обжалвали

Чешката "ТоллНет" е била против обявлението на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), в което срокът за подаване на оферти беше една седмица. Аргументът на АПИ беше, че поръчката е открита още през април и "общият период за подготовка на офертите за участие в процедурата за потенциалните заинтересовани от нея лица е повече от 7 месеца". Според чешкото дружество, когато на 9 септември 2016 г. процедурата е спряна, всички приложими срокове по нея са спрели да текат, като към този момент са оставали общо 18 дни до крайния срок за подаване на оферти. Тоест срокът не е трябвало да бъде 17 ноември, а 28 ноември. В жалбата се посочва още, че съкратените срокове могат да увредят потенциалните участници в търга, а "непредвидимостта в обявените срокове след възобновяване на процедурата компрометира подготовката на качествени и две законосъобразни оферти". Унгарското дружество "Ерба 96" също е обжалвало новия кратък срок за подаване на оферти.

"Витроник" пък е обжалвала Разяснение №53-00-8861 от 09.11.16 г., в което се дава информация за различни елементи от търга. Германското дружество смята, че промените не са "осъществени своевременно" и промяната в случая е недопустима, защото е налице "намаляване с 2% на общия брой на платените пътни участъци, за които системата следва да бъде изградена, а разстоянието е скъсено с около 117 км". Заради тази промяна офертите трябва да бъдат променени само за седмица. Жалбоподателят смята, че това ограничава достъпът на лица до участие в процедурата. И трите дружества са поискали временно спиране на процедурата. Какво отговаря КЗК

КЗК отхвърля и трите жалби с един и същ аргумент: "От спирането на процедурата ще произтекат значително по-големи вреди за засегнатите страни - възложител и обществото като цяло, които превишават ползата от нейното налагане." Според регулатора жалбоподателите не са изложили достатъчни мотиви, по които ще бъдат увредени по необратим начин.

В аргументацията на КЗК е взето предвид и становището на АПИ. Пътната агенция обяснява: "Новият модел за събиране на приходи от пътни такси следва да влезе в действие най-късно до 2018 г., като системата задължително следва да бъде оперативно съвместима с останалата част от ЕС и да е в съответствие с Директива 2004/52/ЕС."

Първоначалните планове бяха тол-системата да заработи до началото на 2018 г. Условията на поръчката обаче предвиждат срок за изпълнение 19 месеца от сключване на договора. Изпълнителят ще има 7 месеца, за да предложи техническо решение, и 12 месеца за доставка, монтаж, обучение и пускане в експлоатация. С такива срокове проектът може да бъде приключен най-рано през есента на 2018 г., ако поръчката бъде възложена до края на тази година.

Поръчката за изграждане на тол-система за камионите над 3.5 тона и електронни винетки за леките коли е на висока стойност - 200 млн. лв., и привлече голям интерес от местни и чуждестранни компании, специализирани в сферата на интелигентните транспортни системи.

Сега е ред на АПИ да поднови процедурата за пореден път, като сроковете вероятно отново ще са кратки.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е отхвърлила жалбите на три фирми във връзка с обществената поръчка за изграждане на тол-система у нас. При последното обявяване на търга през ноември бяха подадени жалби само от чуждестранни компании, като основата причина за несъгласието им е твърде краткият срок от седем дни за подаване на оферти.Първоначално търгът беше пуснат през април, но оттогава е обжалван и спиран няколко пъти. Общата стойност на поръчката е 200 млн. лв., което предизвиква голям интерес сред местни и чужди кандидати.Защо са обжалвали

Чешката "ТоллНет" е била против обявлението на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), в което срокът за подаване на оферти беше една седмица. Аргументът на АПИ беше, че поръчката е открита още през април и "общият период за подготовка на офертите за участие в процедурата за потенциалните заинтересовани от нея лица е повече от 7 месеца". Според чешкото дружество, когато на 9 септември 2016 г. процедурата е спряна, всички приложими срокове по нея са спрели да текат, като към този момент са оставали общо 18 дни до крайния срок за подаване на оферти. Тоест срокът не е трябвало да бъде 17 ноември, а 28 ноември. В жалбата се посочва още, че съкратените срокове могат да увредят потенциалните участници в търга, а "непредвидимостта в обявените срокове след възобновяване на процедурата компрометира подготовката на качествени и две законосъобразни оферти". Унгарското дружество "Ерба 96" също е обжалвало новия кратък срок за подаване на оферти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK