С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
60 2 дек 2016, 15:58, 37656 прочитания

Политиката на Слави

ОК ли е шоуменът да води битката си за мажоритарно гласуване от ефира на bTV

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Акцията на Слави Трифонов за референдума повлия на президентските избори, ще бъде фактор и в кампанията за парламентарните

- Превръщането на шоуто в политическо увеличи рейтинга му

- Действията на водещия не са незаконни, въпросът е дали зрителите на една от най-големите български медии получиха обективна информация за допитването
"Стоя тук и си задавам въпроси като обикновен гражданин...", често обича да казва Слави Трифонов. "Тук" е студиото на телевизионното шоу, което води всяка делнична вечер по една от най-гледаните ефирни телевизии в България - bTV. Обикновените граждани обаче нямат влиянието и ресурса на телевизията и обикновено задават въпросите си пред екрана в къщи. Слави Трифонов отдавна не е един от тях. Като влиятелен телевизионен водещ, той има много повече възможности от обикновените граждани, но и много повече отговорности от тях.

Разбира се, освен водещ той е и гражданин - има пълното право да защитава позициите си и да преследва каузите си. Единственият въпрос е дали трябва да го прави от ефира на bTV, в шоуто, което води.


Съмненията в случая са основно две. Едното е, че това може да изглежда като използване на ефира за лична политическа кауза. Това е донякъде в реда на нещата за телевизия като СКАТ, която роди например Волен Сидеров. bTV обаче е медиа с много различни претенции от патриотична кабеларка. Една от тях е заявката за обективност и това е вторият потенциален проблем със Слави. За да могат хората да вземат смислено решение по въпроса за смяната на избирателната система, те трябва да имат балансирана информация - да имат аргументи "за" и "против". Въпросът е дали шоуто на Слави им даде достатъчно от двете, или задраска този принцип, за да защити своята гледна точка.

Влиянието на ефира

Българската публичност не веднъж е ставала свидетел на медийни образи, трансформирали се в политически проекти. Освен Волен Сидеров СКАТ изроди в политик и собственика си Валери Симеонов. TV7 дадe на "гражданите" Николай Бареков.



"Интересното при Слави е, че се опитва изцяло да замени политическата партия с телевизионно риалити. Което е по-радикално. Ще е любопитно да видим дали ще почне да прави структури на партия, или ще продължи да политиканства само от екрана", коментира политологът от Софийския университет Ружа Смилова.

По отношение на "Шоуто на Слави" всъщност има три въпроса, коментира преподавателят в журналистическия факултет на Софийския университет Жана Попова. По думите й единият е има ли право развлекателно предаване да се занимава с политика, вторият е какво значи "занимава с политика" и третият, най-важният въпрос е какво предаване е "Шоуто на Слави". "Защото едно е сигурно, то спря да бъде talk-show, спря да бъде развлекателно предаване", категорична е Попова.

"Развлекателното" предаване на Слави отдавна се занимава с политика. Досега с политиката на други, сега със своя. "Това, заради което може да се обвини bTV обаче, е, че предаването е заявено като "ток-шоу", а не отговаря на заявката си. С други думи, подменя се договорката с аудиторията какво всъщност гледа в момента. Големият проблем е, че занимавайки се с организационна дейност, Слави Трифонов превърна развлечението в пропаганда", категорична е Попова.

Предаването и друг път е използвало телевизионната платформа за политически програми. Достатъчно е да си припомним, че не друг, а Слави Трифонов издигна кандидатурата на Меглена Кунева на предходните президентски избори. (Тогава между другото той иска от нея да поеме ангажимент за референдум за мажоритарни избори, с което тя се съгласява. Днес е против.) "Днес не споменава нито дума, че тази жена е част от статуквото, с което уж се бори", коментира Жана Попова.

Тъй като bTV е частна телевизия, договорът между медията и "Шоуто на Слави" е търговска тайна. Проверка на "Капитал" обаче установи, че форматът, който предаването е заявил, е "развлекателно-информационен".

Какво казват правилата

Що се отнася до контрола на съдържанието, председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) Мария Стоянова коментира, че медийният регулатор следи "спазването на т.нар. програмен профил чрез периодично извършване на наблюдения. Отделните програмни сегменти - всяко тяхно развитие в една или друга посока - са обект на програмна политика на отделния доставчик. Регулаторът не осъществява надзор върху програмната политика, защото законът гарантира независимостта на електронните медии от политическа и икономическа намеса", припомни Стоянова и допълни, че в този смисъл механизмите за санкциониране биха били цензура, което медийният закон не допуска.

СЕМ наистина трудно може да се намеси в подобна ситуация. По-работещият механизъм за контрол е договорът, който Слави Трифонов сключва с телевизията. Ако има някой застрашен в случая, това е bTV, защото доверието, което трупа целият й екип, може да бъде заплашено от подобни солови акции. А доверието е един от най-ценните активи на една медиа.

На теория клаузи в договора могат да задължат Слави и други водещи да не излизат извън заявения формат. Дали това е станало при преподписване на договора в началото на септември няма как да знаем, защото тези отношения са търговска тайна. Но ако се съди по поведението на Слави в ефир, условията не са се променили много.

"Капитал" попита ръководството на bTV какви са начините да се защити интересът на медиата в този случай, какво може да се направи да не се размиват границите на форма̀та, както и дали има механизми да се предотврати употребата на националния ефир за лични политически пристрастия. "БТВ медиа груп" носи редакционна отговорност за своята програма, поради което всички нейни договори се сключват в съответствие с приложимото законодателство, както и всяко съдържание следва да е съобразено с принципите на закона", коментираха казусът от компанията.

Източници на "Капитал" от пазара коментират, че ръководството на телевизията е притеснено от факта, че предаването продължава да не спазва границата на форма̀та си и не е само забавно шоу със сатира, а открито се използва за политически цели и послания от поне една година. Поведението на Слави Трифонов, който безспорно е един от най-разпознаваемите телевизионни водещи, често се приема като позиция на медиата, което пречи на усилията на репортерите и новинарският екип да работят според стандартите на обективната журналистика. Екипът на телевизията беше принуден например официално да се разграничи от случката със скъсаната снимка на президента Росен Плевнелиев. Както и от кампанията на шоуто при издигане кандидатурата на Меглена Кунева за президент преди пет години.

Каквото и да се случва, на bTV ще й бъде трудно да не се съобрази със Слави Трифонов, камо ли да се раздели лесно с него. Причината се вижда през рейтинга на предаването му. От пийпълметричните данни става ясно, че откакто шоуто започна да се занимава с референдума, то отбелязва значителен ръст на зрителите. Това показва, че за предаването няма и бизнес логика да се деполитизира.

Според повечето социолози провеждането на референдума - неговите въпроси и кампанията за подкрепата му, са оказали влияние върху резултата, като са увеличили избирателната активност, а вероятно и подкрепата за популистките проекти. Последните действия на Слави и екипа му показват, че шоуто за мажоритарните избори ще продължи още известно време и може да повлияе и на предизборната кампания за парламентарните избори. Ако бъде променено изборното законодателство сега, може да се променят и партиите, които ще влязат в следващото народно събрание. Акцията на водещия и неговият екип не е незаконна, по всичко личи, че не противоречи и на договора му с bTV. Въпросите за обективността и приватизирането на медийното доверие обаче остават.
Референдумът на Слави в дати

31 юли 2015 - Слави Трифонов обявява в шоуто си, че през септември ще започне да събира подписи за провеждането на референдум.

26 октомври 2015 - Ден след референдума за електронното гласуване и местните избори Трифонов официално обява, че е създаден инициативен комитет, който ще инициира подписка за провеждане на референдум. Обявени са и шестте въпроса.

10 ноември 2015 - Започва събирането на подписи. По закон трябват 400 хил. в рамките на 3 календарни месеца.

Декември 2015 - Екипът на "Шоуто" започва обиколките си по университети в страната, които продължават до февруари месец и целят да популяризират инициативата за референдум.

13 януари 2016 - Софийският университет не разрешава провеждането на среща между екипа на Трифонов и студентите.

8 февруари 2016 - Инициативният комитет внася в администрацията на НС общо 673 481 подписа в подкрепа на провеждането на референдум с 6 въпроса.

7 април 2016 - След извършената проверка в Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" (ГРАО) за съответствие в подписката и електронния носител от общо 673 481 внесени данни са установени 572 650 действителни данни.

21-22 април 2016 - Предложението е гласувано на първо четене в парламента.

Май 2016 - Президентът сезира Конституционния съд за установяване на противоконституционност на три от въпросите. Сценаристите на "Шоуто" късат портрета му в ефир.

Юли 2016 - С решение на Конституционния съд се установява противоконституционност по цялото искане. Ден преди заседанието Трифонов показва лицата на конституционните съдии в шоуто си. Водещият заявява, че ако трите въпроса от референдума отпаднат, ще организира митинг-концерт пред парламента.

29 юли 2016 - Народното събрание решава, че президентските избори и референдумът ще се състоят на 6 ноември 2016 г.

Август 2016 - Лятна ваканция на "Шоуто". В никой от профилите му в социалните мрежи не се напомня за референдума, докато текат преговори между Трифонов и bTV за подновяване на договора на шоумена.

Септември-октомври 2016 г - Започва кампания по промотиране на референдума. Значителни части от телевизионното време на "Шоуто" са отделени в подкрепа на референдума. Никоя от големите парламентарно представени партии не се регистрира да агитира в подкрепа на или срещу референдума.

29 октомври 2016 - Провежда се митинг-концертът на "Шоуто", който затваря централна София за едно денонощие.

6 ноември 2016 - Всички въпроси от референдума са одобрени от поне 2.5 млн. души. Гласуват с 12 хил. души по-малко, отколкото на предишните парламентарни избори, което прави решението на гласоподавателите незадължително за парламента.

Ноември 2016 - "Шоуто на Слави" отделя значителна част от ефирното си време на резултатите от референдума и подема кампания да накара парламента да приеме решението на гласоподавателите без корекции и редакции.
автор: Мартин Димитров

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Магистрала "Струма" ще е "затапена" поне 2 месеца; Борис Джонсън може да не плати 30 млрд. паунда на ЕС Уикенд новини: Магистрала "Струма" ще е "затапена" поне 2 месеца; Борис Джонсън може да не плати 30 млрд. паунда на ЕС

Приятелските отношения отстъпват пред политически различия на срещата на G-7

25 авг 2019, 1167 прочитания

Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка

Ведомството обявява поръчка за 260 хил.лв., като събира оферти само за 11 дни, без да мотивира бързата процедура

25 авг 2019, 881 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Донеси ми главата на Ненчев

Прокурорската атака срещу военния министър най-вероятно е и демонстрация на сила, и предупреждение, и политически флирт.

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица