С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 5 дек 2016, 17:19, 15532 прочитания

"Струма" през Кресненското дефиле най-вероятно ще минава по два паралелни пътя

Изследване на общественото мнение, поръчано от регионалното министерство, показва, че и ведомството, и обществото подкрепят този вариант

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Отсечката на магистрала на "Струма" в района на Кресненското дефиле най-вероятно ще бъде изградена по проекта за два двупосочни двулентови пътя, единият от които, в посока Кулата - Благоевград, ще бъде изнесен източно от дефилето, а в посока към Гърция ще се ползва еднопосочно сегашният път, който ще бъде разширен. Зад този вариант застават както Министерството на регионалното развитие и Агенция "Пътна инфраструктура", така и общественото мнение. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Лиляна Павлова по време на пресконференция в Благоевград, посветена на проблемния проект, за който вече от години се водят спорове.

Министерството бе възложило на социологическата агенция "Екзакта рисърч груп" да направи и проучване за нагласите на хората спрямо различните варианти за строителство участъка. Основният извод от него е, че и на национално, и на местно ниво хората подкрепят същия вариант като министерството.


През първото тримесечие на 2017 г. се очаква да се приключи общественото обсъждане на проекта за отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, както и да бъде готово предварителното решение по ОВОС. През 2018 г. трябва да започне строителството по участъка, за да не загуби България безвъзмездното финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г., предупреди за пореден път Павлова.

Екологични сблъсъци

Трасето на магистрала "Струма" в участъка през Кресненското дефиле от доста време предизвиква дебати. В годините бяха спрягани основно три възможни варианта на трасето - изграждането на дълъг тунел, строителство на път с две нива и създаването на две отделни трасета, едното от които дублира настоящия път с малки корекции, а другото ще бъде изградено източно през ниските части на Пирин и Стара Кресна.



Последният вариант до съвсем скоро се смяташе за най-реалистичен. Преди три месеца обаче алпинистът Боян Петров и екологът Андрей Ковачев, които пострадаха при инцидент в дефилето, настояха, че целият трафик трябва да се изнесе от Кресненското дефиле. "Това е биологично най-богатото място в България и едно от малкото в Европа - 3200 вида на 1 кв. км живеят. Увреждането на местообитанията на флората и фауната долу е значимо. Изследванията ни показват десетократно намаление на броя на животните вследствие на изчезването им, убиването им от трафика", обясни Боян Петров.

По този вариант Павлова, коментира, че има два проблема. Първият бил, че това ще излезе двойно по-скъпо, "тъй като едно е да рехабилитираме сегашния път и да се изградят две ленти, друго е да направим цяла магистрала". Вторият проблем е, че според нейните данни изнасянето на второто трасе
през ниските части на Пирин и Стара Кресна крие не по-малки екологични рискове и негативно влияние върху околната среда.

Нагласите на обществото

Мнозинството от хората и на национално, и на регионално ниво подкрепят най-вече варианта за изнасяне на едно платно източно от дефилето и използване на сегашния път в другата посока. С доста близък резултат до фаворита на местно ниво е и вариантът за изнасяне на две платна с по две ленти източно от дефилето, който Боян Петров подкрепя. На второ място на национално ниво пък е избран вариантът за тунел с дължина 15.4 км успоредно на дефилето.

Тъй като изследването е проведено в периода 18 - 24 ноември, точно след оставката на правителството, едно от основните притеснения е било дали ново правителство ще продължи проекта. На въпрос дали предсрочни избори биха нарушили хода на работата по новия участък от "Струма", Павлова каза, че това е "надпартиен, аполитичен проект," така че се надява, че администрацията ще продължи работата си.

Освен това социолозите отбелязаха, че основна тема, която вълнува хората, е финансирането и те се чувстват безсилни, ако зад проекта не стоят евросредства. Всъщност 56% от българите са уверени, че страната няма пари да си позволи строителството на участъка с пари от държавния бюджет.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца 2 ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца

Под съоръжения в страната са открити не само сметища и струпани гуми, но и овчарник

23 авг 2019, 1957 прочитания

Чума отвъд прасетата Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

23 авг 2019, 952 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5702 прочитания

23 авг 2019, 4480 прочитания

23 авг 2019, 3083 прочитания

23 авг 2019, 2610 прочитания

23 авг 2019, 2014 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Пенсионните фондове оповестиха, че нямат проблемни инвестиции

Средните размери на активно ползваните партиди в частните дружества са над 4500 лв.

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица