С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 5 дек 2016, 17:19, 15632 прочитания

"Струма" през Кресненското дефиле най-вероятно ще минава по два паралелни пътя

Изследване на общественото мнение, поръчано от регионалното министерство, показва, че и ведомството, и обществото подкрепят този вариант

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Отсечката на магистрала на "Струма" в района на Кресненското дефиле най-вероятно ще бъде изградена по проекта за два двупосочни двулентови пътя, единият от които, в посока Кулата - Благоевград, ще бъде изнесен източно от дефилето, а в посока към Гърция ще се ползва еднопосочно сегашният път, който ще бъде разширен. Зад този вариант застават както Министерството на регионалното развитие и Агенция "Пътна инфраструктура", така и общественото мнение. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Лиляна Павлова по време на пресконференция в Благоевград, посветена на проблемния проект, за който вече от години се водят спорове.

Министерството бе възложило на социологическата агенция "Екзакта рисърч груп" да направи и проучване за нагласите на хората спрямо различните варианти за строителство участъка. Основният извод от него е, че и на национално, и на местно ниво хората подкрепят същия вариант като министерството.


През първото тримесечие на 2017 г. се очаква да се приключи общественото обсъждане на проекта за отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, както и да бъде готово предварителното решение по ОВОС. През 2018 г. трябва да започне строителството по участъка, за да не загуби България безвъзмездното финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г., предупреди за пореден път Павлова.

Екологични сблъсъци

Трасето на магистрала "Струма" в участъка през Кресненското дефиле от доста време предизвиква дебати. В годините бяха спрягани основно три възможни варианта на трасето - изграждането на дълъг тунел, строителство на път с две нива и създаването на две отделни трасета, едното от които дублира настоящия път с малки корекции, а другото ще бъде изградено източно през ниските части на Пирин и Стара Кресна.



Последният вариант до съвсем скоро се смяташе за най-реалистичен. Преди три месеца обаче алпинистът Боян Петров и екологът Андрей Ковачев, които пострадаха при инцидент в дефилето, настояха, че целият трафик трябва да се изнесе от Кресненското дефиле. "Това е биологично най-богатото място в България и едно от малкото в Европа - 3200 вида на 1 кв. км живеят. Увреждането на местообитанията на флората и фауната долу е значимо. Изследванията ни показват десетократно намаление на броя на животните вследствие на изчезването им, убиването им от трафика", обясни Боян Петров.

По този вариант Павлова, коментира, че има два проблема. Първият бил, че това ще излезе двойно по-скъпо, "тъй като едно е да рехабилитираме сегашния път и да се изградят две ленти, друго е да направим цяла магистрала". Вторият проблем е, че според нейните данни изнасянето на второто трасе
през ниските части на Пирин и Стара Кресна крие не по-малки екологични рискове и негативно влияние върху околната среда.

Нагласите на обществото

Мнозинството от хората и на национално, и на регионално ниво подкрепят най-вече варианта за изнасяне на едно платно източно от дефилето и използване на сегашния път в другата посока. С доста близък резултат до фаворита на местно ниво е и вариантът за изнасяне на две платна с по две ленти източно от дефилето, който Боян Петров подкрепя. На второ място на национално ниво пък е избран вариантът за тунел с дължина 15.4 км успоредно на дефилето.

Тъй като изследването е проведено в периода 18 - 24 ноември, точно след оставката на правителството, едно от основните притеснения е било дали ново правителство ще продължи проекта. На въпрос дали предсрочни избори биха нарушили хода на работата по новия участък от "Струма", Павлова каза, че това е "надпартиен, аполитичен проект," така че се надява, че администрацията ще продължи работата си.

Освен това социолозите отбелязаха, че основна тема, която вълнува хората, е финансирането и те се чувстват безсилни, ако зад проекта не стоят евросредства. Всъщност 56% от българите са уверени, че страната няма пари да си позволи строителството на участъка с пари от държавния бюджет.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Съдът окончателно отказа регистрация на партията на Слави Трифонов 3 Съдът окончателно отказа регистрация на партията на Слави Трифонов

Шоуменът обяви, че ще създаде нова партия с име "Има такъв народ"

21 яну 2020, 860 прочитания

Вечерни новини: Съдът отказа да регистрира партията на Слави, СЗО свиква среща заради вируса в Китай Вечерни новини: Съдът отказа да регистрира партията на Слави, СЗО свиква среща заради вируса в Китай

И още: Иран потвърди, че е изстрелял две ракети по сваления украински самолет, Китай осъди бившия президент на Интерпол на 13 години затвор

21 яну 2020, 958 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Пенсионните фондове оповестиха, че нямат проблемни инвестиции

Средните размери на активно ползваните партиди в частните дружества са над 4500 лв.

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10