Отсечката на магистрала на "Струма" в района на Кресненското дефиле най-вероятно ще бъде изградена по проекта за два двупосочни двулентови пътя, единият от които, в посока Кулата - Благоевград, ще бъде изнесен източно от дефилето, а в посока към Гърция ще се ползва еднопосочно сегашният път, който ще бъде разширен. Зад този вариант застават както Министерството на регионалното развитие и Агенция "Пътна инфраструктура", така и общественото мнение. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Лиляна Павлова по време на пресконференция в Благоевград, посветена на проблемния проект, за който вече от години се водят спорове.
Министерството бе възложило на социологическата агенция "Екзакта рисърч груп" да направи и проучване за нагласите на хората спрямо различните варианти за строителство участъка. Основният извод от него е, че и на национално, и на местно ниво хората подкрепят същия вариант като министерството.
През първото тримесечие на 2017 г. се очаква да се приключи общественото обсъждане на проекта за отсечката на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, както и да бъде готово предварителното решение по ОВОС. През 2018 г. трябва да започне строителството по участъка, за да не загуби България безвъзмездното финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г., предупреди за пореден път Павлова.
Екологични сблъсъци
Трасето на магистрала "Струма" в участъка през Кресненското дефиле от доста време предизвиква дебати. В годините бяха спрягани основно три възможни варианта на трасето - изграждането на дълъг тунел, строителство на път с две нива и създаването на две отделни трасета, едното от които дублира настоящия път с малки корекции, а другото ще бъде изградено източно през ниските части на Пирин и Стара Кресна.
Последният вариант до съвсем скоро се смяташе за най-реалистичен. Преди три месеца обаче алпинистът Боян Петров и екологът Андрей Ковачев, които пострадаха при инцидент в дефилето, настояха, че целият трафик трябва да се изнесе от Кресненското дефиле. "Това е биологично най-богатото място в България и едно от малкото в Европа - 3200 вида на 1 кв. км живеят. Увреждането на местообитанията на флората и фауната долу е значимо. Изследванията ни показват десетократно намаление на броя на животните вследствие на изчезването им, убиването им от трафика", обясни Боян Петров.
По този вариант Павлова, коментира, че има два проблема. Първият бил, че това ще излезе двойно по-скъпо, "тъй като едно е да рехабилитираме сегашния път и да се изградят две ленти, друго е да направим цяла магистрала". Вторият проблем е, че според нейните данни изнасянето на второто трасе през ниските части на Пирин и Стара Кресна крие не по-малки екологични рискове и негативно влияние върху околната среда.
Нагласите на обществото
Мнозинството от хората и на национално, и на регионално ниво подкрепят най-вече варианта за изнасяне на едно платно източно от дефилето и използване на сегашния път в другата посока. С доста близък резултат до фаворита на местно ниво е и вариантът за изнасяне на две платна с по две ленти източно от дефилето, който Боян Петров подкрепя. На второ място на национално ниво пък е избран вариантът за тунел с дължина 15.4 км успоредно на дефилето.
Тъй като изследването е проведено в периода 18 - 24 ноември, точно след оставката на правителството, едно от основните притеснения е било дали ново правителство ще продължи проекта. На въпрос дали предсрочни избори биха нарушили хода на работата по новия участък от "Струма", Павлова каза, че това е "надпартиен, аполитичен проект," така че се надява, че администрацията ще продължи работата си.
Освен това социолозите отбелязаха, че основна тема, която вълнува хората, е финансирането и те се чувстват безсилни, ако зад проекта не стоят евросредства. Всъщност 56% от българите са уверени, че страната няма пари да си позволи строителството на участъка с пари от държавния бюджет.

Отсечката на магистрала на "Струма" в района на Кресненското дефиле най-вероятно ще бъде изградена по проекта за два двупосочни двулентови пътя, единият от които, в посока Кулата - Благоевград, ще бъде изнесен източно от дефилето, а в посока към Гърция ще се ползва еднопосочно сегашният път, който ще бъде разширен. Зад този вариант застават както Министерството на регионалното развитие и Агенция "Пътна инфраструктура", така и общественото мнение. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Лиляна Павлова по време на пресконференция в Благоевград, посветена на проблемния проект, за който вече от години се водят спорове.
Министерството бе възложило на социологическата агенция "Екзакта рисърч груп" да направи и проучване за нагласите на хората спрямо различните варианти за строителство участъка. Основният извод от него е, че и на национално, и на местно ниво хората подкрепят същия вариант като министерството.
11 коментара
Магистрала на 2 нива е най-добрият вариант.
как да няма пари като току що бяха раздадени 2 млрд. от бюджетния излишък само за тази година, преди 2 год. дадохме 4 млрд. за КТБ и още, и още....да не говорим че е крайно време да се вдигне петролния акциз и най-накрая да бръкнем в джоба на лукойл които до момента за 15 год. не са платили нито лев данък печалба при оборот между 6 и 9 млрд. лева всяка година!
Пари има, но мафията не иска да ги даде за този проект защото ще е по европейски правила и краденето ще е по-трудно!
До коментар [#1] от "galapagas":
Имаш ли експертиза как точно ще бъде осъществено това точно на този терен?! Като знам, че ще го строи някоя фирма с връзки, ще ме е страх да се кача.
До коментар [#2] от "dun":
Пичовете са на загуба - човека хотели строи, имай милост. Плюс това един компетент преди месец ми обясняваше как съм много тъп да искам някоя фирма да си плаща данък печалба. Май съм съгласен с него.
Мнения лесно се пишат, но решението не е и не може да е просто и не става дума само за пари, въпреки че и това е важно.
Местните подкрепят варианта да се запази движението по сегашното платно, защото си имат дребен бизнес покрай него и нормално се страхуват, че ще го загубят.
Останалите, такива като нас, все пак разумно им се ще, да не е най-скъпия вариант и затова надделява това мнение.
Другите два варианта, тунел или пълно изнасяне, освен че са доста по-скъпи, не е ясно и какви екологични проблеми ще породят.
Що се отнася до тунела специално, освен че рисковете в дълъг тунел са по-големи ( спомняте си, че дори в Алпите имаше доста тежка катастрофа в тунел, особено когато е свързана и с пожар), но и поддръжката няма как да не е по-скъпа и трудна.
Така че, което и да е правителство, когато и да трябва да вземе решение, все ще има недоволни.
Изнасяне на магистралата вън от Дефилето - това е единственото разумно решение.
Тунел 15км е лудост - не можем нито да го построим, нито да го експлоатираме, нито да го поддържаме като хората.
Вариантът с 2 отделни паралелни платна ми се струва доста странен. Освен това голяма част от трудностите на терена пак ще стоят на дневен ред.
Магистрала не се строи през планината, освен ако не е крайно наложително. Ако трябваше сега да се построи първата част на Хемус, с множеството виадукти и тунели, вероятно трасето щеше да бъде променено.
Вариантът с 2 отделни паралелни платна може би е наистина оптимален при този релеф. Само че от гледна точка на местните хора той би трябвало и много нови местни пътища до новото източно трасе (в посока от Кулата до Благоевград).
Към коментар 7:
Извинявам се - исках да напиша: Само че от гледна точка на местните хора той би трябвало да включва и много нови местни пътища до новото източно трасе (чиято посока ще е от Кулата към Благоевград).
"Вариантът с 2 отделни паралелни платна ми се струва доста странен."
Изобщо не е нито странен, нито е нещо непозннато. Който е пътувал тук и там знае колко много такива участъци има по Европа. Първият за който се сещам е в Словения, където изградиха А1 точно върху старото трасе и на много места двете платна се разделят за доста дълго за да не пострада природата. После има такива в Италия, във Франция и т.н. Навсякъде където има такива сложни за преминаване терени може да се видят такива разделяния. Вярно, не съм виждал толкова дълго, но принципна разлика няма. А с оглед опазванетона дивите обитатели единственото действащо решение е изграждането на мостове и тунели специално за тях. Освен всичко друго, те са и много интересни и разнообразяват пейзажа.
Аман от преливане от пусто в празно. В 1998 Лостов обеща магистрала Струма да е "готова" за Олимпиадата в Атина 2004, бизнес с пътникопотока се канеше да върти!!! :-)