С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 13 дек 2016, 11:06, 37104 прочитания

Фалира един от големите български туроператори - "Алфатур"

Несъстоятелността на компанията идва заради проблемите в Турция и Египет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Трети пореден фалит на голям български туроператор се случва за последните пет години. "Алфатур" обяви във вторник, че не може да изпълни планираните почивки и екскурзии на българи в чужбина и ще поиска процедура по несъстоятелност, следвайки съдбата на "Алма тур" от 2011 г. и "Он травел" година по-късно. Неприятният момент е, че фалитът идва точно преди коледните и новогодишните празници - час пик за туристическата индустрия, т.е. засегнатите ще са повече.

Затварянето идва изненадващо и финансовите данни на дружеството до края на 2015 г. не сочеха подобна развръзка. В същото време "Алфатур" води български туристи основно на пазари като Египет и Турция, които отбелязаха силни спадове заради терористични заплахи. Застрахователят, с който компанията работи - "Евроинс", първоначално се усъмни в "извършено престъпление и умишлен фалит", но впоследствие се отказа да сезира правоохранителните органи - поне на този етап.


Казусът засяга пряко над 570 потребители, които имат резервации за пътувания с дружеството, както и други фирми от туристическия бранш, с които то си партнира. С действията на туроператора и застрахователя поне заплатилите предварително почивки клиенти ще имат възможност да ги осъществят чрез други компании.

Погледнато в по-голям мащаб, фалитът на "Алфатур" ще размести пластовете в туроператорския бизнес. Според данните на "Капитал" компанията е една от 20-те най-големи туристически фирми в България и попада сред лидерите при т.нар. изходящ туризъм (почивки на българи в чужбина) с приходи от 8.3 млн. лв. през миналата година и сходни нива преди това.

Фатална година



Данните от финансовите отчети на "Алфатур" от последните години не показват тежко финансово състояние на компанията. През 2015 г. тя е имала приходи от 8.3 млн. лв. и макар да е отчетен спад от 6.3% на годишна база, дружеството е излязло на минимална печалба от 37 хил. лв. Положителен е бил и резултатът година по-рано, когато печалбата е била 13 хил. лв. Компанията има овърдрафт към търговска банка за 1.18 млн. лв., който е обезпечен с имущество на свързани лица и към края на 2015 г. няма никакви просрочени задължения, се вижда от отчета. Извън обичайната туристическа дейност туроператорът е закупил акции в различни компании за 1.93 млн. лв. Интересното е, че за тях одиторът излиза с квалифицирано мнение, според което не е бил в състояние "да се убеди в разумната степен на сигурност във възстановимата стойност на инвестициите в ценни книжа, представляващи значителна част от активите на дружеството".

Оценките в бранша са, че геополитическата нестабилност през 2016 г. е изиграла ключова роля за стигането до процедура по несъстоятелност. Според официалното съобщение на сайта на "Алфатур" в резултат на революциите в Тунис и Египет и бомбените атентати в Турция компанията е изгубила основните си дестинации, които съставляват 80% от бизнеса й."Едновременно с това агресивното навлизане на пазара на нискотарифните авиокомпании доведе до срив на продажбите по европейските дестинации и до ОАЕ", се казва още в съобщението.
Гриша Костов, мажоритатен собственик на "Алфатур". Снимката е архивна от 2003 г.

Фотограф: Иван Григоров

По неофициална информация на "Капитал" най-тежки последствия е имало за дружеството от срива на пътуванията към Турция, която е най-голямата дестинация за нея.

До редакционното приключване на броя "Капитал" не успя да се свърже с представител на дружеството за коментар. Мажоритарен собственик на компанията с 90% е Гриша Костов.

Какво ще се случи с клиентите

Във вторник цареше известна неяснота какво ще се случи с резервираните почивки на клиенти. От съобщението на "Алфатур" във вторник сутринта стана ясно, че компанията има застраховка "отговорност на туроператора" към "Евроинс" и съответно клиентите й трябва да си потърсят възстановяване на средствата от него. От застрахователя първоначално обявиха, че не са получили официално уведомление от "Алфатур" за проблемите й и дори обявиха, че ще сезират прокуратурата за евентуално престъпление и умишлен фалит. В следобедните часове обаче се е провела среща между двете дружества, като от застрахователя съобщиха, че на този етап няма да подават сигнал до правоохранителните органи, но това остава като опция.

Данните показват, че общият размер на всички предплатени суми от клиентите на туроператора е за малко над 715 хил. лв. и засяга 571 потребители. Това е под тавана на покритието на застраховката, което е за 1.4 млн. лв. От "Евроинс" съобщиха още, че вече са стартирали преговори с други туристически агенции, които да поемат сключените договори на "Алфатур".

Надолу по веригата

Влизането в процедура по несъстоятелност на "Алфатур" ще има отражение върху целия пазар. Компанията е сред лидерите при организирането на почивки на българи зад граница, което е и основният й бизнес. Освен че поддържаше собствени представителства в 11 града, "Алфатур" работеше и с мрежа от оторизирани туристически агенти в цялата страна. Всички агенти, продавали организирани от "Алфатур" почивки, при настоящата ситуация ще трябва също да потърсят от застрахователя предплатените суми или да прехвърлят туристите си към друг туроператор.

Представител на такава агенция коментира пред "Капитал", че не е имало предварителни индикации или информация от "Алфатур" за невъзможност да организира планираните екскурзии и почивки, като освен за предстоящите празници компанията е предлагала и туристически пакети до различни дестинации през първата половина на 2017 г.

Отделно "Алфатур" продава почивки, организирани от други туроператори, най-големият от които е "Тез тур". Двете компании имат дългогодишни отношения.

До съвсем скоро "Тез тур" притежаваше 10% дял в "Алфатур", а "Алфатур"- по 10% дял в дружествата "Тез тур" и "Тез тур България". Това обаче се е променило през последните около две седмици, когато всяка от фирмите е придобила миноритарните дялове на другия партньор. Промяната все още не е отразена в Търговския регистър, но беше потвърдена от "Тез тур", откъдето обявиха, че вече нямат никаква юридическа връзка с "Алфатур" и са 100% собственик на компанията. "Всички клиенти на "Алфатур" ще могат да реализират почивките си", съобщи маркетинг директорът на компанията Маргарита Великова. По думите й клиентите на "Алфатур" могат да пътуват за предстоящите празници с "Тез тур" и да платят почивките си, след като получат обезщетение от застрахователя. По този начин туроператорът има възможност да минимизира и щетите за себе си, тъй като по-малко от две седмици преди коледните празници вероятно ще е трудно да се реализират допълнителни продажби на пакетите, резервирани от клиенти на "Алфатур".

По неофициална информация подобни стъпки предстои да предприемат и други туроператорски компании, които също имат продадени почивки чрез компанията.
Резултати на двата полюса

Годината вероятно ще се окаже рекордна за туристическия бизнес в България след силния сезон по Черноморието, но същевременно една от най-трудните за компании, чийто основен бизнес са продажбите на почивки в чужбина. Едното от големите направления в този изходящ туризъм са т.нар. аll inclusive ваканции в различни курорти, най-вече в Турция. През 2016 г. обаче по оценки на представител на бранша при тях има "драматичен спад" предвид атентатите в страната, опитите за военен преврат и препоръките на външно министерство да не се пътува до южната съседка. Същевременно проблеми със сигурността има и във възможните алтернативни като цена дестинации Египет и Тунис, което също води до спад в изходящия туризъм. "На практика туроператорите не могат да предложат сходен продукт на сходни цени на българските туристи в чужбина, а ако част от тях са избрали ваканции на българското Черноморие или Гърция като възможна алтернатива, резервациите им са направени директно в хотелите", коментира представител на бранша. По думите му туроператорите се опитват да разширят предложенията си за почивки в Европа, най-вече Италия и Испания, но при тях расте делът на индивидуално организираните пътувания заради увеличения брой линии на нискотарифните авиопревозвачи и развитието на различни онлайн платформи за резервации. Така относително добри продажби чрез туроператори има единствено при пътуванията до по-далечни и екзотични дестинации, но не и в ниския и средния ценови сегмент.

*Текстът е допълнен в 19.30 часа

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството ще търси концесионер на плажа "Елените" за 20 години Правителството ще търси концесионер на плажа "Елените" за 20 години

Предстои конкурс и за част от централния плаж на "Градина"

12 дек 2019, 540 прочитания

Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус" Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

11 дек 2019, 1882 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Къде бъркаме в оценката на хората, с които работим

Най-често срещаните предразсъдъци, когато правим подбор или определяме как се представя някой, и как да се справим с тях

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10