Фалира един от големите български туроператори - "Алфатур"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фалира един от големите български туроператори - "Алфатур"

Фалира един от големите български туроператори - "Алфатур"

Несъстоятелността на компанията идва заради проблемите в Турция и Египет

Деница Ватева
39829 прочитания

© Асен Тонев


Трети пореден фалит на голям български туроператор се случва за последните пет години. "Алфатур" обяви във вторник, че не може да изпълни планираните почивки и екскурзии на българи в чужбина и ще поиска процедура по несъстоятелност, следвайки съдбата на "Алма тур" от 2011 г. и "Он травел" година по-късно. Неприятният момент е, че фалитът идва точно преди коледните и новогодишните празници - час пик за туристическата индустрия, т.е. засегнатите ще са повече.

Затварянето идва изненадващо и финансовите данни на дружеството до края на 2015 г. не сочеха подобна развръзка. В същото време "Алфатур" води български туристи основно на пазари като Египет и Турция, които отбелязаха силни спадове заради терористични заплахи. Застрахователят, с който компанията работи - "Евроинс", първоначално се усъмни в "извършено престъпление и умишлен фалит", но впоследствие се отказа да сезира правоохранителните органи - поне на този етап.

Казусът засяга пряко над 570 потребители, които имат резервации за пътувания с дружеството, както и други фирми от туристическия бранш, с които то си партнира. С действията на туроператора и застрахователя поне заплатилите предварително почивки клиенти ще имат възможност да ги осъществят чрез други компании.

Погледнато в по-голям мащаб, фалитът на "Алфатур" ще размести пластовете в туроператорския бизнес. Според данните на "Капитал" компанията е една от 20-те най-големи туристически фирми в България и попада сред лидерите при т.нар. изходящ туризъм (почивки на българи в чужбина) с приходи от 8.3 млн. лв. през миналата година и сходни нива преди това.

Фатална година

Данните от финансовите отчети на "Алфатур" от последните години не показват тежко финансово състояние на компанията. През 2015 г. тя е имала приходи от 8.3 млн. лв. и макар да е отчетен спад от 6.3% на годишна база, дружеството е излязло на минимална печалба от 37 хил. лв. Положителен е бил и резултатът година по-рано, когато печалбата е била 13 хил. лв. Компанията има овърдрафт към търговска банка за 1.18 млн. лв., който е обезпечен с имущество на свързани лица и към края на 2015 г. няма никакви просрочени задължения, се вижда от отчета. Извън обичайната туристическа дейност туроператорът е закупил акции в различни компании за 1.93 млн. лв. Интересното е, че за тях одиторът излиза с квалифицирано мнение, според което не е бил в състояние "да се убеди в разумната степен на сигурност във възстановимата стойност на инвестициите в ценни книжа, представляващи значителна част от активите на дружеството".

Оценките в бранша са, че геополитическата нестабилност през 2016 г. е изиграла ключова роля за стигането до процедура по несъстоятелност. Според официалното съобщение на сайта на "Алфатур" в резултат на революциите в Тунис и Египет и бомбените атентати в Турция компанията е изгубила основните си дестинации, които съставляват 80% от бизнеса й."Едновременно с това агресивното навлизане на пазара на нискотарифните авиокомпании доведе до срив на продажбите по европейските дестинации и до ОАЕ", се казва още в съобщението.

Гриша Костов, мажоритатен собственик на "Алфатур". Снимката е архивна от 2003 г.
Фотограф: Иван Григоров

По неофициална информация на "Капитал" най-тежки последствия е имало за дружеството от срива на пътуванията към Турция, която е най-голямата дестинация за нея.

До редакционното приключване на броя "Капитал" не успя да се свърже с представител на дружеството за коментар. Мажоритарен собственик на компанията с 90% е Гриша Костов.

Какво ще се случи с клиентите

Във вторник цареше известна неяснота какво ще се случи с резервираните почивки на клиенти. От съобщението на "Алфатур" във вторник сутринта стана ясно, че компанията има застраховка "отговорност на туроператора" към "Евроинс" и съответно клиентите й трябва да си потърсят възстановяване на средствата от него. От застрахователя първоначално обявиха, че не са получили официално уведомление от "Алфатур" за проблемите й и дори обявиха, че ще сезират прокуратурата за евентуално престъпление и умишлен фалит. В следобедните часове обаче се е провела среща между двете дружества, като от застрахователя съобщиха, че на този етап няма да подават сигнал до правоохранителните органи, но това остава като опция.

Данните показват, че общият размер на всички предплатени суми от клиентите на туроператора е за малко над 715 хил. лв. и засяга 571 потребители. Това е под тавана на покритието на застраховката, което е за 1.4 млн. лв. От "Евроинс" съобщиха още, че вече са стартирали преговори с други туристически агенции, които да поемат сключените договори на "Алфатур".

Надолу по веригата

Влизането в процедура по несъстоятелност на "Алфатур" ще има отражение върху целия пазар. Компанията е сред лидерите при организирането на почивки на българи зад граница, което е и основният й бизнес. Освен че поддържаше собствени представителства в 11 града, "Алфатур" работеше и с мрежа от оторизирани туристически агенти в цялата страна. Всички агенти, продавали организирани от "Алфатур" почивки, при настоящата ситуация ще трябва също да потърсят от застрахователя предплатените суми или да прехвърлят туристите си към друг туроператор.

Представител на такава агенция коментира пред "Капитал", че не е имало предварителни индикации или информация от "Алфатур" за невъзможност да организира планираните екскурзии и почивки, като освен за предстоящите празници компанията е предлагала и туристически пакети до различни дестинации през първата половина на 2017 г.

Отделно "Алфатур" продава почивки, организирани от други туроператори, най-големият от които е "Тез тур". Двете компании имат дългогодишни отношения.

До съвсем скоро "Тез тур" притежаваше 10% дял в "Алфатур", а "Алфатур"- по 10% дял в дружествата "Тез тур" и "Тез тур България". Това обаче се е променило през последните около две седмици, когато всяка от фирмите е придобила миноритарните дялове на другия партньор. Промяната все още не е отразена в Търговския регистър, но беше потвърдена от "Тез тур", откъдето обявиха, че вече нямат никаква юридическа връзка с "Алфатур" и са 100% собственик на компанията. "Всички клиенти на "Алфатур" ще могат да реализират почивките си", съобщи маркетинг директорът на компанията Маргарита Великова. По думите й клиентите на "Алфатур" могат да пътуват за предстоящите празници с "Тез тур" и да платят почивките си, след като получат обезщетение от застрахователя. По този начин туроператорът има възможност да минимизира и щетите за себе си, тъй като по-малко от две седмици преди коледните празници вероятно ще е трудно да се реализират допълнителни продажби на пакетите, резервирани от клиенти на "Алфатур".

По неофициална информация подобни стъпки предстои да предприемат и други туроператорски компании, които също имат продадени почивки чрез компанията.

Резултати на двата полюса

Годината вероятно ще се окаже рекордна за туристическия бизнес в България след силния сезон по Черноморието, но същевременно една от най-трудните за компании, чийто основен бизнес са продажбите на почивки в чужбина. Едното от големите направления в този изходящ туризъм са т.нар. аll inclusive ваканции в различни курорти, най-вече в Турция. През 2016 г. обаче по оценки на представител на бранша при тях има "драматичен спад" предвид атентатите в страната, опитите за военен преврат и препоръките на външно министерство да не се пътува до южната съседка. Същевременно проблеми със сигурността има и във възможните алтернативни като цена дестинации Египет и Тунис, което също води до спад в изходящия туризъм. "На практика туроператорите не могат да предложат сходен продукт на сходни цени на българските туристи в чужбина, а ако част от тях са избрали ваканции на българското Черноморие или Гърция като възможна алтернатива, резервациите им са направени директно в хотелите", коментира представител на бранша. По думите му туроператорите се опитват да разширят предложенията си за почивки в Европа, най-вече Италия и Испания, но при тях расте делът на индивидуално организираните пътувания заради увеличения брой линии на нискотарифните авиопревозвачи и развитието на различни онлайн платформи за резервации. Така относително добри продажби чрез туроператори има единствено при пътуванията до по-далечни и екзотични дестинации, но не и в ниския и средния ценови сегмент.

*Текстът е допълнен в 19.30 часа

Фотограф: Надежда Чипева

Трети пореден фалит на голям български туроператор се случва за последните пет години. "Алфатур" обяви във вторник, че не може да изпълни планираните почивки и екскурзии на българи в чужбина и ще поиска процедура по несъстоятелност, следвайки съдбата на "Алма тур" от 2011 г. и "Он травел" година по-късно. Неприятният момент е, че фалитът идва точно преди коледните и новогодишните празници - час пик за туристическата индустрия, т.е. засегнатите ще са повече.

Затварянето идва изненадващо и финансовите данни на дружеството до края на 2015 г. не сочеха подобна развръзка. В същото време "Алфатур" води български туристи основно на пазари като Египет и Турция, които отбелязаха силни спадове заради терористични заплахи. Застрахователят, с който компанията работи - "Евроинс", първоначално се усъмни в "извършено престъпление и умишлен фалит", но впоследствие се отказа да сезира правоохранителните органи - поне на този етап.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Не е лесен и този бизнес, ама и света доста се промени последните години

  • 2
    kama_start avatar :-(
    kama_start

    Не случайно фалитът става преди празниците, сега са събрани май много пари от хората....и всички те ще изгорят

  • 3
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Пирамиди, фараони и балъци за милиони...

  • 4
    anicata avatar :-|
    Анна Стефанова

    Алфатур са прецедент в този бизнес. Изпълняваха си програмите и полетите съвсем стриктно и съгласно предварително обявеното, макар на собствениците, туризма да не им беше "на сърце", а да гледаха на него само като бизнес. Жалко за развръзката. Сигурна съм, че ще се появят под ново име и с нов продукт, от който и потребителите да останат доволни.

  • 5
    historama avatar :-|
    historama

    Алфа тур? Има ли нещо общо с Любомир Панковски?

  • 6
    stoiank avatar :-?
    stoiank

    Нещо не ми е ясно, хем едни от най-големите в бранша, хем за Коледа и Нова година имат само 571 клиента. Ако най-големите имат под 1000 клиента в най-натоварения период....
    Не сива, ами в черната икономика сме всички.

  • 7
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Официално се посочва като причина нестабилната обстановка в араПските държави. Обаче всички ние знаем каква е реалната причина за отиването в историята на много бизнеси и индустрии по целия свят - ИНТЕРНЕТ. Просто вече е много лесно, бързо, удобно и много по-евтино човек сам да си организира своята екскурзия в чужбина, отколкото да се занимава с агенции. Тези туроператори, които още не са разбрали това, са обречени.

  • 8
    mondiana avatar :-|
    Мондиана

    [quote#5:"historama"]Алфа тур? Има ли нещо общо с Любомир Панковски?[/quote]
    Той беше на Алма тур. Но няма да се учудя, ако се е влял примерно в Алфа тур. Наистина интересно с какво се занимава след фалита на Алма.

  • 9
    smallbrain avatar :-|
    smallbrain

    Добре де, Арабската пролет обхваща кажи речи 2 години - 2010-2012. Атентатите в Турция са от последната година и половина. Да се разбира ли че докато това се случва, ръководството не е правило нищо -преориентиране към други дестинации, установяване на контакт с нови партньори, дори съкращаване на служители, колкото и да е лошо. Едно интервю с г-н Гриша Костов ще бъде много интересно и може би ще отговори на тези въпроси.

  • 10
    snower avatar :-|
    snower

    Гришата ще си направи един 10-годишен тур към топлите страни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK