// К1: Средата / Политика
Летище София отчете рекорден ръст на пътниците през ноември
Близо 50-процентният ръст идва изцяло от дейността на Терминал 1, където са базирани нискотарифните превозвачи
Рекордният ръст се дължи на разширеното присъствие на нискотарифни превозвачи в София, които са базирани на Терминал 1 на летището. Именно от стария терминал идват добрите резултати, като пътникопотокът е нараснал 2.5 пъти спрямо 2015 г., докато при Терминал 2 има дори малък спад с 5% от предходната година. Причината е ударното стъпване на нискотарифния превозвач RyanAir на летище София с 21 полета през септември и октомври тази година и интензивната му конкуренция с другата нискотарифна компания, WizzAir, която също последователно разширява линиите си от и до София.
Базата на Ryanair в София бе открита предсрочно на 6 септември заради високия интерес към полетите на компанията. Оригиналните планове бяха тя да отвори два месеца по-късно. Компанията, която допреди това оперираше само с няколко полета от Пловдив, има изключително амбициозни планове за развитието си, включително да достигне 1.6 млн. превозвани пасажери годишно и да измести Wizz Air, който в момента е лидер по брой пътници.
Унгарската компания обаче също не смята да бездейства. Наскоро тя обяви, че започва да лети от София по три нови дестинации малко преди Коледа. Така превозвачът ще обслужва полети до 34 дестинации от българската столица. Освен това Wizz ще увеличи честотата на полетите и до осем от най-търсените си дестинации и така ще осигури общо 2.8 милиона места по българските линии през 2017 г., което е над 60% увеличение на годишна база.
Редом с това падат и цените - от началото на тази година цените на билетите при големите нискотарифни компании в Европа са с 10% по-ниски. Всичко това е причината както за зачестилите пътувания на българи по европейски дестинации, така и за видимо увеличения туристически поток в София.
Над капацитета
Тези добри новини са съпроводени обаче и с едно неудобство - огромни сутрешни опашки за полетите на нискотарифните превозвачи. Капацитетът на стария терминал за обработка на пътници е ограничен, а в ранните сутрешни часове вече има значителна концентрация на полети. Така на двете ленти за проверка на багажа със скенери се образуват огромни опашки и преминаването през тях отнема понякога и над час.
Разширяването на капацитета на Терминал 1 е залегнало като изискване към бъдещия концесионер на столичното летище. Именно там трябва да бъде вложена част от изискваната инвестиция от над 300 млн. лв. за периода на концесията от 35 години. Терминал 1 в бъдеще трябва да разполага със седем ръкава и 5 вход-изхода за пътници с капацитет на обслужване 3 млн. пътници годишно. Самата процедура обаче засега буксува, като срокът за подаване на оферти е удължен до края на януари, а евентуална смяна на правителството ще направи концесията още по-несигурна.
Още по темата
Летни културни събития из Европа, достижими чрез нискотарафни линии
21 апр 2017Бюджетните авиокомпании си остават изгоден вариант, но какво тряба да се следи
7 апр 2017"Летище София": Гответе се за голямото чакане
С идването на Ryanair летище София се препълни. Сега проблемът с опашките се мести от стария на новия терминал
20 яну 2017Как Терминал 2 стана Терминал 1
"Летище София" изравни таксите на двата терминала, за да може Ryanair да се премести на новия
19 яну 2017Летище София: Концесия, ама друг път
До дни срокът за оферти ще бъде удължен с още четири месеца
19 яну 2017Ryanair се мести на новия терминал на летище София
Това ще стане от 16 януари, понеделник
12 яну 2017easyJet пуска полети от Варна до Лондон и Берлин
Компанията се цели в британските и германските туристи през лятото
13 дек 2016DHL Express ще се премести в нова, специално построена за нея база близо до пистата на летище София
24 ное 2016Най-рентабилни са компаниите концесионери на морските летища и на пристанище Бургас
22 ное 2016Дискретният туристически бум в София
Столицата преживява разцвет на посещенията от чужденци заради интензивната конкуренция между нискотарифните компании RyanAir и WizzAir
20 ное 2016Концесията на летище София се удължава до края на януари
ГЕРБ остави решението в ръцете на следващите управляващи
18 ное 2016
Частно обвинение и съдебен контрол ще решат голяма част от проблемите
13 дек 2019, 289 прочитания

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата
13 дек 2019, 335 прочитания
12 дек 2019, 3708 прочитания
12 дек 2019, 2612 прочитания
12 дек 2019, 2351 прочитания
12 дек 2019, 2196 прочитания
12 дек 2019, 2177 прочитания
От СДС прогнозират, че настоящия кабинет ще бъде запазен като служебен до края на мандата на Плевнелиев