Държавата обмисля допълнително подсигуряване при фалити в туризма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата обмисля допълнително подсигуряване при фалити в туризма

Всички туристи, планирали почивки с "Алфатур", ще успеят да получат пълни обезщетения

Държавата обмисля допълнително подсигуряване при фалити в туризма

Гаранционен фонд или клиентски сметки трябва да допълват професионалната застраховка в сектора

Деница Ватева
12823 прочитания

Всички туристи, планирали почивки с "Алфатур", ще успеят да получат пълни обезщетения

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Идеята бе обсъждана още преди години покрай фалита на туроператора "Алма тур", но не се стигна до прилагането й.

В контекста на поредния фалит на голям туроператор от последните дни - "Алфатур", отново е актуален въпросът за допълнително подсигуряване на клиентите на тези услуги. В сряда ресорният министър Николина Ангелкова обяви, че се обсъжда към настоящата застраховка за професионална отговорност на туроператора да се добави и създаването на специален гаранционен фонд или поддържането на клиентска сметка, които да се включат в обезщетяването на туристите. По този начин по думите й ще се гарантират компенсации и в случаите, когато претенциите на туристите надхвърлят лимита на застраховката.

Идеята не е нова и бе обсъждана още преди години покрай изпадането в процедура по несъстоятелност на туроператора "Алма тур", но не се стигна до прилагането й. Предвид факта, че са необходими законодателни промени, евентуалната й реализация сега ще трябва да се случи след предстоящите предсрочни избори и сформирането на нов парламент.

Какво се предлага

В момента всички туроператори сключват застраховка за професионална отговорност, която трябва да компенсира туристите в случаите, когато фирмата не може да реализира предплатените почивки или пък да организира прибирането им, ако пътуването вече е започнало. Тази застраховка е с таван 1.4 млн. лв. и ако се стигне до ситуация, в която клиентите на фирмата са предплатили по-голяма от тази сума, част от тях ще трябва да търсят парите си по съдебен път. Министърът на туризма Николина Ангелкова обяви, че макар при случая с "Алфатур" този лимит да не е достигнат, се работи в посока разширяване на инструментите за компенсиране.

Създаването на гаранционен фонд би обвързало туроператорите с допълнителна такса, която да внасят в него, а средствата трябва да се ползват в случаите на изоставени в чужбина туристи или обезщетяването им за провалени ваканции. Въвеждането на т.нар. клиентска сметка пък би означавало част от сумите за конкретното пътуване да бъдат блокирани като гаранция, докато то приключи. И двата случая обаче фирмите от сектора ще бъдат натоварени с допълнителни разходи, тъй като идеята е тези инструменти да бъдат допълващи настоящата професионална застраховка, а не да я заменят. Според ресорния министър такива системи работят в 15 европейски държави към момента.

Проблеми с вземания на хотелиери

Данните към момента показват, че всички туристи, планирали почивки с компанията "Алфатур", ще успеят да получат пълни обезщетения. Според информация на застрахователя "Евроинс" предплатените суми на клиенти на туроператора, за които не са предоставени туристически услуги, са за над 716 хил. лв. при лимит на застраховката 1.4 млн. лв. Същевременно обаче се оказва, че другите две фалиращи фирми от групата - "Алфамарина" и "Алфамарина БГ", имат задължения към хотелиери, които според Ангелкова са за "хиляди левове". Така тези компании ще могат да получат вземанията си единствено по съдебен път като кредитор на дружеството.

Макар че за сряда бе насрочена среща между министъра на туризма и представители на "Алфатур", такава не се е състояла. Пред журналисти Ангелкова обяви, че от фирмата са поискали отлагане за четвъртък.

Правителството въвежда нови такси в сектора

Въвеждането на нови такси за различни административни услуги в туристическия бранш и намаляване на други одобри на свое заседание правителството в сряда. Според новата тарифа за таксите разглеждането на заявление за регистрация на туроператорска дейност ще струва 500 лв., което е наполовина по-малко спрямо сегашните нива. Същата е сумата, ако компания иска да се регистрира като турагент. В този сектор има и две други промени - оттук нататък вписването в регистъра на туроператор ще струва 3500 лв. при 4000 лв. досега, а за турагентите таксата ще бъде 1800 лв. при 2000 лв. досега.

Нови такси ще плащат собствениците на обекти за СПА и уелнес услуги, както и екскурзоводите, планинските водачи и ски учителите, става ясно от промените. Сертифицирането на обект за СПА и балнеотуризъм ще струва 1500 лв. - от тях 500 лв. ще бъдат за разглеждане на заявлението, а останалите - за вписване в регистър и издаване на сертификат. Ски учителите, екскурзоводите и планинските водачи ще трябва да плащат по 125 лв., за да бъдат добавени в специализирани регистри, каквото е изискването на закона.
Идеята бе обсъждана още преди години покрай фалита на туроператора "Алма тур", но не се стигна до прилагането й.

В контекста на поредния фалит на голям туроператор от последните дни - "Алфатур", отново е актуален въпросът за допълнително подсигуряване на клиентите на тези услуги. В сряда ресорният министър Николина Ангелкова обяви, че се обсъжда към настоящата застраховка за професионална отговорност на туроператора да се добави и създаването на специален гаранционен фонд или поддържането на клиентска сметка, които да се включат в обезщетяването на туристите. По този начин по думите й ще се гарантират компенсации и в случаите, когато претенциите на туристите надхвърлят лимита на застраховката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    marksman avatar :-|
    marksman

    Ам то нали беше вече...

    Юбре курорте

    Тоз на върна у 96-97ма

  • 2
    wpo34378687 avatar :-|
    wpo34378687

    и защо отново да се спъва някакъв бизнес.Как беше с Алматур-правителствена делегация в Китай,тук и там със самолети на Алма,дори с бранда им. Онзи евреин сви парите и оп целия бизнес със задължителна застраховка/елате вие ,че да не дойдем ние-ВИС/ ,а крадеца си направи нова фирма и ... сега същото.Защо този министър безумен ,не направи нещо по въпроса по-рано.Например,в началото на лятото се осраха с разни полуграмотни областни да докладват на Тикоча,как всичко на черноморието е готово за сезона-дали беше.Час по скоро да се махат тия ... предпоставки за корупция наречени политици!!!

  • 3
    tzm41313897 avatar :-?
    Mark Twain

    Добре, а застраховката какво покрива тогава, че ще се дублира с такса? Или целта просто е застрахователите да не плащат?

  • 4
    dimodk avatar :-|
    Чинчила

    Какви са тези такси от по 4000-5000 лв, след като има европейска директива, че административнте такси трябва да отразяват вложен труд и др. разходи?
    И откъде се пръкна тази недомислица за клиентските сметки без аналог в ЕС???
    Защо просто не задължат застрахователи да обезщетят потребителя на 100% при фалит на тур оператора, а пък нека застрахователят от своя страна си контролира дали тур оператора дава вярна информация за приходите си и оттам за размера на застраховката

  • 5
    ghr1429807169398600 avatar :-|
    Dessislava Buncheva

    Такси. Таксите са безумни. В САЩ например, всеки с сертификат за способност да работи с резервационна система за самолетни билети, може да работи и от вкъщи. Но не тук, трябало да имаш подходящо помещение и куп други условия, да чакаш 2-3 месеца да одобрят за лиценз, а през това време нямаше право да работиш и всъщност си на минус. И всичко това, защо, като всеки 10 г. вече може да влезе в интернет и да си резервира билети и почивка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK