Правителствено разхищение в 15 примера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Правителствено разхищение в 15 примера

Правителствено разхищение в 15 примера

Фондация "Фридрих Науман" за втора година събира най-абсурдно изразходваните обществени пари в "Черна книга"

Лилия Игнатова, Мила Чернева
42840 прочитания

© Цветелина Белутова


Модернизация на БДЖ, в която има повече недостатъци, отколкото подобрения. Пространства, които се наводняват дори преди края на ремонтите по тях. Къщи за гости, финансирани с евросредства, които сякаш са по-скоро за лична употреба.

Това са само няколко от примерите за "пропилените пари на данъкоплатците", както ги нарича Даниел Кадик, директор за Югоизточна Европа на фондация за свободата "Фридрих Науман". Германската фондация издава за втора година "Черна книга на правителственото разхищение в България", като идеята е заимствана от издаваната всяка година "Черна книга" в Германия. Целта е да се покаже небрежността или корупцията, които причиняват неефективното харчене на държавни или европейски пари.

Подборът на 15-те случая, разказани в книгата, бил труден, защото е имало голям избор от абсурдни казуси, обяснява Кадик. По историите са работили различни журналисти, а успоредно с това от фондацията и Института за пазарна икономика са проверявали фактите.

"Много скъпо. Много бавно. Много опасно. Що е то?"

За периода 2007-2015 Национална компания "Железопътна инфраструктура" е разпределила 854.76 млн. лв. за модернизация и поддръжка на железопътната мрежа в България. Въпреки финансирането нито ремонти, нито нови линии са изградени за периода, а само отделни участъци, а влаковете се движат по-бавно.
"Как построихме мавзолей за 60 милиона в Пловдив"

След пет увеличения в нужната сума държавни и общински средства за спортна зала "Колодрума" в Пловдив от 12 млн. лв. през 2011 цената стига 60 млн. лв. Бенефициент бе фирма с дългогодишни отношения с кмета. Скъпата придобивка е била използвана малко над 14 пъти за последните две години. Приходи от търговските площи няма, защото те са празни.
"Интегрираният градски транспорт от огледалния свят"

След 115 млн. лв. и три удължавания на срока за изпълнение Варна се сдоби с "интегриран градски транспорт". Проектът включва 70 нови автобуса, ремонти, велоалеи, автомати за продажба на билети и информационни табла за разписанието в реално време. Според отчетите от 2016 проектът е приключен. Но ремонтите са съмнителни, автоматите не работят, а сайтът за трафик информация е "в процес на профилактика" .
"Слепите" камери на Варна"

През 2007 г. във Варна бе изградена система за видеонаблюдение за 10 млн. лв., като 5 млн. лв. бяха покрити от община Варна. Само че в момента е блокирана и неработеща, а когато е работила, то е било незаконно. Останалите 5 млн. лв. разходи не са изплатени в резултат на пропаднала "устна" уговорка между бившия кмет на Варна Кирил Йорданов и тогавашния министър на вътрешните работи Румен Петков.

"Кой не знае "кръговото" в Русе"

Цената само за реконструкцията на кръговото движение в Русе бе 8.7 млн. лв. без ДДС. Откриването на района през декември 2015 г. запознава пешеходците със свършеното до момента – недовършена пешеходна зона без търговски обекти и охранителни камери. През февруари 2016г. започват нови ремонти, защото започва да пропада асфалтовата настилка.
"Царският" стадион в община Дряново"

ЕС предоставя 100% от парите за изграждането на стадиони. Община Дряново си има два, единият от които е "царският" - за 3.7 млн. лв., в село Царева ливада, население 800 души. Град Дряново, който е на 7 км, има стадион с естествена трева. Стадиони имат и съседните футболни отбори. Фирмата, която печели обществената поръчка за строеж и ремонтни дейности, се нарежда на осмо място по обем на поръчки за периода 2007-2015 с 457.3 млн. лв. в консорциум и 80.6 млн. лв. сама.
"Дигата, която не пази Криводол от наводнения "

Дигата на река Лева и община Криводол започва да губи парчета от бетона година след изграждането си. От определените близо 1 млн. лв. като цена по проекта са преведени малко под 828 хил. лв. Въпреки че плащанията не трябва да надвишават 70% от общата цена до завършване на дейността, изплатени са над 95% още преди подписването на Акт 15. Не е ясно и кой ще я довърши.
"Паркът около НДК е нов. Не виждате ли?"

Проектът за обновяване на пространството пред НДК, който надхвърля около 16 млн. лв., е прекрасен пример за некачествено свършена работа. Още преди края на ремонта обекти в подлеза се наводняват, тревните площи на места заприличват на блато, а самите настилки потъват във вода. Основните изпълнители - "Водстрой-98" и "СК-13 Пътстрой", са глобени с над 370 хил.лв., като преди това са получили съответно 4.63 млн.лв. и почти 2.5 млн.лв.
"Има ли разлика между 5 млн. лв. и 141 млн. лв.?"

През 2016 г. Софийската община (СО) сключва договор за осемгодишна концесия за 16 автобусни крайградски линии за 141 млн. лв. с фирмата "МТК Груп". Същата фирма няколко години по-рано е завела иск за неустойки срещу общината за 5 млн. лв. заради несключен в миналото договор. Сега, сякаш за да се "реваншира", СО сключва договора, като твърди, че при с това споразумение тя ще пести по 470 хил. лв. на година заради значително по-ниски цени, отколкото тези, които са били зададени при първоначалния конкурс отпреди години. Въпреки това разликата между досегашната цена на "Столичен автотранспорт" и тази от споразумението е едва три стотинки, тоест сметките се променят значително.

Въпросът, който се задава, е дали е финансово оправдано да платиш 141 млн. лв., вместо да те осъдят за 5.1 млн. лв.
"Булевардът на име България"

Проблемът на бул. "България" се крие в липсата на добро планиране за обновяването на трамвайната линия, което е струвало 7 млн. лв. Една част от трасето се оказва неремонтирана, защото предстояло изграждане на кръстовище на две нива на бул. "България" и бул. "Акад. Иван Е. Гешов". Имало е и обещание на тогавашния главен архитект Петър Диков релсите да са "зелени" подобно на европейските трамвайни трасета, но от това следа няма, тъй като изпълнителите не са имали такова задание в проекта и не са чули за решението на Диков.
"Карай с колелото все по жълтата боя"

Столична община има амбицията общата дължина на велоалеите в града да е над 100 км. Само по себе си това е постижимо, но качеството на изградените досега е по-скоро пример как да не се прави. Трамвайни линии и пътно платно се изпречват на велосипедистите, като липсват обезопасения. Велоалеите по бул. "Никола Мушанов" и бул. "Овча Купел" са сведени до начертани жълти линии, на места избелели. И всичко това се е случило като част от програма за обновяването на улици и булеварди в София на обща стойност 200 млн. лв.
"Как властта си купува медии с нашите пари"

Над 13 млн. лв. е сумата, раздадена между 1 март 2015 г. и 31 януари 2016 г., на 30 регионални и национални телевизионни групи за рекламиране на постиженията на европейските фондове у нас. Парите са се раздавали напълно произволно и според избора на самите министерства. Част от тях е, че са давани чрез директно договаряне с медии без търгове, а и обикновено не е имало ясни цели и доказана ефективност.

Добрата новина е, че през пролетта правителството е спряло това пряко договаряне и от 22 юли тази година има правила за това как да се случва регламентирано.
"Негостоприемните къщи"

Държавен фонд "Земеделие", който отпуска средствата по Програмата за развитие на селските райони, е финансирал 749 проекта за къщи за гости на стойност над 200 млн. лв. Основните проблеми с резултата от разпределянето на тези пари са два. Единият е, че къщите за гости в списъка на Министерството на туризма са два пъти по-малко от броя на финансираните проекти. Вторият е, че липсва контрол върху тези проекти и шансовете да се окажат за лична употреба, а не с реална туристическа цел, са големи.
"Митът, че пътищата в България били евтини"

Тунелът в Кресненското дефиле е близо 14 пъти по-скъп от Лердалския в Норвегия. Българският тунел има средна цена е 67.5 млн. евро/км, докато Лердалският - 4.9 млн. евро/км. Дори след като се вземе предвид инфлацията за периода между двата проекта, сметките не излизат. През 2015 г. цените бяха между 5.6-6.7 млн. евро/км, които са конкурентни на тези във Франция, Белгия и Италия. Същата година едва 40.7% от пътищата в България са в добро състояние според данни на Националния статистически институт (НСИ).
"Луксозните играчки на държавните мъже"

Обществени поръчки с много специфични параметри, на които случайно отговарят луксозни коли за над 100 хил. лв., продължават като практика и осигуряват администрациите с джипове, лимузини и поръчкови автомобили. При нарушение в поръчката глобата е 1500 лв. Касовата бележка по покупките отива при данъкоплатците.

Модернизация на БДЖ, в която има повече недостатъци, отколкото подобрения. Пространства, които се наводняват дори преди края на ремонтите по тях. Къщи за гости, финансирани с евросредства, които сякаш са по-скоро за лична употреба.

Това са само няколко от примерите за "пропилените пари на данъкоплатците", както ги нарича Даниел Кадик, директор за Югоизточна Европа на фондация за свободата "Фридрих Науман". Германската фондация издава за втора година "Черна книга на правителственото разхищение в България", като идеята е заимствана от издаваната всяка година "Черна книга" в Германия. Целта е да се покаже небрежността или корупцията, които причиняват неефективното харчене на държавни или европейски пари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    miglen_lokumev avatar :-|

    гарантирано от герп:))))

  • 2
    danid avatar :-|
    danid

    Няма нужда от коментар.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Автобусната концесия за 141 млн. се случи именно защото съдебното дело придобиваше все по-ясен завършек в полза на общината. По този повод имаше спешна оперативка между престъпни босове, лица от криминалния контингент партийни лидери и общинари (доколкото изобщо можем да говорим за обособени групи, а не за една обща амалгама), на която беше взето решение коцесията да бъде спешно гласувана, за да превърнат очертаващата се загуба в печалба.

  • 4
    skch avatar :-|
    skch

    За кръговото в Русе никой никога не е обещавал, проектирал или искал да има търговски обекти. Като цяло те и нямат място там.
    И за концесията в София - те хубаво да не ги дадат тия пари на концесионера, ама ЦГМ има ли автобусите да изпълнява и тези разписания? И колко ще струва за периода на концесия, ако линиите се обслужват от ЦГМ. Щото ако трябват 10-15 нови автобуса за тези линии, сметката е доста по-различна, отколкото ако само смятаме цената за км.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "skch":

    Днес общината отвори офертите за 30 автобуса от същите с пределна цена 8 милиона. 60 са 16 милиона. 125 милиона имаш, за да ги търкаляш 8 години и накрая ще си останат твои, а не концесионерът да си замине с тях и ти да трябва да купуваш пак нови.

  • 6
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    До коментар [#1] от "миглен локумев":

    ГЕПИ?

  • 7
    poluvishist avatar :-?
    полувишис

    няма прозрачност, няма смислени правила, които да се спазват от всички, няма работеща система за контрол...

    и за капак, тези некадърни системи и държавна администрация се управляват от мутри и комунета.

    цяло чудо е, че освен най-тъпи и най-бедни в Европа, не сме и с най-висок прираст...

  • 8
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    К'во ни ги давате на нас. Дайте ги на мусю юнкер и да спира парите за мутрите

  • 9
    twelve avatar :-|
    Коки

    Комунетата освен да крадат, друго не могат!

  • 10
    niksun avatar :-|
    niksun

    Година след като градския транспорт в Русе се "интегрира", русенци така и не успяха да се "интегрират" към него. Причината - не владеят писмено и говоримо..... китайски! В редките случаи когато таблата дават каквато и да било информация /която НИКОГА НЕ Е АКТУАЛНА/, то тя е най-вероятно, поне според моите лингвистични наблюдения е на китайски. Текът си едни йероглифи по таблата, мигаме на парцали, кмета и неговите придворни ни обясняват как всичко е наред и не може да бъде по-добре. Почвам да мисля, че тези хора живеят в паралелна вселена или наскоро са избягали от някое "специализирано" заведение за лечение хора с психически отклонения... Тази престъпна НАГЛОСТ не може да бъде победена...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK