За страх уловки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За страх уловки

Щети, които 100 хил. лв ще покрият?

За страх уловки

Застраховката на катастрофиралия влак в Хитрино покрива сто пъти по-малко щети от гражданската отговорност на всеки автомобил

Огнян Георгиев
13072 прочитания

Щети, които 100 хил. лв ще покрият?

© Stringer


Един превозвач, подобен на "Булмаркет", обикновено има няколко вида застраховки. Едната е общата застраховка "Гражданска отговорност", която покрива щети към трети лица. Другата е Каско - за локомотива и железопътния състав. Третата е застраховка на товара, който най-често е чужда собственост и ако се превозват пътници - тяхна застраховка.

От всички тези покрития, единственото, което може да бъде използвано за възстановяване на къщите в Хитрино и за изплащане на обезщетения за роднините на жертвите и за пострадалите, е общата гражданска отговорност.

При нея обаче може да изникне съществен проблем, посочи Светла Несторова, председател на Асоциацията на българските застрахователи. Застраховката ГО за жп транспорта е задължителна, но до края на миналата година нямаше законово уреден минимум на размера на застрахователната сума, за която превозвачите да застраховат този риск. Такъв минимум бе приет, с много уговорки, едва с новия Кодекс за застраховането, който е в сила от 1 януари 2016 г. - той въведе минимална застрахователна сума при задължително застраховане на "Гражданска отговорност" в размер 500 000 лв. на застрахователно събитие и 2 000 000 лв. за всички застрахователни събития за срок от една година. Но всички полици, сключени преди това, които са в сила, най-вероятно са много под тази сума. От друга страна - дори новият минимум сам по себе си е твърде нисък за жп превозвачи и случаят в Хитрино е идеален пример за това.

Стойността на застраховката на "Булмаркет" в "Булстрад", далеч не надхвърля 500 хил. лв., а е няколко пъти под тази сума, както става ясно от писмо на собственика Станко Станков до "Капитал" и потвърдено от друг източник. Повече от очевидно е, че дори тройно по-висока сума няма да е достатъчна, за да покрие щетите в Хитрино предвид броя на загиналите и ранените, огромната степен на разрушенията, от които 23 къщи напълно сринати, унищожена покъщнина, сложна инфраструктура и т. н.

НКЖИ, която притежава релсите, също има застраховка срещу бедствия и пожари, но тя покрива само щетите по собствената й инфраструктура, а не по околните сгради.

Според Закона за общинската собственост всяка община е длъжна да застрахова сградите си. Бедни общини като Хитрино (както вероятно и доста други) обаче прибягват до хитрости - застраховат имотите си на балансова стойност, която е доста далеч от възстановителната, коментира запознат с пазара застраховател.

Надали има нужда да се пита колко от къщите в Хитрино са застраховани срещу бедствия и аварии. Според експертите едва ли има хора със собствена застраховка, която би позволила те да си получат парите веднага, без да се изчаква разследването.

Така ситуацията е, че държавата (в лицето на всички нас, не на Бойко Борисов) отново ще поеме запълването на дупките там, където преди това се е постарала да не забележи празнините. Как например е възможно превозвач на опасен товар с потенциал на подвижна бомба, способна да разруши село, да се застрахова за щети към трети лица на обща стойност половин милион лева? За сравнение - вашата гражданска отговорност, която всеки шофьор сключва за колата си, покрива неимуществени вреди до 2 000 000 лв. при един пострадал, и до 10 000 000 лв. - за повече от един. С други думи - ако две коли с газови инсталации се бяха взривили насред Хитрино, хората там щяха да получат повече пари, отколкото сега държавата заедно със застрахователите им предлагат.

Един превозвач, подобен на "Булмаркет", обикновено има няколко вида застраховки. Едната е общата застраховка "Гражданска отговорност", която покрива щети към трети лица. Другата е Каско - за локомотива и железопътния състав. Третата е застраховка на товара, който най-често е чужда собственост и ако се превозват пътници - тяхна застраховка.

От всички тези покрития, единственото, което може да бъде използвано за възстановяване на къщите в Хитрино и за изплащане на обезщетения за роднините на жертвите и за пострадалите, е общата гражданска отговорност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    horned avatar :-|
    horned

    Цитат: "Така ситуацията е, че държавата (в лицето на всички нас, не на Бойко Борисов) отново ще поеме запълването на дупките там, където преди това се е постарала да не забележи празнините."
    Да се разберем, държавата е субективно понятие и като такова не може да носи отговорност. Отговорността е на физическите лица на съответните постове в държавните институции, в конкретния случай на депутати, министри и прокурори, най-малко за немарливо изпълнение на задължения.

  • 2
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    До коментар [#1] от "horned":

    Изброените от теб лица носят политическа отговорност. Наказателна и гражданска отговорност могат да носят, когато бъдат осъдени за това. Така че няма какво да се разбираме - очевидно не си внимавал в час, когато са ти преподавали право.

    А хората в Хитрино имат съвсем конкретен проблем, които има съвсем конкретни финансови измерения. Излиянията на разни дървени философи със завишено усещане за собствената си значимост няма да има помогнат.

  • 3
    pet_1306 avatar :-|
    pet_1306

    Абе компания, която пере милиарди..не може да построи 10 къщи...че сиромасите да събират пари и да се дъни бюджета...защо трябва да се бърка в джоба на народа и държавата....ОЛИГАРХА и "Застрахователя"..отварят кесиите и плащат!!!

  • 4
    ivantankov avatar :-|
    ivantankov

    Това означава, че пострадалите трябва да съдят превозвача. Дали той има достатъчно пари, за да изгради наново къщите на хората? Другият въпрос е колко дълго може да се проточи този съдебен процес в нашите съдилища.

  • 5
    vassilun avatar :-(
    vassilun

    До коментар [#4] от " ivantankov ": По-скоро означава, че държавата (ако има държава) трябва да съди превозвача за всички разходи по потушаване на пожарите, обезопасяване на мястото на катастрофата, преместване на цистерните, предоставяне на фургони на загубилите домовете си, възстановявяне на разрушената инфраструктура! Да видим има ли държава или всичко отново ще се плати от данъкоплатците!

  • 6
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    И още нещо: застраховката на НКЖИ не покрива това събитие, защото пожарът е по вина на превозвача (а не е предизвикан от мълния, например) и събитието е бедствие само според ББ! Това е обикновена катастрофа (макар и огромна) и всички щети би трябвало да се покрият от гражданската отговорност на виновния!

  • 7
    pet_1306 avatar :-|
    pet_1306

    До коментар [#4] от "ivantankov":

    Еми ще ми продадат Бентлитата, хеликоптерите и самолетите...и все ще се събире нещо...както на предните олигарси, разбирай КТБ - Ганчев...държавата им плати масрафите , а те събраха активите, така ще стане и сеги!!!

  • 8
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    До като няма независима експертиза (!!!) няма смисъл от загадки за "уловки".
    Май причината е в лошото състояние на железопътната мрежа НО, еднокнижний наш бай Ху...не му стиска да го каже.

    Това е и причината да няма независима експертиза!

  • 9
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    [quote#4:"ivantankov"]Това означава, че пострадалите трябва да съдят превозвача. Дали той има достатъчно пари, за да изгради наново къщите на хората? Другият въпрос е колко дълго може да се проточи този съдебен процес в нашите съдилища.
    [/quote]
    Превозвачът е ООД. Днес има пари, утре ги няма :)

  • 10
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    "С други думи - ако две коли с газови инсталации се бяха взривили насред Хитрино, хората там щяха да получат повече пари, отколкото сега държавата заедно със застрахователите им предлагат."

    Някога да е плащата максималната сума или даже половината или 1/3? Или то, просто тия суми са само за оправдаване на големите премии които плащаме?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.