Милиард и половина "на тъмно"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Милиард и половина "на тъмно"

Самолетите F-16 са стандартни за армиите на НАТО и са калена в стотици реални бойни операции. Недостатък е, че България може да разчита само на машини от резерва на САЩ, които вероятно тепърва ще се ъпгрейдват в Португалия.

Милиард и половина "на тъмно"

Министерството на отбраната е изпратило искания за обвързващи оферти за изтребители до четири държави

Момчил Милев
21889 прочитания

Самолетите F-16 са стандартни за армиите на НАТО и са калена в стотици реални бойни операции. Недостатък е, че България може да разчита само на машини от резерва на САЩ, които вероятно тепърва ще се ъпгрейдват в Португалия.

© Ints Kalnins


Бъдещите самолети на ВВС ще дойдат от Италия, Швеция, Португалия или САЩ.

Българското военно министерство за пореден път се готви да ангажира страната ни с ежегодно изплащане на стотици милиони левове за скъпа бойна техника, без да аргументира пред данъкоплатците конкретния начина, по който смята да го направи. Миналият петък без много шум отбранителното ведомство премина към първата реална фаза от процедурата по закупуване на ескадрила западни многоцелеви бойни самолети, като изпрати до посолствата на четири държави т.нар. Request for Proposal, или RfP – искане за обвързваща оферта.

Става дума за обемен документ, който съдържа конкретните параметри и изисквания към въпросните изтребители, както и начина, по който ще бъдат оценявани офертите. Държавите, които са го получили, са Италия, Швеция, Португалия и САЩ. На базата на него те трябва да изпратят своите параметри на евентуалната бъдеща сделка, както и да поемат ангажимент за бъдещи реципрочни многомилионни инвестиции в българската икономика – т.нар. офсет, който вече е преименуван на "индустриално сътрудничество" и трябва да е задължително в отбранителния сектор, като включва трансфер на високи технологии. Плюсът на прякото договаряне с други държави е, че процедурата е по-бърза и няма как да се стигне до безкрайни обжалвания по ЗОП. Минусът е, че решението може да е силно политизирано и да се взима по честни и ясни правила.

За момента това е цялата официална информация по темата. Отбранителното ведомство по стар навик практически уби публичния разговор в зародиш с аргументи за "секретност". "Във връзка със засиления обществен интерес и зачестилите запитвания на отделни медии Министерството на отбраната потвърждава, че след приемането на държавния бюджет за 2017 г. и заделените целево финансови средства министрите на отбраната и на икономиката на Република България подписаха "Искане за предложение" за доставка на многоцелеви боен самолет. Документът съдържа класифицирана информация и поради това няма да бъде публикуван", коментираха в лаконично съобщение от МО. Към момента все пак е ясно, че на базата на решение на Народното събрание, одобрено от депутати от целия политически спектър, за целта ще бъдат отпуснати 1.5 млрд. лв. през следващите години. Първият транш е предвиден в бюджета за 2017 г.

Да дебатираме за авиацията, ама... друг път

Въпреки липсата на официална информация дори само изборът на държави е достатъчен, за да придобием приблизителна представа какво ще се случи оттук нататък с поръчката за бойни самолети. Италия ще участва в процедурата със свои изтребители Eurofighter Typhoon Tranche 1 "втора ръка". Те имат отлични бойни способности, но са с много скъпи експлоатационни разходи. Швеция ще предложи свои бойни самолети Gripen C и Gripen D на компанията Saab. Те са единствената оферта за нови бойни машини, които са и икономични за поддръжка, но пък на практика никога не са участвали в реални военни действия. Освен това досегашните предложения за Gripen бяха за самолети без въоръжение, което трябваше да се купи отделно.

Най-интересно е евентуалното комбинирано включване на Португалия и САЩ. Участието и на двете държави най-вероятно би трябвало да означава, че действително става дума за разконсервиране на изтребители F-16 A/B block 15/25 от резерва на американската армия и осъвременяването им до стандарта MLU в португалски авиационни заводи. Първоначално се твърдеше, че Португалия разполага с втора ескадрила F-16 MLU за продан, след като продаде първата си преди 3 години на Румъния. Плюсът на F-16 е, че е кален в много реални бойни конфликти и е основна бойна единица в натовската авиация. Минус е, че е "втора ръка" и ако идва от резерва на САЩ, ъпгрейдването му също ще отнеме време. Важен детайл е, че всичко това най-вероятно би се случило с минимално участие на компанията производител Lockheed Martin, тъй като в момента тя е почти 100-процентово ангажирана с разработката на F-35, а от друга страна – лицензните права за F-16 вече са собственост на американското правителство.

Всичко това обаче са

Само спекулации

базирани на неофициална и вътрешна информация, тъй като противно на първоначално декларираните намерения официалните институции отказват да говорят открито по темата. Засекретяването и липсата на публичен дебат за бъдещата сделка са сериозни проблеми, тъй като на практика не е ясно какво точно ще се опитат да купят ВВС и какви ще са критериите, по които предложенията ще бъдат оценявани. А това създава идеална корупционна среда, особено в специализирана и непозната за политиците тема като бойната авиация. Както обикновено, дяволът е в детайлите, които могат да струват на данъкоплатците стотици милиони. Така например "изтребител" не е равнозначно на "многоцелеви боен самолет", което от своя страна означава машина, способна да извършва както въздушни патрули, така и удари по наземни цели (и съответно е доста по-скъпа).

Разговорът по темата е важен и с оглед на обстоятелството, че през последните няколко седмици в комисията по отбрана на парламента неколкократно припламваха минискандали по въпроса, че военният министър в оставка Николай Ненчев на изпроводяк се е опитвал да инициира промени в методиката, на базата на която трябва да бъде определен победителят. И никой не казва официално дали това се е случило или не. Бившият командир на ВВС и новоизбран президент о.з. ген. Румен Радев, който е автор на оригиналния вариант на искането за обвързваща оферта, пък бе заподозрян, че умишлено е увеличил тежестта на критерия "срок на служба" на самолетите, облагодетелствайки единия от потенциалните изпълнители. Институтът по отбрана към военното министерство от своя страна е излязъл с предложение да се добави допълнителен критерии за оценяване, наречен военно сътрудничество, който да отчита ролята на бойните самолети в съюзнически военни операции. По информация на "Капитал" обаче идеята е срещнала решителна съпротива от командването на ВВС.

За жалост целият този дебат се случва под повърхността и е покрит с булото на секретността. Това създава идеални условия за безскрупулен лобизъм, манипулиране на поръчката за определен кандидат и в крайна сметка огромни щети за данъкоплатците. Само за сравнение – по време на първото правителство на Борисов потенциалната цена на ескадрила натовски изтребители се изчисляваше на 700 - 800 млн. лв. - около два пъти по-малко, отколкото е сега.

Eurofighter Typhoon са самолети с отлични параметри, но вероятно ще са твърде скъпи за България – и като платформа, и като поддръжка, и като експолатационни разходи.
Фотограф: Pascal Rossignol
Шведските изтребители Gripen C/D са единствената оферта за новопроизведени бойни самолети. Минусът е, че досега не са воювали наистина и са участвали само в разузнавателни и патрулни мисии.
Фотограф: Ho
Бъдещите самолети на ВВС ще дойдат от Италия, Швеция, Португалия или САЩ.

Българското военно министерство за пореден път се готви да ангажира страната ни с ежегодно изплащане на стотици милиони левове за скъпа бойна техника, без да аргументира пред данъкоплатците конкретния начина, по който смята да го направи. Миналият петък без много шум отбранителното ведомство премина към първата реална фаза от процедурата по закупуване на ескадрила западни многоцелеви бойни самолети, като изпрати до посолствата на четири държави т.нар. Request for Proposal, или RfP – искане за обвързваща оферта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    the_core avatar :-|
    The Core

    Момчиле, очевидно според Вас тръжната документация трябваше да бъде съпроводена от София до Калотина с военен оркестър, почетен караул, гайди и тъпани, с кукерско шествие и дълга софра за журналистите, така ли?
    Самият факт, че сте научили е вече повече от достатъчен!
    Не си представяте, че изтребители се купуват на женския пазар със зрелищен пазарлък и караница, нали?
    Предложете, моля, освен изброените, кои други страни Вие конкретно бихте избрали като вероятни доставчици?
    Китай, Индия и вероятно Русия, така ли?
    И как, уважаеми, си представяте въпросният дебат да се случи "на светло"? Може би във Вашата редакция?

  • 3
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    [quote#1:"The Core"]И как, уважаеми, си представяте въпросният дебат да се случи "на светло"? Може би във Вашата редакция? [/quote]

    Пише човека "на тъмно" защото такава е редакционната политика. Трябва да се оплюе и постави под съмнение търга за самолети. Иначе той най-вероятно е наясно кое е тъмно и кое е светло. От друга страна това е малкото плюене, по-голямо щеше да е ако бяхме пратили запитване до Русия. Но това естествено е неприемлива опция, та остава да плюем по приемливата.

  • 4
    kosmev avatar :-?
    Убитака

    [quote#1:"The Core"]Не си представяте, че изтребители се купуват на женския пазар със зрелищен пазарлък и караница, нали? [/quote]
    Ето как Австрийците са си купили техните - офертита са били публични:
    http://www.acig.info/CMS/index.php?option=com_content&task=view&id=123&Itemid=1

    The eventually negotiated price for 18 EADS Typhoons is EUR 1,959 billion, including all system- and support costs, and the financing of 18 half-year payments from 2007 onwards. The offer for Gripen was only between 3 and 4% cheaper in cash and 5-year payment, and not much more even in the targeted 9-year payment. This is nothing near being acceptable for an aircraft with 30-40% less capability in climb-rate (important for small airspaces), radar, processing-reserves etc.

  • 5
    t3stizz avatar :-|
    ХЪ ХЪ ХЪ

    [quote#0:"От статията"]Както обикновено, дяволът е в детайлите, които могат да струват на данъкоплатците стотици милиони. Така например "изтребител" не е равнозначно на "многоцелеви боен самолет"[/quote]

    Тъй ли било. Г-н авторът може би трябва да погледне характеристиките на описаните от него варианти. Всеки един от тях е МНОГОЦЕЛЕВИ.

    Може би също така г-н Авторът не е наясно с установените доктрини на авиационния военно-промишлен комплекс от втората половина на 20-ти век, но с някои малки изключения масовите изтребители, които попадат в категорията 4-то и следващото междинно поколение, са все многоцелеви. Като добавим и това поглед върху това, какво ще заменяме и ролята му в структурата на българските ВВС, можем обосновано да предположим, че иде реч точно за многоцелеви изтребител.

    Няма информация, но се дава негативна оценка.

  • 6
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Еврофайтър–голям, много скъп, с недоказани многоцелеви способности, все още недоизпипан, скъпа поддръжка. Ф-16–най-вероятно втора ръка, ограничен срок на служба (трябва да купуваме пак самолети по-рано в сравнение с покупката на новопроизведени), трябва да му се плати ремонта, невъзможност за изплащане на лизинг т.е. трябва да се отделят големи суми веднага за закупуването му веднага, високи разходи за поддръжка. Грипен–идеален според мен за нашата страна бюджетен многоцелеви самолет, баланс между цена и възможности. Неслучайно Чехия и Унгария го купиха. Възможност за дългогодишен лизинг-чехите ще го изплащат до 2027 г. при положение, че го ползват повече от 10 год., наличие на офсетна програма насочена към инвестиции в отбраната и икономиката.

  • 7
    nick_wolf1 avatar :-|
    Николай Николов

    До коментар [#3] от "Jumbo Jet":
    Глу-пос-ти...
    Няма основание да се засекретява цялата документация с изискванията. Що не я покажат? Да се види примерно каква скорост, таван, боен товар, далечина на полета и пр. характеристики търси нашето МО. Тези характеристики са публични от години за всеки от образците, за които е изпратено запитване.
    В МО, както навсякъде из държавните структури, спецификации за доставка масово се пишат не с особсновка за исканите параметри, а именно, за да се елиминират алтернативите. Шапкарите като пишат изискванията за новите изтребители си слагат стойности, които са видели в спецификациите на своите си фаворити. Готов съм да се хвана на бас, че никой не е дал обосновка за търсените характеристики в заданието за изтребителите. Харесва си шапкарят еди-коя си машина (или е финансово стимулиран да я хареса) и пише: максимална скорост Х км/ч, която съвсем случайно е като на неговия фаворит. Ама, ако го питаш шапкаря от какви необходими бойни способности се налага максималната скорост да е Х, а не Х-10 км/ч., ставаш плювач...
    Същата работа е като с търговете за коли. И това не го казвам наизуст, споделено ми е от хора от Института по отбрана.

  • 8
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    До коментар [#7] от "nick_wolf1":

    Глу-пос-ти...

  • 10
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    До коментар [#8] от " Jumbo Jet ": Каза шапкарят, няма такова нещо, вервайте ми, их там нет. ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK