Милиард и половина "на тъмно"
Министерството на отбраната е изпратило искания за обвързващи оферти за изтребители до четири държави


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Българското военно министерство за пореден път се готви да ангажира страната ни с ежегодно изплащане на стотици милиони левове за скъпа бойна техника, без да аргументира пред данъкоплатците конкретния начина, по който смята да го направи. Миналият петък без много шум отбранителното ведомство премина към първата реална фаза от процедурата по закупуване на ескадрила западни многоцелеви бойни самолети, като изпрати до посолствата на четири държави т.нар. Request for Proposal, или RfP – искане за обвързваща оферта.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
28 коментара
Момчиле, очевидно според Вас тръжната документация трябваше да бъде съпроводена от София до Калотина с военен оркестър, почетен караул, гайди и тъпани, с кукерско шествие и дълга софра за журналистите, така ли?
Самият факт, че сте научили е вече повече от достатъчен!
Не си представяте, че изтребители се купуват на женския пазар със зрелищен пазарлък и караница, нали?
Предложете, моля, освен изброените, кои други страни Вие конкретно бихте избрали като вероятни доставчици?
Китай, Индия и вероятно Русия, така ли?
И как, уважаеми, си представяте въпросният дебат да се случи "на светло"? Може би във Вашата редакция?
[quote#1:"The Core"]И как, уважаеми, си представяте въпросният дебат да се случи "на светло"? Може би във Вашата редакция? [/quote]
Пише човека "на тъмно" защото такава е редакционната политика. Трябва да се оплюе и постави под съмнение търга за самолети. Иначе той най-вероятно е наясно кое е тъмно и кое е светло. От друга страна това е малкото плюене, по-голямо щеше да е ако бяхме пратили запитване до Русия. Но това естествено е неприемлива опция, та остава да плюем по приемливата.
[quote#1:"The Core"]Не си представяте, че изтребители се купуват на женския пазар със зрелищен пазарлък и караница, нали? [/quote] ent&task=view&id=123&Itemid=1
Ето как Австрийците са си купили техните - офертита са били публични:
http://www.acig.info/CMS/index.php?option=com_cont
The eventually negotiated price for 18 EADS Typhoons is EUR 1,959 billion, including all system- and support costs, and the financing of 18 half-year payments from 2007 onwards. The offer for Gripen was only between 3 and 4% cheaper in cash and 5-year payment, and not much more even in the targeted 9-year payment. This is nothing near being acceptable for an aircraft with 30-40% less capability in climb-rate (important for small airspaces), radar, processing-reserves etc.
[quote#0:"От статията"]Както обикновено, дяволът е в детайлите, които могат да струват на данъкоплатците стотици милиони. Така например "изтребител" не е равнозначно на "многоцелеви боен самолет"[/quote]
Тъй ли било. Г-н авторът може би трябва да погледне характеристиките на описаните от него варианти. Всеки един от тях е МНОГОЦЕЛЕВИ.
Може би също така г-н Авторът не е наясно с установените доктрини на авиационния военно-промишлен комплекс от втората половина на 20-ти век, но с някои малки изключения масовите изтребители, които попадат в категорията 4-то и следващото междинно поколение, са все многоцелеви. Като добавим и това поглед върху това, какво ще заменяме и ролята му в структурата на българските ВВС, можем обосновано да предположим, че иде реч точно за многоцелеви изтребител.
Няма информация, но се дава негативна оценка.
Еврофайтър–голям, много скъп, с недоказани многоцелеви способности, все още недоизпипан, скъпа поддръжка. Ф-16–най-вероятно втора ръка, ограничен срок на служба (трябва да купуваме пак самолети по-рано в сравнение с покупката на новопроизведени), трябва да му се плати ремонта, невъзможност за изплащане на лизинг т.е. трябва да се отделят големи суми веднага за закупуването му веднага, високи разходи за поддръжка. Грипен–идеален според мен за нашата страна бюджетен многоцелеви самолет, баланс между цена и възможности. Неслучайно Чехия и Унгария го купиха. Възможност за дългогодишен лизинг-чехите ще го изплащат до 2027 г. при положение, че го ползват повече от 10 год., наличие на офсетна програма насочена към инвестиции в отбраната и икономиката.
До коментар [#3] от "Jumbo Jet":
Глу-пос-ти...
Няма основание да се засекретява цялата документация с изискванията. Що не я покажат? Да се види примерно каква скорост, таван, боен товар, далечина на полета и пр. характеристики търси нашето МО. Тези характеристики са публични от години за всеки от образците, за които е изпратено запитване.
В МО, както навсякъде из държавните структури, спецификации за доставка масово се пишат не с особсновка за исканите параметри, а именно, за да се елиминират алтернативите. Шапкарите като пишат изискванията за новите изтребители си слагат стойности, които са видели в спецификациите на своите си фаворити. Готов съм да се хвана на бас, че никой не е дал обосновка за търсените характеристики в заданието за изтребителите. Харесва си шапкарят еди-коя си машина (или е финансово стимулиран да я хареса) и пише: максимална скорост Х км/ч, която съвсем случайно е като на неговия фаворит. Ама, ако го питаш шапкаря от какви необходими бойни способности се налага максималната скорост да е Х, а не Х-10 км/ч., ставаш плювач...
Същата работа е като с търговете за коли. И това не го казвам наизуст, споделено ми е от хора от Института по отбрана.
До коментар [#7] от "nick_wolf1":
Глу-пос-ти...
До коментар [#8] от " Jumbo Jet ": Каза шапкарят, няма такова нещо, вервайте ми, их там нет. ;)
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.