Дишай!

Решенията на проблема с мръсния въздух в София и други градове са ясни и ако се започне работа, резултатите могат да се усетят веднага

- Мръсният въздух в София и другите големи градове убива хиляди хора всяка година и влошава качеството на живот на още много други

- Ако не се вземат мерки замърсяванията ще се увеличават

- Решенията на проблема са ясни и ако се започне работа, резултатите могат да се усетят веднага

Преди седмица съдържанието на по-едрите фини прахови частици (ФПЧ10) в софийския въздух за пореден път надвишаваше средната норма за денонощие между 1.5 и 2 пъти. Със сигурност не сте разбрали за това от Столична община или медиите, но вероятно сте го усетили със собственото си гърло. Както всяка зима проблемът с мръсния въздух постепенно започва да задушава жителите на много от българските градове. С това идва и ядът, че по този въпрос просто нищо не се прави. Няма спрени автомобили, няма безплатен градски транспорт, няма предупреждения да не се излиза на улицата. Вместо това има "награди" от международни класации за най-мръсен въздух.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
25 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    onirevomai avatar :-|
    Prosevchomai
    • - 3
    • + 8

    "В крайна сметка покрай строежа на подземната железница за близо две години в центъра на града са отворени огромни строителни язви, които вероятно допълнително замърсяват въздуха на София с прах и със сигурност имат ефект върху всички, които живеят и работят наблизо."

    При тези дейности, това което е фрапиращо, освен замърсяването, е че огражденията се правят така, че хората трябва да пресичат улиците и да се движат с опасност за живота, тъй като се мисли за всичко друго, но не и за възможността хората да могат да продължат да преминават безопасно. Такова нещо не зная дали съществува другаде в Европа.

    Нередност?
  • 2
    ijj avatar :-|
    ijj
    • - 1
    • + 6

    "Изпълнителната агенция по околната среда (ИАОС) пък дава информация за качеството на въздуха с ден закъснение."

    Това май вече е изменено, защото на сайта им са публикувани данни и за днес (16 декември) от 6 измервателни станции:

    http://93.123.36.139/param.php?p=%D4%E8%ED%E8+%EF%F0.+%F7%E0%F1%F2%E8%F6%E8

    Осреднените едночасови стойности за вчера и днес изглеждат сравнително по-ниски в сравнение с тревожните стойности отпреди една седмица.

    В почти всички станции има измерени максимуми в 11 часа днес и 18-19 часа вчера, което може би показва някаква корелация с най-натоварените периоди на автомобилно движение.

    Нередност?
  • 3
    111bits avatar :-|
    Ивайло
    • + 27

    „Данъците за автомобили са по-ниски за по-старите автомобили с далеч по-лоши екологични показатели. Държавата дава енергийни помощи на семейства с ниски доходи, които отиват предимно за твърди горива.“
    Това са два абсурда, срещу които е важно да се вземат мерки.

    Ще обърна внимание и на друг проблем, който смятам за съществен, но като че ли на който малко хора обръщат внимание. Повечето мнения и анализи отчитат като замърсител просто „транспорта“ и количеството превозни средства. Смятам, че по-важната метрика е състоянието на автомобилите, отколкото количеството им.
    Повечето хора в страната си купуват стари дизелови автомобили, защото не могат да си позволят (по-)нови и защото дизеловите са с по-нисък разход от бензиновите. Обаче автомобил, който е минал 180-200 хиляди километра има нужда от смяна на филтъра за прахови частици (DPF). Уви, у нас е норма те просто да се премахват, вместо да се заменят с нови - практика, която е незаконна в повечето европейски страни. Един стар дизелов автомобил, без филтър, замърсява въздуха много повече от няколко нови.
    Това е практика, която не е трудно да се прекрати, стига да има осъзнаването на проблема и волята да се погрижим за собственото си здраве по-адекватно.

    Нередност?
  • 4
    ijj avatar :-|
    ijj
    • - 1
    • + 7

    "Битовото отопление на дърва и въглища, транспортът, големите ТЕЦ-ове в близост, дори и непочистените улици повишават нивата на фини прахови частици, които бавно ни разболяват."

    Ако става въпрос за двете топлоелектрически централи и четирите отоплителни централи на топлофикацията - те всички работят с природен газ. При използване на това гориво проблемни са емисиите на азотни оксиди, но не и на прах. Това е всъщност един от случаите, при които плащаме по-скъпо, за да имаме по-чист въздух. Не навсякъде е така - например във Варшава топлофикацията е на въглища.

    Доколко битовото отопление на дърва и въглища е отговорно за емисиите може лесно да се провери - достатъчно е да се сравнят данни за кварталите, в които това отопление преобладава, съответно за отоплителния и неотоплителния сезон. Дали има такива данни? На сайта на Столична Община пише:

    "Националната автоматизирана система за контрол качеството на въздуха се състои от 50 стационарни пункта, в т.ч. 34 автоматични измервателни станции (АИС), 9 пункта с ръчно пробонабиране и последващ лабораторен анализ и 7 автоматични ДОАС системи."

    Вероятно повечето от тези станции измерват и фините прахови частици - при все че публикуваните на сайта данни са всъщност от 6 станции (в Дружба, Младост, Павлово, Надежда, Красно село и на Копитото:

    http://93.123.36.139/param.php?p=%D4%E8%ED%E8+%EF%F0.+%F7%E0%F1%F2%E8%F6%E8

    Нередност?
  • 5
    stoletov avatar :-|
    stoletov
    • - 4
    • + 10

    Който е ходил в Лондон например е забелязал колко е по-чист въздуха в този с пъти по голям мегаполис от София. Може да е въпрос и на географски особености, но е и факт, че много се прави в тази насока там.

    Нередност?
  • 6
    parallelepiped avatar :-|
    parallelepiped
    • - 2
    • + 8

    До коментар [#5] от "stoletov":

    Хайде да видим, къде е по-чист въздуха в момента в София или Лондон?

    http://aqicn.org/city/sofia/
    http://aqicn.org/city/london/

    Иначе подкрепям прилагането на много по крути мерки срещу замърсяването на въздуха, особено от старите дизелови трошки с премахнати филтри и печките на въглища.

    Нередност?
  • 7
    stoletov avatar :-P
    stoletov
    • - 6
    • + 4

    До коментар [#6] от "паралепипед":
    Оп, съжалявам, явно смога който наблюдавам да се стеле от 9-тия етаж на офиса над цяла София ми се привижда само на мен.


    Нередност?
  • 8
    njt1426861816395296 avatar :-|
    George S
    • + 1

    До коментар [#1] от "molinaba":

    Съществува.

    Нередност?
  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • + 6

    Старите дизели са наистина големи печки. Толкова ли е трудно да се контролират? Или нарочно изискванията са газовете са вдигнати - така, че няма значение дали един замърсява 10-50 пъти повече от друг. Например при технически преглед - бензиновите коли и те често са в нарушение, нищо, че замърсяват десетократно, че и по-малко от дизеловите.

    Това е пример за чиновническо безумие. Изкарват се всички в нарушение и като резултат - никой не се съобразява с тия изисквания. Даже и тия от техническите прегледи.

    Нередност?
  • 10
    bogry avatar :-|
    BoGry

    Всеизвестно е, че ФПЧ са основните причинители на рака на белите дробове! Няма как обаче да накараш основните замърсители да сложат "страшни картинки" на офисите си, нито да припечелиш, като вдигнеш някои акцизи! Тогава... на кого му пука?!

    Нередност?
Нов коментар