С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 16 дек 2016, 13:51, 39318 прочитания

7 решения срещу прашния въздух

Какви мерки трябва да се вземат, за да дишаме по-спокойно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Въздухът, който дишаме

Дишай!

Решенията на проблема с мръсния въздух в София и други градове са ясни и ако се започне работа, резултатите могат да се усетят веднага

Наръчник на дишащия

Инвестицията в предпазни средства може да е от няколкостотин до 1500 лв.

#1 Всички да знаят колко е мръсно

Ако София ще прави истински политики за по-чист въздух, първо ще трябва да обясни защо. "Ако няма разбиране от страна на гражданите, няма да има и успех. Много от мерките ще трябва да са рестриктивни. Ако няма осъзнаване защо се случват, ще доведат до политически проблеми, които никой няма да иска и ще се дистанцира от тях", казва Елица Панайотова, която е координатор на проекта "Зелена София". Едно от предложенията на екипа й е в прогнозата за времето да се говори и за качеството на въздуха, на човешки език да се разяснява ситуацията и да се дават съвети.


Данните за качеството на въздуха трябва да бъдат лесно достъпни, лесно разбираеми и да предупреждават, вместо да се публикуват с ден закъснение. Само преди седмица по таблата за градския транспорт, спирките на метрото и дигиталните пътни знаци в Лондон за първи път се появи предупреждение за високо замърсяване на въздуха по нареждане на кмета Садик Хан. Мярката е напълно безплатна, но показва, че градската управа знае за проблема и е загрижена, а не се опитва да го скрие.

Отговорник: Общината, медии, граждански сектор
Срок и вероятност да се случи: Веднага и с минимални усилия
Пречки: Няма


#2 Енергийни помощи, но не за твърди горива



Над половината от замърсяването с фини прахови частици в страната идва от битово отопление. В момента енергийните помощи за бедни отиват предимно за твърди горива (дърва и въглища), тъй като са най-евтини. Ако тези субсидии са достатъчни за използването на други източници на енергия и го насърчават целево (а не да се използва най-евтиният, поне в краткосрочен план, вариант), нивата на фин прах ще намалеят значително. Това, разбира се, означава, че и цените на алтернативите трябва да са адекватни, тъй като и без помощи сега най-лесният избор за хората са дървата просто защото са най-евтини, отбелязва Боян Рашев. Мярката ще се въведе най-лесно в по-големите градове, защото там все пак има най-много алтернативи (ТЕЦ, електричество, газ), а и е най-наложително, тъй като замърсяването е по-сериозно, смята той. Рашев дава пример с градове като Монтана, където има блокове, които се отопляват изцяло на дърва.

Друг вариант е въвеждането на стандарти за домашните печки за дърва и въглища, смята Ивайло Хлебаров. В Полша също има голям проблем с високото използване на въглища, но са въвели такива стандарти, дава пример той. Филтрите за комини са друга възможност, която може да намали изпускането на ФПЧ вследствие на твърди горива.

Отговорник: Министерство на социалната политика
Срок и вероятност: Въпрос на финансиране и политическа воля
Пречки: по-високите цени на алтернативите на твърди горива


#3 По-умни данъци

Автомобилните данъци отчитат "еко" фактора на превозното средство в минимална степен. С покриването на екологични стандарти се получават отстъпки от данъците, но основните критерии за определяне на таксата са мощността и възрастта на колата. Данъкът за автомобил, произведен през 2015 г., може да е два до три пъти по-висок от тези за кола от 2005 г. В момента липсват стимули за избор на "по-чиста" кола. Ако крайната цел е по-чист въздух в градовете обаче, логиката на закона трябва да бъде обърната с главата надолу. "Идеята на тези данъци е да правят така, че хората да си заплащат за външните въздействия от използването на кола. Съответно логиката трябва да е: колкото повече замърсяваш, толкова повече плащаш", споделя Рашев.

Отговорник: Министерство на финансите, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация"
Срок и вероятност: Може и веднага, стига да има желание
Пречки: Не се предприема, за да не се натоварят по-неплатежоспособните хора, които карат по-стари автомобили


#4 Истински технически прегледи на автомобилите

Ефективният контрол върху автомобилите е единственият начин замърсяванията от тях да се намалят до приемливи нива. Техническите прегледи в момента до голяма степен са формалност поне по отношение на филтрите за твърди частици на дизеловите двигатели и въобще всичко, което излиза от ауспусите. Елементарното е КАТ да има механизъм да ги спира от движение, отбелязва Боян Рашев. Според него такова решение би имало голяма обществена подкрепа, защото хората ежедневно се сблъскват с цапащи коли пред себе си и това ги дразни. "По-сложни технологични решения биха били например системи, които засичат замърсяване на всяка кола, която премине, както засичат скорост. Всички коли, които замърсяват над евростандартите, ще получават "честитки", както за превишената скорост", обяснява Рашев.

Миналата седмица кметовете на Париж, Атина, Мадрид и Мексико сити, обявиха, че до 2025 г. ще забранят дизеловите автомобили в градовете си. Те са основен източник на ФПЧ, но подобна мярка в България все още звучи утопично. Според Елица Панайотова това са "теми, които трябва леко да се пипат, защото са взривоопасни". Това е разбираемо, предвид ниските доходи в България и широкото разпространение на дизеловите двигатели. Автомобилите, които ползват това гориво в България, са около 40% и повечето от тях са на повече от 10 години. Възможно решение според Боян Рашев е забраната на дизеловите коли без филтри за твърди частици. Проблемът е, че има съвсем обратна тенденция - в някои сервизи изрично премахват тази част от двигателя, за да се увеличи мощността на колата. Освен това те имат ограничен живот и той вероятно е по-малък от средния пробег на дизеловите автомобили в България.

Отговорник: КАТ
Срок и вероятност: техническите прегледи могат да се засилят веднага; ограниченията на дизеловите автомобили трябва да се направят с предупреждение от няколко години
Пречки: ниската цена на дизела, старите автомобили и страхът от обществено недоволство


#5 Повече зелени площи и градска хигиена

Зелените площи са важни, тъй като дърветата абсорбират ФПЧ. Тук София има генетично предимство - винаги е била един от сравнително зелените големи градове, смята партньорът в denkstatt Боян Рашев. Рисковете са поне два. Първо е инвестиционното желание зелените площи в квартали като "Младост" или "Манастирски ливади" да бъдат застроени до последния сантиметър. Вторият проблем е цената на поддръжка на зелените площи. Столична община вече отчита, че създава нови полянки за сметка на кални площи, но на практика повечето пари отиват в големите паркове като НДК или "Възраждане", а не в междублоковите пространства.

От голямо значение е и миенето на улиците. Прахът се утаява, а с движението си колите ги разхвърлят пак, като това е особено видимо по големи пътища като Околовръстното шосе. В момента общината обсъжда бюджета си за догодина, в който са предвидени допълнителни пет милиона лева за лятно почистване. Още през 2016 г. бяха заложени повече средства за миене на улици, като цистерните трябваше да почистват основните пътни артерии по над десет пъти лятно време, вместо досегашните два-три. Общината все още не е показала отчет дали това се е случило реално.

Отговорник: Общината
Срок и вероятност: На теория вече се случва, но няма реален измерител
Пречки: Единствено финансови


#6 Транспорт, но не с вътрешно горене

На всеки 1000 души в София се падат над 600 автомобила, твърди главният архитект Здравко Здравков. По неговите изчисления до 2050 г. градът може да подслонява над четири милиона души. С други думи, ако автомобилната тенденция се запази, столицата се е засилила към още по-голяма криза, а не към решение на екологичния въпрос. Алтернативите са ясни - добър градски транспорт, добра велосипедна мрежа, насърчаване на електромобилите. Зачатъци в тези посоки има, но за близо десетте години на ГЕРБ в общината единственият качествен скок е в изграждането на метрото и закупуването на нови автобуси и тролеи.

Докато няма данни колко хора са слезли от личния си автомобил, за да използват метро или друг градски транспорт, не може да се говори за зелени резултати заради по-добър градски транспорт. А косвеният фактор - задръстванията, не показват да има реална промяна в използването на автомобили. За целта ще трябват радикални и скъпи мерки - повече инфраструктура за велосипеди и пешеходци, и по-малко за автомобили, насърчаване на електромобилите, дори електробуси за градския транспорт.

Отговорник: Общината
Срок и вероятност: Донякъде се случва, но няма реален измерител
Пречки: Струва скъпо и е непопулярно


#7 Ограничаване на достъпа до градския център

Много градове в Европа затвориха централните си части за автомобили или ограничиха движението там. Това направи и Париж миналата седмица, когато замърсяването стана непоносимо: в някои дни беше разрешено движението на коли с четни номера, а в други - с нечетни. Подобна забрана може и да е ефективна, но със сигурност ще е непопулярна. В София това няма как да се случи за 8-9 години, смята Елица Панайотова. Шансът е в малките стъпки, смята тя: в такъв срок може да се ограничи движението на коли в центъра един ден в седмицата. Словенската столица Любляна (население: 272 хиляди души) е пример за предизвикателството. Кметът Зоран Янкович признава пред Citiscope, че в началото е било трудно решение, но осем години по-късно е убеден, че на референдум дали центърът отново да бъде отворен за коли 90% от гражданите биха подкрепили сегашното състояние.

Според Боян Рашев обаче подобни забрани и ограничения лекуват симптомите, а не проблема. По думите на експерта затварянето на отделни градски части за автомобили не би трябвало да е приоритетно решение

Отговорник: Общината
Срок и вероятност: 10+ години и малко вероятно
Пречки: Недоволството на гражданите

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Луксозните хотели в София са поскъпнали с над 20% по време на европредседателството Луксозните хотели в София са поскъпнали с над 20% по време на европредседателството

Предлагането в 5-звездния сегмент ще нарасне с близо 50% до 2021 г., прогнозират от Cushman & Wakefield Forton

27 юни 2019, 165 прочитания

Битката за общественото радио Битката за общественото радио

Най-важното е медиата да прави качествена и безпристрастна журналистика

27 юни 2019, 389 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Агенцията по заетостта отличи компании, осигурили работни места през 2016 г.

Общо 12 работодатели получиха награди за приноса си за пазара на труда на регионално и национално ниво

Бойното поле на "Българска армия"

Ще има ли нов стадион на ЦСКА в Борисовата

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица