7 решения срещу прашния въздух
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

7 решения срещу прашния въздух

7 решения срещу прашния въздух

Какви мерки трябва да се вземат, за да дишаме по-спокойно

Мила Чернева
43781 прочитания

© Shutterstock


#1 Всички да знаят колко е мръсно

Ако София ще прави истински политики за по-чист въздух, първо ще трябва да обясни защо. "Ако няма разбиране от страна на гражданите, няма да има и успех. Много от мерките ще трябва да са рестриктивни. Ако няма осъзнаване защо се случват, ще доведат до политически проблеми, които никой няма да иска и ще се дистанцира от тях", казва Елица Панайотова, която е координатор на проекта "Зелена София". Едно от предложенията на екипа й е в прогнозата за времето да се говори и за качеството на въздуха, на човешки език да се разяснява ситуацията и да се дават съвети.

Данните за качеството на въздуха трябва да бъдат лесно достъпни, лесно разбираеми и да предупреждават, вместо да се публикуват с ден закъснение. Само преди седмица по таблата за градския транспорт, спирките на метрото и дигиталните пътни знаци в Лондон за първи път се появи предупреждение за високо замърсяване на въздуха по нареждане на кмета Садик Хан. Мярката е напълно безплатна, но показва, че градската управа знае за проблема и е загрижена, а не се опитва да го скрие.

Отговорник: Общината, медии, граждански сектор

Срок и вероятност да се случи: Веднага и с минимални усилия

Пречки: Няма

#2 Енергийни помощи, но не за твърди горива

Над половината от замърсяването с фини прахови частици в страната идва от битово отопление. В момента енергийните помощи за бедни отиват предимно за твърди горива (дърва и въглища), тъй като са най-евтини. Ако тези субсидии са достатъчни за използването на други източници на енергия и го насърчават целево (а не да се използва най-евтиният, поне в краткосрочен план, вариант), нивата на фин прах ще намалеят значително. Това, разбира се, означава, че и цените на алтернативите трябва да са адекватни, тъй като и без помощи сега най-лесният избор за хората са дървата просто защото са най-евтини, отбелязва Боян Рашев. Мярката ще се въведе най-лесно в по-големите градове, защото там все пак има най-много алтернативи (ТЕЦ, електричество, газ), а и е най-наложително, тъй като замърсяването е по-сериозно, смята той. Рашев дава пример с градове като Монтана, където има блокове, които се отопляват изцяло на дърва.

Друг вариант е въвеждането на стандарти за домашните печки за дърва и въглища, смята Ивайло Хлебаров. В Полша също има голям проблем с високото използване на въглища, но са въвели такива стандарти, дава пример той. Филтрите за комини са друга възможност, която може да намали изпускането на ФПЧ вследствие на твърди горива.

Отговорник: Министерство на социалната политика

Срок и вероятност: Въпрос на финансиране и политическа воля

Пречки: по-високите цени на алтернативите на твърди горива

#3 По-умни данъци

Автомобилните данъци отчитат "еко" фактора на превозното средство в минимална степен. С покриването на екологични стандарти се получават отстъпки от данъците, но основните критерии за определяне на таксата са мощността и възрастта на колата. Данъкът за автомобил, произведен през 2015 г., може да е два до три пъти по-висок от тези за кола от 2005 г. В момента липсват стимули за избор на "по-чиста" кола. Ако крайната цел е по-чист въздух в градовете обаче, логиката на закона трябва да бъде обърната с главата надолу. "Идеята на тези данъци е да правят така, че хората да си заплащат за външните въздействия от използването на кола. Съответно логиката трябва да е: колкото повече замърсяваш, толкова повече плащаш", споделя Рашев.

Отговорник: Министерство на финансите, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация"

Срок и вероятност: Може и веднага, стига да има желание

Пречки: Не се предприема, за да не се натоварят по-неплатежоспособните хора, които карат по-стари автомобили

#4 Истински технически прегледи на автомобилите

Ефективният контрол върху автомобилите е единственият начин замърсяванията от тях да се намалят до приемливи нива. Техническите прегледи в момента до голяма степен са формалност поне по отношение на филтрите за твърди частици на дизеловите двигатели и въобще всичко, което излиза от ауспусите. Елементарното е КАТ да има механизъм да ги спира от движение, отбелязва Боян Рашев. Според него такова решение би имало голяма обществена подкрепа, защото хората ежедневно се сблъскват с цапащи коли пред себе си и това ги дразни. "По-сложни технологични решения биха били например системи, които засичат замърсяване на всяка кола, която премине, както засичат скорост. Всички коли, които замърсяват над евростандартите, ще получават "честитки", както за превишената скорост", обяснява Рашев.

Миналата седмица кметовете на Париж, Атина, Мадрид и Мексико сити, обявиха, че до 2025 г. ще забранят дизеловите автомобили в градовете си. Те са основен източник на ФПЧ, но подобна мярка в България все още звучи утопично. Според Елица Панайотова това са "теми, които трябва леко да се пипат, защото са взривоопасни". Това е разбираемо, предвид ниските доходи в България и широкото разпространение на дизеловите двигатели. Автомобилите, които ползват това гориво в България, са около 40% и повечето от тях са на повече от 10 години. Възможно решение според Боян Рашев е забраната на дизеловите коли без филтри за твърди частици. Проблемът е, че има съвсем обратна тенденция - в някои сервизи изрично премахват тази част от двигателя, за да се увеличи мощността на колата. Освен това те имат ограничен живот и той вероятно е по-малък от средния пробег на дизеловите автомобили в България.

Отговорник: КАТ

Срок и вероятност: техническите прегледи могат да се засилят веднага; ограниченията на дизеловите автомобили трябва да се направят с предупреждение от няколко години

Пречки: ниската цена на дизела, старите автомобили и страхът от обществено недоволство

#5 Повече зелени площи и градска хигиена

Зелените площи са важни, тъй като дърветата абсорбират ФПЧ. Тук София има генетично предимство - винаги е била един от сравнително зелените големи градове, смята партньорът в denkstatt Боян Рашев. Рисковете са поне два. Първо е инвестиционното желание зелените площи в квартали като "Младост" или "Манастирски ливади" да бъдат застроени до последния сантиметър. Вторият проблем е цената на поддръжка на зелените площи. Столична община вече отчита, че създава нови полянки за сметка на кални площи, но на практика повечето пари отиват в големите паркове като НДК или "Възраждане", а не в междублоковите пространства.

От голямо значение е и миенето на улиците. Прахът се утаява, а с движението си колите ги разхвърлят пак, като това е особено видимо по големи пътища като Околовръстното шосе. В момента общината обсъжда бюджета си за догодина, в който са предвидени допълнителни пет милиона лева за лятно почистване. Още през 2016 г. бяха заложени повече средства за миене на улици, като цистерните трябваше да почистват основните пътни артерии по над десет пъти лятно време, вместо досегашните два-три. Общината все още не е показала отчет дали това се е случило реално.

Отговорник: Общината

Срок и вероятност: На теория вече се случва, но няма реален измерител

Пречки: Единствено финансови

#6 Транспорт, но не с вътрешно горене

На всеки 1000 души в София се падат над 600 автомобила, твърди главният архитект Здравко Здравков. По неговите изчисления до 2050 г. градът може да подслонява над четири милиона души. С други думи, ако автомобилната тенденция се запази, столицата се е засилила към още по-голяма криза, а не към решение на екологичния въпрос. Алтернативите са ясни - добър градски транспорт, добра велосипедна мрежа, насърчаване на електромобилите. Зачатъци в тези посоки има, но за близо десетте години на ГЕРБ в общината единственият качествен скок е в изграждането на метрото и закупуването на нови автобуси и тролеи.

Докато няма данни колко хора са слезли от личния си автомобил, за да използват метро или друг градски транспорт, не може да се говори за зелени резултати заради по-добър градски транспорт. А косвеният фактор - задръстванията, не показват да има реална промяна в използването на автомобили. За целта ще трябват радикални и скъпи мерки - повече инфраструктура за велосипеди и пешеходци, и по-малко за автомобили, насърчаване на електромобилите, дори електробуси за градския транспорт.

Отговорник: Общината

Срок и вероятност: Донякъде се случва, но няма реален измерител

Пречки: Струва скъпо и е непопулярно

#7 Ограничаване на достъпа до градския център

Много градове в Европа затвориха централните си части за автомобили или ограничиха движението там. Това направи и Париж миналата седмица, когато замърсяването стана непоносимо: в някои дни беше разрешено движението на коли с четни номера, а в други - с нечетни. Подобна забрана може и да е ефективна, но със сигурност ще е непопулярна. В София това няма как да се случи за 8-9 години, смята Елица Панайотова. Шансът е в малките стъпки, смята тя: в такъв срок може да се ограничи движението на коли в центъра един ден в седмицата. Словенската столица Любляна (население: 272 хиляди души) е пример за предизвикателството. Кметът Зоран Янкович признава пред Citiscope, че в началото е било трудно решение, но осем години по-късно е убеден, че на референдум дали центърът отново да бъде отворен за коли 90% от гражданите биха подкрепили сегашното състояние.

Според Боян Рашев обаче подобни забрани и ограничения лекуват симптомите, а не проблема. По думите на експерта затварянето на отделни градски части за автомобили не би трябвало да е приоритетно решение

Отговорник: Общината

Срок и вероятност: 10+ години и малко вероятно

Пречки: Недоволството на гражданите

#1 Всички да знаят колко е мръсно

Ако София ще прави истински политики за по-чист въздух, първо ще трябва да обясни защо. "Ако няма разбиране от страна на гражданите, няма да има и успех. Много от мерките ще трябва да са рестриктивни. Ако няма осъзнаване защо се случват, ще доведат до политически проблеми, които никой няма да иска и ще се дистанцира от тях", казва Елица Панайотова, която е координатор на проекта "Зелена София". Едно от предложенията на екипа й е в прогнозата за времето да се говори и за качеството на въздуха, на човешки език да се разяснява ситуацията и да се дават съвети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    emilm13 avatar :-|
    emilm13

    Още от старта на статията, в която номерацията започва с англосаксонската система (решетка, диез?), става ясно, че няма нищо оригинално и ново. Просто поредният чуждопоклонник, разходил се в чужбина, прочел по диагонала нещо си, се завръща да ни учи как се "правят деца"! Допреди 25 г. ни "учеха" руснаците, сега западняците!

  • 2
    snower avatar :-|
    snower

    Бих добавил яки санкции за премахване на катализатори и филтри за твърди частици. В авто-форумите е пълно с мнения как, къде, кой да може да ми махне катализатора. Може и при техническите прегледи задължително да се проверява за наличие на катализатор и ако е премахнат, да се информира общината за налагане на глоба.

  • 3
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    #1 Всички да знаят колко е мръсно!

    Утре сабален, се качете на колата, минете през драгалевци, посока Драгалевския манастир, не се изисква да се качите много, на първата прогледна площадка след острия завой спрете и вижте какво дишате!

  • 4
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#2] от "snower":

    Махането на катализатор трябва да се инкриминира!

  • 5
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Статията е добра, но решения (които да се приложат към българския начин на мислене) не се виждат, особено такива, които биха се наложили у нас и биха довели до положителни резултати. Достатъчно ми е всеки ден да дебатирам с колеги, които твърдят, че от колата не слизат, та ако ще и 5 лева да стане литър гориво, щото градския транспорт (в София) не струва, а и им било къде-къде по-удобно да се возят с колата си, па макар и сами, па макар и да няма къде да паркират... С такова мислене доникъде няма да я докараме...

  • 6
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    Ето ви една идея - стимули за автомобили на гас! Най-ниско замърсяващите са + най - икономични-ако се намали акциза на гаста-чудеса ще станат!

  • 7
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    "Филтрите за комини са друга възможност, която може да намали изпускането на ФПЧ вследствие на твърди горива."
    ---------------

    Всичко хубаво, но това просто ме втрещи. Скъпи автори, Вие качвали ли сте се на покрива на един средностатистически блок? Или въобще поглеждали ли сте нагоре, защото ако бяхте щяхте да видите, че повечето от комините в София дори не са измазани от вън и се разпадат, а Вие искате филтри да им слагат. Докато не почне да пада покрива на бай ти Ганя изобщо не му пука за тея екстри. Та за тази мярка просто забравете.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    По всички изброени точки има какво да се направи, но аз бих извел пред скоби най-основния проблем, а останалите са следствие от него:

    1. Автоталибаните по един в кола, собствениците на бракуваните трошки по улиците и топлещите се на твърдо гориво са циганската махала на ПП ГЕРБ. Тези три "електорални стълба" за г-жа Фандъкова са същото, което са тютюнджиите за ДПС. Докато не видим друг тип хора начело на града, нашите средства ще отиват за плоденето, умножаването и преумножаването на тази "електорална бастилия"

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "Г.Е.М.":
    До коментар [#2] от "snower":

    Екологично най-чистото пътуване е спестеното :-). Ограждаш тротоарите и градинките с колци, да няма къде "ъ кАчим кат' доем", въвеждаш сини зони по улиците с "атрактивните заведения", започваш "спешна подмяна на изгнили водопроводни тръби" пред къщата на Яблански и докато стои "временно затворено", пускаш пешеходците по жълтите павета, след което решаваш, че "заради положителен обществен отзвук" промяната става трайна.

    Много може да се направи, но не и когато възприемаш автоталибаните като "електорален харем от празни глави за е***не, за който трябва вечно да си на стража, защото опозицията открай време наобикаля с разкопчан цип и омъкне ли се вътре, ще стане мазало".

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#7] от "anihilator_jack":

    Електрофилтър върху оджака на кюмбето е смехория, достойна за филм на Костурица. Не знам кой "натиска" толкова за тези електрофилтри. Това е крайно рядко техническо решение, което явно си търси пазар от аборигени. Със същите пари ще си сложиш нова камина, която спазва екологичните стандарти и където 70% от топлината остава вътре, защото при кюмбето 70% излиза заедно със саждите. Да не говорим, че както самото име говори, ще има сериозни разходи за ток, поради което ще стои постоянно изключен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK