Две обединения с участието на "Джи Пи Груп" и "Трейс Груп Холд" ще строят част от третия лъч на метрото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Две обединения с участието на "Джи Пи Груп" и "Трейс Груп Холд" ще строят част от третия лъч на метрото

Две обединения с участието на "Джи Пи Груп" и "Трейс Груп Холд" ще строят част от третия лъч на метрото

Общата стойност на поръчката е 178 млн.лв.

20987 прочитания

© Надежда Чипева


Въпреки че беше една от най-големите строителни поръчки за годината, изграждането на втория етап на третия лъч на метрото предизвика слаб интерес. В търга участваха основно от местни компании с опит по строителството му. Обществената поръчка е спечелена от компании с опит в изграждането на подземната железница, сред които "Джи пи груп" и "Трейс Груп Холд", става ясно от публикуваното решение от началото на декември.

Кой ще строи метрото между Земляне и Горна баня

Обединението "Метробилд Запад" с участници "Джи Пи Груп", "Станилов", "Интерпром" и "Биас-М" е класирано на първо място с максимален брой точки за едната обособена позиция по етап 2 от третия метролъч. Те са предложили най-ниската цена, която е доста под прогнозната. Консорциумът ще изгради тази отсечка срещу 80.9 млн.лв. без ДДС вместо максимално допустимата стойнсот от 92 млн.лв. "Метробилд Запад" трябва да изгради общо 2336 м тунел (км 11+941 до км 14+277) и две подземни станции в квартал "Овча купел".

На второ място в класирането за тази позиция, със минимална разлика в събраните точки, е обединение на "Главболгарстрой" и испанската "Асигния Инфраеструктурас".

Победител в другата позиция - за строителството на останалите два километра и две метростанции, е обединение с участници "Трейс Груп Холд" "Евро алианс тунели" (дъщерно на "Евроалианс"), "Интегрирани строителни системи" и "Мармет". Те са предложили цена малко над 95 млн.лв., което е и с девет млн.лв. над прогнозната. За тази позиция имаше сравнително слаба конкуренция - участваха едва три кандидати. Класираното на второ място Обединение Метро София ДЗЗД обаче предлага още по-висоака цена - над 128 млн.лв.

И в двете позиции има по един отстранен участник, защото не покрива на критериите за изпълнение на подобна дейност. Отстранени са обединенията ДЗЗД "Метро Горна баня 2016" и "Метро 3-2019" ДЗЗД.

Какво се строи

Цялата поръчка е за участък от третия метродиаметър с дължина около 4 км и четири нови метростанции. Двамата победители ще строят метрото от "Красно село" (от новото депо "Земляне") до кв. Горна баня. Новите четири подземни метростанции - 15, 16, 17 и 18 ще се намират при "Никола Мушанов" и бул. "Президент Линкълн", после в "Овча купел 1" - при кръстовището на бул. "Монтевидео" и бул. "Западна тангента", и "Овча купел 2" (при ул. "Централна"). Третият лъч приключва в "Горна баня" със спирка на околовръстния път. Във втората обособена позиция се включва и жп спирка, част от линията София - Перник. Етап 2 ще се строи в продължение на три години.

Търгът се финансира от новата оперативна програма "Транспорт". Третият лъч на метрото ще свърже кв. Горна баня с кв. "Левски". Той е с дължина 16 км и има общо 16 метростанции. Карта на цялата система на софийското метро може да видите тук:

Въпреки че беше една от най-големите строителни поръчки за годината, изграждането на втория етап на третия лъч на метрото предизвика слаб интерес. В търга участваха основно от местни компании с опит по строителството му. Обществената поръчка е спечелена от компании с опит в изграждането на подземната железница, сред които "Джи пи груп" и "Трейс Груп Холд", става ясно от публикуваното решение от началото на декември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Справя се кмитицата с инфраструктурата на София! Аферим и практически без грам скандал!!!

  • 2
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Погледнато в перспектива строителството на тази отсечка е практически безплатно. В Ню Йорк току-що бяха открити три нови метростанции по линията на 2 авеню срещу скромната сума от 4,5 МИЛИАРДА долара или 1,7 милиона на метър (метър, не километър).

  • 3
    jamaisvu avatar :-|
    jamaisvu

    Няма как да се сравнява Ню Йорк със София по ред причини- икономически, геоложки, специфика на строителната техника и строителните процеси, нормативната база.. Все едно да сравняваме пъпеши с антилопи... Лично мое мнение- метрото е ненужно лъскаво и скъпо за издръжка-справка виенското или стокхолмското.. При малко по-преценена архитектура/интериор е възможно да се олекоти бюджета с доста пари, които да се пренасочат в надземните връзки и тяхната функционалност/визия. Освен това 4лъч на този етап не е необходим- това са прекалено много пари за моментното състояние на страната. По-важно е изграждането на товарно летище или модернизацията на това в божурище, изграждането на скоростния път видин-софия/включително жп/- това са необходими инфраструктури, които ще генерират приходи за държавата, които може да се реинвестират. Пример?- при изграждане на скоростна жп връзка видин-софия и разпределителни гари е възможно повечето товари да се превозват от бдж товарни превози, а не от знайни и незнайни транспортни фирми- това е шанс бдж да почне да си покрива загубите вместо държавата да вади постоянно пари и да ги спасява. Да не говорим за социалната роля на път, който да свързва най-изостаналата част на европа със столицата... В момента София се развива като ракова клетка- расте заради самия растеж, което води до проблеми не само в региона, но и в самата столица..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK