12 решения за бъдещето на София

Кои са проблемите, потенциалите и хубавите страни на града според участниците в първия разговор за дългосрочна визия за развитие на столицата

Опитайте да си представите как ще изглежда София през 2050 г. Кой ще ходи по улиците, как ще изглежда градският транспорт, къде ще се събират хората? Вероятно датата ще ви се стори твърде далечна, а може би ще си кажете "какво пък толкова ще се промени". Всъщност до тогава остават 34 години. За развитието на един голям град това съвсем не е дълго време: нещата, които не харесваме в София сега, като застрояването, паркирането, замърсяването - всички те са заложени като проблеми преди 20, 25, а понякога и повече години.

Новият главен архитект на София Здравко Здравков започна именно такъв разговор, когато през есента тръгна инициативата му за дългосрочна визия за развитието на града. Процесът започна скромно - с едно решение на Столичния общински съвет (СОС) за изготвяне на документ. През декември обаче Здравков придаде по-ясен вид на идеята като събра екип от петима души, начело с досегашния директор на One Architecture Week Любо Георгиев, които да отговарят за подготовката на бъдещия документ. Тяхната задача е да съберат всичко, което в момента се знае за това как работи София - от наредби и документи до данни за живото ежедневие на града. До два месеца трябва да се роди и задание за нова дългосрочна визия за развитието на столицата.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
77 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    borkar avatar :-|
    borkar
    • - 4
    • + 41

    Всичките визии, концепции, идеи и т.н. трябва да почнат с мерки с автомобилното нашествие в София - денонощно платено паркиране в целия град, вдигане на данъците за МПС, даване на пълно преимущество на градския транспорт в инвестиционен и инфраструктурен аспект и т.н.

    Нередност?
  • 2
    mangelov avatar :-|
    mangelov
    • - 12
    • + 7

    До коментар [#1] от "borkar":

    Но първо - политици и чиновници в затвора! Ако това не се случи - всички визии, концепции и решения ще са с пробойни за заобикаляне или с такива популистки елементи, че ще се обезсмислят! След това има начин как София сама да е разтовари от трафика...

    Нередност?
  • 3
    m17 avatar :-|
    m17
    • + 17

    До коментар [#2] от "mangelov":

    Да предполжим че го направим - избесим всички "лоши" управници. И после какво - да вземем "чисти" нови чиновници от провинцията ?. Или да си внесем карди от големия брат ?. Ама това май сме го гледали преди 60'тина години, знаем и как изглеждат резултатите дори.

    Нередност?
  • 4
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 1
    • + 30

    До коментар [#1] от "borkar":

    Само ме притеснява един момент - доколко жителите на този град са готови да подкрепят такива мерки. И не визирам поредната креслива групичка която моментално ще скочи да провали всяка една промяна (спомняте си съдебните битки срещу синята зона, срещу таксата за паркиране по местоживеене, броженията срещу разширяване на зелената зона и т.н.)
    А визирам обикновенните хора които да си свикнали да живеят в голямата автоморга наречена София. Конкретен пример - имам доста съседи които имат по 2 дори 3 коли на семейство които паркират върху една кална полянка отредена за зелена площ и тротоар на улицата. И бяха искрено недоволни когато общината ремонтира тротоара и сложи колчета така че премахна 5-6 паркоместа.

    Нередност?
  • 5
    borkar avatar :-|
    borkar
    • + 27

    До коментар [#4] от "m17":

    Ще е пълно с такива като твоите съседи. Медиийна кампания е първата стъпка. Първао да си дадат сметка за това, което дишат. И в Любляна е имало съпротива за голяма car-free зона в центъра, в момента никой не си и помисля за връщане на старото положение. Хората се променят и колата престава да е някаква висша ценност

    Нередност?
  • 6
    grigoo avatar :-|
    grigoo
    • - 4
    • + 15

    Забрана за дизеловите автомобили в града с гратисен срок 2 години, вдигане на данъците за коли, не може да се диша вече в София ще почнем да измираме като мухи.

    Нередност?
  • 7
    velian avatar :-|
    volarok
    • - 2
    • + 6

    "София се развива като регионален център и е възможно до 2050г. броят на жителите й да се е удвоил."
    .....................................
    И какво ще правят тези хора в София?!

    Нередност?
  • 8
    subaru avatar :-|
    subaru
    • + 29


    Шефът на КАБ Борислав Игнатов на кръгла маса за презастрояването в Младост:
    "Модернистичните концепции от средата на миналия век, по които е строен "Младост" – големи междублокови пространства с повече зеленина, вече са отживелица и сега се върви към преуплътняване на градовете, каза арх.Игнатов. Аргументът е, че така се пести място и се постига по-добра ефективност."
    Коментарът е излишен....

    Нередност?
  • 9
    borkar avatar :-|
    borkar
    • + 8

    До коментар [#8] от "subaru":
    Има и други кретени, зам-кмет по транспорта (след 1:20м): https://www.vbox7.com/play:572e7cd1f7

    Нередност?
  • 10
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030
    • + 10

    [quote#4:"m17"]Само ме притеснява един момент - доколко жителите на този град са готови да подкрепят такива мерки. И не визирам поредната креслива групичка която моментално ще скочи да провали всяка една промяна (спомняте си съдебните битки срещу синята зона, срещу таксата за паркиране по местоживеене, броженията срещу разширяване на зелената зона и т.н.) [/quote]

    Да, реално проблема не са общинарите а гражданите, които описвате. Трябва сериозна кампания за информиране, и евентуално и порицаване и оплюване на тези, които поставят личния си комфорт над общото благо и здравословната среда. Не случайно аз винаги използвам думичките "Автоталибани" и "голфаджии от село" като коментирам по такива теми :)

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал