Дружество на EY ще прави системата бонус-малус за шофьорите в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дружество на EY ще прави системата бонус-малус за шофьорите в България

Влезе ли в сила системата, застрахователите ще трябва да правят отстъпки от базисната цена на застраховката "Гражданска отговорност" за шофьорите без произшествия и да изискват по-висока цена (малус) за тези с катастрофи и актове

Дружество на EY ще прави системата бонус-малус за шофьорите в България

Новата система ще прави застраховката "Гражданска отговорност" по-евтина за шофьорите без произшествия

Гергана Михайлова
15327 прочитания

Влезе ли в сила системата, застрахователите ще трябва да правят отстъпки от базисната цена на застраховката "Гражданска отговорност" за шофьорите без произшествия и да изискват по-висока цена (малус) за тези с катастрофи и актове

© Красимир Юскеселиев


Гръцко поделение на EY ще изготви методологията, по която предстои да се въведе системата бонус-малус за автомобилистите в България. Това става ясно от решение на Гаранционния фонд, който откри процедура за избор на консултант в края на месец октомври. Без да става ясно колко са участвалите кандидати, за които се изискваше международен опит в оценката на риска и актюерството, два месеца по-късно има резултат от процедурата. На база на представените документи и ценови предложения избраният изпълнител е Ernst & Young Business Advisory Solutions, Гърция. Той ще трябва да изготви единна система за оценка на риска, която ще се прилага при сключването на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Така полицата няма да е с еднаква цена за всички водачи, а ще е персонализирана, като шофьорите без катастрофи и нарушения ще плащат по-малко, а тези с провинения - повече. При този темп на работа по проекта, който застрахователите подготвят от години, има шанс системата бонус-малус да заработи още през следващата година.

Гръцкият кандидат

Процедурата за избор на консултант бе задвижена от Гаранционния фонд в края на октомври, като очакванията не бяха много оптимистични заради дадените къси срокове за подготовка, високи изисквания за представянето на резултати след спечелване на поръчката и неяснотата на какви данни може да разчитат кандидатите за изготвянето на методология. Като притеснителен потенциални участници в конкурса откроиха критерия за оценка, в който цената е с по-малка тежест (40%) от квалификацията на екипа, изпълняващ заданието (60%), като точките за изработения модел дават едва 18%. Това крие риск кандидат с по-добро предложение за методология да бъде победен от такъв, който е предал проект на по-слаб модел, но е успял по документи да докаже по-квалифициран екип. Подобен случай имаше в проверката на застрахователите и пенсионните фондове, където един от одиторите - "РСМ България" (сега "ИСА Одит"), успя да влезе в списъка на препоръчваните и да сключи десетки договори с компании, използвайки манипулирани според финансовия регулатор документи. След засичане на нередностите консултантът бе отстранен от процедурата.

Бариерата за участие в конкурса на Гаранционния фонд не бе висока и в него можеха да се включат както представители на голямата четворка в одиторския бизнес (Deloitte, PwC, EY, KPMG), така и консултанти като участвалите в проверките на банки, застрахователи и пенсионни фондове тази година. Комисията за оценка на кандидатите бе гаранция, че няма да бъде допуснат случаен кандидат. В нея по трима представители имат Гаранционният фонд и Комисията за финансов надзор (КФН), а по двама са представителите на Асоциацията на българските застрахователи и Министерството на вътрешните работи (МВР).

Неяснотата за това на какви данни ще може да се разчита бе разсеяна с обяснителни бележки по повод на постъпили въпроси от кандидатите. В средата на ноември от фонда съобщиха, че разполагат с данни за всички регистрирани МПС на територията на България, включително технически данни за превозното средство и информация за собственика му. Налична е и информацията за всички възникнали пътнотранспортни произшествия от 2010 година досега. Тя включва както данни на участниците в събитието, така и за пострадалите лица и причинените имуществени вреди. МВР също разполага с данни за МПС и водачи, участвали в ПТП, както и за извършени нарушения на Закона за движение по пътищата, довели до причиняване на катастрофи.

Какво следва

След като бе избран победител в конкурса, започват да текат срокове, които изискват експедитивност в работата по изработване на бонус-малус системата. Според изискванията в срок от две седмици от получаване на данните от Гаранционния фонд и МВР консултантът трябва да представи доклад за първоначалния анализ на данните и факторите за пътнотранспортни произшествия. До месец след подписване на договора за изпълнение на поръчката консултантът трябва да представи правния анализ, а в 60-дневен срок - да изготви окончателен проект на доклад за изпълнение на заданието.

При такъв стегнат график може да се стигне до методология още през тази година, а застрахователите отдавна я очакват и имат готовност да я приложат. Влезе ли в сила, те ще трябва да правят отстъпки от базисната цена на застраховката "Гражданска отговорност" за шофьорите без произшествия и да изискват по-висока цена (малус) за тези с катастрофи и актове. Това ще бъде фундаментална промяна за пазара, който досега се влияеше повече от техническите данни на автомобила, а не толкова от индивидуалните умения на водачите. Остава неизяснен в публичното пространство въпросът как ще се процедира при служебните автомобили, тъй като един може да се управлява от много водачи, а също и какво ще се случва при препродажбата на автомобил от по-малко рисков на по-рисков водач например.

Междувременно Комисията за финансов надзор (КФН) прие наредба за регистрите на "Гаранционния фонд" и за обмена на данни за издаване и отчитане на задължителните застраховки. С нея се урежда достъпа на застрахователите до данни от МВР в реално време. като при сключване на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите ползвателите на застрахователни услуги ще предоставят само регистрационния номер на превозното средство и номера на свидетелството му за регистрация (номер на талон). Така полиците по застраховката ще се издават много по-бързо, тъй като с въвеждането на регистрационния номер на автомобила автоматично ще се зареждат всички данни от регистъра на МВР, които досега се преписваха от талона-номер на рамата, кубатура, мощност, собственици и т.н. Това ще спести време и евентуални неприятни ситуации за застрахованите лица, тъй като се елиминира риска от грешка при въвеждането на данните. Освен това с наредбата се създава и правната и техническа рамка МВР да предоставя на застрахователите чрез онлайн услуга информация за извършени нарушения на Закона за движение по пътищата. Тази информация ще бъде елемент от системата "бонус-малус" и по този начин изрядните водачи ще плащат по-малко за застраховката в сравнение с нарушителите. Обменът на данни в реално време и съответно сключването на полици по описания начин трябва да започне от началото на август 2017 г.

Наредбата също така предвижда всяка издадена застрахователна полица да влиза автоматично в реално време в регистър на "Гаранционния фонд", до който достъп ще имат МВР и КФН. По този начин МВР ще разполага с информация в реално време за сключените полици. С наредбата се урежда и поддържането на регистър на предявените и изплатените претенции и регистър по застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите и по застраховка "Автокаско", с което КФН ще може да проследява по електронен път всяка заведена претенция. Чрез регистъра на претенциите КФН ще осъществява и постоянен контрол дали застрахователите разполагат с достатъчни резерви да изплащат обезщетения по автомобилни застраховки, които заедно формират над 70% от пазара на застрахователни услуги.

Гръцко поделение на EY ще изготви методологията, по която предстои да се въведе системата бонус-малус за автомобилистите в България. Това става ясно от решение на Гаранционния фонд, който откри процедура за избор на консултант в края на месец октомври. Без да става ясно колко са участвалите кандидати, за които се изискваше международен опит в оценката на риска и актюерството, два месеца по-късно има резултат от процедурата. На база на представените документи и ценови предложения избраният изпълнител е Ernst & Young Business Advisory Solutions, Гърция. Той ще трябва да изготви единна система за оценка на риска, която ще се прилага при сключването на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Така полицата няма да е с еднаква цена за всички водачи, а ще е персонализирана, като шофьорите без катастрофи и нарушения ще плащат по-малко, а тези с провинения - повече. При този темп на работа по проекта, който застрахователите подготвят от години, има шанс системата бонус-малус да заработи още през следващата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    hamiltonf1 avatar :-|
    hamiltonf

    Да влиза по-бързо и нормалните шофьори да получават отстъпка за разумното си каране...

  • 2
    istorik avatar :-|
    ISTORIK

    За шофьорите, които карат по правилата - морков.

    За идиотите на пътя - тояга!

  • 3
    mtb04351246 avatar :-|
    Vladislav Bonev

    Много, много лесно ще стане с препродаването на автомобилите - направете тази гражданска застраховка на гражданина, а не на желязото, щото то не е виновно че го кара някой главчо. Тогава всичко ще си дойде на мястото. Ама нали сме социални - веднага ще ревнат че семейства с една кола ще трябва да си направят 2-3 застраховки. А реално рисковете са различни и се определят от ВОДАЧА а не от колата.

  • 4
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Моето предложение:
    1.Шофьорите се оценяват например по шестобалната система. Всеки си има оценка, която се осъвременява веднъж годишно.
    2. За всяка оценка застрахователите дават цена на застраховката.
    3. Всеки си прави застраховка на колата си, като посочва най-ниската оценка на потениалните шофьори. Застраховката не важи ако автомобила се управлява от шофьор с по-ниска оценка.

  • 5
    atanas_boyanov avatar :-|
    Атанас Боянов

    А какво правим със служебните бусове ,дето ги кара всеки от кол и въже?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK