Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 30 дек 2016, 10:13, 15013 прочитания

Дружество на EY ще прави системата бонус-малус за шофьорите в България

Новата система ще прави застраховката "Гражданска отговорност" по-евтина за шофьорите без произшествия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Гръцко поделение на EY ще изготви методологията, по която предстои да се въведе системата бонус-малус за автомобилистите в България. Това става ясно от решение на Гаранционния фонд, който откри процедура за избор на консултант в края на месец октомври. Без да става ясно колко са участвалите кандидати, за които се изискваше международен опит в оценката на риска и актюерството, два месеца по-късно има резултат от процедурата. На база на представените документи и ценови предложения избраният изпълнител е Ernst & Young Business Advisory Solutions, Гърция. Той ще трябва да изготви единна система за оценка на риска, която ще се прилага при сключването на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Така полицата няма да е с еднаква цена за всички водачи, а ще е персонализирана, като шофьорите без катастрофи и нарушения ще плащат по-малко, а тези с провинения - повече. При този темп на работа по проекта, който застрахователите подготвят от години, има шанс системата бонус-малус да заработи още през следващата година.

Гръцкият кандидат


Процедурата за избор на консултант бе задвижена от Гаранционния фонд в края на октомври, като очакванията не бяха много оптимистични заради дадените къси срокове за подготовка, високи изисквания за представянето на резултати след спечелване на поръчката и неяснотата на какви данни може да разчитат кандидатите за изготвянето на методология. Като притеснителен потенциални участници в конкурса откроиха критерия за оценка, в който цената е с по-малка тежест (40%) от квалификацията на екипа, изпълняващ заданието (60%), като точките за изработения модел дават едва 18%. Това крие риск кандидат с по-добро предложение за методология да бъде победен от такъв, който е предал проект на по-слаб модел, но е успял по документи да докаже по-квалифициран екип. Подобен случай имаше в проверката на застрахователите и пенсионните фондове, където един от одиторите - "РСМ България" (сега "ИСА Одит"), успя да влезе в списъка на препоръчваните и да сключи десетки договори с компании, използвайки манипулирани според финансовия регулатор документи. След засичане на нередностите консултантът бе отстранен от процедурата.

Бариерата за участие в конкурса на Гаранционния фонд не бе висока и в него можеха да се включат както представители на голямата четворка в одиторския бизнес (Deloitte, PwC, EY, KPMG), така и консултанти като участвалите в проверките на банки, застрахователи и пенсионни фондове тази година. Комисията за оценка на кандидатите бе гаранция, че няма да бъде допуснат случаен кандидат. В нея по трима представители имат Гаранционният фонд и Комисията за финансов надзор (КФН), а по двама са представителите на Асоциацията на българските застрахователи и Министерството на вътрешните работи (МВР).

Неяснотата за това на какви данни ще може да се разчита бе разсеяна с обяснителни бележки по повод на постъпили въпроси от кандидатите. В средата на ноември от фонда съобщиха, че разполагат с данни за всички регистрирани МПС на територията на България, включително технически данни за превозното средство и информация за собственика му. Налична е и информацията за всички възникнали пътнотранспортни произшествия от 2010 година досега. Тя включва както данни на участниците в събитието, така и за пострадалите лица и причинените имуществени вреди. МВР също разполага с данни за МПС и водачи, участвали в ПТП, както и за извършени нарушения на Закона за движение по пътищата, довели до причиняване на катастрофи.



Какво следва

След като бе избран победител в конкурса, започват да текат срокове, които изискват експедитивност в работата по изработване на бонус-малус системата. Според изискванията в срок от две седмици от получаване на данните от Гаранционния фонд и МВР консултантът трябва да представи доклад за първоначалния анализ на данните и факторите за пътнотранспортни произшествия. До месец след подписване на договора за изпълнение на поръчката консултантът трябва да представи правния анализ, а в 60-дневен срок - да изготви окончателен проект на доклад за изпълнение на заданието.

При такъв стегнат график може да се стигне до методология още през тази година, а застрахователите отдавна я очакват и имат готовност да я приложат. Влезе ли в сила, те ще трябва да правят отстъпки от базисната цена на застраховката "Гражданска отговорност" за шофьорите без произшествия и да изискват по-висока цена (малус) за тези с катастрофи и актове. Това ще бъде фундаментална промяна за пазара, който досега се влияеше повече от техническите данни на автомобила, а не толкова от индивидуалните умения на водачите. Остава неизяснен в публичното пространство въпросът как ще се процедира при служебните автомобили, тъй като един може да се управлява от много водачи, а също и какво ще се случва при препродажбата на автомобил от по-малко рисков на по-рисков водач например.

Междувременно Комисията за финансов надзор (КФН) прие наредба за регистрите на "Гаранционния фонд" и за обмена на данни за издаване и отчитане на задължителните застраховки. С нея се урежда достъпа на застрахователите до данни от МВР в реално време. като при сключване на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите ползвателите на застрахователни услуги ще предоставят само регистрационния номер на превозното средство и номера на свидетелството му за регистрация (номер на талон). Така полиците по застраховката ще се издават много по-бързо, тъй като с въвеждането на регистрационния номер на автомобила автоматично ще се зареждат всички данни от регистъра на МВР, които досега се преписваха от талона-номер на рамата, кубатура, мощност, собственици и т.н. Това ще спести време и евентуални неприятни ситуации за застрахованите лица, тъй като се елиминира риска от грешка при въвеждането на данните. Освен това с наредбата се създава и правната и техническа рамка МВР да предоставя на застрахователите чрез онлайн услуга информация за извършени нарушения на Закона за движение по пътищата. Тази информация ще бъде елемент от системата "бонус-малус" и по този начин изрядните водачи ще плащат по-малко за застраховката в сравнение с нарушителите. Обменът на данни в реално време и съответно сключването на полици по описания начин трябва да започне от началото на август 2017 г.

Наредбата също така предвижда всяка издадена застрахователна полица да влиза автоматично в реално време в регистър на "Гаранционния фонд", до който достъп ще имат МВР и КФН. По този начин МВР ще разполага с информация в реално време за сключените полици. С наредбата се урежда и поддържането на регистър на предявените и изплатените претенции и регистър по застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите и по застраховка "Автокаско", с което КФН ще може да проследява по електронен път всяка заведена претенция. Чрез регистъра на претенциите КФН ще осъществява и постоянен контрол дали застрахователите разполагат с достатъчни резерви да изплащат обезщетения по автомобилни застраховки, които заедно формират над 70% от пазара на застрахователни услуги.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Повече фирми ще имат достъп до държавно подпомагане; Северна Македония стана член на НАТО Уикенд новини: Повече фирми ще имат достъп до държавно подпомагане; Северна Македония стана член на НАТО

И още: България все пак ще започне да тества малко повече за COVID-19, заразените с коронавирус у нас вече са 346, еврогрупата се среща за още мерки

29 мар 2020, 782 прочитания

Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ 7 Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ

Цената на тока няма да бъде намалена, за да може централата да получи въпросните средства

29 мар 2020, 3773 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Да кърмиш под стража

Абсурдната история на задържани майка и едногодишно дете показаха безчувствеността на прокуратурата и полицията и проблеми в закона

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10