Расте, но не печели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Расте, но не печели

Расте, но не печели

Столична община приема бюджета си за 2017г., в който няма да видите нови политики или мерки срещу големите проблеми на града

Мария Манолова
17492 прочитания

© Капитал


Темата накратко

- През тази година София ще разполага с 1.26 млрд. лв., които ще изхарчи почти като през миналата

- Общината обяви за приоритет зелените площи и междублоковите пространства, градския транспорт, велоалеите и ремонта на детски градини и училища

- Не се предвиждат допълнителни средства за сериозните проблеми на града като замърсяването на въздуха и паркирането
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Икономиката на София изглежда напълно възстановена от кризата - откриват се нови самолетни полети, хотелите са пълни, строежите се размразиха и се нагорещиха, заплатите растат, започват се нови бизнеси. Но 2017 г. ще бъде поредната година, в която управлението на града няма да забърза темпото си. Поне така изглежда, ако съдим по проектобюджета на столицата за предстоящите 12 месеца. Той трябва да бъде гласуван от Столичния общински съвет до няколко седмици. Надали е изненада, че в него няма да видите смели заявки за нови политики. От 2017 г. може да очаквате същото като от 2016 г., тъй като парите на града са разпределени по сходен начин.

Още от същото

Тази година София ще разполага с 1.26 млрд. лв., за да управлява жизнените си функции - училища, болници, транспорт, почистване и поддръжка на зелените системи, ремонти, културни събития, административни разходи. Това е с 8 млн. лв. по-малко от предвидените за 2016 г., като разликата е заради свиване на заемния ресурс по проекти.

В плановете на общината няма амбиция да се съберат повече приходи - собствените постъпления (общо 612.5 млн. лв.) са заложени с едва 18 млн. лв. нагоре, като пет милиона от тях идват от новия, наложен от държавата данък върху таксиметровите превози. С 10 млн. лв. повече се очакват от сделките с коли и недвижими имоти, а допълнителни 3 млн.лв. - от данъка върху недвижимите имоти. Въпреки това амбициите спрямо останалите приходоизточници остават ниски - не се залагат повече средства от данъка върху автомобилите или от такса смет, сякаш броят им в постоянно разрастващия се град остава константа. От Столична община обясняват това с амортизация на сградите и отстъпките за екоинсталации на колите.

"Миналата година има 97% изпълнение в приходната част на бюджета, което е добре. Но голямата част от разходите са за дейности, които общината извършва всяка година", обяснява Дончо Барбалов, зам.-кмет по финанси на Столична община. По неговите думи общината няма как да очаква рязко увеличение на приходите, ако не се повишат данъците и при тези условия няма как да се очаква повишено финансиране в някое перо, без да се намали от друго.

Това скрива част от истината. В анализ на Министерството на финансите за 2015 г., предоставен на депутатите от бюджетната комисия, се вижда, че събраното от общината е далеч от тези проценти. Според МФ събраното от данъка върху недвижимите имоти е 66.8%, което е с 2% под нивото на средната за страната събираемост на имотния данък. Събираемостта при МПС е 69%, а при такса смет - 64.5%. Тези драстични разлики се дължат на начина, по който общината планира приходите си - като сметне събраното от изминалата година и добави към него малък процент ръст. Той в повечето случаи не отговаря на реалния размер на приходите, които могат да бъдат събрани от всички собственици на автомобили в столицата например, казват експертите на министерството. Както е видно, тази година София също не планира да промени драматично събираемостта на задълженията.

Думите на Барбалов обясняват и защо разходната част тази година също не се различава съществено от миналогодишния бюджет. Когато не събираш повече, няма как и да харчиш. Повече пари ще бъдат дадени най-вече за издръжка на администрацията, за почистване на междублоковите пространства и за озеленяване (виж графиките).

Година след година: лош въздух и озеленяване

Едва ли за някой софиянец е трудно да изброи очевидните проблеми на града - непоносимият в някои дни въздух, задръстванията, трудното паркиране, некачествените жилищни площи, постоянното разрушаване на инфраструктура.

Ако съдим по проекта на бюджет 2017 г., тези изисквания няма да намерят бързо решение. София е готова например да даде двойно повече пари за отчуждаване на земи, сравнено с 2016 г. - общо 20 млн.лв. Спорно е обаче доколко те ще стигнат за решаване на належащи проблеми като потушаване на напрежението в "Младост", който кипи заради недостатъчните зелени пространства, или пък за канализация в Драгалевци - кварталът си стои в минал век заради недостатъчни средства за откупуване на земите за инфраструктура. Под въпрос е и бързото придвижване на проекта за недостроените части на Околовръстния път, където предстоят тежки отчуждения.

Ако има добра новина, то тя е, че тази година София ще има двойно повече пари за почистване на междублоковите пространства (общо 8 млн. лв.). Разходите за озеленяване също ще се увеличат за пореден път (с около 2.5 млн. лв.) заради поддръжката на ремонтираните и новоизградени паркове като НДК и парк "Възраждане".

Без големи проекти

В проекта за бюджет за 2017 г. няма големи капиталови разходи, както в предизборните 2014 и 2015 г. Сега отделените пари за нови строежи и ремонти на сгради и инфраструктура са 397 млн. лв. По-голямата част от тях идват от Европейския съюз и ще отидат за метрото (243 млн. лв.). Столична община така и не успя да осъществи проекти като кръстовището на две нива на бул. "България" и бул. "Акад. Иван Гешов" или новата трамвайна линия до кв. "Дианабад", които остават замразени. За следващите 12 месеца приоритет ще бъдат трамвайното трасе по бул. "Цар Борис III", и ремонтите на бул. "Дондуков" и на Западен парк. Всеки от тези проекти е бил планиран и в предишни години, но винаги отлаган. Два от тези ремонти - на бул. "Цар Борис III" и на Западен парк, ще бъдат финансирани от европейските програми.

Има и няколко големи проекта, които все още не могат да бъдат видени в капиталовата програма, но може и да се задвижат през 2017 г. Те включват площадката за изгаряне на RDF отпадъци в "Топлофикация - София", ремонтът на две зони в центъра на града, както и нов проект за улично осветление. За момента обаче никой от тях не е с подадени документи и за това не присъстват в програмата, коментира Барбалов.

В бюджета за тази година обаче няма заделени средства за проекти като нови паркинги или пък велоалеи, въпреки че те ще решат проблема не само на определен квартал, а действат по-комплексно - намаляват и трафика и замърсяването. С други думи, ако чакате София да изчисти въздуха си тази година, има да вземате.

Темата накратко

- През тази година София ще разполага с 1.26 млрд. лв., които ще изхарчи почти като през миналата

- Общината обяви за приоритет зелените площи и междублоковите пространства, градския транспорт, велоалеите и ремонта на детски градини и училища

- Не се предвиждат допълнителни средства за сериозните проблеми на града като замърсяването на въздуха и паркирането
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    borkar avatar :-|
    borkar

    Проблемът с паркирането не се решава с паркинги. Проблемът с паркирането се дължи на големия брой автомобили, следователно трябва да се намалява броят и употребата им. За първа стъпка, макар миниатюрна и закъсняла, се чу вчера - разширение на Зелена зона. Дано да стане, въпреки че трябва денонощно платено паркиране в целия град. Основното е пълен приоритет на градския транспорт и като бюджет, и като инфраструктура.

  • 2
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    Държавното и общинското винаги трабва да губят, а само частното и концесионното да печелят! Нали това е капитализъм? Или греша?

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#1:"borkar"]Проблемът с паркирането се дължи на големия брой автомобили, следователно трябва да се намалява броят и употребата им. [/quote]

    Оттам тръгват 80% от проблемите на града. За жалост, топчовците по здръстванията са циганската махала на ГЕРБ, с която печелят избори. Само където вместо детски и майчински си получават привилегията в натура - 30 лева годишен данък, тротоари и зелени площи - безплатен паркинг. Няма нужда да си променят живота, махалата се запазва, стига да гласуват за когото трябва всеки път и докогато минава номерът, защото никой ресурс не е безкраен.

  • 4
    tukbehuk avatar :-|
    tukbehuk

    До коментар [#3] от "cinik":

    Здравей. Мога ли да попитам, кои са тези топчовци и какво точно имаш предвид? Изобщо, редно е, този въпрос да те накара,да се замислиш. Ако може, ползвай по-малко метафори, алегории, евфимизми и прочее. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK