С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 6 яну 2017, 17:45, 19277 прочитания

Оградата ни е скъпа

830 хил. лв. на километър достига оградата по границата с Турция, а някои от изпълнителите са познати лица

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Досега 180 млн. лв. – такава е цената на временното "инженерно-възпрепятстващо съоръжение", което ще рече оградата по границата с Турция. Започната с един 30-километров участък между ГКПП Лесово и село Крайново, изграден от кабинета "Орешарски", към момента оградата заедно с участъците в процес на изграждане е по цялото протежение на границата с южната ни съседка, довършена от втория кабинет на Борисов. Общото за двете правителства е, че избраха огромното съоръжение да се строи на тъмно и без обективен избор на изпълнители.

През 2013 г. изграждането беше ръководено от Министерството на отбраната (МО), което публикува пълен отчет за извършените дейности и изразходваните средства. Изпълнението беше поверено на Сухопътни войски, но едно нещо остана неясно – изборът на доставчици за материалите. Цени за тях бяха поискани от фирми, избрани от министерството на база маркетингово проучване, продължило един ден.


Второто правителство на Бойко Борисов, който в опозиция критикуваше непрозрачното строителство на кабинета "Орешарски", я обяви за обект от национално значение, за да избегне "законно" провеждането на процедури по Закона за обществените поръчки. Обяснението и на двете власти беше еднакво – поради нарасналия бежански натиск са необходими спешни мерки, а ЗОП ще ги забави.

От 300 до 800 хил. лв. на километър

Липсата на конкурсна процедура винаги хвърля съмнение върху изразходваните публични средства заради липсата на конкуренция. А тъй като де факто избирането на изпълнители е изцяло по преценката на областните управители – и за политически натиск кои да са те. Между избраните компании има свързаности (виж карето), което поставя под въпрос критериите за избора им.



Съмненията се потвърждават и от значителната разлика в цената - от 304 хил. лв. на км за изградената от министерството на отбраната отсечка до средно 800 хил. лв. на км, платени от кабинета "Борисов" чрез областните управители.

Ясен пример са 35-те км в Ямбол (извън тези на МО), поръчани от областната администрация. За проектирането и строителството на съоръжението е избрана само една фирма - "Геострой-инженеринг" ЕООД, а за изграждането на обслужващия път – държавната "Транспортно строителство и възстановяване".

"Фирмите са предпочетени с оглед потенциал като техническо обезпечаване, човешки ресурс, гаранции за бързо, качествено и в зададените срокове изпълнение на проекта с оглед важността на обекта и трудността на терена. С изпълнението на обекта фирмите оправдаха даденото им доверие", посочва областният управител на Ямбол Димитър Иванов на запитване от "Капитал". Близо тройната по-голямата цена спрямо тази на МО при еднакъв терен той обяснява с по-високото качество на изпълнението, както и с изграждането на обслужващия път. Подобна е ситуацията и в Хасково, където 30 км от оградата също са построени от една фирма – ЕТ "Металик – Иван Михайлов". С нея областната администрация е сключила рамков договор, към който са подписвани анекси след отпуснато от МС допълнително финансиране.

"Капитал" получи по реда на Закона за достъп до обществена информация данните за извършеното досега – за кои участъци, с кои фирми и на каква стойност, представени в обобщен вид в инфографиката.
Изпълнителите

"Пътинженерингстрой – Т" ЕАД
Участвала в консорциум с "Хидрострой" (която през 2016 г. придоби свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98") и "Холдинг Пътища" за участъци от автомагистрала "Тракия". А също и в консорциума за изграждането на Северната тангента в София, с водещ изпълнител "Водстрой 98".

"Булдени" ООД
Участвала в консорциум с "Водстрой 98" за реконструкция и модернизация на рибарското пристанище в Поморие.

"Инфра експерт" АД
До април 2016 г. се казва "АБ инвест НН" и дели един и същи адрес за кореспонденция с "Хидрострой".

"Пътстрой Бургас" ЕООД
Дъщерна на "Хидрострой".

ЕТ "Металик – Иван Михайлов"
Участва в различни консорциуми с дружества, свързани с кумеца на Цветан Цветанов Тодор Бояджиев.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента 9 Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента

Висшият съдебен съвет очаквано прегласува решението си за нов главен прокурор със същото мнозинство от 20 гласа срещу 4

14 ное 2019, 2606 прочитания

Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя

И още: Първият ден от болничните няма да се плаща от никой, патриотите "вдигнаха" минималната пенсия и осигуриха безплатна детска градина за социално слаби, подготвя се нова концесия на летище Пловдив

14 ное 2019, 1347 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Кабинетът на Радев - ех, че забавно

Съставът на служебното правителство ще разбули донякъде политическата енигма на новоизбрания президент

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10