С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 6 яну 2017, 17:45, 19431 прочитания

Оградата ни е скъпа

830 хил. лв. на километър достига оградата по границата с Турция, а някои от изпълнителите са познати лица

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Досега 180 млн. лв. – такава е цената на временното "инженерно-възпрепятстващо съоръжение", което ще рече оградата по границата с Турция. Започната с един 30-километров участък между ГКПП Лесово и село Крайново, изграден от кабинета "Орешарски", към момента оградата заедно с участъците в процес на изграждане е по цялото протежение на границата с южната ни съседка, довършена от втория кабинет на Борисов. Общото за двете правителства е, че избраха огромното съоръжение да се строи на тъмно и без обективен избор на изпълнители.

През 2013 г. изграждането беше ръководено от Министерството на отбраната (МО), което публикува пълен отчет за извършените дейности и изразходваните средства. Изпълнението беше поверено на Сухопътни войски, но едно нещо остана неясно – изборът на доставчици за материалите. Цени за тях бяха поискани от фирми, избрани от министерството на база маркетингово проучване, продължило един ден.


Второто правителство на Бойко Борисов, който в опозиция критикуваше непрозрачното строителство на кабинета "Орешарски", я обяви за обект от национално значение, за да избегне "законно" провеждането на процедури по Закона за обществените поръчки. Обяснението и на двете власти беше еднакво – поради нарасналия бежански натиск са необходими спешни мерки, а ЗОП ще ги забави.

От 300 до 800 хил. лв. на километър

Липсата на конкурсна процедура винаги хвърля съмнение върху изразходваните публични средства заради липсата на конкуренция. А тъй като де факто избирането на изпълнители е изцяло по преценката на областните управители – и за политически натиск кои да са те. Между избраните компании има свързаности (виж карето), което поставя под въпрос критериите за избора им.



Съмненията се потвърждават и от значителната разлика в цената - от 304 хил. лв. на км за изградената от министерството на отбраната отсечка до средно 800 хил. лв. на км, платени от кабинета "Борисов" чрез областните управители.

Ясен пример са 35-те км в Ямбол (извън тези на МО), поръчани от областната администрация. За проектирането и строителството на съоръжението е избрана само една фирма - "Геострой-инженеринг" ЕООД, а за изграждането на обслужващия път – държавната "Транспортно строителство и възстановяване".

"Фирмите са предпочетени с оглед потенциал като техническо обезпечаване, човешки ресурс, гаранции за бързо, качествено и в зададените срокове изпълнение на проекта с оглед важността на обекта и трудността на терена. С изпълнението на обекта фирмите оправдаха даденото им доверие", посочва областният управител на Ямбол Димитър Иванов на запитване от "Капитал". Близо тройната по-голямата цена спрямо тази на МО при еднакъв терен той обяснява с по-високото качество на изпълнението, както и с изграждането на обслужващия път. Подобна е ситуацията и в Хасково, където 30 км от оградата също са построени от една фирма – ЕТ "Металик – Иван Михайлов". С нея областната администрация е сключила рамков договор, към който са подписвани анекси след отпуснато от МС допълнително финансиране.

"Капитал" получи по реда на Закона за достъп до обществена информация данните за извършеното досега – за кои участъци, с кои фирми и на каква стойност, представени в обобщен вид в инфографиката.
Изпълнителите

"Пътинженерингстрой – Т" ЕАД
Участвала в консорциум с "Хидрострой" (която през 2016 г. придоби свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98") и "Холдинг Пътища" за участъци от автомагистрала "Тракия". А също и в консорциума за изграждането на Северната тангента в София, с водещ изпълнител "Водстрой 98".

"Булдени" ООД
Участвала в консорциум с "Водстрой 98" за реконструкция и модернизация на рибарското пристанище в Поморие.

"Инфра експерт" АД
До април 2016 г. се казва "АБ инвест НН" и дели един и същи адрес за кореспонденция с "Хидрострой".

"Пътстрой Бургас" ЕООД
Дъщерна на "Хидрострой".

ЕТ "Металик – Иван Михайлов"
Участва в различни консорциуми с дружества, свързани с кумеца на Цветан Цветанов Тодор Бояджиев.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО

Прокуратурата задържа и областния лидер на ВМРО в Пловдив Стефан Послийски

28 фев 2020, 132 прочитания

Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото

Двама бивши футболисти и двама данъчни експерти ще са в управителния съвет на дружеството, което получи монопол върху лотариите

28 фев 2020, 923 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 8919 прочитания

28 фев 2020, 3440 прочитания

28 фев 2020, 2289 прочитания

28 фев 2020, 1746 прочитания

28 фев 2020, 1538 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Кабинетът на Радев - ех, че забавно

Съставът на служебното правителство ще разбули донякъде политическата енигма на новоизбрания президент

Още от Капитал
Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Борсовата оферта на Eleven

Анализатори смятат, че ще има интерес към акциите на "Илевън кепитъл", но и посочват някои особености заради специфичната й дейност

Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Кино: "Котка в стената"

Изчезващата милост към другия

Важни ли са дипломите днес

Връзката между образованието и бизнеса – it’s complicated

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10