Големият студ удари транспортния сектор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големият студ удари транспортния сектор

Затворените пътища и ограниченията за движение ще се отразят на транспортните фирми

Големият студ удари транспортния сектор

Основните загуби са за превозвачите по суша и вода

6441 прочитания

Затворените пътища и ограниченията за движение ще се отразят на транспортните фирми


Силният снеговалеж и минусовите температури се отразяват най-негативно на бизнеса, който е изнесен изцяло навън, т.е. транспорта. Основните загуби, които търпят транспортните фирми, идват по линия на закъснения с доставките на превозвани стоки. През уикенда влаковете на БДЖ останаха блокирани на столичната жп гара заради замръзнали стрелки и това доведе до забавяне в разписанието. Технически проблеми и забавяния при подобни ниски температури се случват и на пристанищата, където може да има замръзване на кранове и друга техника. Частично замръзна и река Дунав.

"Три дни стигам от Петрич до София", обяви един отчаян шофьор на ТИР пред БНТ, като посочи, че КАТ го отбиват на всеки няколко километра. Движението на тежкотоварните автомобили е ограничено на много места в страната, като през уикенда ограничено беше и преминаването през някои гранично-пропускателни пунктове като Калотина. За изчисляване на загубите обаче е рано, като всяка подобна ситуация означава, най-грубо казано, повече разходи за превозвачите за възнаграждение на шофьорите и за гориво.

По последни данни на Изпълнителна агенция "Пристанищна инфраструктура" черноморските пристанища са отворени за маневриране и се обработват. Техниката (кранове и др.) работи, като леко замръзване е имало в петък. Обработката, разбира се, става по-бавно, като се дават по-дълги почивки на работниците заради минусовите температури. Основният проблем по думите на изпълнителния директор на пристанище Варна Петър Сеферов идва не от морето, а от сушата. По-специално трудността на тежкотоварните автомобили да стигат до пристанището. "Камионите не могат да стигат до нас. В понеделник на терминал Варна–изток няма въобще камиони", коментира той.

За да се вледени морето, е нужно 5-6 дни температурата да е доста под нулата и да няма вълнение, което се случва изключително трудно. Не така стоят нещата по река Дунав, където корабоплаването е ограничено заради ледохода, който през уикенда на места беше между 50 и 60%. В подобни ситуации на корабите се издават предписания да се приберат в зимовници и по пристанища.

При автобусните превози на пътниците има някои промени на разписания на автобусите. Летище София призова пътниците да се явяват между 90 минути и 2 часа преди полет, за да няма допълнителни забавяния. В събота бяха отменени два полета на турските авиолинии до София заради лошите условия в Истанбул.

Силният снеговалеж и минусовите температури се отразяват най-негативно на бизнеса, който е изнесен изцяло навън, т.е. транспорта. Основните загуби, които търпят транспортните фирми, идват по линия на закъснения с доставките на превозвани стоки. През уикенда влаковете на БДЖ останаха блокирани на столичната жп гара заради замръзнали стрелки и това доведе до забавяне в разписанието. Технически проблеми и забавяния при подобни ниски температури се случват и на пристанищата, където може да има замръзване на кранове и друга техника. Частично замръзна и река Дунав.

"Три дни стигам от Петрич до София", обяви един отчаян шофьор на ТИР пред БНТ, като посочи, че КАТ го отбиват на всеки няколко километра. Движението на тежкотоварните автомобили е ограничено на много места в страната, като през уикенда ограничено беше и преминаването през някои гранично-пропускателни пунктове като Калотина. За изчисляване на загубите обаче е рано, като всяка подобна ситуация означава, най-грубо казано, повече разходи за превозвачите за възнаграждение на шофьорите и за гориво.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    historian avatar :-|
    historian

    В никоя нормална държава не се прави такава дискриминация на ТИР-овете при подобна ситуация - това нанася страхотни загуби на държавния и частния бизнес; де факто, бълг. ж.п. инфраструктура рухна - замръзнали стрелки, заради неработещи нагреватели; липса на достатъчно изправни локомотиви (за 1ви път чувам безумието, че заминаващи композиции трябва да чакат за локомотив от пристигащи), неотоплени вагони допуснати да пътуват; неработещи вътрешни въздушни линии (Летище Бургас с всекидневни полети до Москва, но с нито един до София)...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.