"Хидрострой" ще строи участъка от "Хемус" между Ябланица и Боаза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Хидрострой" ще строи участъка от "Хемус" между Ябланица и Боаза

Търгът привлече 11 кандидати в началото, но само два са стигнали до крайно класиране, а другите девет бяха отстранени в различни етапи от състезанието.

"Хидрострой" ще строи участъка от "Хемус" между Ябланица и Боаза

Година след като търгът за магистралата бе спрян заради Делян Пеевски, част от нея пак ще се строи от фирми, свързвани с него

Мила Чернева
26760 прочитания

Търгът привлече 11 кандидати в началото, но само два са стигнали до крайно класиране, а другите девет бяха отстранени в различни етапи от състезанието.

© Надежда Чипева


55 млн. лв. без ДДС е цената, предложена от "Хидрострой" и дъщерните и "Пътстрой Бургас" и свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98".

Обединение между "Хидростой" на Велико Желев и дъщерните й "Пътстрой Бургас" и наскоро придобитата от компанията и свързвана с Делян Пеевски "Водстрой 98" ще строят близо десеткилометровата отсечка на "Хемус" между Ябланица и Боаза. От публикувания от Агенция "Пътна инфраструктура" протокол от 9 януари 2017 г. става ясно, че обединението "ХВП Ябланица" ДЗЗД между трите компании е спечелило търга за 9.3 км от аутобана.

Така на практика част от магистралата пак ще се изгражда от компании, свързвани с Делян Пеевски, въпреки че преди близо година търгът за "Хемус" бе спрян със скандал от премиера Бойко Борисов именно заради подозрения, че е спечелен от фирми на депутата на ДПС и изпълнителния директор на "Лукойл" Валентин Златев. Месеци по-късно поръчката бе пусната наново, но вече разбита на по-малки отсечки и със значително по-ниска сумарна цена.

Победители с голяма преднина

Цените бяха най-важният фактор в настоящия търг, тъй като критерият за оценка бе икономически най-изгодна оферта, като половината тежест бе за единичните предложени цени за строителство.

Обединението победител "ХПВ Ябланица" предложи втората най-ниска цена - 54.9 млн. лв. без ДДС. Те са получили 93.5 точки в крайното класиране. На второ място е "АМ Хемус Щрабаг ГБС 2016" ДЗЗД, в което участваха "ГБС Инфраструктурно строителство" и "Щрабаг АГ - клон България", но с близо 20 точки разлика в крайните оценки. Тяхната цена беше и доста по-висока - близо 72 млн. лв. без ДДС. Прогнозната стойност на поръчката беше 80 млн. лв.

Останалите осем участника са отстранени от търга по различни причини: неточности или липса в документацията или неприети обосновки за ниските цени. Сред тях е и предложилото най-ниска ценова оферта - 54.643 млн. лв., обединение "АМ "Хемус" 1 – 2016", в което участници са испанската "Асигния инфраструктурас", хасковската АБ и "Мега инвест холд". АБ също се смята за близка до депутата Делян Пеевски, въпреки че от фирмата отрекоха да имат нов собственик пред "Капитал". Същевременно обаче за това имаше индикации: вписан от адвоката на "Водстрой 98" (компанията също беше свързвана с Делян Пеевски и смени собствеността си) нов изпълнителен директор, без чийто подпис не могат да се вземат решения. Консорциумът обаче е отпаднал от надпреварата за отсечката между Ябланица и Боаза, тъй като пътната агенция не е приела обосновката на участника за ниската цена.

Какво ще се строи

Планираната скорост по участъка от Ябланица до Боаза е 140 км/ч според обявлението за търга. Отсечката ще бъде с по две ленти за движение в посока, широки по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица 2 м, водещи ивици и банкети. Предвидено е изграждането на 5 селскостопански подлеза, 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. Ще бъде изградена и етапна връзка при километър 87 с пътя Коритна - Белокопитово.

Отсечката трябва да е готова за 910 дни: 180 за проектиране и 730 за изграждане на обекта. Според участници в търга срокът е постижим. Така, ако започне тази година, през 2019 г. ще се пътува до Боаза, но в случай че решението на АПИ не бъде обжалвано в КЗК и подписването на договора не се забави.


9 коментара
  • 1
    tulup avatar :-|
    tulup

    "Така на практика част от магистралата пак ще се изгражда от компании, свързвани с Делян Пеевски"

    Това няма как да е вярно - всички поръчки са спрени, Пеевски напусна страната. Или поне така каза Слънцето

  • 2
    vassilun avatar :-@
    vassilun

    Пеевски фор евър! В страната на Кой е така! А Цацаров Той си го избра! И съдебната реформа пак Той я опраска!

  • 3
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Не може да бъде...! Пеевски? Невъзможно...! Та Бойко Борисов почти се разплака, като каза, че си е тръгнал...!
    Каква любов необяснима...?! Спомняте ли си, кой беше председател на младежкото НДСВ? Ако някой е забравил, Пеевски. Да бе, същия Пеевски! Спомняте ли си, кога и как изгря звездата на един бивш пожарникар и охранител...? Да, за Бойко Борисов става въпрос. Да бе, каква случайност..., по времето на НДСВ! По същото време, когато Доган произнесе прословутата си фраза, за разпределяне на порциите!
    После, някак си неусетно, младежа Пеевски се оказа тясно свързан с ДПС, а Бойко Борисов неусетно се превърна в "автентично" десен лидер...!
    М-да-а-а-а-а...! Днес, ГЕРБ-аджиите се кълнат, как се борят с корупцията и какви гигантски усилия полагат, за да се случи съдебната реформа...! През това време, Пеевски в тандем с другаря Златев печели поръчка, след поръчка! Бойко Борисов, като многострадална Геновева реве и се тръшка по телевизиите, колко независим бил от същия онзи Пеевски, с когото започнаха общия си път от същото онова НДСВ...!

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Гепил ви е страха Делянчо и те това си е! Какъв Пеевски, какви пет лева???

  • 5
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    До коментар [#3] от "tww09306483":

    всеки може да участва в публичен търг ,дори фирми на Пеевски ,проблема е друг ,да се удържи цената и да е качествено строителството ,това е основен проблем на нашите строители , че се краде и пести от всичко и няма кой да ги проверява и санкционира ,а не на кого е фирмата , същите магистрали с много скандали и изпълнения се правят с евро пари и в останалите държави от източния блок , за разлика от нашите близо 200 км магистрали в предишния период до сега ,напр в Румъния са направили над 780 км , в Полша 3700 км и т н .,ние изоставаме тотално и критично .

  • 6
    plam1980 avatar :-|
    Плам

    54.643 млн. лв. е необосновано ниско, но 54,9 млн. лв. е тамън...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK