Концесията за товарния терминал в Пловдив спря
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Концесията за товарния терминал в Пловдив спря

Съоръжението в Пловдив е първото такова в страната, като се очаква от растящата индустрия в града и превозвачите там

Концесията за товарния терминал в Пловдив спря

Транспортното министерство е замразило процедурата заради жалба, според която критериите към кандидатите са прекалено високи

Калина Горанова
16426 прочитания

Съоръжението в Пловдив е първото такова в страната, като се очаква от растящата индустрия в града и превозвачите там

© Капитал


Жалба спря концесията на терминала за интермодални превози в Пловдив. Оферти за вече изграденото съоръжение за комбинирани превози от камион на влак и обратно трябваше да се подават до 12 януари. Състезанието за разлика от скоростното раздаване на плажове започна в началото на ноември и беше предвиден нормален срок за подготовка. Сега транспортното министерство е замразило процедурата и дали нещо ще се променя по нея ще зависи от решението на Комисията за защита на конкуренцията и служебния кабинет.

Министерството търси инвеститор, който да оперира терминала в Пловдив през следващите 27 години. Съоръжението беше построено със средства по оперативна програма "Транспорт" и инвестицията беше 14 млн. лв., а за строител беше избрана "Трейс груп". Сегашната процедура е за оператор, които да инвестира в оборудването на терминала и да организира работата там. Съоръжението в Пловдив е първото такова в страната, като се очаква от растящата индустрия в града и превозвачите там.

Подателят на жалбата "Трансмодал" твърди, че условията към кандидатите са силно завишени и това ще ограничи конкуренцията. Каквото и да е решението на антимонополния регулатор, то в полза на бизнеса в Пловдив е максимално скоро съоръжението да се дооборудва и да заработи.

Състезание за по-големи

Жалбата срещу концесията е подадена от софийската "Трансмодал" в средата на декември миналата година и е срещу решението на Министерския съвет за откриването на процедурата от 10 ноември. Мотивът е "неясни и дискриминационни правила и процедури, които нарушават конкуренцията и създават предпоставки за избиране на предварително определен кандидат". Основните възражения са по отношение на изискванията към кандидатите.

В жалбата се казва, че за целия срок от 27 години на концесията се изисква минимална инвестиция от 4.6 млн. лв., като 1.4 млн. лв. трябва да бъдат вложени през първите две години на договора. Същевременно с това е поставено условие кандидатите да имат регистрирани приходи за последните три години не по-малко от 5 млн. лв. и размер на балансовата и/или пазарната стойност на дълготрайните материални активи за последните три години не по-малко от 2 млн. лв. "Видно е, че изискванията към потенциалните кандидати са необосновано и многократно завишени спрямо общия размер на исканите инвестиции и още повече спрямо средногодишния размер за целия срок на концесията, което ограничава конкуренцията и поставя необосновано високи изисквания пред възможните кандидати.

Собствеността в "Трансмодал" е разпределена между Илия Илиев, Любомир Сяров и Геогри Минчев. Минчев е собственик на спедиторската "Транс Балкани" и е председател на контролния съвет на Национално сдружение на българските спедитори. Любомир Сяров пък е председател на сдружение "Клъстер зелен товарен транспорт", а преди години ръководеше компанията "Еколоджистик", която беше оператор на терминала на гара Яна край София, собственост на "Екометал инженеринг". От компанията коментираха, че са търсили чуждестранен партньор, занимаващ се с логистични хъбове, но той в крайна сметка не е проявил интерес към терминала.

Кого търси министерството

Основната услуга, която трябва да предоставя концесионерът, е обработката на контейнери, сменяеми каросерии, ремаркета и полуремаркета. Към това трябва да се прибавят и допълнителни услуги като охлаждане на хладилни контейнери, паркинг, обработка на митнически документи, ремонт и почистване на контейнери, спедиторски услуги и т.н. Победителят ще има възможност да извършва частични строителни и ремонтни работи на база инвестиционната му програма. Той трябва да гарантира непрекъснатото функциониране на терминала. По отношение на опита кандидатите трябва да са извършвали подобна дейност по опериране на комбинирани товари и терминали за последните 5 години. Прогнозната стойност на концесията е изчислена от министерството на 13.9 млн. лв.

Към момента не е ясно кои са фирмите, които официално проявяват интерес към първия по рода си терминал. Преди време интерес към оперирането на терминала неофициално са заявявали от пловдивския автомобилен превозвач ПИМК. Наскоро компанията инвестира в собствена жп фирма - "ПИМК рейл", точно с цел да развива интермодални превози, като отпреди това работи и по съвместен проект за интермодални превози със спедитора DB Schenker и поделението на Deutsche Bahn в България "Ди Би Шенкер рейл България". Влакът свързва Русе с Нюрнберг, минавайки през Румъния, Унгария и Австрия. Неофициален интерес е бил заявяван и от някои логистични компании, коментираха преди време близки до процедурата.

Жалба спря концесията на терминала за интермодални превози в Пловдив. Оферти за вече изграденото съоръжение за комбинирани превози от камион на влак и обратно трябваше да се подават до 12 януари. Състезанието за разлика от скоростното раздаване на плажове започна в началото на ноември и беше предвиден нормален срок за подготовка. Сега транспортното министерство е замразило процедурата и дали нещо ще се променя по нея ще зависи от решението на Комисията за защита на конкуренцията и служебния кабинет.

Министерството търси инвеститор, който да оперира терминала в Пловдив през следващите 27 години. Съоръжението беше построено със средства по оперативна програма "Транспорт" и инвестицията беше 14 млн. лв., а за строител беше избрана "Трейс груп". Сегашната процедура е за оператор, които да инвестира в оборудването на терминала и да организира работата там. Съоръжението в Пловдив е първото такова в страната, като се очаква от растящата индустрия в града и превозвачите там.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    emil_dtv avatar :-?
    Емо

    "... изграденото съоръжение за комбинирани превози от камион на влак" Ако това се нарича "терминал за интермодални превози", то тогава какво е "сточна гара". А-а-а, сетих се. Сточна гара е съоръжение за комбинирани превози от влак на каруци, и затова вече не е актална.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK