Кому пречи структурната реформа в съдебната система?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кому пречи структурната реформа в съдебната система?

Маргарита Попова преди клетвата на новоизбраниятпрезидент ген. Румен Радев

Кому пречи структурната реформа в съдебната система?

Акцентите в речта на новия президент Румен Радев за съдебната реформа поставят някои въпроси за нейното бъдеще

16964 прочитания

Маргарита Попова преди клетвата на новоизбраниятпрезидент ген. Румен Радев

© Юлия Лазарова


Открийте разликите

Новият президент Румен Радев, първа реч след клетвата, 19 януари:

"Обществените очаквания са фокусирани в съдебната система, която е призвана да бъде стожер на справедливостта. Тук погледът на европейските партньори и този на българските граждани виждат едно и също. Правосъдието е бавно, общественият авторитет на съдебната власт е нисък, шири се усещане за безнаказаност. Считам, че съдебната реформа трябва да е приоритет на следващото Народно събрание и да постигне ясни цели. Бързо, справедливо и независимо правосъдие. Но само промяната в структурата на съдебната власт не решава проблемите в правораздаването. Необходим е комплексен подход, усъвършенстване на процесуалните закони, осигуряването на необходимия брой магистрати, повишена отговорност в системата, решителни антикорупционни мерки. В същото време съдебната реформа не трябва да се възприема като панацея за справянето с недъзите в обществото ни. Без обединените усилия на институциите, партиите и гражданските структури, и без непримиримостта на обществото няма как да се справим с корупцията и престъпността.

Маргарита Попова, изявление на отчетната пресконференция за петгодишния мандат, 18 януари:

"Няма как да си говорим за справедливост, която да провиждаме само и единствено, ако правим още някакви структурни реформи в съдебната система. Стига толкова със структурни реформи. Повече структурни реформи няма да решат тежките социални проблеми и проблемите, които ражда разделението в нашето общество. Другаде са въпросите. Трябва да заживеем в сговор, да имаме национално единение, за да можем да решаваме първостепенните задачи на хората, които са работа, училище на децата, образование, спокойствие, сигурност, по-смислен и по-добър живот."
Стига с тази мантра "конституцията". Конституцията се прилага пряко, но човекът, който влиза в съдебната зала, се интересува колко бързо ще му свърши делото, кога ще е следващо заседание, дали ще бъде обезщетен за откраднатото си имущество. Конституцията дава основата, само че след това идват процесуалните закони. Това се забравя, защото е сложно, защото е трудно, защото иска усилие. Защото освен всичко друго не е тема, с която можеш да крещиш от площада или от парламентарната трибуна и да викаш "оставка".

Главният прокурор Сотир Цацаров пред Нова тв, 30 януари 2016 г.

Какво показват симптомите

Симптоматично е, че посланията на новия президент и довчерашния вицепрезидент се покриват в базисния смисъл – стига структурни реформа, дайте да се обединим и да живеем в сговор. Всъщност, двамата повтарят една мантра, която през последните две години бе в устата на основните опоненти на съдебната реформа и най-вече на техните говорители – представителите на парламентарните сили, които окастриха конституционната реформа през декември 2015 г., които усърдно бранят статуквото и особено интересите на главния прокурор, говорителите на прокуратурата в медиите на Пеевски, който пък е основният бенефициент на сегашното статукво, мнозинството във ВСС от партийни храненици и съдебни номенклатурчици. Всички те през последните две години, откакто в публичния дебат влезе темата за съдебната реформа, се опитват да убеждават обществото, че не структурната реформа и въвеждането на повече прозрачност и отчетност в управлението на съдебната власт "ще реши проблемите на хората". Всички те възприеха тезата на главния прокурор, представена като теза на прокуратурата, че същинската реформа е в наказателния процес, щото щяла да забърза делата.

Позицията на Румен Радев за съдебната реформа се очакваше с интерес, още от момента, в който той влезе в противоречие сам със себе си по тази тема само в рамките на едно денонощие в предизборната кампания. На 10 ноември Радев се обяви за независима антикорупционна прокуратура по румънски модел, което е големият страх на статуквото и неговия любим главен прокурор, а на 11 ноември обяви: "За мен мнението на главния прокурор е определящо".

Затова за хората, които следят политическата интрига около съдебната реформа, днешното изявление на Румен Радев, че не структурната реформа на съдебната власт е важна, а промяната в процесуалните закони, повече щатове за магистрати и "комплексен подход", е много показателно. Защото е направено в момента, когато основният обществен и политически дебат върху съдебната реформа е за структурния и функционален анализ на прокуратурата, в контекста на очаквана реформа, включително за преосмисляне на мястото на обвинението в системата на държавната власт, след унищожителната критика в одитния доклад на петима европейски прокурори, организиран от Службата за подкрепа на структурната реформа към Европейската комисия.

За голяма част от обществото дебатът дали реформата да е структурна, процесуална или просто да се подновят бюрата и компютрите на магистратите, е изцяло неясен. Но тази част от посланието на Румен Радев не е прицелена към широката публика, а към експерти, магистрати, политици и активисти, за които тя е знакова и симптоматична. Съмнително е дали самият Радев е напълно наясно със значението на това послание, още повече, че очевидно той не е писал речта си, а и не му е работа. Един президент не си пише речите, това правят хората от екипа му, всеки от които е експерт в своята област, но политическите послания, които тези речи съдържат, са въпрос на предварително обмислено решение. Или поне трябва да бъдат.

В този контекст е важно и трябва да се отчете като положителен знак, че новият президент очертава съдебната реформа като приоритет за следващия парламент. Това е послание, което е разбираемо за всички. Особено като се има предвид, че съдебната реформа въобще не присъстваше в платформите на повечето политически партии при предходните парламентарни избори. А най-силно блестеше с отсъствието си в платформата на БСП. Затова категоричният акцент на новия президент върху съдебната реформа е добър знак. Но още по-важно е и какво съдържание се влага в това упражнение, защото отговорът на този въпрос предрешава дали ще има истинска съдебна реформа, или само имитация. И така още 20 години.

Докладът на петимата европейски прокурори, оповестен през декември, препоръчва конкретни структурни и функционални промени на прокуратурата. Постоянен независим външен одит върху работата на обвинението и повишена отчетност, включително през отчетност на главния прокурор пред специална парламентарна комисия на всеки три месеца, ако се налага – и нов тип Инспекторат на съдебната власт, прозрачна процедура за разследване на главния прокурор, надзиравана от независим и уважаван магистрат извън прокуратурата, външна структура за разследване и наказателно преследване на корупцията на високо равнище, която е независима от прокуратурата и т.н.

От новия президент до голяма степен зависи как ще продължи дебатът за съдебната реформа през следващите месеци, включително и при определяне на служебното правителство и служебния министър на правосъдието. От него ще се очаква да вземе отношение и към предстоящия мониторингов доклад на ЕК. И ще дойде време, когато едно две изречения в програмна реч далеч няма да са достатъчни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    ergen4ev avatar :-|
    ergen4ev

    дали заявеното желание на президента за съдебна реформ н е е просто едно изказване за успокояване на духовете а от утре да си правим и подкрепяме квото си знаем хвърлихме прах в очите на журналята
    каква би могла да бъде силната роля поддтикваща президента да изиграе в започване на реформата само приказки и заявено желание ли?

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Не, не, не. Прекалено много намеци и казуистика.

    Съдът трябва да въздава справедливост. По дефиниция. А се сблъскваме с точно обратното.
    Радев постави центъра на промените върху справедливостта. Говори за тромавото правораздаване, за корупцията в системата, за подготовката на магистратите, за процесуалните несъвършенства. Защото всичко това предрешава отсъствието на справедливост в съдебния процес. И го виждаме с очите си.

    Усещането за липсата на справедливо не се повлия от механични упражнения като разделянето на ВСС на две квоти, което продължава и от авторката на горния текст да се обявява за крайъгълен камък на някаква реформа. Реформата не е преформатиране на ВСС с цел едната му част винаги да има превес над другата при вземане на решения, а постигането на върховенството на закона.

    Действителната промяна в правосъдната система ще дойде, когато тя стане независима от политическата система, когато се ликвидират квотите на НС и на президента при назначаване на членове на ВСС и изборът им стане работа на колегиите.

    Общественият дебат за промени в съдебната система не е желан от политическата класа, защото именно тя рискува първа да стане клиент на правосъдието.


  • 3
    plebs avatar :-?
    plebs

    Ако Цацаров бъде сменен със Сарафов, каква ли ще е реакцията на Хр. Иванов, Радан Кънев и т.н.
    На въпрос "Сарафов Попова Тончев" първият отговор на Гугъл е "Вицето Попова и прокурор Сарафов свързани роднински с КТБ" във Фрогнюз. - https://frognews.bg/news_107022/Vitseto-Popova-i-prokuror-Sarafov-svarzani-rodninski-s-KTB/

  • 4
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    Доган и Пеевски са султана и падишаха на България. Цацаров е башибозук на заплата. Проблемът е, че почти всички политици в България са "държани" икономически или с лични компромати от хората в сараите. Малцина като Хр Иванов могат да се опълчат, но срещу тях работи огромна медиина пропагандна заедно с хиляди тролове.

  • 5
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Ако Румен Равен не въведе Румънския модел, както обеща, го чака импийчмънт - ще бъде разжалван от генерал на редник, народа затова го избра. А парламента го чака майдан по Украински модел, ако спъва съдебната реформа - разчистването на батака бъгларски.

  • 7
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    До коментар [#6] от "полувишис":

    не трябва да се говори така за президента, поне през първите му сто дни. от историята на коментарите ти знаем че си професионален стенкач.

  • 8
    due07477623 avatar :-|
    due07477623

    [quote#5:"uiv06356363"]Ако Румен Равен не въведе Румънския модел, както обеща, го чака импийчмънт[/quote]

    Конституцията на РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ не му дава правомощия да въвежда какъвто и да е модел... Единственото което обеща е да отиде в Румъния и да е запознае на мяасто с техния модел.

  • 10
    due07477623 avatar :-|
    due07477623

    Капитал - противоречите си!

    "Съдебната реформа трябва да е приоритет за следващия парламент

    Една от най-интересните заявки, направени от Румен Радев в речта му, бе тази за съдебна реформа."

    Изобщо четете ли какво сте публикували в един и същи ден. Хахахха

    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2017/01/19/2902356_purvata_prezidentska_rech_na_rumen_radev_-_zaiavki_za/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK