Летище София: Концесия, ама друг път
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летище София: Концесия, ама друг път

Летище София: Концесия, ама друг път

До дни срокът за оферти ще бъде удължен с още четири месеца

Калина Горанова
16805 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


На 20 май миналата година правителството реши да започне процедурата за концесия на летище София за срок от 35 години. Държавата поиска бъдещият стопанин да плати първоначална сума от минимум 550 млн. лв. без ДДС, които да се прелеят към БДЖ. Отделно годишно концесионерът трябва да внася такса от минимум 9.9 млн. лв. Кандидатите трябва да направят и инвестиции в аерогарата, те не бива да са по-малко от 306 млн. лв. А общата очаквана финансова полза за държавата за целия й 35-годишен период бе изчислена на 2.676 млрд. лв.

После започна периодичното удължаване на сроковете. Последно това се случи в средата на ноември миналата година след намесата на БСП. Те поискаха спиране на процедурата, като депутатът от БСП Жельо Бойчев заяви в Народното събрание, че "отдаването на националното летище на турска фирма е пробив в националната сигурност". Транспортният министър Ивайло Московски отговори, че оставя на служебния кабинет и на новия президент Румен Радев да решат дали да прекратят процедурата и да отговорят какво се случва с БДЖ. И удължи срока до края на януари 2017 г. Според няколко източника на "Капитал" в близките дни Московски ще удължи срока за подаване на оферти още веднъж и то ще се състои (и то пак евентуално) през втората половина на май. Действието е било съгласувано с Радев, който е настоял срокът да е извън мандата на служебния кабинет.

Политическите заигравки с теми, засягащи чисто инфраструктурни и бизнес процеси обаче никога не са били от полза, като историята вече има едно товарно БДЖ, което вече никой не иска да купи, и примери за пристанища, които, докато се реши как да бъдат развивани, успяха да изпаднат от състезанието с конкурентите си от съседни държави.

Кои са тримата кандидати

TAV

За най-сигурен кандидат, направил детайлно финансово и правно проучване на софийското дружество, се сочи турската TAV. Тя е оператор на сегашното голямо летище в Истанбул Ataturk. От 2012 г. с 38% участие в TAV Airports e френската Aéroports de Paris Group, други 18.2% са разпределени между три турски компании, а 40% от акциите се търгуват свободно на борсата. Компанията оперира и други летища в Турция, както и в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия. Дружеството управлява и активи в региона, като през 2011 г. компанията влезе за 20 години в македонските летища в Скопие и Охрид, а през 2013 г. с ангажимента за инвестиции от 331 млн. евро и летището в Загреб, което е с капацитет наполовина на този на софийското. Там партньори на компанията в консорциума са Aеroports de Paris Management, IFG и др. През ноември при последното удължаване на сроковете за подаване на оферти Московски заяви, че това ще бъде направено по искане на оператора на летището в Манчестър. Според два източника компанията Manchester Airports Group все още се колебае, като според един тя може да се включи в консорциум с TAV.

Fraport

Другият сигурен кандидат, проучил българския актив, е германската Fraport. Операторът на летището във Франкфурт се занимава с управлението още на летищата в Санкт Петербург, Анталия, Любляна, Хоновер, Лима, летището Индира Ганди в Делхи, като е оператор и на летище в Китай. През 2006 г. Fraport стана концесионер на летищата във Варна и Бургас за срок от 35 години през "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", където операторът на летището във Франкфурт е партньор с компания от групата "Химимпорт", която е собственик и на "България ер".

Limak, VTB и Цюрих

Третият потенциален кандидат отново е турски. Това е компанията Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул. Тя ще участва заедно с руската ВТБ (която ще е и финансов инвеститор, и стратегически партньор, защото управлява летище в Санкт Петербург), както и с оператора на летището в Цюрих.
Летището: има да взима, има да дава

Държавната компания "Летище София" има два основни финансови казуса пред себе си. Тя загуби 28 млн. лв. в КТБ и беше осъдена в арбитража в Париж по делото за строителството на пистата със саудитско-кувейтския фонд. То в момента се гледа на последна инстанция в България, като летището без лихвите трябва да плати 60.5 млн. лв. и за целта има блокирани 53 млн. лв. от сметките си.

То има и да взима солидна сума от "България ер", която към лятото на 2016 г. дължеше 47 млн. лв. на летището неплатени летищни такси. "Предприети са всички действия. Издадени са актове за публични вземания. Един е даден в НАП. Другите се жалят в съда. Предстои още един, който ще предявим до края на февруари и с това приключваме", коментира председателят на борда на директорите Веселин Пейков. Той не можа да назове точната към момента сума, като заяви, че дълговете на "България ер" растат непрекъснато, защото лихвите растат. "Последното споразумение с "България ер" от 2014 г. беше прекратено и за всички суми бяха издадени актове за публични вземания. Нямаме вече действащи споразумения, всичко е предявено за плащане", обясни той.

На 20 май миналата година правителството реши да започне процедурата за концесия на летище София за срок от 35 години. Държавата поиска бъдещият стопанин да плати първоначална сума от минимум 550 млн. лв. без ДДС, които да се прелеят към БДЖ. Отделно годишно концесионерът трябва да внася такса от минимум 9.9 млн. лв. Кандидатите трябва да направят и инвестиции в аерогарата, те не бива да са по-малко от 306 млн. лв. А общата очаквана финансова полза за държавата за целия й 35-годишен период бе изчислена на 2.676 млрд. лв.

После започна периодичното удължаване на сроковете. Последно това се случи в средата на ноември миналата година след намесата на БСП. Те поискаха спиране на процедурата, като депутатът от БСП Жельо Бойчев заяви в Народното събрание, че "отдаването на националното летище на турска фирма е пробив в националната сигурност". Транспортният министър Ивайло Московски отговори, че оставя на служебния кабинет и на новия президент Румен Радев да решат дали да прекратят процедурата и да отговорят какво се случва с БДЖ. И удължи срока до края на януари 2017 г. Според няколко източника на "Капитал" в близките дни Московски ще удължи срока за подаване на оферти още веднъж и то ще се състои (и то пак евентуално) през втората половина на май. Действието е било съгласувано с Радев, който е настоял срокът да е извън мандата на служебния кабинет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    rado_sv avatar :-|
    rado_sv

    Значи какво, избор между два турски и германски кандидат-собственика - ами сами разбирате предпочитанията - освен ако не сте фенове на ДПС и Ердоган.

  • 2
    zztop11 avatar :-|
    zztop11

    Положението и кандидатите са "хвани единия, удари другия". С такъв ключов обект не бива да се прибързва, камо ли при политически нестабилна обстановка като сегашната. Щом са решили да дават летището на концесия, то така или иначе ще стане, но поне да го направят, когато държавата е стабилна.

  • 3
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Въпреки че съм твърдо "да" за концесия на Летище София, ако това обаче са кандидатите, май наистина е по-добре да се започне отначало с процедурата. Но да го направим като хората този път, защото и без това вече успяхме да изгоним стратегическите инвеститори, и да ги насочим към Летище Белград, което също е в процес на отдаване на концесия.

  • 4
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Радев правилно е постъпил, като е отменил за сега процедурата по концесия. Не е в компетенцията на служебния кабинет да взима толкова важни решения. Нека не гледаме поредния епизод как служебен кабинет прави неща, които редовния го е страх, а и е по-лесно да си измият ръцете след това. Пък и да не забравяме амбициите на Ердоган преди години да си върне териториите на Османската империя, а като виждам какви са кандидатите малко по-малко може да се случи.
    Ето за какво ви говоря: http://www.dw.com/bg/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%BD%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B7%D0%B0-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%BE%D1%81%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B0-%D0%B8%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%8F/a-16407772

  • 5
    cqo25489362 avatar :-|
    cqo25489362

    Какъв е интереса на редакцията към Летище София? Днес втора статия на тази тема, а от началото на годината сигурно двадесета статия подред.

  • 6
    dorn avatar :-|
    dorn

    Не биват, летището трябва да се даде на концесия не на тоя който даде веднага много пари , а на конкурент на всички съседни летища ( Истанбул, Букурещ, Атина, Белград ). Ако искаме да стане като с Лукойл Нефтохим които не допускат никаква конкуренция в България може и да го дадем на турците.

  • 7
    tic_tac avatar :-|
    hashtag

    Процедурата се е отложила заради служебния кабинет, но концесия рано или късно ще има. Колкото до претенциите на БСП... На народа отдавна не му пука какво иска Корнелия.

  • 8
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    До коментар [#7] от "hashtag":

    Пък на онез в София отдавна не им пука какво иска народа и ще дадат концесията на Пеевски отново.

  • 9
    mihaild avatar :-|
    mihaild

    До коментар [#6] от "dorn":

    Варна и Бургас доста добре се оправят, но и аз се чудя какво развитие може да има за София, ако го вземе Лимак, че и барабар с ВТБ.

    Откъм траснфери никак ни няма. Терминал 2 седи пуст ли пуст. Сега ще се оживи, заради полетите на Райън Еър, но европейските летище се пръскат по шевовете от прекачващи пътници, и съответно са пълни с търговски обекти. В най-добрия случай Лимак ще го менажира колкото да не е без хич, ама защо да го направят на трансферен хъб?

  • 10
    mihaild avatar :-|
    mihaild

    До коментар [#5] от "cqo25489362":

    Да, интересно какъв ли е интересът на Капитал да пише по икономически теми? Малко се държи като...икономически вестник? :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK